سفارش تبلیغ
صبا
 
پایگاه خبری تحلیلی فرزانگان امیدوار
علیرضااحسانی نیا
صفحه نخست              عناوین مطالب وبلاگ     
درباره وبلاگ


در اینجا می توانید خبرهای داغ سیاسی فراجناحی را بخوانید...علیرضااحسانی نیا
صفحات وبلاگ
نویسندگان
پنج شنبه 94 مهر 30 :: 8:11 عصر ::  نویسنده : علی رضا احسانی نیا
افشاگر معروف سعودی، اعلام کرد، تعداد جانباختگان فاجعه «منا» به 4882 نفر رسیده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرزانگان امیدوار و به نقل از فارس؛ در سایه عدم شفافیت و خبررسانی دقیق حکومت سعودی، این روزها رسانه‌های غربی و منابع غیر رسمی اقدام به انتشار آمار مختلف از تعداد جانباختگان فاجعه «منا» می‌کنند که آخرین آن‌ها «مجتهد» افشاگر معروف سعودی است.

به گزارش شبکه تلویزیونی «نبأ»، «مجتهد» افشاگر توییتری معروف عربستانی در توئیتی جدید اعلام کرد، تعداد نهایی و دقیق جانباختگان «منا» 4882 نفر است.
در تاریخ 17 مهر گذشته نیز، خبرگزاری آسوشیتدپرس بر اساس بیانیه‌های رسمی 19 کشور از میان 180 کشور، شمار کشته‌شدگان فاجعه منا را دست‌کم 1453 نفر اعلام کرده بود.

عربستان سعودی، علی‌رغم آمارهای جدید، کماکان اصرار دارد 769 نفر در حادثه روز 24 سپتامبر کشته شده و 934 نفر زخمی شده‌اند.

مناسک حج در سال‌های 1990، 1994، 1998، 2001، 2003، 2004، 2005 و 2006 صحنه حوادث مرگبار مشابه فاجعه منا در سال جاری بوده، موضوعی که صلاحیت ریاض در مدیریت این مناسک را زیر سوال برده و به درخواست‌هایی برای واگذاری آن به سازمان‌های اسلامی و یا نهادهای مشترک منجر شده است.



موضوع مطلب :
پنج شنبه 94 مهر 30 :: 7:0 عصر ::  نویسنده : علی رضا احسانی نیا

مهدی خلج امیرحسینی یکی از جانبازان 8 سال دفاع مقدس این روزها به دلایل ضعف جسمی در کما به سر می برد و متاسفانه هر روز وضعیت جسمی اش بدتر می شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرزانگان امیدوار و به نقل از خبرنامه دانشجویان ایران؛ وی  دوران سربازی اش را پیش از انقلاب و به عنوان محاظ دربار پهلوی گذرانده بود با آغاز جنگ تحمیلی راهی جبهه های حق علیه باطل می شود.

مهدی خلج امیرحسینی

دانلود فیلم

مهدی خلج متولد 1336 است، زمانی که در ارتش استخدام می شود به دلیل آمادگی بدنی و ورزشکار بودن به عنوان گارد جاویدان انتخاب می شود، اما همزمان با انقلاب همراه مردم در مبارزات شرکت می کند و به عنوان حفاظت از دوشکا مرکزی اتکا دورانی را در کمیته انقلاب خدمت می کند. خلج در زمان جنگ  پس از ماه ها خدمت در خطمقدم در تاریخ 6 مرداد ماه سال  60 در دشت عباس به دلیل موج انفجار به درجه رفیع جانبازی نائل می شود.

وی که صاحب 2 فرزند است مدتی را در آسایشگاه اعصاب و روان نیایش بستری بود و از حدود 10 روز پیش به دلیل عارضه مغزی در کما به سر می برد.

یکی از کسانی که این جانباز سرافراز را می شناسد در توصیف روحیات و اخلاق وی به خبرنگار ما می گوید: یک بار که رفته بودیم آسایشگاه آقا مهدی حال نداشت. گریه می کرد، بالاخره روزی بیست تا قرص به آدم فشار می اورد. ایشان همیشه خندان و با روحیه باز از ما استقبال می کرد و  همیشه تا دم در با ما می آمدند حتی با ما نهار می خوردند و نماز می خواندند اما آن بار حالشان اصلا خوب نبود. در مراسم بعدی که مصادف با مراسم نیمه شعبان بود وقتی رفتیم جلو که حالشان را بپرسیم می گفتند: ترو خدا ببخشید دفعه قبل حال نداشتم و گریه می کردم.، حلالم کنید و بعد چند بار عذر خواهی کرد! حتی یک بار بعد از چهار ماه که رفته بودیم آسایشگاه و مادرم حالش خوب نبود که همراهمان باشد. تا از در وارد شدیم آقا مهدی گفت:حاج خانم نیومده؟ آخرش که می خواستیم برویم آقا مهدی یک تسبیح داد به یکی از آشنایان و گفت این را از طرف من به حاج خانم بدهید. ایشان هیچ وقت نمی گذاشت  خانم هایی که به عیادتشان می آیند در آفتاب باشند و حتی بقیه جانبازان را از صندلی ها بلند می کردند تا خانم ها روی صندلی بنشینند. همیشه وقتی به عیادت جانبازها می رفتیم اخر مراسم ها همیشه دعای فرج میخواندند و این همیشه به عهده اقا مهدی بود.

تسبیحی که آقا مهدی به عیادت کنندگانش هدیه داده بود

خبرنامه دانشجویان ایران هم صدا با خانواده این جانباز جلیل القدر از تمام مخاطبان درخواست می کند که در این شب های عزیر برای شفای عاجل تمامی جانبازان و به ویژه مهدی خلج امیرحسینی دعا بفرمایند.




موضوع مطلب :
 شرح تسلیم و تبعیت و نصرت از ائمه(ع) در زیارت جامعه - مقام تسلیم و مراحل دستیابی به آن
 
متن زیر جلسه نهم سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین میرباقری است که در ایام محرم الحرام سال 92 در «حسینیه حضرت زهرا - شجاع فرد» ایراد که در تاریخ 22 آبان ماه برگزار شده است. استاد میرباقری در این جلسه پیرامون مراتب ایمان و رسیدن به مقام تسلیم در برابر خدا و اولیای الهی بحث می کند. در ابتدا با استفاده از چند روایت، فراز «وقَلْبِی لَکُمْ مُسَلِّمٌ وَ رَأْیِی لَکُمْ مُتَّبِعٌ وَ نُصْرَتِی لَکُمْ مُعَدَّةٌ» از زیارت جامعه کبیره را در تبیین مراتب ایمان شرح داد. این استاد حوزه علمیه با بیان سه مرتبه ایمان؛ یعنی تسلیم قلبی، تبعیت رأی از امام و آمادگی برای نصرت امام، اظهار داشت: انسان ها به کمال ایمان نمی رسند مگر اینکه مقام تسلیم را در خود تقویت کنند. سپس با مروری بر فرازهایی از اذن دخول و زیارت حضرت ابالفضل العباس، ویژگی های ایشان را برشمردند و مقام تسلیم قمر بنی هاشم در عاشورا و عدم تردید ایشان نسبت به امام حسین ع را بی بدیل و مختص خود ایشان دانست.
 
سخنرانی استاد میرباقری-شب تاسوعای سال 92- حسینیه حضرت زهرا.mp3 | دانلود فایل
 
مراتب ایمان و مقام تسلیم در روایات
 
عبارت «وقَلْبِی لَکُمْ مُسَلِّمٌ وَ رَأْیِی لَکُمْ مُتَّبِعٌ وَ نُصْرَتِی لَکُمْ مُعَدَّةٌ» از فرازهای زیارت جامعه کبیره می باشد که مراتب ایمان در آن بیان شده است. بنابر این تعبیر، ما باید نسبت به معصومین علیهم السلام سه مرتبه را دارا باشیم: اول این که قلب ما تسلیم امام باشد یعنی ایمان باطنی قلب انسان به خدا و اولیای او، دوم این که رأی ما تابع و دنبال رأی امام باشد یعنی فهم انسان هم ایمان بیاورد و سوم این که نصرت و یاری ما آماده برای نصرت امام باشد یعنی امکانات و ظاهر انسان در اختیار امام باشد.
در این زمینه در کتاب شریف کافی در بَابُ «التَّسْلِیمِ وَ فَضْلِ الْمُسَلِّمِینَ» روایاتی ذکر شده است. در روایتی آمده است که «قُلْتُ لِأَبِی جَعْفَرٍ ع إِنِّی تَرَکْتُ مَوَالِیَکَ مُخْتَلِفِینَ یَتَبَرَّأُ بَعْضُهُمْ مِنْ بَعْضٍ قَالَ فَقَالَ وَ مَا أَنْتَ وَ ذَاکَ إِنَّمَا کُلِّفَ النَّاسُ ثَلَاثَةً مَعْرِفَةَ الْأَئِمَّةِ وَ التَّسْلِیمَ لَهُمْ فِیمَا وَرَدَ عَلَیْهِمْ وَ الرَّدَّ إِلَیْهِمْ فِیمَا اخْتَلَفُوا فِیهِ »(1) در این روایت، سدیر از اصحاب امام باقر علیه السلام به امام عرض کرد: من دوستان شما را که ترک می کردم و به نزد شما می آمدم (یا دوستان شما را به خاطر این مسأله ترک کردم که) در مقامات و معارف شما با هم اختلاف داشتند و از همدیگر تبری می جستند و هر دسته دیگری را تخطئه می کرد. حضرت فرمودند: با این کارها چه کار داری؛ مردم به سه چیز مکلف هستند: شناخت و معرفت نسبت به مقام ائمه علیهم السلام و تسلیم نسبت به هر چه از آنها وارد شده و در آنچه با هم اختلاف دارند به ائمه علیهم السلام مراجعه کنند.
باز در روایتی داریم که «قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع لَوْ أَنَّ قَوْماً عَبَدُوا اللَّهَ وَحْدَهُ لَا شَرِیکَ لَهُ وَ أَقَامُوا الصَّلَاةَ وَ آتَوُا الزَّکَاةَ وَ حَجُّوا الْبَیْتَ وَ صَامُوا شَهْرَ رَمَضَانَ ثُمَّ قَالُوا لِشَیْ ءٍ صَنَعَهُ اللَّهُ أَوْ صَنَعَهُ رَسُولُ اللَّهِ ص أَلَّا صَنَعَ خِلَافَ الَّذِی صَنَعَ أَوْ وَجَدُوا ذَلِکَ فِی قُلُوبِهِمْ لَکَانُوا بِذَلِکَ مُشْرِکِینَ ثُمَّ تَلَا هَذِهِ الْآیَةَ- فَلاَ وَ رَبِّکَ لاَ یُؤْمِنُونَ حَتَّى یُحَکِّمُوکَ فِیمَا شَجَرَ بَیْنَهُمْ ثُمَّ لاَ یَجِدُوا فِی أَنْفُسِهِمْ حَرَجاً مِمَّا قَضَیْتَ وَ یُسَلِّمُوا تَسْلِیماً ثُمَّ قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع عَلَیْکُمْ بِالتَّسْلِیمِ»(2) امام صادق(ع) فرمودند: اگر جمعیتی خداوند وحده لا شریک له را عبادت بکنند و نماز به پا دارند و زکات دهند و حج به جا آورند و روزه بگیرند سپس نسبت به آنچه خدا یا رسول انجام می دهند، اعتراض کنند که چرا طور دیگری انجام ندادند یا در دلشان این امر را احساس بکنند، با همین حد اعتراض قلبی شان از توحید و اخلاص خارج و مشرک می شوند.
در این جا بحث تهدید نیست بلکه می خواهد بیان کند اگر قلبی نسبت به خدا و ولی او اعتراضی دارد حتما برای خود ترازویی دارد که سبک و سنگین می کند و می گوید پیامبر این جا اشتباه کردند و ... باید دید این ترازو از کجا آمده از طرف خدا یا نفس؟ اگر از طرف خدا بود که با کار رسول خدا مخالفت نداشت؛ پس معلوم است که ترازویی در وجود خود گذاشته و با آن کارهای رسول خدا را سبک و سنگین می کند. در حالی که ترازو خود ولی خداست؛ چنانچه پیامبر ص نیز فرمودند: «عَلِیٌّ مَعَ الْحَقِّ وَ الْحَقُّ مَعَهُ وَ الْحَقُّ یَدُورُ حَیْثُمَا دَارَ عَلِی»(3)
«الحق مع علی» بالاتر از «علی مع الحق» است. «علی مع الحق» یعنی علی علیه السلام به تعبیری با حضرت حق است و از خدا جدا نمی شود در حالی که «الحق مع علی» یعنی همه ی حقوق فرع بر علی ع می شوند و هر حقی بعد از او در کائنات است بر محور او می چرخد.
حال کسی که ترازو می گذارد که چرا حضرت علی علیه السلام در جنگ صفین این کار را کردند یا این دستور را دادند و ... ، از ایمان فاصله دارد و مشرک است ولو شرکش خفی و قابل بخشش است ولی همین شرک مانع قرب اوست.
بعد حضرت این آیه را فرمودند: «فَلاَ وَ رَبِّکَ لاَ یُؤْمِنُونَ حَتَّى یُحَکِّمُوکَ فِیمَا شَجَرَ بَیْنَهُمْ ثُمَّ لاَ یَجِدُوا فِی أَنْفُسِهِمْ حَرَجاً مِمَّا قَضَیْتَ وَ یُسَلِّمُوا تَسْلِیماً»(نساء/65)؛ به پروردگار تو قسم که آنان مؤمن حقیقی نخواهند بود، مگر آن که تو را در آنچه نزاع دارند به داوری بپذیرند سپس از حکمی که کرده ای در وجودشان هیچ دلتنگی و ناخوشایندی احساس نکنند و به طور کامل تسلیم شوند. سپس حضرت فرمودند: بر شما باد که مقام تسلیم را در خودتان ایجاد کنید.
باز در روایتی دیگر داریم که «قَالَ أَبُو جَعْفَرٍ ع قَدْ أَفْلَحَ الْمُؤْمِنُونَ أَ تَدْرِی مَنْ هُمْ قُلْتُ أَنْتَ أَعْلَمُ قَالَ قَدْ أَفْلَحَ الْمُؤْمِنُونَ الْمُسَلِّمُونَ إِنَّ الْمُسَلِّمِینَ هُمُ النُّجَبَاءُ فَالْمُؤْمِنُ غَرِیبٌ فَطُوبَى لِلْغُرَبَاءِ»(4) یعنی حضرت در تفسیر آیه «قَدْ أَفْلَحَ الْمُؤْمِنُونَ»(مؤمنون/1)؛ می فرمایند: آیا می دانی این مؤمنینی که به فلاح رسیده اند چه کسانی هستند؟ فرمود شما بهتر می دانید فرمود مؤمنینی که در مقام تسلیم محض هستند، دیگر به فلاح رسیده اند و در مقام نجبا هستند، بعد حضرت فرمودند: مسلم یعنی کسی که در مقام تسلیم ولی خداست، در دنیا غریب است و همه دنبال دیگران هستند.
اما روایت دیگر اینکه «عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ سَمِعْتُهُ یَقُولُ مَنْ سَرَّهُ أَنْ یَسْتَکْمِلَ الْإِیمَانَ کُلَّهُ فَلْیَقُلِ الْقَوْلُ مِنِّی فِی جَمِیعِ الْأَشْیَاءِ قَوْلُ آلِ مُحَمَّدٍ فِیمَا أَسَرُّوا وَ مَا أَعْلَنُوا وَ فِیمَا بَلَغَنِی عَنْهُمْ وَ فِیمَا لَمْ یَبْلُغْنِی»(5) راوی می گوید از امام صادق علیه السلام شنیدم: کسی که خوشحال می شود و دوست می دارد که تمام ایمان در او به کمال برسد، حرف و رأیش این باشد که «فَلْیَقُلِ الْقَوْلُ مِنِّی فِی جَمِیعِ الْأَشْیَاءِ قَوْلُ آلِ مُحَمَّدٍ» حرف من در تمام امور حرف اولیای معصوم علیهم السلام است در آنچه که از علمشان آشکار نکردند و آنچه آشکار کردند و در آنچه به من رسیده باشد یا نرسیده باشد.
بنابر این روایت اگر کسی واقعا نظرش چنین تابع امام معصوم شد که بگوید هر چه امام گفت در رابطه با هر موضوعی، حرف من هم همان است سخن دیگری ندارم؛ یعنی از خودش اظهار رأی نکند تا ببیند رأی امام در امور چیست، به مقام استکمال در ایمان می رسد.
اما در روایتی دیگر فرمود «عَنْ زَیْدٍ الشَّحَّامِ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ قُلْتُ لَهُ إِنَّ عِنْدَنَا رَجُلًا یُقَالُ لَهُ کُلَیْبٌ فَلَا یَجِی ءُ عَنْکُمْ شَیْ ءٌ إِلَّا قَالَ أَنَا أُسَلِّمُ فَسَمَّیْنَاهُ کُلَیْبَ تَسْلِیمٍ قَالَ فَتَرَحَّمَ عَلَیْهِ ثُمَّ قَالَ أَ تَدْرُونَ مَا التَّسْلِیمُ فَسَکَتْنَا فَقَالَ هُوَ وَ اللَّهِ الْإِخْبَاتُ قَوْلُ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ- إِنَّ الَّذِینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَ أَخْبَتُوا إِلَى رَبِّهِمْ..»(6) زید شحام از امام صادق علیه السلام نقل می‌کند که به امام گفتم شخصی نزد ماست که اسمش کلیب است، هر چه از شما به او می رسد می گوید من تسلیمم، به طوری که ما به او می گوییم کلیب تسلیم. حضرت برایش درخواست رحمت کرد و بعد فرمود: «أَ تَدْرُونَ مَا التَّسْلِیمُ» می دانید تسلیم چیست؟ تسلیم مقام انکسار و اخبات و محبت همراه با خشوع است.
بعد این آیه را بیان کردند: «إِنَّ الَّذِینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَ أَخْبَتُوا إِلَى رَبِّهِمْ...»(هود/23). مخبتین که آیه آنان را توصیف می کند کسانی هستند که در مقام تسلیم هستند و به مقام اخبات و انکسار و خشوع حب رسیده اند.
مقام تسلیم ریشه در محبت دارد اگر کسی در محبت به جایی رسید که محبت او را خاشع کرد و حیرت نسبت به مقام محبوب پیدا کرد این می شود مخبت «اللَّهُمَّ إِنَّ قُلُوبَ الْمُخْبِتِینَ إِلَیْکَ وَالِهَةٌ»(7)؛ خدایا قلوب مخبتین نسبت به تو واله و شیداست. مقام شیدایی، مقام محبت تامی است که خضوع و خشوع را در مقابل محبوب می آورد هم قلب انسان خاضع و هم جسم انسان خاشع می شود. اگر این مقام خشوع حب و ایمان آمد، همان مقام اخبات است؛ یعنی محبت، انسان را در مقابل حضرت حق و اولیای او خاشع می کند، چنین انسانی در مقام محبت و دلدادگی هم خودش را بدهکار خدا می داند نه طلبکار.
چنانچه در دعای سحر ماه رمضان نیز آمده که «اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُکَ خُشُوعَ الْإِیمَانِ قَبْلَ خُشُوعٍ الذُّلِّ فِی النَّارِ» انسان اگر به خشوع محبت و ایمان نرسد وقتی وارد آتش شد از سر ذلت خاشع می شود و این دیگر به درد نمی خورد، خشوع حب غیر از خشوع ذل است.
پس در این تعبیر نورانی جامعه کبیره که «و قلبی لکم مسلم»؛ قلب من تسلیم شماست یعنی قلب که مقام محبت و جوهره ی وجود انسان است باید تسلیم امام شود تا قلب تسلیم نشود تسلیم جسم حقیقتا ممکن نیست.
بعد از این که قلب تسلیم شد «و رأیی لکم تبع»؛ باید نظر انسان در امور تابع نظر امام علیه السلام باشد و برای خودش در عرض آنها رأیی قرار ندهد. اگر فهم و عقل انسان ذیل معصوم قرار گرفت فهم و درک او از عالم عوض می شود و شعاع فهم معصوم در فهمش می افتد؛ لذا جهان را ذیل فهم معصوم می فهمد. به عبارت دیگر با تسلیم قلب، انوار ولایت بر آن نازل می شود لذا همه ی عالم را در پرتو نور امام در وحدت و توحید و مقام بندگی می بیند و با تسلیم رأی، فهم و استفاده ی او از جهان با فهم و استفاده ی معصوم هماهنگ می شود.
پس از این دو مرتبه در مرتبه ی سوم «و نصرتی لکم معده»؛ یعنی از تمام امکانات مثل چشم و زبان و گوش و ... تا همه امکانات بیرونی همانطور که معصوم خواسته استفاده می کند.
وقتی این سه خصوصیت در انسان به وجود آید یک منتظر واقعی محسوب می شود و باید منتظر باشد تا خداوند دینش را به وسیله ی ائمه احیا کند «وَ قَلْبِی لَکُمْ سِلْمٌ وَ رَأْیِی لَکُمْ تَبَعٌ وَ نُصْرَتِی لَکُمْ مُعَدَّةٌ حَتَّى یُحْیِیَ اللَّهُ دِینَهُ بِکُمْ وَ یَرُدَّکُمْ فِی أَیَّامِهِ...» و ظهور تحقق یابد و او امام را نصرت کند. این دسته از انسان ها اگر قبل از ظهور هم بمیرند از اهل رجعت هستند و با برگشتشان در خدمت ولی خدا قرار می گیرند.
 
مقام تسلیم در قرآن
 
اینکه در قرآن آمده «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا ادْخُلُوا فِی السِّلْمِ کَافَّةً وَ لاَ تَتَّبِعُوا خُطُوَاتِ الشَّیْطَانِ»(بقره/208) همه با هم با تمام حیاتتان جمعی و فردی وارد در مقام سلم نسبت به خدای متعال شوید و به دنبال خطوات شیطان نروید. در همین مطلب در روایت داریم که «عن ابی بصیر قال سمعت ابا عبدالله علیه السلام یاءیها الذین ادخلوا فی السلم کافه و لا تتبعوا خطوات الشیطان قال اتدری ما السلم، قلت انت اعلم یا مولای، قال ولایه علی و الائمه الاوصیاء من بعده، قال و خطوات الشیطان و الله ولایه فلان و فلان»(8) مراد از سلم ولایت امیر المؤمنین ع بیان شده است. اگر کسی ولایت ایشان را پذیرفت وارد وادی سلم شده که پس از آن تطهیر می شود و بعد به نور ولایت و محبت می رسد. سه مقام سلم و تطهیر و تنویر پشت سر هم هستند. خطوات شیطان همان گام های پنهانی است که فرمود: ولایت فلان و فلان، اگر کسی وارد محیط ولایت دشمنان شد دنباله رو خطوات شیطان است.
بنابراین ما باید بکوشیم تا همه ی قوای خود را تسلیم خدا و اولیای الهی کنیم، اگر چنین شد طهارت، نور ایمان و معرفت و محبت از طرف خدا و اولیای معصوم در وجود ما محقق می شود.
 
صفات و مقام تسلیم حضرت قمر بنی هاشم علیه‌السلام
 
حضرت ابالفضل نیز در مقام تسلیم محض نسبت به سید الشهدا ع بودند. برای ورود به حرم هر یک از معصومین علیهم السلام اذن دخولی باید خوانده شود و این به معنای این است که اگر این حالات در انسان محقق شد می تواند وارد حریم شود و اگر حالات و معارف در او محقق نشد و با این حال باز هم وارد حرم شد ورود به حریم معصوم پیدا نمی کند. در اذن دخول حرم حضرت ابالفضل علیه السلام می خوانیم: «أَشْهَدُ لَکَ بِالتَّسْلِیمِ وَ التَّصْدِیقِ وَ الْوَفَاءِ وَ النَّصِیحَةِ» که وقتی از دور هم نگاه می کنیم صفات تسلیم و تصدیق و وفا و نصیحت را در ایشان می بینیم.
تسلیم محض اول آمده و بعد تصدیق؛ یعنی تا انسان در قلبش تسلیم محض خدا و ولی او نباشد نمی تواند او را تصدیق کند و هر حکمی کرد زیر بار آن برود، به خصوص در مورد ایشان که با نقش خود در روز عاشورا مسیر تاریخ عوض می کند.
سلمان که پیامبر فرمودند از ما اهل بیت است و صاحب اسم اعظم و صاحب آن مقامات بالا بود در جریان آتش زدن خانه ی حضرت علی علیه السلام در روایت است که «وقع فی قلب سلمان شئ» یعنی در دل سلمان چیزی واقع شد و احساسش این بود که حضرت که صاحب اسم اعظم هستند چرا تصرفی در این صحنه نمی کنند. در روایت آمده است که حضرت به او فرمودند: بیعتت را تجدید کن.
جریان عاشورا کمتر از این جریان نبود اما در قلب حضرت ابالفضل کوچک ترین واقعه ای رخ نداد و در کل راه، در هیچ مرحله ای هیچ شکی در ایشان به وجود نیامد.
لذا هر امتحانی ظاهر و باطنی دارد. مثلا لیله المبیت را خیلی ها می گویند ما هم بودیم جای پیامبر ص و سلم می خوابیدیم تا حضرت زنده بماند و ما بمیریم اما وقتی که امتحان واقع می شود معلوم است چه خبر است، هنگامی که حضرت علی علیه السلام در لیلة المبیت به جای پیامبر خوابیدند، خداوند به جبرئیل و میکائیل فرمودند کدام یک از شما حاضر است در حق دیگری این کار را بکند؟! فرمودند نمی توانیم.
مقام تسلیم حضرت ابالفضل نیز این طور که ما فکر می کنیم نبوده بلکه حضرت ایشان را در کوره ی سخت ترین امتحانات عالم برده بودند. آنچه که امام حسین ع در روز عاشورا به اصحاب خود دستور دادند از آنچه که امام صادق ع از ابوهارون خواست سخت تر است. امام صادق ع به ابوهارون مکفوف فرمود: «ألق النعل من یدک و اجلس فی التنور»(9) کفشهایت را از دستت رها کن و در تنور بنشین. او کفشهایش را رها کرد و در آتش رفت.
تکلیفی که حضرت در روز عاشورا روی دوش اصحابشان گذاشتند قابل مقایسه با چنین چیزی نیست. این که شب قبل به آنها فرمود بروید به خاطر این بود که تکلیف بسیار سخت بود و می خواست آنها را مهیا کند تا تنها کسانی بمانند که بتوانند این بار را بردارند.
 
تکلیف عاشورا بار استثنائی بود و در این تکلیف استثنائی، قمر بنی هاشم لشکر را از لحاظ روحی و جسمی فرماندهی می کرد. ایشان در مقام تسلیم هیچ تردیدی نسبت به سیدالشهدا پیدا نکرد و هر چه امام ع می گفتند تصدیق می کردند. حضرت ابالفضل با تسلیم و تصدیق و وفایی که داشت در روز عاشورا پیمانه را پر کرد به گونه ای که هیچ کدام از اصحاب بالاتر از ایشان نبودند، آن نصیحتی که بالاتر از وفای بر حق امام است کار کسی جز ایشان نیست؛ لذا این مقام مختص ایشان است.
 
بعد از خواندن اذن دخول و ورود به حرم، زیارت نامه ایشان را می خوانیم که: «السَّلَامُ عَلَیْکَ أَیُّهَا الْعَبْدُ الصَّالِحُ- الْمُطِیعُ لِلَّهِ وَ لِرَسُولِهِ وَ لِأَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ وَ الْحَسَنِ وَ الْحُسَیْنِ ع». عبد بودن بالاترین مقام عبودیت است. مقام طاعت محض هم شاید بالاتر از مقام تسلیم باشد اطاعت از خدا و رسول و ....
در باب مقام عبودیت در روایت است که «قَالَ النَّبِیُّ ص اعْبُدِ اللَّهَ کَأَنَّکَ تَرَاهُ فَإِنْ لَمْ تَکُنْ تَرَاهُ فَإِنَّهُ یَرَاکَ وَ حُرُوفُ الْعَبْدِ ثَلَاثَةٌ ع ب د فَالْعَیْنُ عِلْمُهُ بِاللَّهِ وَ الْبَاءُ بَوْنُهُ عَمَّنْ سِوَاهُ وَ الدَّالُ دُنُوُّهُ مِنَ اللَّهِ تَعَالَى بِلَا کَیْفٍ وَ لَا حِجَابٍ...»(10) اما معنی عبد را قدری مرور کنیم. عبد سه حرف دارد ع ب د؛ عین یعنی آن که عالم به خدا شده و انوار توحید و معرفت به خدا در قلبش ظاهر شده و باء یعنی دور شدن قلب او از غیر خداى متعال و دال یعنی به خداوند نزدیک شده به نحوی که بین او و خدا هیچ حجابی نیست.
در فرازی دیگر از زیارت نامه ایشان آمده «أَشْهَدُ أَنَّکَ لَمْ تَهِنْ وَ لَمْ تَنْکُلْ و...» شما در نصرت سید الشهداء ع نه سستی کردید و نه نکول، هر آنچه در توان داشتید انجام دادید و کار را به کسی واگذار نکردید.
هر باری که در کربلا می آمد قمر بنی هاشم نمی گذاشت روی دوش دیگران بیاید، لذا عمده ی مسئولیت ها روی دوش ایشان بود هم سقا بود، هم علمدار و هم فرمانده لشکر و ... شاید به همین دلیل حتی فرزندان خود را به کربلا نیاورده بود تا خودش را به طور کامل وقف امام حسین ع و فرزندانش کند.
 
***
 
فیلم: روضه خوانی حاج سعید حدادیان
 
روضه حضرت عباس علیه‌السلام

 

Video Player
00:0 

حاج سعید حدادیان-روضه حضرت عباس.mp4 | دانلود فیلم 




موضوع مطلب :
پس از گذشته نزدیک به یک ماه از حادثه منا، سرنوشت دیپلمات سابق ایران در لبنان در هاله ای از ابهام قرار دارد.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرزانگان امیدوار و به نقل از باشگاه خبرنگاران:پایگاه خبری لبنان 24 در گزارشی به سرنوشت نامعلوم غضنفر رکن آبادی، سفیر سابق ایران در لبنان پرداخت.
این پایگاه در گزارش خود با عنوان "معمای رکن آبادی ادامه دارد ... اسرائیل از گنجی ایرانی و با ارزش خبر می دهد" نوشت:  پس از گذشت حدود یک ماه از حادثه منا که 24 سپتامبر ( 2 مهر) در منا رخ داد و در پی حادثه ای که خبرگزاری فرانسه آن را "بدترین فاجعه در تاریخ مراسم حج" نامید، مقامات ایران بار دیگر درباره سفیر سابق خود در لبنان سخن گفتند و به دنبال سرنوشت پیچیده وی هستند.
این پایگاه در ادامه گزارش خود نوشت: رکن آبادی، گنجی از اطلاعات بین المللی، به خصوص به علت ارتباطش با حزب الله در زمان حضورش در لبنان محسوب می شود. پس از اینکه برخی رسانه ها خبر فوت وی را منتشر کردند، برادر وی تأکید کرد اطلاعاتی درباره این سفیر سابق که -به شکل رسمی وارد عربستان شده است- در دست نیست؛ مسأله ای که مسئولان حج و زیارت ایران و بعثه حج رهبر انقلاب در مکه نیز به آن اشاره کرده بودند. آخرین تماس با وی در روز عرفه و بطور مشخص از عرفات انجام شده بود؛ بطوریکه وی در برابر ده ها هزار ایرانی و میلیونها بیننده ای که مراسم حج را از طریق تلویزیون مشاهده می کردند، بیانیه پایانی حج را قرائت کرد.
حسن قشقاوی، معاون وزیر خارجه ایران اعلام کرده احتمالهای زیادی درباره رکن آبادی مطرح است؛ از جمله ربوده شدن وی در عربستان و انتقالش به فلسطین اشغالی. وی همچنین گفته است تا زمانی که  وزارت خارجه به سرنخ های دقیقی درباره این مسأله نرسد، نمی توان به طور کامل آن را تأیید و یا تکذیب کرد. معاون وزیر خارجه ایران پس از آن نیز در گزارشی اعلام کرد رکن آبادی در حین فاجعه منا از طریق خودروی امداد به بیمارستانی در عربستان منتقل شد.
در همین ارتباط، پایگاه لبنان 24 در تماس با سفارت ایران در بیروت،  از این مرکز درباره تصریحات اخیر مقامات این کشور، از جمله علاء الدین بروجردی، رئیس کمیته امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی پرسش کرد. بروجردی با تکذیب فرضیه کشته شدن رکن آبادی گفته بود در صورتی که دولت سعودی نتواند این فرضیه اثبات کند، فرضیه ربوده شدن وی امری قابل پیگیری است.
سفارت ایران در گفتگو با "لبنان 24" با اعلام اینکه سخنان بروجردی را در خصوص رکن آبادی تأیید می کند تصریح کرد: برخی شاهدان عینی وی را پس از حادثه زنده مشاهده کرده اند. سفارت ایران همچنین درباره ربوده شدن رکن آبادی و انتقال وی به سرزمین های اشغالی اعلام کرد: تا زمانی که جسد وی یافت نشود، فرضیه ربوده شدن او تا حد زیادی محتمل به نظر می رسد.
این پایگاه لبنانی در ادامه گزارش خود تصریح کرد: پس از اینکه روزنامه "یدیعوت آحارونوت" به تازگی مطلبی در خصوص وجود یک گنج ایرانی با ارزش در دستان اسرائیلی ها منتشر کرد، شبکه ایرانی العالم به نقل از برخی تحلیلگران اعلام کرد این خبر،  ربوده شدن رکن آبادی را تفسیر می کند و چه بسا این گنج، همان رکن آبادی باشد. این در حالی است که محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران با اعلام اینکه رکن آبادی همچنان مفقود است، ابراز امیدواری کرده است وی سالم به کشور بازگردد.
در پایان گزارش پایگاه خبری لبنان 24 آمده است: خبرگزاری فرانسه بر اساس ارقامی که 34 کشور منتشر کرده اند، اعلام کرده است بیش از 2100 نفر در حادثه منا قربانی شده اند. این در حالی است که مقامات سعودی دو روز پس از حادثه از کشته شدن دست کم 769 نفر خبر دادند؛ اما ریاض پس از آن هیچ آمار دیگری را از شمار قربانیان، زخمی ها و مفقودان حادثه منتشر نکرد.



موضوع مطلب :
طرح "رسیدگی به دارایی مقامات، مسئولان و کارگزاران نظام جمهوری اسلامی ایران" را می‌توان به اختصار قانون "از کجا آورده‌ای" نامید که عده‌ای آن را با اصل 142 قانون اساسی به اشتباه می‌گیرند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرزانگان امیدوار و به نقل از باشگاه خبرنگاران: ارزیابی و بررسی میزان اموال مسئولان در زمان قبل و بعد از مسئولیت‌شان همواره در نظام‌های سیاسی مورد توجه بوده و این موضوع در نظام جمهوری اسلامی ایران نیز در قالب اصل 142 قانون اساسی مطرح شده است.
طبق اصل مذکور، مقرر شد "دارایی رهبری، رئیس جمهور، معاونان رئیس جمهور، وزیران، همسر و فرزندان آنان قبل و بعد از خدمت، توسط رئیس قوه قضائیه رسیدگی شود تا برخلاف حق افزایش نیافته باشد" اما برخی این قانون را دارای جامعیت ندانسته و طرح "رسیدگی به دارایی مقامات، مسئولان و کارگزاران نظام جمهوری اسلامی ایران" را پیشنهاد کردند.

"از کجا آورده‌ای" سوالی برای تمام مسئولان

طرح "رسیدگی به دارایی مقامات، مسئولان و کارگزاران نظام جمهوری اسلامی ایران" را می‌توان به اختصار قانون "از کجا آورده‌ای" نامید که عده‌ای آن را با اصل 142 قانون اساسی به اشتباه می‌گیرند.
اما این دو با یکدیگر متفاوتند، اصل 142 به "اصل کنترل دارایی مسئولان نظام" مشهور است اما قانون "از کجا آورده‌ای" برای اولین بار سال 1337 در مجلس ملی به تصویب رسید که بر اساس این لایحه کارمندان دولت نیز بدون استثنا باید وضعیت مالی‌شان را اعلام می‌کردند، اما بعد از تصویب این قانون هیچگاه در رژیم پهلوی به اجرا در نیامد.
اما در مجلس هفتم طرح رسیدگی به دارایی مقامات، مسئولان و کارگزاران نظام جمهوری اسلامی ایران از سوی نمایندگان به تصویب رسید.
طبق مواد 1 و 2 قانون از کجا آورده‌ای؛ وزرا، معاونان و سایر کارمندان دولت اعم از کشوری و لشکری، شهرداری‌ها یا دستگاه‌‌های وابسته به آنها و اعضای انجمن‌‌های شهر و کارمندان موسسات ‌مأمور به خدمات عمومی و همچنین کلیه کارمندان‌ هر سازمان، بنگاه، شرکت، بانک یا هر موسسه دیگر که اکثریت سرمایه یا منافع آن متعلق به دولت یا سایر موسسات‌ مذکور است و یا نظارت یا اداره یا مدیریت آن موسسات با دولت است و همچنین کلیه کسانی که از خزانه دولت یا از موسسات مذکور پاداشی دریافت می‌دارند (به استثنا بازنشستگان یا کسانی که وظیفه یا مستمری قانونی دارند) مکلف هستند صورت دارایی، درآمد خود، همسر خود و فرزندانی را که قانونا تحت ولایت آنها هستند و به مراجعی که طبق تصویب نامه ‌هیات ‌وزیران تعیین خواهد شد، تسلیم و رسید دریافت دارند.

همچنین صورت دارایی شامل ریز کلیه اموال غیرمنقول، حقوق متعلق به آنها، مطالبات، دیون، حقوق انتفاعی و وجوه‌نقد، اسناد بهادار، جواهر و اشیاء گرانبها با ذکر مشخصات آنها خواهد بود.

قانون حامی مسئولان در برابر اتهام‌های مالی

مهمترین هدف از ارائه این طرح صیانت از مسئولان کشور در برابر اتهام‌های مالی عنوان شده بود اما زمانی که نمایندگان در 23 خردادماه 86 مشغول بررسی کلیات این طرح بودند، ناگهان دولت لایحه‌ای را با عنوان مشابه "شفاف‌سازی و رسیدگی به اموال و دارایی مسئولان کشور پس از پیروزی انقلاب اسلامی" را به مجلس با قید یک فوریت فرستاد، نمایندگان نیز که دو سالی برای تدوین طرحشان وقت گذاشته بودند فوریت لایحه دولت را رد کرده تا به بررسی طرحشان ادامه دهند.
این طرح در مجلس هفتم از "صیانت جامعه در برابر مفاسد اقتصادی" به طرح "رسیدگی به دارایی مقامات، مسئولان و کارگزاران نظام جمهوری اسلامی ایران" تغییر نام داد و در نهایت سال 86 تصویب شد و به شورای نگهبان فرستاده شد اما اکنون حدود یک دهه است که این طرح میان مجلس، شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام دست به دست می‌شود.

ایرادات شورای نگهبان

شورای نگهبان برخی بندهای آن را مطابق اصل 142 قانون اساسی ندانسته و آن را به مجلس بازگرداند و بعد از بازبینی خانه ملت به شورای نگهبان ارجاع داده شد.
بار دیگر در مجلس هشتم طرح رسیدگی به دارایی‌ مقامات، مسئولان و کارگزاران نظام از سوی شورای نگهبان مرجوع شد و این بار با اصرار نمایندگان این طرح برای تعیین تکلیف به مجمع تشخیص مصلحت نظام سپرده شد اما این طرح مدتی طولانی در مجمع نگه داشته شد.
کمیسیون مشترک قضایی و اقتصادی مجمع تشخیص مصلحت نظام به ریاست آیت‌الله آملی لاریجانی در سال 92، پیگیری طرح رسیدگی به دارایی مسئولان را در دستور کار خود قرار داد و مقرر شد که در نخستین جلسه مجمع تشخیص در سال 93 موضوع فوق به بحث گذاشته شود.
23 فروردین نخستین جلسه مجمع تشخیص در سال 93 برگزار شد و با وجود آنکه طرح رسیدگی به دارایی مسئولان در دستور کار دوم مجمع قرار داشت، اما طولانی شدن بحث درباره "نحوه اداره بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران" موجب شد تا بحث در باب "طرح رسیدگی به دارایی مسئولان" به جلسه آتی مجمع موکول شود.

خلائی با ارزش برای سوءاستفاده‌گران

متاسفانه این تاخیر در تصویب قانون "از کجا آورده‌ای" موجب شد طی این چند سال عده‌ای با سوءاستفاده از وجود خلاء در سیستم ادارای بتوانند از طریق تخلف، رانت و.... به ثروت‌های کلانی دست پیدا کنند.
موردی که در کنار آن عدم شفافیت، وجود تبعیض و رابطه‌گرایی به دور از شایسته‌سالاری توانسته به خروجی بیشتری در کسب درآمدهای نامشروع و غیر متعارف از این سیستم بینجامد.

انتظار سرآمده مجلس از صبر مجمع تشخیص

"محمد دهقان" عضو کمیسیون حقوقی قضایی مجلس و یکی از طراحان این طرح در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان؛ هدف از ارائه طرح "رسیدگی به دارایی مقامات، مسئولان و کارگزاران نظام جمهوری اسلامی ایران" را حرکتی اساسی برای مبارزه با مفاسد اقتصادی نام برد و اعلام کرد: علی‌رغم تأکیدات مقام معظم رهبری و خواست مردم برای شفافیت مالی در کشور به ویژه شفافیت مالی مسئولان کشوری این طرح همچنان از اواسط مجلس هشتم در مجمع تشخیص مصلحت نظام باقی مانده و ما منتظر تصویب آن هستیم.
در کنار دهقان بسیاری دیگر از نمایندگان مجلس مانند حسن کامران نماینده اصفهان بارها در صحن مجلس از طولانی شدن روند تصویب این طرح در مجمع تشخیص مصلحت نظام انتقاد کردند و بیان داشتند که تصویب طرح رسیدگی به دارایی مسئولان و یا همان قانون از کجا آورده‌ای می‌تواند جلوی بسیاری از فسادهای یقه سفیدان و آقازاده‌ها را در کشور بگیرد.

قانون "از کجا آورده‌ای" در سراشیبی مجمع تشخیص

اما "محسن رضایی" دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام حدود یک ماه پیش در نشستی خبری از قرار دادن رسیدگی به طرح دارایی‌های مسئولان کشور در دستور کار این مجمع طی دو جلسه آینده خود خبر داد و گفت که مجمع تشخیص مصلحت نظام پیشنهاد داده تا دارایی‌های مسئولان اعلام عمومی و در سایتی منتشر شود.
اما سرانجام در ادامه بررسی طرح رسیدگی به دارایی مقامات، مسؤولان و کارگزاران جمهوری اسلامی ایران در جلسه 18 مهر ماه مجمع تشخیص مصلحت نظام زمانی که 5 بند دیگر از این طرح به تصویب رسید، یکی از موادهای تصویب شده آن هدفی نبود که افکار عمومی و مجلس شورای اسلامی به دنبالش بودند.
در بند 5 این قانون اعلام شد که فهرست دارایی‌های افراد مشمول، اسناد و اطلاعات مربوط به آن به جز در مواردی که در این قانون و آیین‌نامه ذیل آن تعیین شده است، محرمانه بوده و هر یک از مسئولان و کارکنان که حسب وظیفه مأمور تهیه، ثبت، ضبط حفظ فهرست دارایی‌های افراد مشمول یا اسناد و اطلاعات مرتبط با آن، موضوع این قانون باشند و یا بر حسب وظیفه اسناد مذکور در اختیار آنان قرار گیرد، اگر عالماً عامداً مرتکب افشاء یا انتشار مندرجات این اسناد شو ند و یا خارج از حدود وظایف اداری در اختیار دیگران قرار دهند یا به هر نحوی دیگران را از مفاد آنها مطلع سازند، به یکی از مجازات‌های درجه 6 مقرر در ماده 19 قانون مجازات اسلامی مصوب 1392 محکوم خواهند شد.

هدفی که میسر نشد

با خواندن این بند این سوال پیش می‌آید که آیا طرحی که سال‌های طولانی میان مجلس شورای اسلامی، شورای نگهبان و در نهایت مجمع تشخیص مصلحت نظام در گردش و مورد بحث و بررسی قرار گرفت تنها برای تهیه و تنظیم اموال مسئولان نظام در سایتی محرمانه بود؟!
در بسیاری از کشورهای جهان معمولا عالی‌ترین مقامات حکومتی لیست دارایی‌های خود را اعلام می‌کنند و مردم دقیقا می‌دانند که حقوق ماهانه روسای جمهور، نخست وزیران، وزرای کابینه، نمایندگان پارلمان و... چه میزان است.
به طور مثال در کشور فرانسه به دلیل شفافیت میزان حقوق دریافتی رییس‌جمهوری، مشخص شد که "نیکولا سارکوزی" رییس جمهوری پیشین این کشور حقوق ماهانه خود را 172 درصد افزایش داده و بر همین اساس در انتخابات اخیر یکی از انتقادات رقبای سیاسی وی از سارکوزی همین مساله بود.
می‌توان بیان کرد، زمانی که رییس جمهوری به عنوان عالی‌ترین مقام اجرایی کشور در اقدامی داوطلبانه میزان دارایی‌ها، حقوق ماهانه و درآمدهای ماهانه ( علاوه بر حقوق ماهانه) خود را اعلام کند مسلما دیگر زیر دستان خود را نیز موظف به این کار خواهد کرد لذا زمینه لازم برای ایجاد شفافیت، تنویر افکار عمومی، پایان بخشیدن به برخی شایعات بی‌مورد و در نهایت کاهش زمینه‎‌های فساد اقتصادی فراهم‌تر می‌شود.
بارها و بارها در رسانه‌های داخلی مردم از میزان دارایی‌های اشخاص سیاسی و غیرسیاسی در کشورهای اروپایی، آمریکایی و آسیایی مطلع شدند اما سوال اینجاست که چرا افکار عمومی در ایران نباید از میزان دارایی مسئولان کشوری خود مطلع باشند.
بدون تردید یکی از معضلات اقتصادی کشور عدم شفافیت سازمان‌ها و اشخاصی است که فعالیت‌های کلان اقتصادی انجام می‌دهند، لذا هدف اصلی از پیگیری و تصویب طرح رسیدگی به دارایی‌ها و اموال مسئولان تنها افزایش اعتماد عمومی، انسجام اجتماعی، شفافیت فعالیت‌های اقتصادی و در نهایت توسعه اقتصادی بود که اکنون که بعد از سال‌ها انتظار باز هم این امر محقق نشد و طبق تصویب مجمع تشخیص مصلحت نظام باز هم میزان اموال مسئولان محرمانه می‌ماند.




موضوع مطلب :
پنج شنبه 94 مهر 30 :: 12:0 عصر ::  نویسنده : علی رضا احسانی نیا

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرزانگان امیدوار ، وطن امروز نوشت: رفتار علی‌اکبر صالحی در روزهای واپسین طی شدن مجاری قانونی درباره اجرای برجام در کشور، ناظران را حیرت‌زده کرده است. قسم جلاله‌ای که او یاد و ادعا کرد تعهدات ایران در برجام موجب کندی و توقف فعالیت‌های هسته‌ای کشور نمی‌شود، آنقدر عجیب بود که قاعدتا مفهوم و معنای رفتار او چیزی جز همان کلمه‌ای که همه می‌دانند؛ نبوده و نیست. به گزارش «وطن امروز»، به غیر از رفتار غیراخلاقی و غیراسلامی او در ماجرای گپ خصوصی با روح‌الله حسینیان که تاحدود زیادی ماهیت واقعی این شخص را نشان داد، اظهارات عجیب او درباره تبادل سوخت با روسیه نیز حیرت ناظران را به دنبال داشت. صالحی بارها در ایران صراحتا موضوع تبادل سوخت با روسیه را تکذیب می‌کرد و حتی در یک گفت‌وگوی زنده تلویزیونی، این موضوع را به سود کشور نمی‌دانست اما روز سه‌شنبه در اظهارنظری عجیب گفت تبادل سوخت به روسیه از نقاط قوت برجام است! همین موارد کافی است تا واقعیت ماهیت صالحی آشکار شود با این حال، رفتار عجیب صالحی آنقدر برای افراد مطلع در امور هسته‌ای عجیب و غیرمسؤولانه بوده که رسانه‌ها در ایران هر کدام با استناد به بخشی از توجیهات او درباره تعهدات ایران در برجام، واقعیت ماجرا را فاش می‌کنند. به عبارتی طی روزهای اخیر رسانه‌ها با اشاره به گوشه‌هایی از اظهارات عجیب صالحی درباره تعهدات ایران در برجام، واقعیت موضوع را به لحاظ فنی توضیح می‌دهند تا ضمن شفاف‌سازی درباره رفتار صالحی، میزان احاطه او بر مسائل فنی را نیز نشان دهند. در این راستا خبرگزاری نسیم در گزارشی اظهارات صالحی درباره پلوتونیوم موجود در پسماند سوخت رآکتور اراک را مورد نقد و بررسی قرار داده و با استناد به گزاره‌های علمی، بی‌اساس بودن اظهارات صالحی را نشان داده است.  مرداد ماه امسال رئیس سازمان انرژی اتمی در دیدار با خبرنگاران به مناسبت روز خبرنگار از برخی اظهارات درباره تولید پلوتونیوم انتقاد کرد و گفت: در حال حاضر تولید پلوتونیوم در دنیا به شکلی است که حتی کشورهایی مثل روسیه و آمریکا نمی‌دانند با پسماند آن چه کار کنند؟ من به آنهایی که درباره تولید پلوتونیوم سخن گفته‌اند می‌گویم اگر می‌دانید تولید پلوتونیوم چه تبعاتی دارد حرف حق را بزنید؛ چرا افکار عمومی را مشوش می‌کنید؟ پلوتونیوم از عناصری است که همواره اسم آن با نوعی هراس از بمب اتمی همراه بوده و هر زمان که زمزمه‌ای از تولید این عنصر در کشور می‌شود انگشت‌های اتهام کشورهای غربی ایران را متهم به تلاش برای ساخت بمب اتم می‌کنند. اما آیا اظهارات صالحی درباره پلوتونیوم درست است؟ آیا واقعا دنیا پلوتونیوم را به عنوان یک عنصر دردسرساز و دارای تبعات بسیار نگاه می‌کند؟!


آمریکایی‌ها با پلوتونیوم 238 چه می‌کنند؟
هرچند کشورهای توسعه‌یافته پلوتونیوم را به عنوان ماده اصلی بسیاری از بمب‌های قدرتمند هسته‌ای‌ به دنیا معرفی کرده‌اند اما این تمام ماجرا نیست و از بیش از 60 سال پیش بلوک شرق و غرب سابق استفاده‌های دیگری از این عنصر را کشف کرده و هر روز بر میزان استفاده از آن افزوده‌اند. 9 آوریل 2008، مدیر ناسا طی نامه‌ای به وزارت انرژی آمریکا برآوردی از نیازمندی‌های آینده این سازمان به پلوتونیوم 238 را ارائه کرد. در این نامه، ناسا از وزارت انرژی آمریکا درخواست کرده بود ظرفیت تولید پلوتونیوم برای تأمین سوخت سامانه‌های فضایی این سازمان را فراهم کند تا بتوانند آنها را در 12 مأموریت ناسا در دوره 20 ساله 2028- 2009 استفاده کنند و برهمین اساس از سال 2009 ایالات متحده اعلام کرد به دلیل مسائل ملی مقرر شد پلوتونیوم 238 تولید شود که این کار از سال 2012 شروع شده است. ناسا اعلام کرده است برای مأموریت‌های فضایی خود تا سال 2028 نیاز به 4/75 تا 8/79 کیلوگرم پلوتونیوم 238 دارد و در سال 2013 نیز اعلام کرد به منظور تولید پلوتونیوم مورد نیاز سالانه 50 میلیون دلار هزینه می‌کند، این هزینه در حالی انجام می‌شود که ایالات متحده پیش از این اعلام کرده بود هر دلار سرمایه‌گذاری در صنعت فضایی بین 100 تا 1000 دلار بازگشت سرمایه‌ خواهد داشت. براساس اطلاعاتی که توسط ایالات متحده منتشر شده این کشور مطالعات برای استفاده از پلوتونیوم 238 را از سال 1954 آغاز کرده است؛ هرچند زمان آغاز مطالعات روس‌ها بر روی این عنصر مشخص نیست اما معلوم شده که آنها نیز سابقه طولانی در این امر دارند.  در شرایطی که فضاپیماها در فضا برای ورود به کار سیستم‌ها، همه برق ابزار دقیق (سنسورها)، مسیریابی، تعیین جهت ارتباط، ارتباط با زمین و دیگر موارد، نیاز به مصرف انرژی دارند، استفاده از فناوری هسته‌ای برای به دست آوردن انرژی مورد نیاز آنها مورد توجه قرار گرفت و به همین منظور تا به حال 2 نوع سیستم رادیو ایزوتوپی در تجهیزات فضایی مورد استفاده قرار گرفته که یکی از آنها برای تولید برق و دیگری برای گرم نگه داشتن تجهیزات است. آمریکایی‌ها به منظور تامین انرژی در فضاپیماهای خود در اولین فضا‌پیمای ساخت این کشور از واحد (RTG (radioisotope thermoelectric generator «مولد گرما- الکتریکی رادیو ایزوتوپی» رونمایی کردند که گونه‌ای باتری اتمی است؛ واحد RTG گرمای به‌دست‌ آمده از واپاشی هسته‌ای پلوتونیوم 238 را به جریان برق تبدیل می‌کند. آمریکا در50 سال گذشته 27 ماهواره به فضا پرتاب کرده که در آنها از 46 آرتی‌جی استفاده شده است و بر این اساس حدود 150تا180 کیلوگرم پلوتونیوم فقط توسط آمریکایی‌ها به فضا فرستاده شده است. روس‌ها در سال 1978 و اروپایی‌ها نیز از سال 2009 تحقیقات بر روی آرتی‌جی را آغاز کرده‌اند.


استفاده  در موتورهای استرلینگ و باتری
اما صنعت فضایی تنها محل استفاده از رادیوایزوتوپ‌ پلوتونیوم 238 نیست و از دیگر استفاده‌های آن در موتورهای استرلینگ است، موتورهای استرلینگ، موتورهای تولید توان مکانیکی هستند که از یک منبع گرم برای عملکرد خود استفاده می‌کنند و تولید گرما در این نوع از موتورها در کاربردهایی فضایی که دسترسی به دیگر منابع تولید گرما در مواردی غیرممکن است با استفاده از گرمای آزاده شده از پلوتونیوم 238 اتفاق می‌افتد.جدیدترین نمونه موتورهای استرلینگ ساخته شده توسط ناسا که به استرلینگ دوگانه معروف هستند برای تولید همزمان توان برقی و سرمایش استفاده می‌شوند. از کاربردهای دیگر پلوتونیوم 238 در باتری‌هاست، این باتری‌ها برای مصارف مختلف در محل‌هایی که به توان برقی بلندمدت نیاز است استفاده می‌شود و به عنوان مثال می‌توان باتری‌های موجود هسته‌ای در دستگاه تنظیم‌کننده ضربان قلب، سنسورهای صحت‌سنجی سلامت سیستم‌های دور از دسترس (مانند اعماق اقیانوس‌ها) و بردهای بسیار کوچک را نام برد که مزیت این نوع از باتری‌ها عدم نیاز به سرکشی مداوم است.


استفاده در پهپادها و روبات‌ها
دیگر استفاده‌ای که می‌توان برای رادیو ایزوتوپ‌ها نام برد ایجاد توان پیش‌رانش در سیستم‌های پرنده مانند راکت‌ها، پهپادها یا فضاپیماهاست. نیروی هوایی آمریکا در سال 2012 اعلام کرد استفاده از توان رادیو ایزوتوپ‌ها در پیش‌رانش پهپادها منجر به تولید پهپادهایی با مداومت پروازی بالای
3 ماه شده است و از پهپادهایی که ادعا شده این قابلیت را دارا هستند پهپاد آمریکایی MQ9 است. رادیو ایزوتوپ‌ها در علم روبات‌سازی نیز مورد استفاده قرار گرفته و همه توان مورد نیاز روباتی که توسط ناسا به عنوان آزمایشگاه متحرک در سال 2011 به مریخ فرستاده شد با وزن قریب به یک تن به وسیله انرژی آزاد شده از پلوتونیوم 238 موجود در این مریخ‌نورد تامین می‌شد.

 


پلوتونیوم سوخت آینده جهان
اورانیوم به عنوان یک عنصر طبیعی، معادن کمی در جهان دارد و می‌توان گفت به طور کلی کره زمین از حیث معادن اورانیوم فقیر است و در این شرایط و در حالی که اکنون جهان با اشتیاق شدیدی به سمت ساخت رآکتورهای هسته‌ای پیش‌ می‌رود نیاز به آن روزبه‌روز در حال افزایش است و به همین دلیل کاملا قابل پیش‌بینی است که اورانیوم موجود در جهان کفاف نیاز رآکتورهای رو به تزاید جهان را نخواهد داد بر همین اساس قابل پیش‌بینی است که بزودی رآکتورها باید با رآکتورهایی که سوخت مصنوعی مصرف می‌کنند جایگزین شوند و از این جهت اکنون گرایش بسیار شدیدی در دنیا به سمت ساخت رآکتورهایی که به عنوان سوخت از پلوتونیوم استفاده می‌کنند وجود دارد و در همین راستا از پلوتونیوم به عنوان سوخت آینده رآکتورها نام برده شده است. با وجود فضاسازی‌ای که درباره تسلیحاتی بودن پلوتونیوم وجود دارد هم‌اکنون بزرگ‌ترین صادرکننده پلوتونیوم در جهان ژاپنی است که حتی یک سلاح هسته‌ای ندارد و این کشور پلوتونیوم را به عنوان سوخت برای استفاده در رآکتورها به کشورهای مشخصی صادر می‌کند. همانگونه که مشاهده شد پلوتونیوم برخلاف آن چیزی که به ملت ایران معرفی شده، عنصری وحشتناک که فقط در بمب اتم قابل استفاده باشد نیست و جهان سال‌هاست استفاده‌های بی‌شماری از این عنصر را در صنایع مختلف از فضا تا قلب انسان یافته است و پیش‌بینی می‌شود پلوتونیوم 238 به عنوان سوخت آینده رآکتورهای جهان نقشی تعیین‌کننده در معادلات انرژی آینده خواهد داشت اما نکته‌ای که در اینجا برای کشور ما حائز اهمیت است اینکه براساس برجامی که اکنون مراحل اجرایی خود را پشت سر می‌گذارد ایران مسیرهای دستیابی واقعی خود برای استفاده از این عنصر ارزشمند را مسدود کرده و در شرایطی که برجام بازفرآوری پلوتونیوم را برای همیشه ممنوع می‌داند مسیر به دست آوردن پلوتونیوم به وسیله شتاب‌دهنده نیز حداقل برای 15 سال مسدود است. در شرایطی که اگر ایران هم‌اکنون بخواهد مسیر دستیابی به پلوتونیوم را آغاز کند مطمئنا لازم است زمان چندین ساله‌ای را برای این منظور لحاظ کند. می‌توان پیش‌بینی کرد این وقفه حداقل 15 ساله به همراه محدودیت‌های دائمی در دیگر حوزه‌ها در میدان رقابت جهانی خسارت جبران‌ناپذیری را به کشور وارد خواهد کرد که میزان این خسارت برای آیندگان مملوس‌تر از اکنون خواهد بود. حال زمان آن فرا رسیده است که دکتر صالحی که خود سابقه زیادی در صنعت هسته‌ای کشور دارند پاسخ دهند که آیا حرف حقی را که در بالا آمد به ملت ایران گفته‌اند و آیا همان‌گونه که در مجلس سوگند یاد کردند «والله، والله، والله در مسائل هسته‌ای نه با کندی روبه‌رو خواهیم شد نه با توقف و تحقیقات‌مان»، سر جایش باقی است؟




موضوع مطلب :
اظهارات مهدی کوچک زاده درباره نامه رهبری به رئیس جمهور
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی رهنمودهای مقام معظم رهبری در نامه روز گذشته به دولت درخصوص رعایت و حفظ ملی و مصالح عالیه کشور را فصل الخطاب دانست و به بیان برخی مسائل در این زمینه پرداخت.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرزانگان امیدوار ، مهدی کوچک زاده در گفت و گوی اختصاصی با پایگاه خبری تحلیلی صبح زاگرس افزود: نامه دیروز رهبری مثل رهنمودهای دو سال گذشته ایشان در مورد رابطه و مذاکره و توافق با غرب واضح و روشن و گویای گویاست اما امیدی به درک آن از سوی کسانی که پیام عاشورا را مذاکره می‌دانند نیست!

حضرت آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی روز گذشته در نامه‌ای به آقای روحانی رئیس‌جمهور و رئیس شورای‌عالی امنیت ملی، دستورات مهمی را در خصوص رعایت و حفظ منافع ملی و مصالح عالیه کشور صادر کردند.

حضرت آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در نامه‌ای به آقای روحانی رئیس‌جمهور و رئیس شورای‌عالی امنیت ملی، با اشاره به بررسیهای دقیق و مسئولانه برجام در مجلس شورای اسلامی و شورای‌عالی امنیت ملی و عبور این موافقتنامه از مجاری قانونی، دستورات مهمی را در خصوص رعایت و حفظ منافع ملی و مصالح عالیه کشور صادر و با برشمردن تأکیدات و الزامات 9 گانه در اجرای برجام، مصوبه جلسه 634 مورخ 19/5/94 شورای عالی امنیت ملی را با رعایت این موارد و الزامات تأیید کردند.




موضوع مطلب :
1   2   3   4   5   >>   >   
آمار وبلاگ
  • بازدید امروز: 1589
  • بازدید دیروز: 5102
  • کل بازدیدها: 9854533
پیوندها
لوگو
در اینجا می توانید خبرهای داغ سیاسی فراجناحی را بخوانید...علیرضااحسانی نیا
آمار وبلاگ
  • بازدید امروز: 1589
  • بازدید دیروز: 5102
  • کل بازدیدها: 9854533