سفارش تبلیغ

ثبت شرکت
صبا
 
پایگاه خبری تحلیلی فرزانگان امیدوار
علیرضااحسانی نیا
درباره وبلاگ


در اینجا می توانید خبرهای داغ سیاسی فراجناحی را بخوانید...علیرضااحسانی نیا
صفحات وبلاگ
نویسندگان

به گزارش علیرضا احسانی نیا از پایگاه خبری تحلیلی فرزانگان امیدوار به نقل از ندای انقلاب، یکی از مجریان معروف رسانه ملی که سابقه چندین سال نویسندگی، بازیگری و گویندگی را در کارنامه خود دارد، در اقدامی غیر شرعی و کاملا غیر اخلاقی مبادرت به انتشار عکس خانواده خود بدون پوشش اسلامی در فیس بوک کرد.
اقدام غیر شرعی این مجری تلویزیونی در حالی صورت می گیرد که شبکه فیلتر شده فیس بوک، فضای عمومی محسوب شده و غالبا کاربران این شبکه می توانند از صفحات دیگران بازدید کنند.



اقدام غیر شرعی مجری مشهور تلویزیون در انتشار عکس های خانوادگی خود بدون پوشش اسلامی

پیشتر دکتر حسن روحانی رئیس جمهور در مراسمی با حضور تعدادی از هنرمندان گفته بود که "تقسیم هنرمندان به هنرمندان ارزشی و غیر ارزشی بی‌معناست".
این سخنان رئیس جمهور با واکنش استاد حسن رحیم پور ازغدی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی مواجهه شد و گفت:"یکی کردن هنرمند ارزشی و غیرارزشی کاسبی است؛ عده ای که می گویند هنر ارزشی و غیرارزشی نداریم دغدغه ریاست دارند".

در سالیان اخیر با گسترش شبکه های اجتماعی همچون فیس بوک، اینستاگرام و ... شماری از هنرمندان و مجریان تلویزیونی غیرمتعهد اقدام به انتشار تصاویر خود در وضعیت کاملا مغایر با موازین و ارزش های اسلامی و حتی ایرانی می کنند.
به نظر می رسد در شرایطی که برخی مسئولان ارشد فرهنگی دولت اصلا اعتقادی به اثرات مخرب برخی شبکه های اجتماعی نظیر فیس بوک ندارند، مسئولان رسانه ملی می بایست نسبت به وقوع چنین رخدادهای هنجارشکنانه از سوی عوامل این رسانه حساسیت داشته و با آنان برخورد لازم را داشته باشند.




موضوع مطلب : اقدام غیراخلاقی مجری مشهور صدا و سیما
یکشنبه 93 فروردین 31 :: 2:0 عصر ::  نویسنده : علی رضا احسانی نیا
پیامبر(ص) فاقد فرزند ذکور بودند، از این‌رو صرفاً از طریق زن امتداد نسل پیدا کردند. به نظر می‌رسدخواست الهی به آن بوده تا از این طریق مسلمانان متوجه بزرگی مقام زن گردند. معصومیت پیامبر(ص) از طریق دامان پاک حضرت زهرا(س) ادامه یافت تا امروز که مردی چون امام سیّد علی خامنه‌ای از همان ثلاله پرچم‌دار راه پیامبر(ص) و فرزندش زهرا(س) گشته است.

به گزارش علیرضا احسانی نیا از پایگاه خبری تحلیلی فرزانگان امیدوار به نقل از جهان نیوز - محسن سلگی: رهبر معظم انقلاب در تاریخ 15 اسفند 1392 طی بیانات در دیدار اعضاى مجلس خبرگان رهبرى، اظهار داشتند که آرامش ظاهری جبهه‌ی مسلط جهانی - یعنی همین قدرت‌های سنتی‌ای که در دنیا حاکم بودند، چه قدرت آمریکا، چه قدرت‌های اروپایی؛ که یک آرامشی داشتند این‌ها از لحاظ اقتصادی، از لحاظ رسانه‌ای، از لحاظ استقرار اجتماعی در داخل کشورهای‌شان و یک آرامشی به‌ظاهر بر زندگی این‌ها حاکم بود - امروز به‌هم خورده، نشانه‌های این به‌همخوردگی را انسان می‌بیند.
با نگاهی دقیق، یکی از نشانه های به هم خوردن تعادل و آرامش غرب در بعد اجتماعی را می توان در وضعیت زن و به طریق اولی در وضعیت خانواده دید. در همین رابطه، مقام عظمی ولایت، مسیر گفتمان غرب در خصوص زن را به سمت سراشیبی سقوط، انحطاط و سرافکندگی خوانده و «مردواره کردن» زن و التذاذ جنسی مرد از زن را دو بخش اصلی گفتمان غرب درباره زن عنوان فرموده‌اند.
در واقع در تحلیل این سخنان باید گفت که همین مردواره کردن زن نیز در جهت التذاذ مردان در اثر عریانی بیشتر زنان و در نتیجه دسترسی آسان‌تر به آنهاست. برای مثال وقتی زنان شبیه مردان لباس بپوشند، برای مردان، دیدن ابدان و اندام آنها به مراتب سهل‌تر است. به بیان ساده‌تر و دقیق تر «بی‌حجابی، آزادی زنان نیست، آزادی مردان است.»
پیش‌قراول مردوارگی زن در غرب، جنبش‌ها و مکاتب فمینیستی بوده‌اند. البته در گرایش‌های فرعی فمینیسم مانند «فمینیسم لاکانی یا تحلیلی» برمرد نشدن زنان و پرهیز زنان از مردوارگی تأکید می‌شود، اما از آنجایی که این مکاتب به شناخت فطرت تحریف‌نشده انسان-که تنها از بطن و ظاهر قرآن تحریف‌نشده شناخته می‌شود- دسترسی ندارند به بیراهه رفته و جملگی در عمل به مردوارگی زنان منجر خواهند شد.
رهبر انقلاب به نیکی اشاره فرمودند که گفتمان حقوق زنان در غرب کاملاً حساب شده و سیاسی است. برای نمونه، جان استوارت میل که در سال1861 اولین رساله-انقیاد زنان-را در باب حقوق زنان در غرب نوشت، در همین رساله حملات زیادی را متوجه زنان کرد که چرا در امور خیریه و کمک به فقرا حضور فعال دارند.
او با این انتقاد، زنان را از حیث ناعاطفی بودن و یا درجه عاطفی بودن همچون مردان طلب کرده است و بر آن بوده که زنان عامل فرهنگ امدادی در جامعه هستند، در حالیکه از منظر لیبرالی او هر کسی باید بر اصل خودخواهی و خودیاری(Self Helping) متکی باشد و اصل کمک به دیگری و ایثار، اصلی باطل است.
مقام معظم رهبری به درستی بر این نکته انگشت تأکید گذاشتند که: «نگاه کاسب کارانه به ظرفیت زنان در مسائل اقتصادی از جمله اشتغال و نگاه تحقیرآمیز به زن و تنزل دادن او به وسیله ای برای اطفای شهوات مردان، مبانی دیگری است که تفکرات غربی را درباره زنان، کاملاً ظالمانه و متحجرانه ساخته است.»
ایشان تأکید دارند که افتخار کردن به حضور بالای زنان در مناصب اجرایی، دیدگاهی غلط و انفعال در برابر گفتمان غربی است. به بیان ایشان آن‌چه که باید مایه افتخار باشد، تعداد بالای زنان روشنفکر، فعال فرهنگی و سیاسی و مجاهد است. همچنان‌که نیچه به عنوان متفکری منتقد مدرنیسم می‌گوید، زن در مقام کارمند می‌تواند «کتیبه‌ای کوبیده بر سر دروازه جامعه مدنی» باشد. او در جایی دیگر می‌گوید زن در نظام غربی فقط برای دوباره نیرو گرفتن مردان است.
برخلاف قاطبه متفکرین و مکاتب غربی- من‌جمله مسیحیت تحریف شده- اسلام و خصوصاً مذهب شیعه، مقام انسان کامل را نیز برای زنان ممکن و طبیعی می‌شمارد. بنا به همین قاعده، مقام معظم رهبری در بیانات 30 شهریور سال1379 زن را در عین توصیه به حفظ ظرافت‌های زنانه، عواطف جوشان، صفا و درخشندگی به مجاهدت در میدان‌های ارزش‌های معنوی- مانند علم، عبادت، تقرب به خدا، معرفت الهی و سیر وادی‌های عرفان دعوت می‌کند.
آن‌چنان‌که می‌دانیم پیامبر(ص) فاقد فرزند ذکور بودند، از این‌رو صرفاً از طریق زن امتداد نسل پیدا کردند. به نظر می‌رسدخواست الهی به آن بوده تا از این طریق مسلمانان متوجه بزرگی مقام زن گردند. معصومیت پیامبر(ص) از طریق دامان پاک حضرت زهرا(س) ادامه یافت تا امروز که مردی چون امام سیّد علی خامنه‌ای از همان ثلاله پرچم‌دار راه پیامبر(ص) و فرزندش زهرا(س) گشته است.
حضرت مریم(ع) نیز بی‌واسطه هیچ مردی، حضرت مسیح(ع) را به دنیا می‌آورد و این فرصت خوبی بود تا زن در غرب نیز دارای مقامی مقدس شده و دیگر به عنوان وجودی وابسته و منفعل به تصویر کشیده نشود، اما متأسفانه آبا کلیسا امثال آگوستینوس و آکویناس و... تصویر خیلی تاریک و منفی از زن نشان دادند و مسیحیت را بیش از پیش تحریف کردند. بدین ترتیب غرب حتی در بخش تفکرات مذهبی خود، غالبا نگاه زن‌ستیز یا دست کم نامنصفانه درباره زن دارد. نگاهی که مسیحیت را تحریف می کند و کلیسایی که مسیحیت و نگاه مسیح(ع) به زن را تحریف می کند، بی تردید نگاهی غیر الهی و مورد خواست شیطان بوده است.
در رابطه با انتقاد از مواضع غرب درباره زن، مقام معظم رهبری نگاه مادی و غیرالهی به هستی و جهان را ریشه انحراف عمیق تفکرات غربی درباره زن برشمردند. ایشان خاطرنشان کردند: غربی ها به دلایل مختلف، مسأله زن را بد فهمیده اند اما همان فهم غلط و تباه کننده را سکه رایج دنیا کرده اند و با هوچی گری، مجال حرف زدن به دیگران و مخالفان را نمی دهند.»
ایشان افزودند: «البته باید از دیدگاه غربیها درباره ابعاد مختلف مسأله زن آگاه بود اما باید با ایستادگی در مقابل مرجعیت این افکار، ذهن را از این تفکرات «کهنه اما نو نما» و «خائنانه اما ظاهراً دلسوزانه»، تخلیه کرد چرا که این تفکرات، مطلقاً نمی تواند هدایت و سعادت جوامع بشری را به دنبال بیاورد.»
رهبر انقلاب در تبیین نو نگاه درست به زن- به عنوان مقامی که به بیان ایشان شناخت آن از شناخت خانواده لاینفک است- «پرهیز و دوری کامل از فرآورده های غربی» را مورد تأکید قرار داده‌اند.
روی این ملحوظات، پرهیز از تفکرات غربی، حتی آنجایی که توسط کلیسا مطرح می شود و یا آنجایی که توسط فمینیست هایی که دفاع افراطی از زن می کنند، به نفع خود زنان است. همچنان که رهبر انقلاب استناد به برخی مقالات و کتابهایی که در غرب درباره اوضاع واقعی زنان، منتشر می شود فرمودند: اگر می خواهیم نگاه ما به مسأله زن، «سالم، منطقی، دقیق و راهگشا» باشد باید از افکار غربی در مسائلی نظیر اشتغال و برابری جنسی کاملاً فاصله بگیریم.»


منابع:
- بیانات مقام معظم رهبری مورخه 1379/06/30 و 1392/02/21 و 1393/01/30
- میل، استوارت، انقیاد زنان، ترجمه علاءالدین بروجردی، تهران، انتشارات هرمس،1390
- نیچه، فردریش، فراسوی نیک و بد، ترجمه داریوش آشوری، تهران، انتشارات خوارزمی، 1362
-انسانی، زیاده انسانی، ترجمه ابوتراب سهراب و محمد محقق نیشابوری، تهران، نشر مرکز، 1389
- برنارد، جسی، دنیای زنان، ترجمه شهرزاد ذوفن، تهران، نشر اختران،1384




موضوع مطلب : سخنان مقام معظم رهبری درباره بزرگی زن
سید وارد خانه شد، کنار حوض نشست. دست و رویش را شست و سپس به کتابخانه ‏اش رفت و شروع به خواندن قرآن کرد و با خودش نیت کرد که نام فرزندش را از قرآن بیابد و «روح ‏اللّه‏» اولین کلمه‏ اى بود که توجه او را جلب کرد.

به گزارش علیرضا احسانی نیا از پایگاه خبری تحلیلی فرزانگان امیدوار به نقل از مشرق:مطابق با سالروز میلاد با سعادت بانوى دوسرا، انسی? حورا، حضرت فاطمه زهرا(س)، از بانو هاجر خانم فرزندى در محل? سادات خمین دیده به جهان گشود که اهل خانه را در موجى از شادمانى فرو برد.
سید وارد خانه شد، به او خبر دادند وضع حمل هاجر نزدیک است. کنار حوض نشست. دست و رویش را شست و سپس به کتابخانه ‏اش رفت و شروع به خواندن قرآن کرد و با خودش نیت کرد که نام فرزندش را از قرآن بیابد و «روح ‏اللّه‏» اولین کلمه‏ اى بود که توجه او را جلب کرد.
بچه‏ ها با خنک‏تر شدن هوا به حیاط رفته بودند و داشتند در میان باغچه‏ ها و درخت ها با هم بازى می‌‏کردند؛ و هرچه «مولود» دختر بزرگ سید، از آنها می‌خواست که آرام تر بازى کنند، فایده ‏اى نداشت. بچه‏ ها می‏دانستند که بزودى یک نفر به جمعشان اضافه خواهد شد و آنها خواهند توانست با او بازى کنند، پس شادمان از آنچه در پیش داشتند با جست‏ وخیز کودکانه ‏شان، شادى خود را عیان میکردند.
هنوز سیّد، قرآن در دستش بود که صداى گریه نوزادى در خانه پیچید، با خوشحالى برخاست، قرآن را بوسید و روى ترمه طاقچه گذاشت و به طرف اتاق هاجر رفت. «مولود» که صداى گریه طفل را از پشت در شنیده بود، فریادى کشید، بچه ها هم به صداى او همه پشت پنجره اتاق مادر جمع شدند و هرچه تلاش کردند از پشت پنجر? بسته چیزى ببینند، موفق نشدند تا اینکه ننه آقا پرده‏ هاى اتاق را به کنارى کشید و پنجره را باز کرد. بچه‏ ها همراه پدر به داخل اتاق رفتند. هاجر با چشمانى بی رمق و خسته به بچه‏ ها لبخند زد و پلکهایش را بست. قابله، نوزاد را در آغوش پدر گذاشت و گفت: «مبارک است؛ پسر است».
بچه‏ ها سرک می‏کشیدند تا بتوانند چهر? کودک را ببینند و ننه‏ آقا تلاش می‏کرد که آنها را از اتاق بیرون ببرد. سید به نوزاد می‌نگریست و به این می‏اندیشید که روح ‏اللّه‏ او به دنیا آمده بود. پس کودک را بوسید و چون دید دختر کوچکش «آغازاده» با حسادتى کودکانه هنوز در میانه در ایستاده است و به نوزاد تازه از راه رسیده می‌نگرد، صورت او و تک ‏تک بچه‏ هایش را بوسید؛ و «مولود» پتو را روى مادر کشید تا او اندکى استراحت کند.





موضوع مطلب : سالروز ولادت حضرت روح الله

چرا دشمنی با سپاه پاسداران محور مشترک نظام خصم و اپوزیسیون شده است؟به گزارش علیرضا احسانی نیا از پایگاه خبری تحلیلی فرزانگان امیدوار به نقل از دانا/فرهادنظریان سامانی:رسانه های وابسته به غرب و آمریکا از یک سو و اپوزیسیون خارجی و برخی تجدیدنظرطلبان داخلی از سوی دیگر، محور مشترک خود را در دشمنی و تخریب و ایجاد موج سپاه هراسی تعریف کرده اند. موجی که هر از گاهی در جو رسانه ها برمی خیزد و ناگهان فروکش می کند.

این همسویی در تخریب عمدتاً عللی را به خود می پذیرد که در این وجیزه تا حدودی می توان کلیت آن را مورد مداقه قرار داد:

1-رسالت متفاوت در حفاظت از انقلاب اسلامی

وقوع انقلاب اسلامی و پا برجا شدن اصول آن در کشور، یقیناً حافظانی را طلب می کرد که بتوانند از هویت آن به صورت دائم محافظت کنند. این حافظان انقلاب، با نور تدبیر معمار کبیر انقلاب در نهاد انقلابی سپاه پاسداران خلاصه شد و ماموران محافظ انقلاب برای تاریخ همیشگی آن شد تا خدشه ای به اصول و بنیانهای آن از سوی گروه و جریان و نظامی وارد نگردد. اگر در حیطه وظایف اولیه سپاه پاسداران با توجه به مقضیات ورود کنیم بسیاری از مسایل هویدا می شود که اگر تنها و تنها به آنها بسنده کنیم علت دشمنی نظام خصمی چون آمریکا و شانتاژ رسانه ای و هراسی که نسبت به سپاه وارد کرده است پی خواهیم برد.

مبارزه با فتنه‌ها و شرارت‌هایی که بعضاً با صبغه‌ی سیاسی - که هنوز از فازهای سیاسی و اطلاعاتی خروج نکرده بودند - نه تنها مورد مخالفت حضرت امام(ره) نبوده، بلکه جزو وظایف و ماهیت ذاتی سپاه پاسداران در دفاع از تمامیت انقلاب اسلامی به شمار آمده و تحسین، تقدیر و خرسندی رهبر کبیر انقلاب را در پی داشته است تا جایی که ایشان می‌فرمایند: «من از سپاه راضی هستم و به هیچ ‏وجه نظرم از شما بر نمی‏گردد. اگر سپاه نبود، کشور هم نبود. من سپاه پاسداران را بسیار عزیز و گرامی می‏دارم. چشم من به شماست. شما هیچ سابقه‏ای جز سابقه‌ی اسلامی ندارید.»، «من به طور جد و اکید می‌گویم که انقلاب و جمهوری اسلامی و نهاد مقدس سپاه پاسداران اسلامی به حق از بزرگ‌ترین سنگرهای دفاع از ارزش‌های الهی نظام ما بوده و خواهد بود.»(1)

امام(ره) مکرر مقابله با توطئه‌های رسانه‌ای و اطلاعاتی گروه‌های سیاسی معارض را حاصل فداکاری سپاه می‌داند و خطاب به اعضاى اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامى، باز گذاشتن دست کسانى که قصد توطئه نسبت به اسلام و ملت را دارند، خیانت می‌خواند: «جمهورى اسلامى از اول که پیروز شد آزادى را به طور مطلق به همه‌ی طوایف داد، نه تنها هیچ روزنامه‌اى تعطیل نشد بلکه هر گروهى و حزبى به کارهاى خود مشغول بودند و بعضى از گروه‌ها که ناشناخته بودند، از طرف دولت به کار گمارده شدند. لیکن به تدریج فهمیده شد که این‌ها یا توطئه گرند یا جاسوسى مى‌کنند. از طرف دیگر نمى‌شد که انقلاب را رها کنیم، نه اسلام اجازه مى‌داد و نه عقل که یک دسته از عنوان دولت یا غیردولت براى سرنگونى جمهورى اسلامى سوء استفاده نموده و یا جاسوسى کنند و ما ساکت باشیم. با این مقدار فداکارى که شما و دوستان انجام داده‌اید، باز گذاشتن دست کسانى که قصد توطئه نسبت به اسلام و ملت را دارنـد خـیانت است ... بحمدالله شما با کمال دقت مراقبت نمودید تا آن‌ها را خوب شناختید و اقدام لازم را نمودید. اینان مثل منافقین و همه‌ی گنهکاران باید محاکمه شوند و به جزاى اعمالشان برسند.» (1/6/62) 

 و یا آن‌جا که خطاب به توده‌ای‌ها بر نقش قوای نظامی و انتظامی در عقیم ماندن آمال روشنفکران وابسته به بیگانه مهر تأیید می‌زنند: «شما چند نفر چه مى‌گویید، شما چند نفر روشنفکر به اصطلاح خودتان که مى‌خواهید کمونیسم را در ایران تقویت بکنید یـا چند نفر دیگرى که مى‌خواهید به خیال خودتان آمریکا باز گردد، من به شما عرض مى‌کنم تا شما زنده‌اید آمریکا بر نمى‌گردد، شوروى هم بر نمى‌گردد. در نسل‌هاى آینده، اگر ملت‌ها در نسل‌هاى آینده به همین روش حرکت کنند و روحانیون در همه جا حاضر باشند و مردم در صحنه باشند و قواى نظامى و انتظامى، قواى نظامى و انتظامى اسلام باشد، این در طول تاریخ هم انشاءالله نخواهد شد.»(2)

بنابراین، کلام امام خمینی(ره) درباره‌ی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نشان از نگاه عمیق و چند بعدی بنیان‌گذار فقید انقلاب اسلامی به این نهاد دارد. بر این اساس تفاوت ماهوی بین سپاه و دیگر نیروهای مسلح، رسالت و مأموریت سنگین‌تر سپاه از دیگران است و آن این‌که افزون بر مسؤولیت نظامی مشترک سپاه با ارتش، به عنوان بازوان توانمند ولایت و رهبری، سپاه بایستی آماده‌ی پاسداری از حاکمیت جمهوری اسلامی در «تمامی عرصه‌های مورد نیاز» و نه صرفاً نظامی باشد.

بر این اساس، هر گروهی در هر دولتی یا در هر کدام از طیف‌های سیاسی بخواهد اقدامی برضد انقلاب اسلامی انجام دهد، سپاه باید به مقابله با آن بپردازد و زمانی که یک جریان برانداز در میان گروه‌های داخل نظام شکل می‌گیرد، برخورد با آن دیگر در چارچوب دخالت منع شده توسط امام(ره) نمی‌گنجد و سپاه موظف است با آن گروه برانداز هم‌چون نیروی خارجی متجاوز برخورد کند. چه آن‌که این گروه به ظاهر داخلی، از راه مبارزات سیاسی و آن نیروی خارجی از راه تجاوز نظامی،‌ هر دو هدف یکسان براندازی نظام جمهوری اسلامی را دنبال می‌کنند. در چنین شرایطی سپاه نمی‌تواند به بهانه‌ی دخالت نکردن در سیاست نظاره‌گر بی‌طرف حمله به مواضع و دست‌آوردهای سیاسی نظام باشد بلکه مطابق قانون اساسی وظیفه دارد از دست‌آوردهای نظام دفاع کند.

در یک کلام، امام بارها در بیانات خویش به صراحت از نقش ویژه‌ی سپاه در رها نکردن انقلاب و اسلام و دفع توطئه‌های سیاسی و مراقبت و شناسایی این گروه‌ها تجلیل کرده‌اند. تجدیدنظرطلبان، آگاهانه بیانات امام را پاره پاره می‌کنند و در حافظه‌ی تاریخی خود سیره‌ی عملی ایشان را نادیده می‌انگارند و تنها با استفاده‌ی ابزاری به آن بخش از کلام ایشان که با منافع آن‌ها تقابلی ندارد، بسنده می‌کنند.


2-وظیفه صدور انقلاب اسلامی در جهان

پیروزی انقلاب اسلامی ایران در بهمن ماه سال 57 سر منشأ تحولات عظیمی در منطقه و جهان گردیده و تأثیرات شگرف بین المللی را به دنبال داشته است. انقلابی که با تکیه بر ایمان و باورهای اسلامی و با شعار نه شرقی، نه غربی رژیم خودکامه ی شاه را سرنگون کرد. و حکومت جمهوری اسلامی را در این سرزمین محقق ساخت.

انقلاب اسلامی به عنوان یکی از مهمترین و عظیم ترین رویدادهای قرن معاصر، دارای برکات و نتایج بسیار بزرگ و درخشانی در ایران و جهان بود.

روژه گارودی، اندیشمند مسلمان فرانسوی در یکی از مقالات خود، انقلاب اسلامی ایران را اینچنین توصیف می کند:

«به راستی انقلاب اسلامی که امام خمینی (ره) آن را رهبری کرد به هیچیک از انقلاب هایی که در قبل برپا گردیدند، شبیه نیست، در طول تاریخ انقلاب هایی بودند که به هدف تغییر نظام سیاسی برپا گردیدند. انقلاب های اجتماعی هم در جهان رخ داده است و نشانگر خشم فقرا علیه اغنیا بود، انقلاب های ملی هم خشم خود را علیه استعمارگران و غاصبان خالی کردند. اما انقلاب اسلامی ایران نیز دارای تمامی این انگیزه ها بود.

این انقلاب علاوه بر موضوعاتی که گفته شد دارای معانی جدیدی بود که نه فقط حکومت سیاسی، اجتماعی، استعماری را سرنگون کرد، بلکه مهمتر از آن تمدن و جهان بینی خاصی را که در مقابل دین علم شده بود، واژگون ساخت.»(3)

انقلاب اسلامی ایران تأثیرات زیادی در بیداری مسلمانان جهان و احیای باورهای دینی داشت.

در عصری که می رفت عزت و شوکت اسلامی توسط استعمارگران و دشمنان اسلام پایمال گردد و اخلاق و ارزش های اسلامی به بوته ی فراموشی سپرده شود، انقلاب اسلامی ایران به رهبری امام خمینی(ره) به وقوع پیوست و فرهنگ و تمدن اصیل اسلامی را به ارمغان آورد و بارقه ی امیدی در دل میلیون ها مسلمان در گوشه و کنار دنیا زنده کرد و باعث تجدید حیات اسلام و زنده شدن مجد و عظمت دیرینه ی جهان ا سلام گردید.

مقام معظم رهبری با اشاره به ویژگی های انقلاب اسلامی و ضرورت پیام رسانی و ابلاغ ارزش های انقلاب می فرمایند:

«انقلاب، دو جهت داشت: یک جهت، مبارزه با استبداد داخلی و حکومت فاسد وابسته ای که مردم و کشور را بدبخت و بیچاره کرده بود؛ انقلاب می خواست کشور و ملت را نجات دهد؛ در دامن اسلام، مردم اداره شوند و حکومت، اسلامی باشد؛ جهت دیگر، وجهه ی سخن و پیام نو برای دنیا و بشریت است؛ این چیزی است که دنیا را به خود جذب کرد؛ والاّ فلان متفکر اروپایی یا غربی یا آفریقایی یا آمریکای لاتین که امام و انقلاب و نظام اسلامی و حرکت مردم را ستایش می کند، او که داخل کشور ما نیست تا از حکومت، چیزی فهمیده باشد؛ پیام جهانی و انسانی اسلام است که او را به ستایش وادار می کند. جنبه ی دوم، بسیار مهم است؛ ما باید بتوانیم این را بیان کنیم.»(4)

این دستاوردهای عظیم قطع به یقین کورکننده چشم دشمنان فرصت طلب نظام جمهوری اسلامی است حال نهادی همچون سپاه پاسداران وظیفه اشاعه و صدور این انقلاب اسلامی را نیز در کنار محافظ از آن، بر عهده گرفته باشد دیگر میزان دشمنی ها را نمی توان برآورد کرد.

یاری مظلومان عالم و تظلم خواهی از تمام ملت هایی که زیر یوغ حکومت های دست نشانده و مستکبر غربی هستند، جزء وظایف اساسی سپاه پاسداران است. غیور مردان مومن و متدین و انقلابی که در جهان اسلام به فکر صدور کردن اصول این انقلاب عظیم که انفجار نوری بود در عالم، راههای جولای تکبر و استعمار را بر نظام های استکباری ناهموار ساخته و نقشه های شوم و پلید غرب را که از هر فرصتی درصدد ایجاد جنگ قومیتی و ملیتی در منقطه هستند را نقش برآب می کند.

همین دو ماموریت کلان که بر دوش این نهاد مقدس انقلابی نهاده شده است، استدلال دشمنی‌ها را متغن کرده و بر هر خواننده‌ای دلیل مشترک بودن دشمنی‌های روا شده را هویدا می کند.قطع به یقین به همان نسبتی که نظام خصم با وجود سپاه پاسداران در منطقه  دچار مشکل شده است و در داخل هم فرصتی برای فروپاشی نمی یابد، لیبرال مسلکان و تجدیدنظرطلبان داخلی نیز هم از این لحاظ که در داخل با وجود این نهاد انقلابی یارای شیطنت بازی هایس سیاسی را ندارند و هم از لحاظ اینکه دستان امریکا از این کشور کونتاه شده است، در محوری مشترک به تخریب سپاه روی آورده اند.

پی نوشت:

(1)ـ صحیفه‌ی نور، ج 21، صص 18و 19

(2)ـ بیانات امام خمینى(ره) در جمع مسؤولان و اعضاى جهاد سازندگى سراسر کشور، فرمانده‌ی کل و فرماندهان نواحى و مسؤولان دوایر سیاسى ایدئولوژیک ژاندارمرى جمهورى اسلامى، تاریخ 4/3/62

(3)-نشریه شما، مورخ 10/10/77، 13 صفحه فرهنگی

(4)- بیانات مقام معظم رهبری مورخ 17/11/80 در دیدار با اعضای شورای عالی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی 




موضوع مطلب : سپاه پاسداران
برخورد دولت یازدهم با منتقدان عملکردش نیاز به گذر زمان دارد، اما بررسی کارنامه 7 ماهه دولت تدبیر و امید، فضای امیدوارکننده‌ای را در مقابل دیدگان منتقدان قرار نمی‌دهد.

به گزارش علیرضا احسانی نیا از پایگاه خبری تحلیلی فرزانگان امیدوار به نقل از  فارس، «چرا فقط یک عده معدود کم سواد باید حرف بزنند ...» جمله‌ای است که شاید نقشه راه برخورد دولت با منتقدانش را تا حدودی روشن کرد؛ جمله ای که هنوز هم حاشیه‌های بیان آن از سوی رئیس دولت یازدهم پایان نیافته است.

از ابتدای آغاز به کار دولت یازدهم و حتی پیش از آن در انتخابات ریاست جمهوری، حسن روحانی بر چند واژه تاکید داشت؛ واژه هایی که «اعتدال» شاه بیت آن و «نقدپذیری» در مرحله بعدی، پرکاربردترین اصطلاحات وی لقب گرفتند.

در این میان سهم نقدپذیر بودن دولت یازدهم در دوران پس از ریاست جمهوری و تحمل صدای مخالف بیشتر از دیگر واژه ها بود.

بررسی عملکرد 7 ماهه دولت تدبیر و امید نشان می دهد که این دولت به مرور و با فاصله گرفتن از نقطه شروع، رفتار خود با منتقدان را نیز تغییر داده و روندی را در پیش می گیرد که نتیجه آن حمایت از توقیف چندین روزنامه و تلاش برای جلوگیری از هرگونه نقد نسبت به توافق ژنو می شود.

نگاه رئیس جمهور به منتقدان عملکرد دولت

مهم‌ترین دستور کار دولت حسن روحانی در روزهای پس از انتخابات ریاست جمهوری، مساله هسته‌ای بود.

دولت یازدهم در ابتدا تصمیم گرفت مسئولیت مذاکره با طرف های غربی را به وزارت امور خارجه واگذار کند؛ جایی که یکی از دیپلمات های مورد اعتماد حسن روحانی، سکان هدایتش را بر عهده گرفته بود.

درست یک روز قبل از صدمین روز دولت، مرحله اول مذاکرات به پایان رسید و توافقی با عنوان «اقدام مشترک» یا همان توافق ژنو میان ایران و کشورهای عضو 1+5 امضا شد.

پس از این توافق نامه و با انتشار جزئیات بیشتر از آن، کم کم زمزمه های انتقاد از عملکرد دولت یازدهم در زمینه هسته ای آغاز شد.

روزنامه های و رسانه های منتقد دولت این توافق نامه را فاقد برابری در اقدامات مشترک میان ایران و غرب می دانستند و خواستار توضیح دولت در این زمینه بودند.

 

 

در این میان اما حسن روحانی  در چندین سخنرانی خود بر استقبال دولت از نقد منتقدان تاکید کرد.

این روند تا روز 17 بهمن سال گذشته ادامه پیدا کرد؛ جایی که حسن روحانی در جمع روسای دانشگاه و مراکز آموزشی و پژوهشی حضور پیدا کرده بود.

رئیس دولت یازدهم در اظهاراتی جنجالی و درست در جایی که توافق ژنو و فواید آن را برای دانشگاه یادآور می شد، منتقدان این توافق نامه را در معرض انتقاد شدید خود قرار داد.

روحانی گفت: «لااقل این توافق ژنو اولین گشایش برای دانشگاه و برای پول دانشجوها بود؛ فقط یک عده معدود که از جای معدود تغذیه می‌شوند. آنها باید حرف بزنند؟ آنها هم البته حرف بزنند اشکال ندارد، نقد کنند اشکال ندارد؛ چرا فقط یک عده کم‌سواد بیایند حرف بزنند؟ استادان دانشمند ما بزرگان دانشگاه ما خصوصی چرا حرف می‌زنند ولی نمی‌آیند در میدان.»

اظهارات حسن روحانی موجی از انتقاد را میان جامعه و منتقدان توافق ژنو که پیش از این، نقد خود را نسبت به این توافقنامه ابراز کرده بودند، برانگیخت.

برخی از اساتید دانشگاه که در جایگاه منتقدان توافق ژنو قرار داشتند با انتشار بیانیه هایی نسبت به ادبیات به کار گرفته شده از سوی رئیس جمهور انتقاد کردند.

اما در این میان بررسی عملکرد قبل و بعد از این اظهارات روحانی نشان می دهد که دولت آنقدرها که رئیسش بر آن تاکید داشت، سر سازگاری با منتقدان را ندارد.

توقیف روزنامه منتقد و برخورد دوگانه دولت

روزنامه اصلاح طلب بهار مقاله ای را در روز عید غدیر منتشر می کند؛ بخش هایی از این مقاله ولایت امیرالمومنین علی (ع) زیر سوال می برد.

پس از ثابت شدن توهین این مقاله به جایگاه ولایت، و پس از بررسی های صورت گرفته روزنامه «بهار» از سوی هیات نظارت بر مطبوعات توقیف شد.

اولین موضع گیری از سوی دولتی ها توسط علی جنتی وزیر ارشاد به عنوان یک عضو هیات نظارت بر مطبوعات صورت گرفت.

وی که در حاشیه جلسه هیات دولت خبر توقیف این روزنامه را در 8 آبان سال گذشته، اعلام می کرد، گفت:  «من نظر هیئت نظارت بر مطبوعات را در این باره اعلام کردم و نظر شخصی نمی‌دهم؛ من از توقیف روزنامه بهار متاسفم و امیدوارم راه‌های دیگری به جز توقیف پیدا کنیم.»

تاکید وزیر بر ابراز تاسف از توقیف روزنامه بهار شاید در نگاه اول ابراز تاسف از توقیف یک نشریه باشد، اما در ادامه نگاه جنتی به توقیف رسانه‌ای دیگر نشان داد که ماجرا فقط ابراز تاسف از تعطیلی یک روزنامه نیست.

بنابر این گزارش، با بالا گرفتن انتقادات از توافق نامه ژنو، برخورد با رسانه های منتقد این توافق نامه نیز روند جدی تری به خود گرفت.

در جلسه مورخ 17 دی ماه سال 92 هیات نظارت بر مطبوعات حکم تعطیلی هفته نامه «یالثارات» را صادر کرد.

در همان جلسه نیز روزنامه وطن امروز به دلیل آنچه «نقض مصوبه شورای عالی امنیت ملی» عنوان شده بود، از این هیات تذکر گرفت و پرونده این روزنامه نیز به مراجع قضایی ارسال شد.

روزنامه وطن امروز چندی قبل در گزارشی با عنوان «هولوکاست هسته ای» به انتقاد از توافق نامه ژنو پرداخته بود.

اما نکته قابل توجه نظر وزیر ارشاد دولت یازدهم در مورد توقیف هفته نامه یالثارات بود.

 

علی جنتی در حاشیه بازدید از خبرگزاری دولتی ایرنا در گفت و گویی با اشاره به توقیف این هفته نامه گفت: « آنچه که در چندین شماره اخیر این نشریه بررسی کردیم مشحون از نشر اکاذیب، توهین های بسیار بارز به رییس جمهوری، اعضای دولت و مقامات کشور است؛ در این نشریه نوعی لمپنیسم در بکار گیری کلمات و ادبیاتی در سطح بسیار سخیف و زشت مشاهده می شود.»

اما وزیر ارشاد در ادامه انتقاد تند خود از هفته نامه یالثارات تصریح کرد: «اگر هیات نظارت می خواست با این نشریه برخورد کند باید لغو پروانه می شد؛ سوابق یکسال گذشته این نشریه تا کنون نشان می دهد هیات نظارت بارها به دنبال توقیف آن بوده اند؛ هرکسی که این هفته نامه را بخواند عادلانه می تواند قضاوت کند که این هفته نامه در شان جمهوری اسلامی نیست.»

این نگاه تند وزیر دولت یازدهم نسبت به یک روزنامه منتقد دولت در کنار نگاهی متفاوت نسبت به توقیف یک روزنامه اصلاح طلب حامی دولت، مساله برخورد دوگانه دولت با رسانه ها را تقویت می کرد؛ اما این برخوردها به همین جا ختم نمی شد.

روز اول اسفند سال گذشته روزنامه تازه تاسیس و اصلاح طلب آسمان به دلیل انتشار مطلبی از قول دکتر هرمیداس باوند و غیر انسانی خواندن حکم قرآنی قصاص، از سوی مراجع قضایی توقیف شد.

وزیر ارشاد یک روز پس از توقیف روزنامه آسمان در برابر پرسش خبرنگاران درباره توقیف این روزنامه گفت: «در این رابطه الان اظهار نظر نمی کنم چون توقیف روزنامه دست ما نیست.»

علی جنتی با این اظهارنظر سعی کرد تا پای دولت را از توقیف این نشریه بیرون بکشد.

اما تقریبا یک ماه بعد و در روزهای پایانی سال 92 خبر توقیف هفته نامه «9 دی» جنجال آفرین شد.

حمید رسایی نماینده مجلس و مدیرمسئول «9دی» با انتشار نامه هیات نظارت، از توقیف این نشریه خبر داد.

توقیف 9 دی نیز از دید مدیرمسئول آن نقد عملکرد دولت یازدهم در بخش های مختلف به ویژه موضوع هسته ای بود.

علی جنتی وزیر ارشاد در حاشیه اولین جلسه هیات دولت در سال 93 با حضور در جمع خبرنگاران از دلایل توقیف هفته نامه «9 دی» سخن گفت.

وی در این‌باره اظهار داشت: «با توجه به تذکرات متعددی که به هفته‌نامه «9دی» در سال گذشته داده شد و مورد توجه قرار نگرفت، هیئت نظارت تصمیم به توقیف گرفته است.»

مساله ای که در این میان و در انتقاد به عملکرد دولت در برخورد با رسانه ها از سوی برخی مطرح شد، این بود که چرا دولت زمانی که روزنامه های منتقد عملکردش توقیف می شوند، این موضوع را تصمیم اکثریت اعضای هیات نظارت و پس از تذکرات گسترده عنوان می کند ولی زمانی که یک نشریه حامی دولت توقیف می شود، آقای وزیر این توقیف را  تاسف بار و به دلیل تمایل اعضای دیگر هیات نظارت معرفی می کند؟

البته برخورد با منتقدان عملکرد دولت به همین جا ختم نمی شود.

شکایت از نمایندگان منتقد دولت

محمد علی پورمختار اولین بار خبر شکایت دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی را از نماینده مشهد رسانه ای کرد.

وی گفت: «دبیرخانه شورایعالی امنیت ملی به‌خاطر سخنان و مصاحبه‌های جواد کریمی قدوسی نماینده مردم مشهد در مجلس در ارتباط با توافق هسته‌ای ژنو از وی شکایت کرده است که این شکایت به هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان ارجاع شد.»

رئیس کمیسیون اصل 90 خاطرنشان کرد: «با توجه به اینکه سخنان و مصاحبه‌های آقای کریمی قدوسی در راستای ایفای نقش نمایندگی بوده و متضمن هیچ اقدامی خلاف امنیت ملی نیست، این نماینده مجلس به کمیسیون اصل نود شکایت کرد.»

دومین نماینده ای که مورد شکایت شورای عالی امنیت ملی قرار گرفت، سید محمود نبویان نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی بود.

وی نیز به دلیل آنچه سخنرانی خلاف منافع ملی ذکر شده بود، مورد شکایت قرار گرفت.

آزمونی سخت برای روحانی و دولتش

بنابر این گزارش، برخورد دوگانه با نشریات و افراد منتقد دولت درست در شرایطی صورت می گیرد که رئیس جمهور در سخنرانی خود در مراسم اختتامیه جشنواره مطبوعات و خبرگزاری ها ضمن تاکید بر آزادی منتقدان دولت می گوید که «اجازه دهید رسانه ها و حامیان دولت نیز قدری آزاد باشند.

حذف رسانه های منتقد از برنامه ریاست جمهوری، برخورد های گزینشی با رسانه ها و اعمال فشار حتی به نمایندگان مجلس، دولت حسن روحانی را در آزمون نقد پذیری جدی قرار داده است؛ آزمونی که در آینده می تواند نقش بسزایی در نوع رابطه دولت و جامعه داشته باشد.




موضوع مطلب : گزارشی از کارنامه نقدپذیری قوه مجریه طی 7 ماه اول, منتقدان روحانی

بیش از چهار ماه از تصدی غیرقانونی محمد باقر نوبخت به عنوان سرپرست معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رییس جمهور می گذرد اما همچنان هیچ عکس العملی از جانب رییس جمهور و مجلس شورای اسلامی نسبت به این تخلف آشکار غیر قانونی دیده نمی شود.

به گزارش علیرضا احسانی نیا از پایگاه خبری تحلیلی فرزانگان امیدوار به نقل از  رجانیوز، بر اساس ماده 94 قانون مدیریت خدمات کشور «تصدی بیش از یک پست سازمانی برای کلیه کارمندان دولت ممنوع می‌باشد. در موارد ضروری با تشخیص مقام مسؤول مافوق تصدی موقت پست سازمانی مدیریتی یا حساس به صورت سرپرستی بدون دریافت حقوق و مزایا  برای حداکثر چهار ماه مجاز می‌باشد.»

 همچنین براساس تبصره این ماده  «عدم رعایت مفاد ماده فوق الذکر توسط هر یک از کارمندان دولت اعم از قبول کننده پست دوم یا مقام صادرکننده حکم متخلف محسوب و در هیأت رسیدگی به تخلفات اداری رسیدگی و اتخاذ تصمیم خواهد شد.
بر پایه این گزارش، از آنجا که محمد باقر نوبخت در تاریخ 20 مرداد 1392 از سوی آقای روحانی علاوه بر معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی، به عنوان سرپرست معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رییس جمهور نیز منصوب شده است، تنها تا 4 ماه بعد یعنی تا تاریخ 20 آذر 92 می توانسته به عنوان سرپرست قانونی این نهاد دولتی انجام وظیفه کند اما هم اینک که بیش از 4 ماه از تاریخ فوق الذکر می گذرد، مشخص نیست به چه علت رییس جمهور در برابر این اقدام غیر قانونی  هیچ عکس العملی نشان نمی دهد و مجلس شورای اسلامی نیز به عنوان اصلی ترین نهاد نظارتی بر دولت، نسبت به این قانون شکنی آشکار، سکوت پیشه کرده است؟
گفتنی است در تیر ماه سال 87 در حالی که دوران سه ماه قانونی سرپرستی وزارت اقتصاد توسط حسین صمصامی به اتمام رسیده بود، به خاطر چند روز تطویل دوره غیرقانونی سرپرستی وی بر این وزارتخانه و اعتراض های مکرر نمایندگان مجلس، رییس جمهور طی نامه ای خطاب به رهبر انقلاب نسبت به این موضوع درخواست کمک کرد و سرانجام صمصامی با حکم حکومتی معظم له توانست علاوه بر دوره سه ماه قانونی خود، چند روز اضافه تر به عنوان سرپرست این وزارتخانه انجام وظیفه کند.
در آن برهه الیاس نادران، نماینده مردم تهران در نامه ای به علی رازینی، رییس دیوان عدالت اداری نوشت که «از روز 28 تیرماه 87 هیچ کس حق امضا، مکاتبه و مذاکره در وزارت اقتصاد و دارایی را ندارد و کلیه تصمیمات در این حوزه از آن پس غیرقانونی و کان لم یکن تلقی می گردد.»
احمد توکلی، رییس وقت مرکز پژوهش های مجلس نیز در گفت و گو با روزنامه کارگزاران گفت بود: «مهلت اداره وزارت اقتصاد با سرپرست به اتمام رسیده و از این پس این وزارتخانه باید با حکم حکومتی و زیر نظر مستقیم رهبری اداره شود.»
با این حال مشخص نیست، هم اکنون که بیش از 4 مه از دوره سرپرستی غیر قانونی محمد باقر نوبخت بر یکی از مهم ترین معاونت های رییس جمهور می گذرد، به چه علت مجلس سکوت اختیار کرده و رییس جمهور نیز به عنوان یک «حقوقدان» که همواره شعار رعایت قانونی و پرهیز از قانون شکنی داده است، نسبت به این ماجرا در عمل مشی بی تفاوتی را انتخاب کرده است؟



موضوع مطلب :

یوسفیان ملابه گزارش علیرضا احسانی نیا از پایگاه خبری تحلیلی فرزانگان امیدوار به نقل از تسنیم، با بیان اینکه انتظار دولت این بود که در حدود 30 میلیون ثبت‌نام نکنند، گفت: آمارها نشان می‌دهد اینکه نزدیک به 50 درصد از مردم از دریافت یارانه انصراف دهند، اتفاق نیفتاده و نخواهد افتاد.
وی در ادامه گفت: یکی از نکات جالبی که در ثبت‌نام یارانه مشاهده شده این است که در حدود 40 درصد از ثبت‌نام کنندگان، درآمد خود را زیر 600 هزار تومان اعلام کرده‌اند.
یوسفیان ملا گفت: یکی از دلایلی که مردم این‌گونه درآمد خود را اظهار کرده‌اند این است که حتماً یارانه بگیرند.
وی گفت: مردم نمی‌دانند در آینده قرار است چه اتفاقی بیفتد و نوسانات اقتصادی به چه نحوی خواهد بود.
این نماینده مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: اگر دولت شفاف عمل می‌کرد، مردم وضعیت خود را تعیین و لذا اطلاعات خانوار خود واقعی‌تر را ثبت می‌کردند.
وی با اشاره به اینکه در حال حاضر کمتر از 10 درصد انصراف داده‌اند، گفت: در مورد همین مسئله نیز ابهام وجود دارد.
یوسفیان ملا گفت: اینکه آیا این 10 درصد با میل و رغبت ثبت‌نام نکردند و یا ترسیده‌اند، جای بررسی دارد.
وی ضمن بیان این موضوع که دولت در انصراف افراد از دریافت یارانه از سیاست چماق و هویج استفاده کرده است، تصریح کرد: خیلی از مردم از ترس مجازات قضایی اقدام به انصراف کرده‌اند.
یوسفیان ملا گفت: اینکه به‌خاطر عدم‌نیاز به یارانه برخی در قوه قضاییه سابقه‌دار شوند، علت عمده‌ای بود که برخی را مجبور به انصراف از دریافت یارانه کرده است.
وی گفت: مجلس شورای اسلامی در وضع چنین قانون مجازاتی اشتباه کرد و انصراف یا عدم انصراف مردم به‌نوعی مبنای ارزش گذاری افراد شده است.
وی در نهایت تأکید کرد: به‌اعتقاد من اگر دولت شفاف عمل می‌کرد، قیمت‌ها را شفاف بیان می‌کرد و شفاف مسائل را با مردم در میان می‌گذاشت، تعداد بیشتری از مردم که نیاز به یارانه ندارند، انصراف می‌دادند.




موضوع مطلب :
<   1   2   3   4   5   >>   >   
آمار وبلاگ
  • بازدید امروز: 4243
  • بازدید دیروز: 4638
  • کل بازدیدها: 11520508
پیوندها
لوگو
در اینجا می توانید خبرهای داغ سیاسی فراجناحی را بخوانید...علیرضااحسانی نیا
آمار وبلاگ
  • بازدید امروز: 4243
  • بازدید دیروز: 4638
  • کل بازدیدها: 11520508