سفارش تبلیغ
تبلیغات در پارسی بلاگ
 
پایگاه خبری تحلیلی فرزانگان امیدوار
علیرضااحسانی نیا
درباره وبلاگ


در اینجا می توانید خبرهای داغ سیاسی فراجناحی را بخوانید...علیرضااحسانی نیا
آمار وبلاگ
  • بازدید امروز: 2807
  • بازدید دیروز: 3588
  • کل بازدیدها: 9453392
صفحات وبلاگ
نویسندگان
چهارشنبه 91 اردیبهشت 20 :: 11:47 عصر ::  نویسنده : الحمدلله رب العالمین

با سقوط رضاخان و روی کار آمدن فرزند فاسد او همان دستورالعمل‏های دیکته شده پیشین پیچیده‏تر و متفاوت‏تر از گذشته به اجرا درآمد. عوامل استکبار این بار در کنار غیر عقلانی جلوه دادن ارزش‏های ملّی - اسلامی، از سیاست نرمش با مخالفان بهره جسته و طبق فرهنگ تحمیلی و وارداتی به راه اندازی و گسترش تفریح‏گاه‏ها، روزنامه‏ها، مجله‏ها، رادیو و تلویزیون، مدارس، دانشگاه‏ها، کاباره‏ها، دانسینگ‏ها و دیگر مراکز تأثیرگذارنده پرداختند. این بار احساس خطر مردم به اندازه‏ای بود که مقاومت، بیداری و خیزش مردم مسلمان ایران را در پی داشت که در نهایت به سرنگونی و فروپاشی حکومت پهلوی انجامید.
استکبار جهانی، پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیز به علت از دست دادن منافع خود و با هدف از میان بردن آرمان‏های اسلامی و نیروهای انقلابی، از شیوه‏های گوناگونی همچون: محاصره اقتصادی، سیاسی، نظامی و انواع شیوه‏های فشار و ترس و تهدید و ... استفاده کرد و چون هیچ کدام از این راه‏ها نتوانست او را در رسیدن با اهداف پلیدش یاری کند، تهاجم فرهنگی را به عنوان تنها راه کارساز، در دستور کار خود قرار داد.
در طول سال‏های پر التهاب جنگ تحمیلی، به سبب شور و هیجان موجود و فضای معنوی حاکم بر جامعه که در پرتو فداکاری‏ها و حماسه‏آفرینی‏های رزمندگان اسلام به وجود آمده بود، در این زمینه نیز دشمن همانند جبهه نظامی توفیقی نداشت. ولی پس از گذشت چندین سال از پیروزی انقلاب - به ویژه پسی از فروکش کردن بحران جنگ - بار دیگر دشمن فرهنگی به درون مرزها راه یافت و در خیابان‏ها، اداره‏ها، روزنامه‏ها و مجله‏ها، بوتیک‏ها و ... در شکل کالاهای لوکس مصرفی، محموله‏های مواد مخدر و مدل‏های مبتذل لباس، الگوهای مصرف غربی، تحلیل‏های نادرست سیاسی، اقتصادی و فرهنگی، طرح‏های هنری، فیلم‏ها و نمایش‏نامه‏ها، کلوپ‏های فساد و بی‏بند و باری و ده‏ها برنامه فسادانگیز دیگر ظاهر شد.(62)
رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت آیةاللَّه خامنه‏ای در این باره می‏فرما د:
دشمن با یک محاسبه فهمید که جمهوری اسلامی را با تهاجم نظامی نمی‏شود از بین برد. محاسبه قبلی آنها غلط از آب درآمده بود. همین طور دیدند با محاصره اقتصادی هم نمی‏شود کاری کرد ... لذا فهمیدند که باید عقبه ما را بمباران کنند ... عقبه ما در مبارزه ملت ایران با قلدری استکبار جهانی، عبارت از فرهنگ ما بود. منطقه عقبه ما عبارت از اخلاق اسلامی، توکّل به خدا، ایمان و علاقه اسلام بود.(63)
شیوه‏هایی که فرهنگ سلطه‏گر جهانی، برای به دام انداختن ملّت‏های مستضعف جهان به کار گرفته، بسیار گوناگون است. در این جا به عنوان نمونه، به برخی از مهم‏ترین این شیوه‏ها اشاره می‏کنیم:
1 - تربیت دست آموزها
سیاست‏مداران، استادان دانشگاه‏ها، دانشجویانِ درس خوانده در غرب، تاجران، اهل قلم، هنرمندان و شاعران می‏توانند بهترین عوامل برای نفوذ و نشر فرهنگ بیگانه باشند. اینان در اگر از هویت فرهنگی - ملّی خود بیگانه شده و به مهره‏های ساخته و پرداخته استعمار تبدیل گردند، با زبان و قلم خویش، و با بهترین شیوه، می‏کوشند تا فرهنگ مبتذل غرب را جای‏گزین فرهنگ ملّی و بومی خود نمایند؛ هم‏چنان که خود شیفته بی‏بند و باری‏های فرهنگ بیگانه می‏گردند، می‏کوشند تا ملّت خود را نیز از ارزش‏های فرهنگ خودی تهی کرده، گرفتار جلوه‏های فرهنگ و تمدن غرب نمایند. در این میان، آنان که دوره‏های آموزشی و تخصّصی خود را در غرب گذرانده‏اند و اکنون به عنوان استاد دانشگاه و متخصّص به کشور خود باز می‏گردند، می‏توانند این نقش ویرانگر فرهنگی را به بهترین وجه ایفا کنند.(64) مگر آن‏که پیش از آن، در فرهنگ دینی و ملّی خود پخته و وارسته شده باشند. ژان پل سارتر - فیلسوف و سیاست‏مدار فرانسوی - در مقدمه کتاب "دوزخیان روی زمین" نوشته فرانس فانون، می‏نویسد:
نخبگان اروپا به ساختن و پرداختن بومیان نخبه دست یازیدند؛ جوان‏هایی را برگزیدند و داغ اصول فرهنگ و تمدّن غربی را بر پیشانی آنان زدند و دهانشان را از حرف‏های گنده خمیرمانند و دندان چسب، پر کردند و پس از یک اقامت کوتاه در "متروپل قلب شده"روانه وطنشان ساختند.(65)
با کمال تأسف کشور ما نیز خالی از افراد وابسته و دلبسته به غرب نبوده و نیست؛ زیرا پیش از انقلاب اسلامی افراد درس خوانده در داخل و خارج کشور - که داعیه روشن‏فکری داشتند - به گونه‏ای تربیت می‏شدند که فرهنگ غرب در نزد آ ان بهترین و کامل‏ترین فرهنگ‏ها تلّقی گردد. تقی‏زاده یکی از این دست‏آموزان بیگانه‏پرست عصر مشروطیت در مجله کاوه می‏نویسد:
... سه چیز است که هر چه درباره شدت لزوم آن مبالغه شود، کمتر از حقیقت گفته شده: قبول و ترویج تمدن اروپا بلاشرط و قید و تسلیم مطلق شدن به اروپا و اخذ آداب و عادات و رسوم و تربیت و علوم و صنایع و زندگانی و کل اوضاع فرنگستان بدون هیچ استثنا ... و خلاصه این که ایران باید ظاهراً، باطناً، جسماً و روحاً فرنگی مآب شود و بس.(66)
2 - ارائه الگوهای غربی‏
اساساً کارکرد اساسی تحمیل فرهنگ و وظیفه اصلی استعمار فکری این است که افراد و ملّت‏های زیر سلطه، شخصیت اصلی‏شان را از دست داده و در خدمت کشور استعمارگر درآید؛ آن هم به گونه‏ای که اصول تفکّر و فرهنگ بیگانه را به صورت بهترین ارمغان بپذیرد و آن را معلم مطلق فرهنگ، دانش، اخلاق و همه چیز خود بداند؛ یعنی به برتری بی‏چون و چرای فرهنگ بیگانه اعتراف نماید.(67)
بر همین اساس، استعمار با ارائه الگوهایی برای افراد دیگر جامعه‏ها، در جهت وابستگی فرهنگی آنان می‏کوشد و فرهنگ خود را به گونه‏ای القا می‏کند که استعمار شده، فرهنگ اصیل خویش را رها کنند و شیفته فرهنگ او گردند.
این که مدهای گوناگون پوشش، آرایش، دکوراسیون و تزیین خانه‏ها، ویلاها و باغ‏ها و گلخانه‏ها و مدل‏های پیشرفته لوکس و خودروهای غربی برای کشورهای زیر سلطه، این گونه فریبنده است، به این علت است که فرهنگ غرب، این نوع جنس‏های لوکس و تجمّلی را در کتاب‏ها، مجلّه‏ها، روزنامه‏ها، رادیو و تلویزیون، کلاس‏های درس و تمام رسانه‏های گروهی آن چنان زیبا جلوه می‏داد که آمال و آرزوهای نوجوانان و جوانان و زنان و مردان از خود بیگانه و غرب‏زده را به دلخواه‏شان برآورده می‏کرد. بر اساس این تفکّر و فرهنگ تحمیلی، یک زن هر چند از نیکویی صورت و سیرت برخوردار باشد، تنها آن گاه زیبا محسوب می‏شود که سر تا پا غرق در آرایش به شیوه غربی باشد.(68)
3 - تضعیف باورهای دینی‏
جوانان سازندگان کشورند و اگر خوب تربیت شوند و باورهای دینی را در قلب پاک خویش بپرورانند، هدایت‏گران جامعه خواهند شد. شور و نشاط جوانان وقتی با فرهنگ متعالی و پویای اسلام عجین گردد، به بار خواهد نشست و همگان از نتیجه‏های آن بهره‏مند خواهند گردید. دشمنان اسلام با آگاهی از این مهم "باورهای اسلامی" ا در نوک پیکان یورش خود قرار داده و می‏کوشند از هر طریق باورهای مذهبی جوانان را سست و کم‏رنگ کنند؛ زیرا با وجود فرهنگ اسلامی - که با فطرت انسانی به ویژه فطرت بی‏آلایش جوانان) سازگار است - جای هیچ گونه نفوذی برای فرهنگ بیگانه نیست.
مقام معظم رهبری حضرت آیةاللَّه خامنه‏ای از این توطئه شوم، این گونه نقاب بر می‏گیرند:
یکی از راه‏های تهاجم فرهنگی این بود که سعی کنند جوان‏های مؤمن را از پای‏بندی‏های متعصبانه به ایمان - همان چیزی است که یک تمدن را نگه می‏دارد - منصرف کنند؛ مانند همان کاری که در قرن‏های گذشته در "اندلس" [اسپانیای فعلی‏] کردند. جوان‏ها را ریختند در عالم فساد، شهوت‏رانی و می‏گساری. این کارها در حال حاضر دارد انجام می‏گیرد.(69)
لجام گسیختگی و اشاعه شهوت‏رانی در میان جوانان از رایج‏ترین و شاید آسان‏ترین روش‏های به تباهی کشیدن این قشر مهمِ جامعه است. استکبار جهانی برای این منظور کوشیده است از راه‏های گوناگون مانند به کارگیری ماهواره، پخش نوارها و سی‏دی‏های صوتی - تصویری، عکس‏های مبتذل، کتاب و مجله و ... بهره جوید.
رفتار انسان محصول اندیشه و بینش اوست و مجموعه جهان‏بینی‏ها، اندیشه و رفتار آدمیان را شکل می‏دهند.
ای برادر تو همه اندیشه‏ای‏
ما بقی تو استخوان و ریشه‏ای‏
هر فردی بر اساس جهان‏بینی و باورهای دینی خویش رفتار می‏کند و غرب در صدد است این باورها را تضعیف و ویران کند. او با القای شبهه‏های عقیدتی و بزرگ نمایی مشکلات فکری، غافل ساختن آنان از مبانی استدلالی و منطقی و ترویج سطحی‏نگری و تحجر گرایی و در نتیجه، آسیب پذیری عقیدتی و ... در تلاش است تا ساحت مقدس اسلام را خدشه‏دار کند و آن را در پاسخ‏گویی به نیازهای فکری - فرهنگی نسل جوان در عصر حاضر، ناتوان جلوه دهد.(70)
4 - تخریب و ترور شخصیّت‏های خودی‏
قهرمانان و شخصیّت‏های واقعی هر ملّت، از عوامل پویایی و بالندگی آن ملّت‏اند. آنان چون قله‏های بلند در جامعه خویش درخشیده و نسل‏های جدید را به تلاش و کوشش فرا می‏خوانند. دشمنان با گستردن دام‏های مختلف، در جهت تخریب آنان می‏کوشند و در صورت موفقیّت نبودن با نشر شایعه‏ها و دروغ سازی‏ها، به ترور شخصیّت افراد تأثیرگذار در جامعه می‏پردازند و سرانجام برای عملی کردن هدف‏های شوم خویش، دست خود را به خون پاک اندیشمندان و مجاهدان ملّت آغش ه می‏سازند.
تاریخ شکوهمند انقلاب اسلامی نمونه‏های فراوانی از این گونه ترفندها و دشمنی‏ها را به خود دیده است.(71)
5 - طرح و تفسیر دمکراسی به شیوه غرب‏
امروز واژه دمکراسی بیش از هر زمان دیگری بر سر زبان‏هاست. معنای حقیقی دمکراسی، یعنی آزادی‏های مشروعی که هر کدام از افراد انسانی می‏توانند از آن بهره‏مند گردند. ولی دمکراسی‏ای که غربی‏ها مطرح می‏کنند، آزادی بی‏قید و بند انسان را مدّنظر قرار می‏دهد. در این صورت، آزادی نامشروع، جزئی از حقوق طبیعی انسان‏ها به شمار می‏آید و بر این اساس، بی‏بند و باری، هم‏جنس بازی و روابط جنسی نامشروع و صدها فساد دیگر جنبه قانونی می‏یابد. ترویج این گونه تفکّر، یکی از شیوه‏های تهاجم فرهنگی استکبار علیه کشورهاست. بهره‏گیری از مقام و جایگاه زنان در جامعه، نمونه‏ای در این زمینه است. جهان غرب با تبلیغ این که زن باید از هر بند آزادی باشد، در صدد ترویج فساد و هرزگی در جامعه است. بدین منظور، از روش‏های گوناگونی همچون انتشار کتاب‏ها، فیلم‏ها و عکس‏های خلاف عفّت سود می‏جوید. برگزاری مجالسی برای انتخاب زن زیبا که او را لخت در نظار عمومی ظاهر می‏کنند، در همین راستاست.(72)
6 - به کارگیری مذهب علیه مذهب‏
یکی از روش‏های دیرین دشمن برای بسط سلطه خویش، استفاده از باورهای انحرافی در برابر عقاید و ارزش‏های اسلام اصیل است. آنان می‏کوشند مذهب را که عامل بیداری، پویایی، ظلم‏ستیزی، عدالت‏گستری و تأمین کننده سعاده سعادت دنیا و آخرت است، به عامل تخدیری، انفرادی، انزواطلبی، ظلم‏پذیری، واپس‏گرایی و رهبانیت تبدیل کنند؛ یعنی به تعبیر امام خمینی(ره) اسلام ناب محمدی(ص) را به اسلام آمریکایی مبدّل سازند.(73)
تأکید بر اختلاف‏های مذهبی، تکیه افراطی بر تفاوت‏های شیعه و سنّی، ترویج خرافه‏گرایی، ترویج مذهب دروغین، تحریف مفاهیم بلندی، همچون انتظار، توکّل، دعا، قضا و قدر و تعبّد و نیز ارائه نظریه‏های گوناگون ویرانگر مذهب و ... همه در راستای این هدف شوم سازماندهی و اجرا می‏شوند.
7 - ادعای دلسوزی برای آزادی مطبوعات‏
شیوه دیگر استکبار برای مخدوش ساختن فرهنگ ملّی کشورها، راه اندازی مطبوعات است. آنان با شعار آزادی مطبوعات می‏کوشند هر کشوری را مخالف که می‏خواهند آزادی مطبوعات جلوه دهد و بر مردم دنیا القا کند که در آن جا مطبوعات آزاد نیستند. این درو ‏گویی استکبار در ایران، با وجود صدها مجلّه و روزنامه در کشور، وقاحت و بی‏شرمی زیادی می‏خواهد. هم چنان که رهبر فرزانه انقلاب فرمود:
مزدوران قلم به دست، در نوشته‏هاشان دشنام و ناسزا می‏دهند تا ما را بر جنگ مطبوعات بکشانند و بعد فریاد برآورند که در جمهوری اسلامی آزادی وجود ندارد؛ ولی ما فریب آنها را نمی‏خوریم. در بحبوبه جنگ که کشورها آزادی مطبوعات را سلب می‏کنند، ما در ایران، آزادی مطبوعات داشتیم. امروز مطبوعات آزاد هستند، تا هر آنچه را که می‏خواهند بنویسند، ولی انتشار مطالب بی‏اساس نمی‏تواند آزادی مطبوعات را متزلزل کند(74).(75)
البته مستکبران زیاده‏خواه غرب، شیوه‏های پست دیگری را نیز در این راه به کار می‏گیرند که فرصت بررسی بیشتر آن‏ها در این جا نیست.
8 - ایجاد گسستگی تاریخی‏
گذشته هر ملّت چراغ راه آینده آن ملّت است. ایجاد گسستگی میان گذشته و حال در هر فرهنگی، سبب آسیب‏پذیری جامعه می‏گیرد. مهاجمان فرهنگی با تحریف و تخریب گذشته، به ویژه تخریب گذشته اسلامی در جهت بی‏هویتی اجتماعی می‏کوشند.(76)
در جهان معاصر، هویت و شخصیت حقیقی شرقیان، در پرتو فرهنگ آسمانی‏شان رقم می‏خورد. بدان معنا که غرب ما را، با بحث‏های عرفانی و معارف الهی‏مان می‏شناسد.
امروز اگر غرب با فن‏آوری پیشرفته‏اش شناخته می‏شود، شرق نیز با معنویت و انسانیّت، اخلاق و عاطفه، و با فلسفه و حکمت متافیزیکی‏اش هویت می‏یابد. از این جهت، سلطه‏گران غربی امروزه تاریخ پر افتخار و ارزش‏های انسانی و معنوی ملّت‏ها را از میان ببرند.
دشمنان اسلام، همواره در طول تاریخ این سرزمین، به چشم دیدند که هر جا پرچم آزادگی و مبارزه با ظلم و استعمار برافراشته شد، پشتوانه آن، قدرت دینی و ارزش‏های دینی حاکم بر جامعه بوده است و پرچمدار این گونه مبارزات نیز عالمان دینی بوده‏اند. به عنوان نمونه وقتی در قضیّه تحریم تنباکو، قدرت و نفوذ فتوای مرحوم آیةاللَّه شیرازی(ره) را که از پشتوانه چند صد ساله دینی برخوردار بود، دیدند در جریان مشروطه وقتی مردم مسلمان ایران به رهبری روحانیت قیام کردند و نیز به مقابله و ستیزه‏گری با دین پرداختند. سرانجام در بزرگ‏ترین معجزه قرن، یعنی پیروزی و پایایی انقلاب اسلامی ایران، ابرقدرت‏ها هراس تاریخی از تجلّی دین در عرصه‏های گوناگون را بار دیگر با تمام وجود احساس کردند.
بنابراین، ستیز استعمارگران غربی با دین و ایجاد گسستگی تاریخی در ایران، به ویژه تاریخ پرافتخار شیعه در طول تاریخ جزء برنامه‏های مسلّم صهیونیسم بین‏الملل می‏باشد.
9 - ارائه معیارهای فرهنگی غربی‏
از دیگر شیوه‏های عملی دشمن در جهت نابودی فرهنگی ملی و دینی کشورها، ارایه معیارهای ارزشی فرهنگ غرب و القای آن بر افراد جامعه است. آنان تنها به بُعد مادّی انسانی می‏پردازند. از این رو، انسان با معنویت و باتقوا را اگر از سرمایه‏های مادی بی‏بهره باشد، انسانی عقب‏مانده و غیر متمدن می‏دانند، ولی انسان بی‏بند و بار، رفاه‏طلب، سودجو، ثروت‏اندوز، چپاولگر، بی‏دین و لامذهب را، انسانی متمدن معرفی می‏کنند.
بی‏توجّهی به آینده و بسنده کردن به زمان حال و به تعبیر فرهنگ قرآنی تنها به فکر دنیا بودن - از جمله معیارهایی است که نظام‏های استکباری برای انسان ترسیم می‏کنند و در نتیجه باورها و اخلاق فردی و اجتماعی را از انسان‏ها می‏زداید. در این صورت، هیچ اعتقادی به معاد و آخرت نخواهد بود. در نتیجه، ارزش‏های اخلاقی انسانی فدای زندگی مادّی و روزمرّگی می‏شود.(77)
10 - نقش مستشاران خارجی و شرکت‏های چند ملّیتی‏
مستشاران خارجی اعم از نظامی و اقتصادی و با هدایت دولت‏های خود، از عوامل گسترش غرب‏گرایی در دیگر کشورها بوده‏اند. مستشاران نظامی غرب در کشورهایی مانند ایرانِ پیش از انقلاب، با در دست گرفتن ارزش، مانع شکوفایی جنبش اسلامی و عامل مهم سیاست‏های غرب گرایانه دولت بودند. طبق گزارش سیاسی آمریکا در سال 1975 م. شانزده هزار آمریکایی در نیروهای مسلح شاه کار می‏کردند که تا پایان حکومت پهلوی، این رقم به پنجاه هزار نفر رسیده بود.
مجلس شورای ملی در سال 1329 ه.ش دلیل مخالفت خود را با قرارداد شرکت نفت ایران و انگلیس در سال 1312 ه.ش چنین بیان می‏کند:
1 - مخالفات اجتماعی: در دنیا دو عامل قوی سرنوشت ممالک عقب‏افتاده را تعیین می‏کند: یکی پول و دیگری زور. شرکت نفت ایران و انگلیس که هر دو عامل را در اختیار دارد و در شئون اجتماعی کشور رخنه کرده و مانع رشد ملّت ایران شده است، در مظاهر مختلف زندگی اجتماعی ایران، نفوذِ مخرّب شرکت، مشهود است. مثلاً در برنامه‏های درس و تعلیم و تربیت، در امور بهداشت، در اخلاق عمومی، در وضع مناطقی که شرکت در آن عمل می‏کند و خلاصه در تضعیف روحیه عمال دولت.(78)
این شرکت ها در مدت طولانی اقامت در کشور، با شیوه‏های گوناگون فرهنگی خود را القا می‏کردند و آنچه به مردم معرفی می‏کردند، چیزی جز تباهی انسان و رو آوردن به مادّیات و دور شدن از اخلاق و معنویات نبود.
رهبر فرزانه انقلاب اسلامی در این باره می‏فرماید:
وقتی اروپایی‏ها تهاجم فرهنگی را به کشور شروع کردند، روحیه وقت‏شناسی، شجاعت، خطر کردن در مسائل و تجسّس و کنج‏کاوی علمی را برای ما نیاورند و سعی نکردند تا با تعلیمات و تبلیغات، پیکره ملّت ایران یک ملّت دارای وجدان کار و وجدان علمی شود. آنها فقط بی‏بند و باری جنسی را وارد کشور ما کردند.(79)
11 - اشاعه فساد و بی‏بند و باری‏
پرورش روح انسانی بدون محدود کردن شهوات امکان‏پذیر نیست و اگر خواهش‏های نفسانی انسان عنان گسیخته باشد، همانند چارپایان می‏شود و رشد انسانی در جهت رسیدن به کمال نخواهد داشت. از این رو، دین، به ویژه اسلام برای ارضای شهوات، قاعده و حدود تعیین کرده است. بر همین اساس، یکی از راه‏های مبارزه با دین در یک جامعه، عنان گسیختگی شهوات است؛ یعنی همان کاری که انگلیسی‏ها در گذشته در کشورهای اسلامی انجام دادند و جوانان را در فساد و می‏گساری غرق کردند.
همفر(80) جاسوس انگلیسی در سرزمین‏های اسلامی در سال 1710 میلادی در خاطرات خود که وزارت مستعمرات انگلیس تهیّه کرده است، راه‏های نابودسازی مسلمانان را در بیست و سه بند خلاصه کرده و تأکید می‏کند که بر اساس پیش‏بینی این رساله، پس از یک قرن، نام اسلام در عرصه جهان بر جای خواهد ماند. خلاصه بندهای این رساله به قرار زیر است:
ترویج شراب‏خواری، قمار، فساد، شهوت‏رانی، ترغیب به زیر پا نهادن دستورهای اسلام و سرکشی از اوامر و نواهی آن، نفوذ در خانواده‏ها و تیره نمودن روابط میان فرزندان و والدین، به گونه‏ای که زیر بار تربیت و نصیحت والدین خود نروند و به سمت فرهنگ استعماری هدایت شوند تا در نهایت جوانان از حوزه نفوذ باورهای دینی خارج شد. و روابط آنان با عالمان دینی قطع گردد.(81)
رهبر فرزانه انقلاب می‏فرماید:
دشمن از راه اشاعه فرهنگ غلط، فساد و فحشا، سعی می‏کند جوان‏های ما را از دست ما بگیرد؛ کاری که از لحاظ فرهنگی دشمن می‏کند، نه تنها یک تهاجم فرهنگی، بلکه باید گفت یک شبیخون فرهنگی، یک غارت فرهنگی و یک قتل عام فرهنگی است. امروز دشمن دارد این کار را با ما می‏کند.(8 )
12 - دور کردن مردم از هویّت ملی - اسلامی‏
حُبّ وطن و میهن دوستی نه تنها نکوهیده نیست، بلکه می‏تواند سبب ایجاد باورهای مشخّص و مشترک شود و عامل شکل‏گیری و استحکام یک ملّت گردد. از همه مهم‏تر، در هنگام خطر این موضوع مردم را برای دفاع از کیان خود و هویّت ملّی خویش آماده می‏کند. علاقه به میهن می‏تواند مانع سلطه استعمارگران گردد و حتی افکار عمومی را علیه آن برانگیزد.
در هنگام صلح نیز، میهن دوستی، عامل شکوفایی و رشد اقتصادی و ... می‏گردد.
در دوران شکل‏گیری نهضت اسلامی ایران، بدون شک یکی از عوامل انزجار و خشم مردم از رژیم منحوس پهلوی، تلاش رژیم برای بی‏هویّت کردن ملّت و خوار شمردن هویّت ملّی مردم بود.
به عنوان مثال پرداخت حق توحّش به آمریکا از سوی رژیم شاه خوار شمردن هویّت ملّی و فرهنگی ایرانیان بود.

هویت ملی ما

است. حب به وطن بخشی از آموزه‏ها و دستورهای دینی می‏باشد و این آموزه‏ها به استقلال، سرافرازی و بزرگواری و عزّت ملّت مسلمان ایران انجامید. هر چه آموزش‏های دینی مردم بیشتر باشد و دین تجلی بیشتری در جامعه بیابد، دفاع در برابر متجاوزان پر رنگ‏تر می‏گردد. نقطه عطف این امر، حماسه دفاع مقدس می‏باشد. به طوری که طی 180 سال گذشته، تا پیش از پیروزی انقلاب اسلامی، یک میلیون متر مربع از خاک کشور ایران، در جنگ‏ها و زیاده‏خواهی قدرت‏های استعمارگر از پیکر کشور جدا گشت، امّا وقتی دشمنانِ انقلاب اسلامی (در داخل و خارج) به این نظام هجوم آوردند، نتوانستند حتی یک وجب از خاک ایران اسلامی را جدا کنند.
دشمنان انقلاب اسلامی و دست پروردگان داخلی آنان می‏کوشند با ترویج و اشاعه فرهنگ ملی دوگانگی هویت ایرانی و هویت اسلامی را ثابت کنند و سپس با تکیه بر هویت ایرانی، هویت اسلامی و ارزش‏های دینی را از ملت بگیرند.
با تأسف، ترویج نام‏های غیر اسلامی و حتی غربی در برنامه‏های صدا و سیما به افزایش نام‏های غربی و غیر اسلامی در میان مردم انجامیده است. برای مثال در سال‏های گذشته نام‏هایی مانند سحر، افسانه، شراره، پروانه، آناهیتا و رو به افزایش است. در راهنمای پیکار (رهنمودهای گروهک سلطنت‏طلب درفش کاویانی) آمده است:
بزرگداشت سنت‏ها و آداب و رسوم ایران، گذاشتن نام‏های فارسی ر روی فرزندان، به کار بردن واژه‏های فارسی، تشویق نویسندگان و هنرمندان ایران و ... جلوه‏هایی از پیکار فرهنگی است.
ایرانیان، به ویژه جوانان باید هر چه بیشتر به شاهنامه روی آورند؛ باید با داستان‏های شاهنامه آشنا شوند و ... همین گروهک با عنوان مبارزه با نظام مقدس اسلامی توصیه می‏کند: با اجرای مراسمی مثل نوروز، چهارشنبه آخر سال (چهارشنبه سوری) و مهرگان و سره و ... با رژیم مبارزه نمایید.(83)
جشن‏های 2500 ساله رژیم پهلوی در همین راستا بود.
13 - ترویج فرقه‏های ساختگی‏
طراحان استحاله فرهنگی انقلاب اسلامی، برای مقابله با دین و ارزش‏های دینی، فرقه سازی را نیز در برنامه کاری خود قرار داده‏اند.
جریان فرقه سازی‏ها، به سرخوردگی و دین گریز شدن نسل جوان و انحراف آنان می‏انجامد.
ترویج صوفی مسلکی‏ها، در همین راستاست. رابطه قطب‏های این فرقه‏ها با رژیم گذشته و لژهای فراماسونری و جای گرفتن سران آن‏ها در مهد استعمارِ انگلیس، به خوبی نمایانگر نقش آنها در سناریوی ستیزه‏جویی با دین می‏باشد.
طراحان استحاله فرهنگی در ستیز با اسلام ناب، با راه اندازی این فرقه‏ها و کمک مالی به آن‏ها قصدِ انحراف باورهای دینی مردم را دارند. البته سرانجامِ بیشتر این فرقه‏ها، به ابتذال، فساد اخلاقی و تباهی پیروان طریقتشان انجامیده است.
دشمنان اسلام از یک سو، به کانون ترویج اسلام ناب هجوم می‏کنند و از سوی دیگر می‏کوشند اسلام را دینی متحجّر، غیر قابل تحمّل و خشن وانمود کنند.

فصل پنجم: ابزارهای تهاجم فرهنگی‏

زندگی فردی و اجتماعی، به سه عامل توان، نیاز و آگاهی بستگی دارد، استکبار جهانی نیز با به کارگیری ابزارهای پیشرفته در صدد است تا از این سه عامل در جهت منافع خود بهره گیرد.
با نگاهی گذرا به این ابزارها می‏توان اندیشمندان آزاده جهان را به درک عمق تهاجم علیه فرهنگ ملّت‏ها آگاه کرد و آنان را در جهت مبارزه با این پدیده ویرانگر یاری رسند.
1 - خبرگزاری‏های بین‏المللی‏
سرعت در گردآوری و پخش خبر، از شرایط کام‏یابی رسانه‏های گروهی - به ویژه روزنامه‏ها و شبکه‏های خبررسانی - به شمار می‏آید. از این رو، استکبار جهانی از دیرباز، با هدف کنترل آشکار رسانه‏های گروهی جهان، سازمان‏های بزرگ خبر رسانی را بنیان نهاد است. این نهادها چشمان پیدا و پنهان خویش را در سراسر جهان گسترانیده‏اند و با هزاران نشریه و شبکه‏های رادیو و تلویزیونی خبرهای مهم را در کمترین زمان به دست می‏آورند.
"آسوشیتدپرس"، "یونایتدپرس" آمریکایی، "رویتر" انگلیسی، "فرانس‏پرس" فرانسوی، هر یک با هزاران خبرنگار، مزدوران ناشناخته استکبار در جهان به شمار می‏آیند که با تلاش خستگی‏ناپذیر، رسانه‏های گروهی را در جهت اهداف استکبار هدایت می‏کنند.
ارایه تفسیر و تحلیل‏های جهت‏دار، مخابره رویدادهای دروغین، گزارش نکردن آنچه به زیان سرمایه‏داران غرب می‏باشد، بزرگ‏نمایی برخی رویدادهای کوچک، برای مخدوش ساختن چهره انقلاب‏های ضد استکباری، ناچیز جلوه دادن جنبش‏های آزادی‏بخش و تزریق فرهنگ مصرفی غرب، بخشی از برنامه این خبرگزاری‏ها برای کنترل رسانه‏های گروهی به شمار می‏آید.(84)
2 - مطبوعات‏
می‏توان مطبوعات را آینه افکار جامعه به شمار آورد. در روزگار ما با پیشرفت ابزار چاپ و امکانات پخش، همه روزه هزاران عنوان کتاب، مجلّه، روزنامه و بولتن‏های رنگارنگ در کمترین زمان در دست مردم قرار می‏گیرد. که وقتی این امکانات در دست دشمنان جامعه باشد، با هدفی خاص و در جهت انحراف افکار عمومی از واقعیت‏ها صورت خواهد گرفت.
مجله‏ها با مقاله‏ها و عکس‏ها افتضاح‏بار و اسف‏انگیز، و روزنامه‏ها در مقالات ضد فرهنگی و ضد اسلامی خویش، با افتخار، مردم - به ویژه طبقه جوان و مؤثّر - را به سوی غرب یا شرق هدایت می‏کردند(85)
3 - رادیو و تلویزیون‏
رادیو و تلویزیون، آسان‏تر با مردم پیوند برقرار می‏کند و ژرف‏تر بر اندیشه‏ها و رفتار و کردار افراد جامعه تأثیر می‏گذارد. استکبار از دیر زمان نقش این پدیده‏ها را دریافته و کنترل آنها را به دست گرفته است.
بی‏ارزش جلوه دادن فرهنگ، آیین و آداب و رسوم بومی جوامع، از یک سو، و ارائه الگوهای نادرست در نوع اندیشه، پوشش، مصرف و ... از سوی دیگر، بخشی از برنامه‏هایی است که استکبار، روزانه به آنتن‏های رادیو - تلویزیون در سراسر جهان می‏فرستد.
4 - سینما، تئاتر
دشمنان با چنگ اندازی به مرزهای هنر، و سرمایه گذاری در صنعت فیلم، خون‏های آلوده فرهنگ خویش را بر پیکر نحیف جهان سوم تزریق می‏کنند. آنان با بهره‏گیری از شیوه‏های پیچیده و مدرن تولید فیلم، ارزش‏های واقعی دیگر فرهنگ‏ها را نابود می‏کنند و با ته ساختن جامعه از معنویات، راه را برای چپاول هر چه بیشتر خود هموار، می‏سازند.
امام خمینی(ره) در این باره می‏فرماید:
تمام این رسانه‏های گروهی را اجیر کرده‏اند که طبقه جوان را به واسطه رادیو و تلویزیون و سینما و تئاتر و مطبوعات و مجلاّت و ... سرگرم به عیاشی و عیاشی بارشان بیاورند.(86)
5 - موادّ مخدّر
سرمایه‏داران غرب با این دیدگاه، هر انسان شرقی آگاه و متعهّد به اصول انسانی را آتشفشانی خاموش می‏بیند که ممکن است برای منافع آنان خطر آفرین باشد. از این رو، هدف آنان از گرفتار ساختن مردم جهان سوم - به ویژه طبقه جوان و تحصیل کرده - در دام اعتیاد و فساد، تنها یک برنامه و توطئه ساده نیست، بلکه نوعی یورش به عقبه ملّت‏ها و به آتش کشیدن آن است؛ زیرا افرادی که در دام اعتیاد می‏افتند، نه تنها دیگر تولید کننده و اندیشمند نخواهند بود، بلکه با تبدیل شدن به انگلی نیمه جان در جامعه، به ارزان‏ترین وسیله دشمن برای به تباهی کشیدن بنیادهای استقلال جامعه تبدیل می‏کردند.
امام خمینی(ره) در این باره می‏فرماید:
شما این را یک مسئله اتّفاقی ندانید که مِن باب اتّفاق یک دسته‏ای هروئین فروش شده‏اند و یک دسته‏ای هم مبتلا شده‏اند. این همه یک توطئه‏ای است که قدرت‏های بزرگ به این وسیله ضربه می‏زنند.
قشر جوان قشری است که می‏توان اقتصاد ما را اداره کند. قشر جوان می‏تواند خود را در مقابل هجمات فرهنگی، نظامی و سیاسی مجهّز کند.
این جوان، در حالی که جوانیش ارزشمند است، افکارش آن قدر عمیق نیست که توطئه‏ها را تا آخر بتواند بخواند. خیال می‏کند که خوب، حالا، دلمان می‏خواهد که تریاک و یا هروئین بکشیم. این یک نقشه‏ای است که ... برای فلج کردن جوان‏های ماست. یک آدم هروئینی نمی‏تواند در سیاست فکر کند. نمی‏تواند در اقتصاد عمل کند، اگر یک گرفتاری پیش بیاید، نمی‏تواند در جنگ شرکت کند(87)
6 - کالاهای صادراتی‏
سودجویان غرب همه اهرم‏های ممکن را برای برقرار کردن سلطه همه جانبه و چیرگی سیاسی و اقتصادی خود به کار می‏گیرند. حتی کشورهای زیر سلطه را در گزینش کالاهای وارداتی، آزاد نمی‏گذارند. آنان با استفاده از فقر مادی و نیازمندی‏های علمی، صنعتی و فنی کشورهای جهان سوم، با ترفندهای گوناگون، زمینه ورود فرهنگ خویش را فراهم می‏سازند و با دست‏های پنهان و آشکار خویش، به چپاول منابع ارزنده آنان می‏پردازند.
آنان با این شیوه ضد انسانی، یعنی وارد کردن کالاهای مصرفی مانند لوازم آرایش، نوع پوشش نامناسب و تحریک کننده، خودروهای و وسایل پر زرق و برق و ... تجمّل گرایی و مصرف‏زدگی و روحیه اشرافی‏گری را در میان سران و مردم کشورها ایجاد نموده و از غفلت و ناآگاهی طبقات گوناگون مردم بهره می‏گیرند. آنان با تشدید و ترویج این گسستگی فکری، ملّت‏ها را به "استحاله فرهنگی" و غرق شدن در دام‏های گسترده خود گرفتار می‏سازند. ورود این کالاها افزون بر این که بار فرهنگی ویژه‏ای را به همراه دارد، از به جریان افتادن اندیشه و سرمایه‏های این کشورها در راه‏های سازندگی پیش‏گیری می‏کند. مردمی که در معرض صادرات کالاهای مصرفی غرب قرار گیرند، از سویی، با وجود انبوه کالاهای مصرفی ارزان، انگیزه تولید در داخل کشور را از دست می‏دهند و از سوی دیگر، با فرو رفتن در منجلاب فسادانگیز رفاه دروغین از تفکّر در آرمان‏های ملّی - مذهبی و احساس خطر کردن برای آن، باز می‏مانند.(88)
امام خمینی(ره) می‏فرمود:
مبادا چنان که در افراد سطحی غافل، دیده شده است، نسل انقلابی و زنان مؤمن، دوباره به مصرف و تجمّل‏های پوچ و گرایش‏های غیر انقلابی روی بیاورند.(89)
7 - ادبیات و ابزارهای ادبی و هنری‏
ادبیات هر ملّت نشانِ آرمان‏ها، اندیشه‏ها، باورها، آرزوها و تاریخ آن ملّت است، که از نسلی به نسلی دیگر منتقل می‏شود. ادبیات که نمودی از ذوق هنری انسان و بر آمده از سرشت زیبایی خواهی اوست، به عنوان وسیله ارتباطی میان انسان‏ها عمل می‏کند. شاعر یا نویسنده می‏خواهد پیام خویش را در قالب شعر، قصیده، داستان، رمان، تاریخ و غیره ... به دیگران منتقل سازد. با توجه به کارآیی و تأثیرگذاری عمیق این وسیله ارتباطی، دشمنان می‏کوشند تا از این طریق، فرهنگ خویش را به دیگران انتقال دهند. نگارش، ترجمه و ترویج رمان‏های مبتذل، شعرهایی با محتوای پوچ‏گرایانه، سرد و بی‏هویّت، مقاله‏های مأیوس کننده و ... نمونه‏های هستند که در جامعه امروز ما می‏کوشند مبانی فرهنگی نسل جوان را ویران کنند.(90)
8 - بنیادهای بین‏المللی و منطقه‏ای‏
بسیاری از سازمان‏ها و بنیادهایی که با هدف‏های مقدّس و بشر دوستانه پدیده آمده‏اند و در سطح جهانی و میان ملّت‏ها به فعالیّت‏های اقتصادی، اجتماعی، علمی، ادبی، فرهنگی و ... پرداخته‏اند، امروزه به ابزاری د دست امپریالیسم فرهنگی تبدیل شده‏اند.
آنان با پذیرش اهداف نظم جدید جهانی، می‏کوشند ارزش‏ها و باورهای مبتنی بر فرهنگ و تمدّن غرب را برقرار سازند. مهاجمان کوشیده‏اند از این امکانات، استفاده کرده و در پوشش انجمن‏های ظاهری، مبانی فرهنگی خویش را ترویج نمایند. سازمان ملل، بانک جهانی، صندوق بین‏المللی پول، آژانس بین‏المللی و حتی بنیادهای اقتصادی نظر بنیاد فورد، کارنگی و راکفلر، هر یک به گونه‏ای در تثبیت و گسترش مبانی فرهنگی غرب ایفای نقش می‏کنند.(91)
9 - ورزش و میدان‏های ورزشی‏
تربیت بدنی و ورزش یک نیاز اساسی انسانی است. ورزش می‏تواند در ایجاد شادابی و نشاط، برقراری روابط مناسب اجتماعی، پربار سازی اوقات فراغت و ... تأثیرگذار باشد. مهاجمان فرهنگی با فهم این واقعیت کوشیده‏اند از این پدیده نیز همانند دیگر پدیده‏ها برای تحمیل فرهنگ و ارزش‏های خویش بهره گیرند و آنرا وسیله‏ای برای انتقال پیام‏های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی خود سازند. انواع تبلیغات فرهنگی و تجاری در میدان‏های ورزشی و برگزاری مسابقه‏های جهانی با اهداف سیاسی، تأکید بیش از حدّ بر امور ورزش به ویژه در جهان سوم و بازداری آنان از کاروتلاش و سازندگی فردی و اجتماعی، همه نشان از ابزاری بودن این پدیده اجتماعی در جهان امروز است.(92)
10 - استفاده ابزاری از زنان‏
بیگانگان به رغم ادعاهای خویش در ارزش نهادن به مقام والای زنان و برابر دانستن آنان با مردان، نه تنها زنان و دختران را هدف تیرهای زهرآگین‏شان قرار دادند، بلکه کوشیدند از ایشان و وسیله و ابزاری برای انتقال فرهنگ مبتذل غرب به دیگر کشورها بسازند. استفاده نادرست از حضور اجتماعی زنان و شرکت دادن آنان در فیلم‏های مبتذل، چاپ عکس آنان در مجله‏ها، تبلیغ کالاهای تجاری با استفاده ابزاری از دختران، همه نشان از نگرشی ابزارگونه به این قشر سازنده و مؤثر جامعه دارد.(93)
11 - فن آوری برتر
تمدن جدید غرب با تکیه بر دانش تجربی، موفّق به شناخت، کشف و ساخت ابزار و تکنولوژی‏های فراوان شد؛ به گونه‏ای که حجم اطلاعات، دانش‏ها و فن‏آوری پیشرفته امروزی با هیچ یک از دوره‏های تاریخی گذشته قابل مقایسه نیست.
با تأسف، دشمنان بشر، برای رسیدن به سود شخصی یا گروهی و در راستای ویرانگری مبانی دیگر فرهنگ‏ها، حتی از فن‏آوری علمی نیز برای تهاجم فرهنگی استفاده می‏کنند. آنان از رایانه، اینترنت، لوح‏های فشرده (CD) صوتی و تصویری و ... که به قیمت ارزان در دست جوانان قرار می‏گیرد، در جهت ستیز با ریشه‏های فرهنگی ملی - دینی فرزندان دیگر فرهنگ‏ها سود می‏جویند.(94)

از هیپی‏گری تا رپ‏مسلکی‏

ژولیدگی واژه‏هایی هستند که جوانانِ بی‏هدف، به پی‏گیری آن‏ها افتخار می‏کنند. با تأسف، این بی‏هدفی در میان برخی نوجوانان و جوانان در روزگاری است که انسان پا را از کره خاکی فراتر نهاده و به بررسی کهکشان‏ها پرداخته است؛ یعنی انسان امروز، با وجود همه پیشرفت‏ها، در برابر معضلات اجتماعی که یکی از اساسی‏ترین آنها دیگرگونی ارزش‏هاست، به زانو درآمده است. به واقع می‏توان این عصر را، عصر شکست سنّت‏ها دانست.
امروزه، در نتیجه تلاش استکبار جهانی، فرهنگ و سنّتی نیست که مورد تردید قرار نگیرد یکی از عوامل عمده شکست سنّت‏ها و دیگرگونی ارزش‏ها، تهی بودن انسانی از امید به آینده است.
بی‏تکیه‏گاه بودن و بی‏پناهی انسان، در نتیجه دلهره، نگرانی، پریشانی و آشفتگی روحی انسان‏ها که در پی سستی و ضعف ایمان و پایه‏های اعتقادی پیش می‏آید. روزگار ما را عصر نگرانی و اضطراب خوانده‏اند. پس باید درد این نسل را شناخت و در پی درمان آن برآمد؛ دردی که نسل جوان احساس می‏کند ولی نسل گذشته احساس نمی‏کرد.
در گذشته زندگی بشر در فضای بسته‏ای بود که کمتر کسی از اوضاع دیگر جامعه‏ها آگاهی داشت؛ اما امروزه، مردمان دنیا رویدادهای گوناگون جهانی را زیر نظر دارند. نسل جدید بشر، پیشرفت دیگران، قدرت‏های اقتصادی، نظامی و سیاسی دنیا و حرکت‏ها، قیام‏ها و انقلاب‏ها را می‏بینند و از خود می‏پرسد: راه پیشرفت کشور ما در عرصه جهان چیست؟ او حق دارد کشور خویش را با کشورهای پیشرفته مقایسه کند و عقب‏ماندگی کشور خودش را بشناسد و در پی درمان آن برآید.




ادامه مطلب ...

موضوع مطلب :

پیوندها
لوگو
در اینجا می توانید خبرهای داغ سیاسی فراجناحی را بخوانید...علیرضااحسانی نیا
آمار وبلاگ
  • بازدید امروز: 2807
  • بازدید دیروز: 3588
  • کل بازدیدها: 9453392