سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 
فرزانگان امیدوار
علیرضااحسانی نیا

در دوره‌های مختلف بنیاد، مدیران، به ویژه مدیرانی که اعتقاد کمتری به احقاق حقوق ایثارگران دارند، سعی کرده‌اند برای فرار از پاسخگویی، مقابله با مطالبات به حق ایثارگران و جلوگیری از اعتراض ایثارگران از حربه ایثارگر علیه ایثارگر استفاده کنند...

به گزارش فرزانگان امیوار به نقل از فاش نیوز - یکی از شیوه‌های استعماری انگلیس در دنیا به ویژه در کشورهای اسلامی استفاده از حربه مذهب علیه مذهب بوده که تاثیر آن به میزان جهل ملت‌ها بر می‌گردد.

در دوره‌های مختلف بنیاد، مدیران، به ویژه مدیرانی که اعتقاد کمتری به احقاق حقوق ایثارگران دارند، سعی کرده‌اند برای فرار از پاسخگویی، مقابله با مطالبات به حق ایثارگران و جلوگیری از اعتراض ایثارگران از حربه ایثارگر علیه ایثارگر استفاده کنند.

در این میان با تطمیع برخی از ایثارگران و سوء استفاده از عدم اطلاع آنان از واقعیات، اطلاعات جعلی و غلط را جایگزین کرده و ضمن سوء استفاده از احساسات پاک‌شان، آنان را وارد بازی شیطانی خود می‌کنند.

چون به خوبی می‌دانند که خود آنقدر مردانگی ندارند تا شرافتمندانه و جوانمردانه با موضوعات رو در رو  برخورد کنند.

با این ترفند اختلاف را بین ایثارگران ایجاد کرده و در خلوت خود بر سادگی آنان که به عنوان ابزار استفاده شده‌اند می‌خندند و می‌دانند ایثارگرانی که اصول مطالبه‌گری را همراه با اخلاق می‌دانند، با هم‌رزمان خود به جدال بر نمی‌خیزند و اگر برفرض محال شکایتی صورت گیرد باز هم این مدیران هستند که از این اختلافات سود برده و بر اختلاف بیشتر خواهند دمید.

در این میان برخی مدیران میانی برای خوش‌خدمتی و خوش‌رقصی و جلب نظر مافوق و برای کسب منافع بیشتر گاهی افاضاتی برای لجن‌پراکنی بیشتر انجام می‌دهند تا از قافله عقب نمانند.

اگر ذره‌ای شرافت و جوانمردی در وجودتان هست و به دنبال شفاف‌سازی هستید، چرا مستقیما" و در برابر ایثارگران و رسانه‌ها حاضر نمی‌شویید تا در یک گفتگوی طرفینی و در هر موضوعی بدون محدودیت اقدام و قضاوت را به ایثارگران بسپاریم.

دور از مروت است که از سادگی و بی اطلاعی برخی ایثارگران سوءاستفاده کنید و آنان را در بازی نفرت انگیز خود وارد کنید.

ایثارگران سعی کنند پس از اشراف به موضوعات و مذاکره با هم‌رزمان خود، این بازی خبیثانه را بر هم بزنند.

|| یوسف مجتهد

..................

لازم به ذکر است که کمیسیون های بنیاد متاسفانه ظلم مضاعفی را به جانبازان عزیز روا می دارند

 




موضوع مطلب : ایثارگران, شیوه های استعماری, کمیسیون های پزشکی بنیاد

شما با اشخاص خاصی روبرو هستید؛ و این کارها را خیلی سخت‌تر می‌کند. فلان وزیر، یک بخش‌نامه کلی می‌دهد و هیچ دغدغه‌ای ندارد. ولی موضوع ایثارگران موضوعی خاص، چندبعدی و فراگیر است...

به گزارش فرزانگان امیوار به نقل از فاش نیوز - چند روزی بیش به سالگرد ورود آزادگان نمانده است و به عنوان آزاده ده‌ساله، تصمیم گرفتم که متنی برایتان بنویسم؛ ولی واقعا حیران مانده‌ام که از کجا شروع کنم. اگر بخواهیم منصفانه قضاوت کنیم‌‌، شما امروز وارث کوه عظیمی از ماده‌ها‌، تبصره‌ها و بخشنامه‌های مربوط به ایثارگران هستید که بلاتکلیف مانده و تلنبار شده‌اند؛ و از طرفی به روی کاغذ نقش بسته‌اند؛ و از طرفی بلاتکلیفی‌شان دل هر ایثارگری را به درد می‌آورند.

ماده و تبصره‌هایی که تازه بعد از مدت‌ها کش‌وقوس متوجه می‌شوند که یا نقص دارد و یا تمکین نمی‌کنند. و جالب آن که تغییر و یا اصلاح آن بعد از مدت‌ها به فراموشی سپرده می‌شود و هنوز به دنیا نیامده می‌میرد!

زمانی در عراق از ما بیگاری می‌کشیدند؛ مانند بردگان قرون وسطی. در زمستان سرد و تابستان گرم، خشت می‌زدیم، زمین حفر می‌کردیم، شکنجه می‌شدیم و دم برنمی‌آوردیم؛ چرا که اسیر بودیم و در دستان دشمن. گواهی تاریخی این گفتار من گزارش هیئت اعزامی سازمان ملل به اردوگاه‌های عراق که خودم در آن روز مترجم یک سرهنگ ونزوئلایی بودم؛ و سپس محکومیت رژیم بعثی در رابطه با رفتار بسیار خشن، شکنجه و... با اسرای جنگ در سازمان ملل است.

برادر محترمم، ما در آن شرایط سخت هرگز عزتمان را نفروختیم و هنوز هم عزتمان را نخواهیم فروخت؛ چرا که با خدا معامله کرده‌ایم. ولی ای کاش هر مسئولی که می‌خواست انتخاب شود، مخصوصا برای بنیاد شهید را، فقط یک‌ روز تا ناحیه‌‌ی گردن باند یچی می‌کردند و به تخت می‌بستند و می‌گفتند فقط به سقف نگاه کند؛ یا چند روزی در آسایشگاه عزیزان اعصاب و روان بستری شود؛ و یا در اطاقی حبس می‌کردند و روزی سه بار وحشیانه کتکش می‌زدند و ظهر فقط نه قاشق برنج به او می دادند و می‌گفتند حق استفاده از سرویس بهداشتی را فقط یک‌بار در روز، و آن‌هم فقط برای چند دقیقه دارید؛ و یا وقتی جوان رشیدش در جلویش راه می‌رود و دلش غنج می‌رود و به قد و بالای او فخر می‌فروشد، به او بگویند خانواده محترم شهدا این‌چنین جوان‌هایی را تقدیم این انقلاب کرده‌اند؛ تاشاید قدر خانواده‌های محترم شهدا و جانبازان عزیز و اسیران در بند بعثی‌ها و ایثارگران را بهتر لمس کند؛ آن هم فقط یک‌ روز؛ و نه سال‌های متمادی.

گاهی مسئولی دلش می‌سوزد و خالصانه می‌خواهد کاری انجام دهد و به عاقبت‌بخیری می‌اندیشد. گاهی مسئولی فقط بخاطر رفع تکلیف، و فقط به دنبال راندمان کار و آمار و ارقام و ژشت مدیریتی است.

من نمی‌خواهم شما را مقصر تمام مشکلاتی که از مدیران قبلی تا کنون تلنبار شده بدانم. در طول ریاست‌های قبلی بنیاد شهید تاکنون این اتفاقات افتاده است و همه آنها به گردن شما نیست؛ هرچند که در زمان جناب مهندس اوحدی گره‌هایی گشوده شد وبارقه‌ی امیدی در دل‌ها به وجود آمد، ولی برادر عزیزم، از آنجایی‌که شما هم‌اکنون در مقام پاسخ‌گویی هستید، این موضوع، انتظارات جامعه ایثارگری را متوجه شما می‌کند.

شما با اشخاص خاصی روبرو هستید؛ و این کارها را خیلی سخت‌تر می‌کند. فلان وزیر، یک بخش‌نامه کلی می‌دهد و هیچ دغدغه‌ای ندارد. ولی موضوع ایثارگران موضوعی خاص، چندبعدی و فراگیر است. باور کنید با وجود دو فرزند با تحصیلات عالیه و بیکار، بارها به بانک‌ دی برای وام مراجعه کرده‌ام؛ که با جواب سرد مسئولین مواجه شده‌ام و بعد، وقتی که در یکی از گروه‌های مجازی گزارش مربوط به وام‌های کلان و مدت‌زمان پرداخت و مبلغ قسط آنها به افرادی خاص توجه کردم، سردرد گرفتم؛ که این مورد بسیار مهم با تمهیداتی که در زمان ریاست شما انجام شد، افشا گردید؛ که باعث خرسندی است.

بعضی از مردم و حتی نزدیکان ما فکر می‌کنند که سه دانگ این مملکت را به نام ما زده‌اند؛ که البته با این همه ماده و تبصره‌های بی‌فایده و دهن‌پرکن، حق هم دارند. فقط یک مثال می‌زنم، در رابطه با خودرو قرار شد که جانبازان خودرو وارد کنند. بعد از مدت‌ها انتظار و بروکراسی اداری، به‌یکباره مجلس تصویب کرد که هرکسی می‌تواند خودرو وارد کند؛ یعنی اینکه هیچ تفاوت امتیازی برای جانبازان منظور نمی‌شود. بعد تصمیم گرفته شد تا تبصره‌ای اضافه شود که معافیت گمرکی شامل ایثارگران شود. چند ماه از آن‌ وقت می‌گذرد؟ پس آن همه تبصره‌ها و ماده واحده‌ها که قرار بود به این طرح الحاق شود چه شد؟

خدا را شکر که دیگر این واردات خودرو و معافیت گمرکی آن بار مالی به گردن دولت ندارد که بهانه‌ای برای توقف آن باشد. چقدر دیگر باید صبر کرد؟ برادر گرامی و محترمم، چرا کمتر کسی اطلاع‌رسانی می‌کند؟ چه کسی باید به این همه سئوالات جامعه ایثارگری جواب بدهد؟ دفاتر بنیاد شهیدها در شهرستان‌ها چیز جدیدی برای ارائه به جامعه‌ی ایثارگری ندارند. نیاز به تحولی اساسی دارند.

موضوعات مربوط به برنامه هفتم توسعه‌ی ایثارگران، غرامت، اشتغال فرزندان، معیشتی، درمان، تجهیزات جانبازان قطع‌عضو، داروهای خاص اعصاب و روان و شیمیایی، مسائل فرهنگی، زیارتی و سیاحتی و... باعث رنجش جانبازان و ایثارگران گردیده است. حداقل به این عزیزان حق بدهید؛ با آنان احساس همدردی کنید؛ حرف بزنید و اطلاع‌رسانی کنید. حتی از مشکلات و چالش‌ها و محدودیت‌هایتان با آنها صحبت کنید و مطمئن باشید با صداقت و در سایه‌ی همدلی، همه چیز به وجود می‌آید.

در خاتمه امیدوارم در آستانه‌ی سالگرد ورود عزیزان آزاده به کشور، نه تنها کام آنها، بلکه به مناسبت این سالگرد، کام تمامی جامعه‌ی جانبازان و ایثارگران و خانواده محترم شهیدان با خبرهای خوش از طرف شما شیرین شود. از شما خواهشمندم که هرازچندگاهی مثل چند روز اخیر در میز‌گردها با ایثارگران و یا به هر صورت که صلاح می‌دانید، در موارد مربوط به جامعه‌ی ایثارگران اطلاع‌رسانی کنید تا از مشکلات الان این عزیزان بیشتر بکاهید.

و من الله التوفیق.

|| داود گودرزی (آزاده ده‌ساله و جانباز 50درصد)

 




موضوع مطلب : بنیاد شهید

عدم برنامه شفاف برای اداره بنیاد، عدم تعامل مثبت با جامعه هدف، نگاه منفی به ایثارگران، برخوردهای پلیسی با ولی‌نعمتان انقلاب، نارضایتی ایثارگران، عزل و نصب های بی‌ضابطه، بکارگیری نیروهای ناکارآمد، ناتوانی در دفاع از حقوق قانونی ایثارگران، دخالت افراد غیر رسمی در تصمیم‌گیری های بنیاد، ترویج و پیگیری نگاههای مضیق و منفی به تسهیلات ایثارگران در حوزه معیشت، آموزش و . . . ...

به گزارش فرزانگان امیوار به نقل از فاش نیوز - شبکه ملی ایثارگران با صدور بیانیه ای، با توضیح روند مواجهه این شبکه با مسائل ایثارگران و اقدامات مسئولان سازمان بنیاد شهید و امور ایثارگران در دوره های مختلف، با برشمردن عناوین برخی از رویکردها و عملکردهای رئیس و مسئولان فعلی بنیاد، تغییرات اساسی در این سازمان و مدیریت آن را خواستار شد.

  بسم الله الرحمن الرحیم

مولای پرهیزگاران، امیرالمومنین علی (ع) در عهدنامه خود به مالک اشتر درباره انتخاب مدیران لایق این گونه توصیه می کند:

«و اجعل لرأس کلّ امرٍ من امورک رأساً منم لایقهره کبیرها و لایتشتّت علیه کثیرها»

(برای هر یک از کارها رییس و مدیری انتخاب کن، که کارهای بزرگ او را مغلوب نسازد و زیادی کارها وی را پریشان و خسته نکند.»
بنابر فرمایش مولی الموحدین علی (ع) شایستگی، کاردانی و تعهد و در یک کلام شایسته سالاری برخاسته از دین، یکی از لوازم اساسی مدیریت در عرصه فرهنگی، اداری و اجتماعی است.)
شبکه ملی ایثارگران در ابتدای انتصاب روسای بنیاد، به احترام انتصاب رئیس جمهور منتخب، با حمایت از این انتصاب ها، همواره سعی کرده است تا مسیر موفقیت و خدمت به ایثارگران را برای رئیس بنیاد هموار و از تمام ظرفیت خود برای استمرار موفقیت وی استفاده کند و در دوران ریاست بر بنیاد، با ارائه پیشنهادات سازنده حاصل از سال ها تجربه کارشناسان شبکه، یاور شایسته ای برای تحقق اهداف نظام در خدمت به ایثارگران باشد.
 از مساعدت های بعدی شبکه نقد با برنامه و پیشنهاد برای رفع نقص ها و معایب بوده، که روند این اقدامات در طول دوران مدیریت روسای بنیاد گواه روشنی برای این حسن همکاری است.

 مخالفت با انحراف از قوانین و توسل به روش های غلط روسای بنیاد در اداره امور از موارد با اهمیتی است که در دستور کار شبکه قرار داشته و همواره آن را گوشزد کرده است.

 آقای دکتر قاضی زاده هاشمی نیز از این قاعده مستثنا نبوده و حمایت های رسمی و اعلام شده شبکه و تعاملات بعدی در ارائه پیشنهادات موید این ادعاست. لکن بعد از گذشت حدود 2 سال از انتصاب ایشان شاهد تغییرات منفی در دیدگاههای ایشان نسبت به ایثارگران، نیازها و مشکلات آنان هستیم، که ما را در ادامه مسیر دچار تردید جدی نسبت به ایشان کرده است.

 عدم برنامه شفاف برای اداره بنیاد، عدم تعامل مثبت با جامعه هدف، نگاه منفی به ایثارگران، برخوردهای پلیسی با ولی‌نعمتان انقلاب، نارضایتی ایثارگران، عزل و نصب های بی‌ضابطه، بکارگیری نیروهای ناکارآمد، ناتوانی در دفاع از حقوق قانونی ایثارگران، دخالت افراد غیر رسمی در تصمیم‌گیری های بنیاد، ترویج و پیگیری نگاههای مضیق و منفی به تسهیلات ایثارگران در حوزه معیشت، آموزش و . . . بخشی از نکاتی است که ضرورت تغییرات اساسی در بنیاد و رده های مدیریتی آن را مضاعف می کند.
 لذا شبکه، مصمم است با استفاده از همه ظرفیت های قانونی، حمایت ایثارگران معزز و فضای آماده و مثبت موجود در کشور و بین مسئولان نظام، برای ایجاد این تغییرات، اقدامات لازم را آغاز نماید.
 شبکه ملی ایثارگران با تشکیل جلسات متعدد داخلی، و با مسئولان به این نتیجه رسیده است که وجود آقای قاضی‌زاده در رأس بنیاد به هیچ وجه تامین‌کننده حقوق قانونی ایثارگران نبوده، قواره بنیاد بر تن ایشان بسیار گشاد و این انتصاب در تراز انتصاب نهاد انقلابی بنیاد نمی باشد و بهتر است پیش از آن که دیر شود، از ایشان در جایی دیگر که در توان مدیریتی اوست استفاده شود.
 مراحل اقدامات بعدی شبکه به منظور استفاده از نظرات و همراهی ایثارگران به مرور اطلاع رسانی خواهد شد.

شبکه ملی ایثارگران25 / 4 / 1402

 




موضوع مطلب : شبکه ملی ایثارگران

علی کریمی بعد از دعوت به آشوب و آتش زدن اموال عمومی، حالا نقاب را کنار زده و می‌گوید مردم در ایام محرم سیاه نپوشند!

علی کریمی و دعوت از مردم برای سیاه نپوشیدن در محرم

به گزارش فرزانگان امیوار به نقل از فارس پلاس؛ روایت روز - علی کریمی لیدر آشوب‌های 1402، در جدیدترین توصیه خود از مردم خواسته است که در ایام محرم سیاه نپوشند.
 


گفتنی است که علی کریمی در سال‌های گذشته، زمانی که از ایران فرار نکرده بود، به نذری‌های محرم توهین می‌کرد. این نشان می‌دهد که دشمنی این شخص با اعتقادات مردم مسبوق به سابقه بوده است.


در آن زمان با بالاگرفتن انتقادات به استوری کریمی، این شخص مجبور عذرخواهی شد و گفته‌های خود را اینگونه توجیه کرد. علی کریمی در استوری صفحه خود نوشت: «من نیز همانند شما از کودکی شوق رسیدن به دهه محرم را داشتم و با گذشت زمان این ارادت حفظ کرده‌ام!»
 


مورد بعدی دشمنی این سلبریتی آشوب‌گر با دهه محرم، مربوط به استوری سال گذشته است. دوباره ماه محرم رسیده بود و این سلبریتی درباره عزاداری‌های مردم افاضاتی کرده بود. علی کریمی در توهینی آشکار به عزاداران حسینی آنها را متهم به ریاکاری کرد.
 


نسخه‌پیچی علی کریمی برای مردم درحالی است که خود او هر ساله در ایام محرم، سیاه پوش بوده و عکس‌هایی منتشر می‌شد که در هیئت‌های مذهبی در حال نذری دادن است.
 


اینها تنها گوشه‌ای از تناقضات علی کریمی است که مردم را متهم به ریاکاری می‌کند ولی خود به وضوح رفتار پوپولیستی داشته است. هم‌فکران علی کریمی مدعی‌اند که به دین و عقاید مردم کاری ندارند ولی بارها به عقاید آنها حمله و توهین کرده‌اند. سیاه پوشیدن مردم در ایام محرم نشان از ارادت آنها به حضرت سیدالشهدا (ع) است ولی سلبریتی‌های ایرانی تصور می‌کنند که نگاه به امام حسین و ارادت مردمی به دستگاه اباعبدالله علیه السلام، دولتی و سیاسی است و با این ابهامات می‌توانند مردم را نسبت به این خاندان کرم، بی توجه کنند.




موضوع مطلب : علی کریمی منافق, محرم, امام حسین
چهارشنبه 102 تیر 28 :: 11:44 عصر ::  نویسنده : علیرضا احسانی نیا

 

قیام حسین مرعشی علیه پروژه "تحریم انتخابات"/ اظهارات عجیب سفیر ایران درباره قرابت تبریز با ترکیه!

حسین مرعشی، فعال مبرّز چپ و دبیر کل حزب کارگزاران سازندگی اخیراً گفت‌وگویی مفصل پیرامون انتخابات و تحریم انتخابات با خبرگزاری ایلنا انجام داده است که در ادامه بخش‌هایی از آنرا به انتخاب مشرق می‌خوانید.

خوانش این گفته‌های مرعشی از دو حیث حاوی اهمیت ویژه است:

اول اینکه نخستین منولوگ ضد تحریمی برای انتخابات امسال است که از درون اردوگاه اصلاحات به گوش می‌رسد.

و دوم اینکه ما پیش از این در وبلاگ مشرق تحلیلی را کرارا به مخاطبان محترم ارائه کرده بودیم مبنی بر اینکه کارگزاران از تصمیم تحریمی جبهه اصلاحات تبعیت نخواهد کرد و نمایه جدید اصلاح‌طلبان معقول تا این لحظه؛ کارگزارانی‌ها هستند. تحلیلی که صحبت‌های مرعشی تماما اثبات‌گر صحت آن است.

و اما منتخب سخنان آقای مرعشی:

_از نظر من در دو انتخابات اخیر مجلس 98 و ریاست جمهوری و شوراهای 1400، اصلاح‌طلبان در همان زمینی بازی کردند که شورای نگهبان، نهادهای حاکمیتی و نظام می‌پسندید. یعنی آنها علاقه‌مند بودند تا اصلاح‌طلبان در نهادهای قدرت نباشند و به دنبال دولت و حکومت یکپارچه و یکدست بودند. اصلاح‌طلبان هم از این موضوع استقبال کردند. به نظرم ما اصلاح‌طلبان هم با آنها همراهی کردیم یعنی در همان زمینی بازی کردیم که آنها می‌خواستند و این دو موضوع با هم هم‌افزایی پیدا کردند. وگرنه در هیچ دوره‌ای از 10 دوره مجلس گذشته، حتی در مجلس چهارم که حضور نیروهای اصلاح‌طلب کم بود، هیچ‌وقت کمتر از 50 نفر چهره اصلاح‌طلب در مجلس نداشتیم. در مجلس یازدهم تعداد نیروهای اصلاح‌طلب به اندازه انگشت‌های یک دست هم نمی‌رسید و حتی نتوانستند یک فراکسیون تشکیل دهند.

_می‌خواهم بگویم بالاخره به دنبال راه‌حل می‌خواهیم، بگردیم یا خیر؟ اینکه می‌گویم، بگردیم یعنی جمع را به کار می‌برم مقصودم فقط سیاسیون اصلاح‌طلب نیست. بلکه مردم هم هست که آیا می‌خواهیم به یک راهکاری برسیم یا خیر؟ اینکه فکر کنیم نقش سیاست‌ورزی و سیاست در اداره کشور کم شده واقعیت ندارد. در نبودن نیروهای کارآمد، با تجربه و جریان‌هایی که دلسوز ایران و مردم هستند، ممکن است کار به دست افرادی بیافتد که به مردم فشار بیشتری وارد کنند. آیا در حال حاضر مردم این فشار را حس نمی‌کنند؟ آیا مردم متوجه یک تورم مستمر 50 درصد و بالاتر نیستند که به چه شکلی زندگی‌شان را تاریک کرده است؟ آیا نمی‌بینیم که با حرکت‌های بسیار قشری و سطحی، حتی مقدس‌ترین مقدسات یک ملت، بازیچه دست بازی‌های سیاسی سبک می‌شود؟ آیا نمی‌بینیم که به چه شکل، سرمایه‌های معنوی‌ و مادی‌ ما از بین می‌رود؟ آیا نمی‌بینیم که چطور نیروهای متخصص از ایران مهاجرت می‌کنند؟ آیا نمی‌بینیم پرستارها، پزشکان، دانشجوهای سطح بالای ما مهاجرت می‌کنند؟ این مهاجرت‌ها حتی به کارگران فنی هم رسیده است. آیا این موارد را نمی‌بینیم؟ نمی‌خواهیم برای این مشکلات راهکار پیدا کنیم؟ بنابراین راهکار چیست؟

اگر راهکار این است که می‌خواهیم با اپوزیسیون خارج از کشور همراهی کنیم و به دنبال براندازی برویم، اطمینانی وجود دارد که وضعیت ایران بهتر شود؟ یعنی براندازی یا تغییر کلی نظام سیاسی جمهوری اسلامی، در شرایطی که اجماع ملی درباره آن وجود ندارد. اگر در مورد نبودن جمهوری اسلامی اجماع ملی وجود دارد حتما نمی‌توان گفت در مورد آن، جایگزین وجود دارد یا نه. در اعتراضات سال گذشته که شکل گرفت، بخشی از نیروهایی که به میدان آمدند آنچنان علیه مقدساتی که مردم به آن‌ها اعتقاد دارند، تند رفتند که خیلی از مردم با آنها همراهی نکردند. الان جایگزین جمهوری اسلامی به چه شکل می‌خواهد جلو بیاید؟ چیزی که در حال حاضر با همه مشکلاتش داریم، نتیجه انقلاب کاملا مردمی، حضور امام، مراجع ثلاثه قم، تمام سیاسیون، از مؤتلفه اسلامی در سمت راست گرفته تا حزب توده، فداییان خلق در سمت چپ است. همه جریان‌های سیاسی در صحنه حاضر بودند، که نتیجه‌ آن انقلاب اسلامی شده است.

بنابراین آحاد ملت، سیاسیون و غیر سیاسیون اگر یک مقدار احساسات را کنترل کنیم، ببینیم که بین این دو:‌ 1- ادامه وضع موجود که حتما روز به روز چند اتفاق مهم پشت سر هم می‌افتد و همچنان فشار اقتصادی بر مردم تشدید شده، مهاجرت افزایش پیدا می‌کند، ناکارآمدی در سیستم‌های اداری، و سیاسی تشدید می‌شود، هر روز قشری‌گری و فاصله گرفتن از محتواهای واقعی قوی‌تر می‌شود یا 2- سیاهچاله‌ای به نام براندازی است که نمی‌دانیم بعد از آن چه کسی می‌خواهد ایران را جمع کند؟ بین این دو موضوع، عقلای قوم، سیاسیون، مردم و بزرگان مملکت نمی‌توانند راه‌حلی پیدا کنند؟ می‌خواهم در اینجا خطاب به ملت ایران، به عنوان عضو کوچک جامعه که تجربه‌ای دارم بگویم، مردم ایران باید به داد خودشان برسند.

_یعنی چه که سیاست برای‌ ما مهم نیست؟ ما جاخالی بدهیم تا یک اقلیت بیاید بر ما حکومت کنند؟ چه کسی گفته این حرف درست است؟ اگر اکثریت مردم با سیاست قهر کنند؛ مگر سیاست با شما قهر می‌کند؟ مگر سیاست زندگی شما را رها می‌کند؟ مگر سیاست تعطیل می‌شود؟ مگر می‌شود ملت در آتش بسوزند، کسی بگوید من سیاست‌مدارم، حاضر است در صحنه فریاد نکشد، داد نزند، پیگیری نکند و خود را به آب و آتش نزند تا مسائل را حل کند؟ خیلی راحت می‌گویم، مردم ایران سیاست شما را رها نمی‌کند و تعطیل نمی‌شود. سیاست جریان دارد و تمام ابعاد زندگی شما را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد. اگر خودتان در صحنه نباشید و سیاست را مدیریت و کنترل نکنید و به سیاستمداران شلاق نزنید، زندگی‌تان درست نمی‌شود.

_(سؤال) یک زمانی مردم برای رساندن صدایشان به صاحبان قدرت و پیگیری مطالباتشان از صندوق رای استفاده می‌کنند و در جایی هم که کسی را به عنوان نماینده خود نمی‌یابند کف خیابان را برای فریاد زدن در اعتراض به سیاست‌ها و وضعیت موجود برمی‌گزینند که این روش همواره هزینه‌های زیادی نیز برای آنها به همراه داشته، برخی معتقدند برای پیگیری خواسته‌های خود دیگر به بن‌بست خورده‌اند و امکان تغییر در سیاست‌ها وجود ندارد؟

مرعشی: بدون پایداری و استمرار که نمی‌شود، کار کرد. در سال 1376 انتخابات برگزار شد مگر نمی‌گفتند می‌نویسیم خاتمی، می‌خوانند ناطق. آیا این بود؟ آقای خاتمی رئیس‌جمهور نشد؟ ‌ آیا در ادامه‌ دوسوم مجلس ششم را نداشتیم؟ ‌ می‌رسیم به انتخابات 92 که آقای احمدی‌نژاد برگزار می‌کرد. آقای هاشمی‌ رفسنجانی ردصلاحیت شد. وقتی آقای خاتمی و سیاسیون ایران تصمیم درست گرفتند و از آقای روحانی حمایت کردند، انتخاباتی که دبیر شورای نگهبان آن آقای جنتی و رئیس‌جمهور آقای احمدی‌نژاد بود و دولت او انتخابات را برگزار می‌کرد، آقای روحانی رئیس‌جمهور نشد؟ ‌ آقای ظریف وزیر امورخارجه نشد و نتوانست برود با 6 قدرت بزرگ دنیا توافق هسته‌ای مذاکره کند و به توافق برسد؟ وقتی توافق هسته‌ای امضا شد، آیا در سال 95-96 تورم از 36درصد سال 92 به 11درصد کاهش پیدا نکرد؟

(سؤال) بعد چه اتفاقی افتاد؟ ‌

مرعشی: رها کردیم. در انتخابات مجلس پنجم، مردم تهران، خانم فائزه هاشمی را به صدر لیست می‌برند ولی در انتخابات مجلس ششم احوال او را نمی‌پرسند و نفر هفتادم می‌شود. آقای رضا خاتمی، آقای نبوی و کروبی، در انتخابات مجلس ششم، بقیه را با یک میلیون 700 هزار رای به مجلس می‌فرستد. در انتهای مجلس ششم وقتی 120 نماینده مجلس در مجلس تحصن کردند؛ از آن تعدادی که به آن‌های رای دادند، مردم به مجلس رفتند تا از نمایندگان حمایت کنند؟ ‌ خیر. اینکه شما فکر کنید ملت و بدتر از ملت، نخبگان ملت فکر می‌کنند سیاست یک امر سهل و آسانی بوده و قرار است به جشن تولد دعوت شوند و برای‌ آنان فرش قرمز پهن کنند، خطا است.

_سیاست مبارزه، زدن و خوردن است. تا خوردی که نباید به خانه بروی و بنشینی. باید بیایید و محکم‌تر بزنید. کسی که نتواند بفهمد سیاست، مبارزه است که نمی‌تواند کار سیاسی کند. ملت هم همین‌طور است. آن‌ها خیلی ساده قهر کردند و رنجیدند. آیا ملتی که برنجد، سیاست متوقف می‌شود؟ آیا انتخابات برگزار نمی‌شود؟ آیا مجلس و دولت شکل نمی‌گیرد؟ آیا روابط خارجی از بحران خارج می‌شود؟ هیچ‌کدام از این اتفاقات نمی‌افتد. راه‌حل مسائل کشور، پذیرفتن این موضوع است که سیاست، میدان مبارزه با نهادهایی است که ممکن است علاقه‌مند باشند تا خارج از اختیارات قانونی‌شان اعمال حاکمیت کنند. باید رفت، آنها را به چالش کشید و مردم را توجیه کرد. الان نباید در گذشته بمانیم، باید ببینیم الان چه کاری انجام دهیم؟ در واقع آنچه امروز می‌توانیم روی آن تکیه کنیم این است که برای فردای ایران، همه افراد تصمیم‌گیر، از رهبری تا اصولگرایانی که بر مجلس و دولت حاکم هستند گرفته تا اصولگرایان حاشیه‌نشین و اصلاح‌طلبانی که کاملا در حاشیه هستند و مردم، بخواهیم که برای آینده ایران فکر کنیم و آینده ایران مستلزم بازنگری وسیع است.

من امیدی به سیاسیون ایران ندارم. نخبگانی که در سطح وسیع در جامعه پخش هستند باید محکم به صحنه بیایند، حرف‌شان را بزنند، کارشان را انجام دهند و نقش‌آفرینی‌ کنند. من به مردم امید دارم که صحنه را تغییر دهند.

_(سؤال) یک اختلاف‌نظر در بین اصلاح‌طلبان وجود دارد؛ یک نظریه این بود فقط در صورتی در انتخابات شرکت می‌کنیم که کاندیدای‌مان تأیید صلاحیت شود اما عده‌ای هم معتقد بودند در هر صورت باید در انتخابات شرکت کرد حتی با کاندیدای اجاره‌ای. نظر شما چیست؟

مرعشی: مسأله اختلاف‌نظر نیست. مسأله محو شدن است. همه ما محو شدیم. برخی در حاکمیت علاقه‌مند به محو ما بودند و ما خودمان در همان مسیر قدم زدیم. ما همان‌ کاری را کردیم که آنها می‌خواستند. وقتی همه ما با هم و بدون شکاف در انتخابات شوراها، شرکت کردیم در تهران سه هزار رأی آوردیم. مردمی که چهار سال قبل از آن یک میلیون و 750 هزار رأی به آقای محسن هاشمی دادند، تصمیم گرفتند رأی ندهند. در شورای شهر 1396، 21 عضو شورای شهر تهران، از اصلاح‌طلبان انتخاب شدند. 4 سال تهران در اختیار ما بود، آیا شما در این 4 سال حس کردید که اقدام خاصی انجام دادیم؟ اگر ملت فرصتی به شما می‌دهد و شما از آن فرصت استفاده نمی‌کنید، انتظار دارید دوباره ملت به شما فرصت بدهد؟

این موضوع از ضعف من است. اگر ما در تهران، شهردار انتخاب می‌کردیم که در آخر دوره، شما احساس می‌کردید اصلاح‌طلبان برای تهران کار مهمی کردند، آیا انتخابات همین وضع را پیدا می‌کرد؟ ‌ وقتی در مجلس نهم فراکسیون معتبری نداشتیم اما در مجلس دهم فراکسیون 120 نفره به ریاست آقای عارف تشکیل شد و آقای روحانی هم رئیس‌جمهور بود، آیا از فرصت تاریخی استفاده کردیم یا نکردیم؟

وقتی آرای سال 92 آقای روحانی از 18 میلیون به 24 میلیون رای سال 96 رسید، آیا از آن پشتوانه رأی استفاده کرد و انسجام بیشتری در کشور به وجود آورد؟ یا این موضوع باعث سرآغاز اختلاف آقای جهانگیری و روحانی شد؟ مواردی که می‌گویم این است که هیچ‌وقت در صحنه، یک عامل، تعیین‌کننده و اثرگذار نیست. اینکه می‌گویید نهادهای حاکمیتی، شورای نگهبان امروز، همان شورای نگهبان آن سالی است که با آن مجلس ششم را بردیم، همان شورای نگهبانی است که به صورت نسبی مجلس پنجم را بردیم و همان شورای نگهبانی است که در انتخابات ریاست جمهوری سال 92 با آقای روحانی پیروز شدیم.

_از انتخابات 1374 مجلس پنجم تا 1396 تقریبا 22 سال می‌گذرد. ما در این 22 سال، در جنگ و گریز مبارزه کردیم و هیچ‌وقت صحنه را ترک نکردیم. امروز چرا نباید 50 نفر در مجلس داشته باشیم؟ یعنی ما نمی‌توانستیم در سال 98، 50 نماینده به مجلس بفرستیم؟ من می‌گویم یک اشکال بیشتر وجود ندارد و آن اشکال این بود که به این موضوع توجه نکردیم که ما به یک مهمانی دعوت نشدیم، ما برای مبارزه وارد یک صحنه شدیم. برای مبارزه حتی یک کرسی مجلس مهم است؛ دو تا مهمتر و الی آخر. اگر اصلاح‌طلبان یا اصولگرایانی مانند آقای لاریجانی انتظار دارند تا شورای محترم نگهبان، جبهه پایداری، نهادهای نظامی برای آنان فرش قرمز پهن کنند، آوانس بدهند و فرصت مبارزه عادلانه بدهند معنایش این است که اصلا سیاست را نشناختند.

دلیلی ندارد که مملکت را فدای حسین مرعشی و علی لاریجانی و ایکس و ایگرگ کنیم. ملت باید به صحنه برگردد در این صورت خودش نخبگانش را می‌سازد و کشور را درست می‌کند. من معتقدم، شرایط بن‌بست سیاسی در ایران به نقطه‌ای رسیده که حتما از این بن‌بست یک شکوفایی و جریانات جدیدی به وجود خواهد آمد.

_(سؤال) خانم فائزه هاشمی اخیرا در زندان یک نامه‌ای خطاب به جبهه اصلاحات نوشتند و اعلام کردند در انتخابات شرکت نکنید. تحلیل شما به عنوان دبیرکل حزب کارگزاران با توجه به آنکه خانم هاشمی هم عضو حزب هستند درباره این نامه چیست؟

مرعشی: قاعدتا خانم هاشمی باید صبر می‌کردند تا حزب به جمع‌بندی روشنی برسند. ایشان هم حزبی و هم فراحزبی هستند. خانم هاشمی ناعادلانه در زندان هستند و دسترسی ندارند. در بررسی‌های خودمان نظرات ایشان را بررسی خواهیم کرد.

همه دوستانی که می‌گویند در انتخابات شرکت نکنید، باید بگویند چه کار کنیم؟ باید یک راه‌حلی هم وجود داشته باشد که به آن فکر کنیم. مثلا می‌گوییم جمهوری اسلامی الان از بین می‌رود و نابود می‌شود، سال دیگر جمهوری اسلامی به یک جمهوری شیک و مرتب ملی تبدیل شده است؟ چنین اتفاقی در راه است؟ قاعدتا پاسخش منفی است. می‌خواهید بگویید جمهوری اسلامی از تحریم‌هایی که علیه من، شما و خانم هاشمی می‌کنند می‌ترسد و با ما فوری وارد گفت‌وگو می‌شود؟ ‌ خیر. با ترک صحنه انتخابات حاکمیت یکدست شده، همه مسائل حل می‌شود، آب و نان به دست مردم می‌رسد و زندگی مردم مرتب می‌شود؟ خیر. پاسخ همه این سوالات منفی است. [1]

*درباره سخنان مهم آقای مرعشی بیان چند نکته ضروریست:

یکم_ باید دانست که این سخنان؛ ‌ فارغ از اشتباهات آقای مرعشی در کنایه‌های ناصواب به نظام اسلامی و ساختارهای نظارتی کشور؛ سخنانی مهم هستند از این حیث که یک مانیفست محکم ضد تحریمی را در مقابل طرح "تحریم انتخابات" ارائه می‌کند. طرحی شریرانه که توسط چپ‌های تحریمی و سران جبهه اصلاحات پخت و پز شده است.

این مانیفست ضد تحریم از آنرو که بر مشارکت در انتخابات تأکید دارد؛ بایستی مورد اقتراح و تکریم و حمایت قرار گیرد.

دوم_ صحبت‌های آقای مرعشی مبنی بر اینکه "من معتقدم، شرایط بن‌بست سیاسی در ایران به نقطه‌ای رسیده که حتما از این بن‌بست یک شکوفایی و جریانات جدیدی به وجود خواهد آمد. " مبیّن آن نکته مهم تحلیلی است که ما در وبلاگ مشرق بر آن تأکید کرده و گفته‌ایم که "مشکلات و گرانی" اتفاقا دلیلی بر مشارکت در انتخابات است نه دلیل تحریم آن. زیرا در شرایط بروز مشکلات اتفاقا باید با مشارکت بیشتر در انتخابات و جریانات و کسانی را بر سر کار آورد که با عنایت به کارنامه‌شان انتظار می‌رود مدیریت بهتری داشته باشند.

سوم_ از باب بیان سابقه باید دانست که حزب کارگزاران و چند حزب دیگر از جمله اعتماد ملی، ندای ایرانیان و... در دو انتخابات 98 و 1400 از طرح تحریمی جبهه اصلاحات تبعیت نکرده و در انتخابات حضور یافتند.

به نظر می‌رسد با توجه به اینکه تصمیم جبهه اصلاحات تا این لحظه بر "تحریم انتخابات" است؛ این چند حزب اصلاح‌طلب؛ رفتار صحیح خود را در انتخابات امسال نیز تکرار کنند که این مسئله ناشی از عقلانیت آنهاست.




موضوع مطلب : حسین مرعشی, پروژه تحریم انتخابات
بازنشستگان

همسان سازی حقوق بازنشستگان از گذشته تاکنون موافقان و مخالفانی داشته است اما به تازگی نمایندگان مجلس شورای اسلامی خواستار توجه به همسان‌سازی حقوق بازنشستگان شده اند.

به گزارش فرزانگان امیوار به نقل از مشرق، همسان‌سازی حقوق بازنشستگان به میزانی که به 90درصد از حقوق شاغلان فعلی برسد یکی از آن خواسته‌هایی بود که حالا 11 سال از طرح بحث آن گذشته است. طرحی که موافقان و مخالفانی از گذشته تاکنون داشته و به طنابی مبدل شده که یک سوی آن دسته ای از موافقان و در سوی دیگر آن مخالفان قرار گرفته اند، اما با این حال مجلس شورای اسلامی به تازگی خواستار توجه به همسان‌سازی حقوق بازنشستگان شده است.

سال 1399 سازمان برنامه بودجه، حدود 10هزار میلیارد تومان برای اجرای همسان سازی حقوق بازنشستگان کشوری و لشکری اختصاص داد اما همین موضوع اعتراض بازنشستگان سازمان تأمین اجتماعی را در پی داشت به طوری که پای این اعتراضات به میانه برنامه توسعه هفتم رسید. به همین منظور پیشنهاد همسان سازی حقوق بازنشستگان کشوری، لشکری و سازمان تأمین اجتماعی در مجلس شورای اسلامی به تصویب و در لایحه ای پیشنهادی به کمیسیون تلفیق لایحه برنامه هفتم تقدیم شد تا درباره آن تصمیم گیری شود.

اعتراض بازنشستگان به عدم همسان‌سازی حقوق

در همان سال کمپین‌های متعددی از سوی بازنشستگان راه اندازی شد که به روند جاری شدن همسان سازی و متناسب سازی اعتراض داشتند، در همین حال برخی از این پویش‌ها بر مسأله اجرای عادلانه قانون همسان‌سازی بازنشستگان با شاغلین همتراز تأکید کردند. در یکی از پویش‌ها تأکید شده که:«متاسفانه قانون همسان‌سازی در سال‌های اخیر به جای همسان کردن حقوق 90 درصدی بازنشستگان نسبت به شاغلین همتراز، به شیوه ای ناعادلانه متناسب‌سازی شده است. به گونه‌ای که حقوق بازنشستگانی که دریافتی کمتری داشته‌اند به طور قطره چکانی افزایش داده شد و از سویی دیگر بازنشستگانی را که به دلیل داشتن مدارک علمی بالاتر و یا پست‌های مدیریتی، دریافتی بالاتری داشته‌اند از همسان‌سازی بی‌بهره کرده‌اند.»

در این پویش، بازنشستگان به نمایندگان دولت در سازمان برنامه و بودجه تاختند و گفتند: نمایندگان محترم و دلسوز و انقلابی لازم به ذکر است در جلسه 26 خرداد 1399 در مذاکره ای که دکتر نوبخت با برخی نمایندگان صنفی بازنشستگان داشته‌اند بار دیگر از لفظ همسان سازی و ارتقا و افزایش حقوق بازنشستگان با توجه به ظرفیت‌های موجود استفاده کرده‌اند و همچنین دوباره گزارشی از اعداد و ارقام درشت، جهت دفاع و توجیه همسان سازی ناعادلانه‌ی اخیر دولت ارائه داده‌اند لذا از مسئولین سازمان برنامه و بودجه خواسته می‌شود به جای اعلام اعداد و ارقام بزرگ 10 یا 20 هزار میلیاردی در اذهان عمومی، این ارقام ریز شود تا سهم هر بازنشسته از آن معلوم شود چنانکه در اعلام 20 هزار میلیاردی فروردین 99 خروجی این ارقام در حکم حقوقی بازنشستگان رقمی بسیار ناچیز و حتی صفر بود.

سخن دیگر این بازنشستگان در این پویش این است که: «همچنان خواهان اجرای قانون عادلانه همسان سازی حقوق بازنشستگان با شاغلین همتراز هستیم و باید نتیجه‌ اجرای این قانون در حکم و فیش حقوقی ما بازنشستگان برابر با90 درصد حکم شاغلین همتراز باشد.»

سؤال از وزیر درباره متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان

مجلس شورای اسلامی اما به اقدامات ناکافی مسئولان دولت پیشین اکتفا نکرد. اخیراً با توجه به داغ شدن مسأله همسان سازی حقوق بازنشستگان، حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده مردم شاهین شهر در مجلس شورای اسلامی از سید صولت مرتضوی، وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی درباره چرایی عدم اجرای متناسب‌سازی حقوق و مزایای بازنشستگان و مستمری‌بگیران تامین اجتماعی سوالاتی را پرسید.

این نماینده مجلس با طرح این پرسش که به چه دلیل 25 درصد باقیمانده متناسب سازی حقوق و مزایای بازنشستگان و مستمری بگیران سازمان تامین اجتماعی که طبق بند (ب) ماده 12 قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه می باشد اعمال نمی شود، گفت: «سوال این است چرا علی‌رغم پیگیری‌های مستمر از سوی تشکل‌های بازنشستگان تامین اجتماعی کشور از جمله کانون کارگران بازنشسته و مستمری‌بگیران کلان شهر استان اصفهان و همچنین کانون مستمری‌بگیران شهرستان‌های شاهین شهر و میمه و برخوار هنوز سازمان با توجه به گذشت بیش از 2 سال نسبت به اعمال 25 درصد باقیمانده اقدامی انجام نداده است؟»

پس از اعتراضات بازنشستگان به عدم اجرای قانون همسان سازی و متناسب سازی ماه جاری در جریان بررسی برنامه هفتم توسعه، پیشنهادی به منظور همسان سازی حقوق بازنشستگان کشوری، لشکری و تأمین اجتماعی به تصویب رسید که این یکی از آن خبرهای خوبی است که می‌تواند تأثیر مطلوبی بر حقوق و معیشت بازنشستگان بگذارد.

به همین منظور برخی از نمایندگان موافقت خود با اجرای همسان سازی و تغییر وضعیت معیشت بازنشستگان را اعلام کرده اند. حمیدرضا حاجی بابایی، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در این باره می‌گوید: همسان سازی حقوق بازنشستگان کشوری، لشکری و تامین اجتماعی در کمیسیون متبوع خود به تصویب رسیده و این موضوع برای توسعه عدالت اجتماعی و رفع مشکل کارکنان شاغل و بازنشسته برنامه نظام پرداخت از وضعیت کنونی به سوی عدالت محوری هدایت خواهد شد که بتوانیم شاهد عدالت در پرداختی‌ها باشیم.

در این باره سید محمدرضا میرتاج الدینی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس که یکی از موافقان اجرای همسان سازی حقوق بازنشستگان است نیز معتقد است: «بازنشستگان همواره مطالبه همسان سازی حقوق خود را از نمایندگان پیگیری می کنند و ما باید در برنامه هفتم توسعه حکم روشن و شفافی را در زمینه همسان سازی حقوق بازنشستگان در نظر بگیریم و شرایط به نحوی باشد که بازنشستگان بتوانند 90 درصد حقوق شاغلین را دریافت و از آن بهره مند شوند.»

تکلیف همسان‌سازی حقوق بازنشستگان کشوری چه می‌شود؟

اما ماجرا به همین جا ختم نشد، صندوق های بازنشستگی و حامیان بازنشستگان در ادوار گذشته نیز به مسأله همسان سازی حقوق بازنشستگان و ناکافی بودن این میزان از حقوق در برابر تورم جامعه واکنش نشان دادند.در این باره نیز نعمت الله ترکی، مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری که در یک برنامه تلویزیونی حضور داشت با اشاره به موضوع متناسب سازی حقوق بازنشستگان، اظهار کرد: دائمی‌سازی بحث متناسب‌سازی از موضوعاتی است که خواستار اجرایی شدنش در برنامه هفتم هستیم، زیرا درصد افزایشی که در حقوق شاغلان ایجاد می‌شود باید برای بازنشستگان نیز لحاظ شود و اگر در سال 1403 افزایشی برای شاغلان لحاظ شود معادل همان عدد دوباره شامل بازنشستگان شود.

وی با اشاره به تلاش مسئولان از جمله رئیس جمهوری و وزیر کار برای تحقق این موضوع گفت: طی یک ماه گذشته با سازمان برنامه جلساتی داشتیم و همه تلاش می‌کنیم که از طریقی این منابع تامین شود.

ترکی درباره زمان احتمالی اجرای متناسب سازی، گفت: هفته جاری نشستی را با حضور کارشناسان برگزار می‌کنیم و به نظر تا مرداد ماه بتوان به جمع بندی برسیم و تا قبل از شهریور ماه آن را جاری و ساری کنیم.

مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری با بیان اینکه 9 همت به اجرای متناسب سازی اختصاص داده شده است، گفت: در نیمه دوم سال 1401 بررسی کردیم و دیدیم که 230 هزار نفر از شاغلان دانشگاه علوم پزشکی شامل افزایش 1.15 درصدی حقوق‌ها می‌شدند و احکام آنها جاری و ساری شده بود که اسفندماه سال 1401 از محل صندوق آن را پوشش دادیم اما معوقه آن مانده است. به همین دلیل، جلساتی برای تعیین و تکلیف 9 همتی که بابت متناسب‌سازی 6 ماهه دوم سال 1399، 1400 و 1401 مطالبه دارند با سازمان برنامه داشتیم.

جزئیاتی از همسان‌سازی حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی

میرهاشم موسوی، مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی در پاسخ به پرسشی درباره چگونگی اجرای همسان سازی حقوق بازنشستگان در سازمان تأمین اجتماعی گفت: از زمانی که موضوع همسان‌سازی و متناسب سازی به میان آمده هر تعهدی که به موجب قانون بر دوش ما گذشته است انجام داده ایم. منابع این متناسب سازی را از سال 1399، در حساب های دولت نگه داشته ایم و معتقدیم منابع متناسب سازی باید خارج از صندوق تأمین شود اما تعهدات خود به بازنشستگان را به که به موجب قانون بر عهده ما گذاشته شده است را انجام می‌دهیم.

اختلاف درباره واریز 25 درصد اضافه حقوق مستمری بگیران

مجموعه این اعتراضات به ناکافی بودن حقوق بازنشستگان و عدم اجرای متناسب سازی این حقوق‌ها، موجب شد تا برخی خبرنگاران سوال خود از وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی را به اختلافات میان تأمین اجتماعی و بازنشستگان اختصاص دهند. به طوری که صولت مرتضوی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، در حاشیه جلسه هیات دولت درباره اختلاف پیش آمده واریز 25 درصد اضافه حقوق مستمری بگیران گفت: در این زمینه اگر حق به جانب بازنشتگان باشد، پیگیری می‌کنیم.

وی ادامه داد: برخی از بازنشستگان معتقدند که این میزان افزایش حقوق اجرا نشده است در حالی که تامین اجتماعی معتقد است که کاملا اجرا شده است؛ در این رابطه کارگروهی مسئول شده اند تا بررسی کنند.

تصمیم برای تداوم سیاست همسان سازی حقوق بازنشستگان

پیش‌تر نیز سیدصولت مرتضوی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در گفت‌وگو با یکی از رسانه‌ها درباره همسان سازی حقوق بازنشستگان گفت: کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس تصمیماتی گرفته که طبق آن بعضی از مفاد قانون برنامه ششم در برنامه هفتم توسعه تکرار شده است.

وی ادامه داد: برای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان بر اساس مصوبات در سنوات گذشته عمل کردیم. تصمیم کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات برای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان کشوری، لشکری و تأمین اجتماعی در برنامه هفتم، تداوم این سیاست است تا بازنشستگان ضریبی از دریافتی را داشته باشند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی عنوان کرد: مصوبات مجلس بعد از تصویب به تأیید شورای نگهبان می‌رسد و بعد از قانونی شدن به مرحله اجرا خواهد رسید.

واکنش دولت به اجرای همسان سازی حقوق بازنشستگان

روز گذشته مسأله همسان سازی حقوق بازنشستگان یکی از پرسش‌های نشست خبری خبرنگاران با سخنگوی اقتصادی دولت بود، سید احسان خاندوزی در این نشست خبری درباره همسان سازی حقوق بازنشستگان عنوان کرد: متناسب سازی حقوق مستمری بگیران تامین اجتماعی از جمله بازنشستگان در دو مرحله انجام شد که رضایت این قشر را به دنبال داشت ولی در مورد خبر کمیسیون برنامه و بودجه فعلا در لایحه برنامه هفتم توسعه چنین حکمی وجود ندارد. اگر در کمسیون تلفیق و صحن‌ مجلس مصوب شود، حتماً دولت آن را در دستور کار اجرای خود قرار خواهد داد.

 




موضوع مطلب : بازنشستگان, حقوق بازنشستگان

جزئیات محکومیت افسانه بایگان اعلام شدجزئیات محکومیت افسانه بایگان اعلام شد. این بازیگر چندی پیش بدون رعایت حجاب اسلامی در یک مراسم سینمایی حضور یافت و تصاویر خود را در فضای مجازی به اشتراک گذاشته بود.

به گزارش فرزانگان امیوار به نقل از مشرق، جزئیات محکومیت افسانه بایگان اعلام شد.

بر اساس این گزارش، افسانه بایگان به دلیل استفاده از کلاه و عدم رعایت قانون حجاب، به دو سال حبس تعزیری که به مدت 5 سال تعلیق شده است.

هر هفته یک بار با مراجعه به مراکز رسمی مشاوره و روانشناسی نسبت به درمان (بیماری روحی شخصیت ضدخانواده) اقدام و در پایان دوره درمان گواهی سلامت خود را ارائه کند. همچنین وی باید مطالعه کتاب و خلاصه‌سازی دستنوشت آن ظرف مهلت دو ماه اقدام کند.

بر اساس این حکم، وی دو سال از کشور ایران ممنوع‌الخروج شده است. همچنین ممنوعیت استفاده مستقیم یا با واسطه فضای مجازی (با از دسترس خارج کردن سیمکارت ها و خطوط تلفن همراه و ثابت و گوشی‌های مورد استفاده متهم متعلق به وی یا سایرین) به مدت 2 سال برای وی در نظر گرفته شده است.

گفتنی است، این بازیگر چندی پیش بدون رعایت حجاب اسلامی در یک مراسم سینمایی حضور یافت و تصاویر خود را در فضای مجازی به اشتراک گذاشته بود.

 




موضوع مطلب : خانم افسانه بایگان
<   1   2   3   4   
پیوندها
لوگو
علیرضااحسانی نیا
آمار وبلاگ
  • بازدید امروز: 531
  • بازدید دیروز: 1381
  • کل بازدیدها: 14522603