سفارش تبلیغ
طراحی وب هاست ایران
 
پایگاه خبری تحلیلی فرزانگان امیدوار
علیرضااحسانی نیا
صفحه نخست              عناوین مطالب وبلاگ     
درباره وبلاگ


در اینجا می توانید خبرهای داغ سیاسی فراجناحی را بخوانید...علیرضااحسانی نیا
صفحات وبلاگ
نویسندگان
جمعه 90 مهر 29 :: 9:46 صبح ::  نویسنده : علی رضا احسانی نیا
ابولبابه، پس از کارى که به سود یهودیان بنى‏ قریظه از او سر زد، تحت فشار وجدان قرار گرفت و به منظور توبه و تنبیه خویش، خود را به ستون بست.

مهر: نماز و توبه در کنار ستون توبه یا "استوانه ابولبابه" فضیلت دارد؛ ستونی که پیامبر اسلام نماز را در جوار این ستون به جای ‌آورد.

ستون توبه را "استوانه ابولبابه" نیز نامیده‏ اند. چه اینکه ابولبابه، پس از کارى که به سود یهودیان بنى‏ قریظه از او سر زد، تحت فشار وجدان قرار گرفت و به منظور توبه و تنبیه خویش، خود را به ستون بست و افزون بر ده شبانه روز بر آن حال باقى ماند و تنها در اوقات نماز و هنگام قضاى حاجت دخترش او را از ستون مى‏گشود.

تا اینکه بر پیامبر خداصلى الله علیه وآله در مورد پذیرش توبه ابولبابه وحى نازل شد، آن حضرت به مسجد آمد و او را از ستون باز کرد. نماز و توبه در کنار این ستون فضیلت دارد.

ستون توبه در کجای مسجدالنبی است

ستون توبه بین منبر و حجره، یک ردیف ستون قرار دارد که منتهای حدّ مسجدالنّبی، قبل از توسعه دو خلیفه دوم و سوم است.

در ردیف این ستونها، منبر و محراب واقع شده است و امروزه با نصب نرده های مسی، آن را مشخّص کرده اند. روبه روی ستونهای مذکور که با میله های مسی به هم مربوط شده اند، یک ردیف پنج تایی ستون مدوّر از منبر در غرب تا حجره ـ به سوی شرق ـ احداث شده است.

ستون توبه دومین ستون از سمت حجره یا چهارمین ستون از سمت منبر است. به نشانی دیگر، ستون توبه در مکانی قرار گرفته است که ستون عایشه در سمت غربی آن و ستون السریر در شرق آن واقع شده است.
ماجرای تاریخی ستون توبه

ستون توبه یادآور خاطره اى است درباره یکى از اصحاب رسول خدا(صلى الله علیه وآله) به نام «ابولبابه». زمانى که در سال پنجم هجرت، احزاب مشرک به مدینه یورش آوردند و در شمال مدینه مواجه با خندق شدند به فکر اتحاد با یهودیان بنى قریظه افتادند که در قسمت جنوبى مدینه ساکن بودند و مى توانستند با گشودن دروازه هایشان احزاب را به مدینه راه دهند. یهودیان بنى قریظه با رسول خدا(صلى الله علیه وآله) پیمان داشتند و به رغم این پیمان با مشرکان همراهى کردند. پس از خاتمه حمله احزاب، رسول خدا(صلى الله علیه وآله) به سراغ بنى قریظه رفت و آنان را در حصار گرفت.

ابولبابه از طرف رسول خدا(صلى الله علیه وآله) نزد بنى قریظه رفت تا با آنان سخن بگوید. وى از روى بى توجهى با اشاره به آنان گفت: چون نقض عهد کرده اند مرگ در انتظار آنهاست. این سخن مى توانست بنى قریظه را به دفاعى سخت در برابر مسلمانان وادار کند. ابولبابه که خود متوجه خطاى خویش شده بود از قلعه بنى قریظه خارج شده و مستقیم به سوى مسجد رفت و خود را به یکى از ستونها بست و شروع به گریه و زارى کرد و نماز خواند، خداوند ضمن آیاتى، توبه او را پذیرفت و از مسلمانان خواست تا خیانت نکنند. این ستون به خاطر همین نقل، به نام «ستون توبه» معروف است.
 
استناد روایاتی از امام محمّد باقر و جعفربن محمد (علیهم السلام) واقعه مذکور را تأیید کرده اند و عدّه ای دیگر ماجرا را مربوط به غزوه تبوک دانسته اند که ابولبابه با تنی چند از مسلمانان به واسطه علاقه به اموال خود در مدینه ماندند و پس از خروج پیامبر از کار خود پشیمان شدند و گفتند: "ما در سایه و راحت و آسایش و پیامبر و صحابه او در جهاد و شدّت و رنج! به خدا که ما خود را در ستون های مسجد ببندیم و خویشتن باز نگشاییم تا رسول بیاید و ما را باز گشاید و توبه ما را قبول و عذر ما بپذیرد."

ابن زباله در "تاریخ مدینه" به روایت عمر بن عبدالله به نقل از محمد بن کعب اشاره می کند که گفت: "پیامبر اسلام نماز را در جوار ستون توبه به جای می آورد."

به روایت دیگر، عمربن عبدالله تصریح می کند: " آن، ستونی بوده که فقرا و مساکین به گرد آن حلقه می زدند و پیامبر با آنان به گفتگو می پرداخت."
 
در سندی دیگر به نقل از ابن عمر و ابن ماجه (در سنن) آمده است: "رسول اسلام برای اعتکاف، کنار ستون توبه بیتوته می کرد..." کلینی در «فروع الکافی»، باب فضل المقام بالمدینه، به نقل از علی بن ابراهیم و او از حماد، از حلبی، از ابوعبدالله و به سندی دیگر از طریق معاویة بن عمار، ابوعبدالله تصریح می کند که پیامبر"روزی را درکنار ستون توبه با زیارت و عبادت بگذرانید."




موضوع مطلب :
مسئولان موزه آرمیتاژ گفتند برای بازدید از موزه باید بالاپوش خود را دربیاورید؛ در پاسخ آنها گفتیم، چادر بالاپوش نیست بلکه اعتقاد، اندیشه و لباس ما محسوب می‌شود.

فارس: عضو فراکسیون زنان مجلس گفت: در سفر اخیر به کشور روسیه و شهر سن‌پطرزبورگ به دلیل اینکه چادر سرمان بود، به ما اجازه بازدید از موزه را ندادند. مسئولان موزه آرمیتاژ گفتند برای بازدید از موزه باید بالاپوش خود را دربیاورید؛ در پاسخ آنها گفتیم، چادر بالاپوش نیست بلکه اعتقاد، اندیشه و لباس ما محسوب می‌شود.

فاطمه رهبر در دیدار با جمعی از زنان فعال و فرهیخته کشور تاتارستان که در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برگزار شد، گفت: در قوانین جمهوری اسلامی ایران محدودیتی برای حضور زنان در مجلس شورای اسلامی وجود ندارد.

وی عنوان کرد: در برخی کشورها سهمیه‌ای برای حضور زنان در پارلمان اختصاص یافته است اما در جمهوری اسلامی ایران، تعداد زنانی که می‌توانند به عنوان نماینده به مجلس راه یابند، آزاد است.

عضو فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در عمل این فراکسیون، اتاق فکر و اندیشه در زمینه مباحث مربوط به زنان است، گفت: طی 8 دوره گذشته مجلس، سعی بر این بوده است که قوانین مربوط به زنان، خانواده و کودکان همواره الهام گرفته از دستورات دینی باشد که در این زمینه اقدامات مناسبی نیز صورت گرفته است.

وی با اشاره به اینکه برخی مصوبات مجلس در حوزه زنان و خانواده ترجمه شده و در نشست‌های بین‌المللی به اطلاع نمایندگان پارلمان‌ دیگر کشورها رسیده است، افزود: برخی نمایندگان کشورهای اروپایی و حتی غیراسلامی از قوانین ما در این حوزه استقبال کرده و درخواست کردند تا همانند این قوانین را در کشور خود به تصویب برسانند که چنین امری جایگاه مناسبی که اسلام برای زن و خانواده پیش‌بینی کرده است، را به اثبات می‌رساند.

رهبر بیان کرد: تمام فعالیت‌های زنان زیر سایه جمهوری اسلامی ایران تعریف می‌شود، اکنون زنان ما بدون محدودیت در زمینه‌های مختلف فعالیت می‌کنند که می‌توان در این زمینه به قبولی دختران بیش از پسران در دانشگاه‌ها اشاره کرد.

وی ادامه داد: متاسفانه کشورها و رسانه‌های غربی خلاف جایگاه حقیقی زنان ایرانی در کشور را به جوامع خود اطلاع‌‌رسانی می‌کنند؛ با این هدف که جایگاه حقیقی زن در اسلام ترسیم نشود.

عضو فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی با بیان خاطره‌ بدی از سفر اخیر خود به کشور روسیه و شهر سن‌پطرزبورگ عنوان کرد: برای بازدید از موزه آرمیتاژ به شهر سن‌پطرزبورگ رفتیم اما متأسفانه به دلیل اینکه چادر سرمان بود، به ما اجازه بازدید از موزه را ندادند.

وی ادامه داد: از سوی مسئولان موزه عنوان شد که بر اساس قانون، موزه آرمیتاژ برای ورود باید بالاپوش خود را دربیاورید؛ ما در جواب آنها گفتیم که چادر بالاپوش نیست بلکه این پوشش، اعتقاد، اندیشه و لباس ما محسوب می‌شود.

رهبر افزود: از مسئولان موزه آرمیتاژ پرسیدیم که اگر یک راهب مسیحی به اینجا بیاید، چه اقدامی می‌کنید و آنها در پاسخ به ما گفتند که به او نیز می‌گوییم لباس مخصوص راهبه‌ها را دربیاورد.

وی گفت: در پی این اقدام به آنها گفتیم که ما هیچ‌وقت اندیشه و دین‌مان را به خاطر بازدید از مجسمه‌ها و آثار باستانی زیر پا نمی‌گذاریم.

به گزارش توانا، جمعی از زنان فرهیخته کشور تاتارستان از 27 مهر تا اول آبان طی دعوت از سوی اداره کل امور زنان و خانواده سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به تبادل‌نظر با مسئولان فرهنگی و اجتماعی کشورمان می‌پردازند.




موضوع مطلب :
گاهی وقت‌ها خدا گناهان کوچک را نمی‌بخشد. چون می‌گوییم که چیزی نیست. اما گاهی خدا ممکن است گناه بزرگ را ببخشد.

برنا: حجت الاسلام والمسلمین قرائتی در جلسات درسهایی از قرآن که این هفته در تلویزیون درباره "حق الناس" سخن گفته است.

قرائتی در ابتدای این سخنرانی گفت: حق‌الناس! چیزی که همه به آن گرفتار هستیم. کسی نیست که بگوید من گیر حق‌الناس نیستم. استثنا ندارد. حق ‌الناس یعنی حق بچه، حق همسر، حق همسایه، حق استاد، حق شاگرد، حق مسلمان، حق غیر مسلمان‌، غیر مسلمان‌ها هم حقوقی دارند. رابطه ما با یهود با مسیحیت، حق دشمن، جنگ هم آدابی دارد، دشمن را حق داری اگر شمشیر دست گرفت تو را بکشد شما هم گردنش را بزنی.

این واعظ مشهور همچنین در ادامه سخنانش درباره "بزرگ‌ترین آیه قرآن درباره حق الناس" ، "دوری از وکالت مجرم و ظالم" ، "سرعت در پرداخت حق الناس" ، "دقت در محاسبه حق الناس" ، "کوچک نشمردن حق الناس"، "آزمودن مدعیان حق الناس" ، " امکان دفاع مظلوم از حق خود" و "پرهیز از رشوه به اسم هدیه" سخن گفته است. آنچه در ادامه می‌خوانید گزیده‌ای از سخنان این استاد حوزه علیمه و دانشگاه است:

ازدواج حلال
ما گاهی وقت‌ها... یا گروه سیاسیون می‌روند یک صحبتی بکنند، حرف‌هایشان را ناقص می‌زنند تا یک دوره سفر دیگر هم، یک سفر خارج دیگر هم بروند. و الا می‌شد دفعه اول تمام شود و برود. ما چطور نان می‌خوریم. البته دود می‌شود. اینها زرنگی نیست. تمام این زرنگ‌ها زندگی‌شان عاقبت ندارد. چون حدیث داریم رزق هرکسی با حلال اندازه‌گیری شده است. آنهایی که می‌فهمند به حرام می‌پرند خدا از حلال کمشان می‌گذارد.

دانشجو، جوان، دختر، پسر، تو بنا است از حلال یک همسر خوبی گیرت بیاید، منتهی حالا می‌گویی: این دختر هم بد نیست، یک خرده او را ببینم. حالا یک بستنی با این بخوریم. یک خرده یک پارکی یک اس ام اسی به این بزنیم. یک دو ساعتی، چهار ساعتی با این پسر، با این دختر، تاب می‌خوری. شد؟ دو سال ازدواجت عقب می‌افتد. که اگر این گناه را نمی‌کردی تاب ازدواجت باز می‌شد. تا می‌روی ازدواج کنی عمه عروس مرد، عمو داماد مرد. چهل روز عقب بیانداز. می‌روی درست کنی، بنایی داریم. می‌روی درست کنی، می‌بینی اوه... دو سه سال اینها لفتش دادند، اینها حدیث هست. می‌گوید: هرکس از حرام کام بگیرد، خدا سهم حلالش را بگویید... کم می‌گذارد.

بیرون بودن دو تار موی خانم‌ها
اگر کسی گناه بکند و بگوید: این چیزی نیست، خدا این را نمی‌بخشد. گاهی وقت‌ها خدا گناهان کوچک را نمی‌بخشد. چون می‌گوییم که چیزی نیست. اما گاهی خدا ممکن است گناه بزرگ را ببخشد.

خانم این دو تار مو که بیرون است حرام است. برو بابا! مردم کل موهایشان بیرون است. حالا این دو تا!به دو تا مو گیر نده. شاید آن بی‌حجاب را خدا ببخشد. این دو تا مو را نبخشد. چون می‌گوید: چیزی نیست. کسی گناه کند بگوید: چیزی نیست.

یک کسی نمازش غلط بود. گفتند: آقا نمازت غلط است. گفت: برو! اینقدر خدا تارک‌الصلاة دارد که الآن فرشته‌ها سر همین نماز غلط من دعوایشان می‌شود. او می‌گوید: به من بده، او می‌گوید: به من بده.

ممکن است خدا آن تارک‌الصلاة را ببخشد، ولی اینکه می‌گوید: چیزی نیست هم می‌خواند، هم غلط می‌خواند و هم می‌گوید: اشکالی ندارد. خود شما اگر سر سفره سبزی ببینید. بگویید: آقا این سبزی را چه کسی پاک کرده است، گل دارد. مثلاً خانم بگوید: بخور بابا گل چیه؟ تا آخر عمرت در ذهنت می‌ماند. اگر یک ذره گل باشد بگوید: طوری نیست، ناراحت می‌شوی، اما اگر پر از گل باشد بلند شود دوباره بشوید، او را می‌بخشی. این مهم است.

هیچ‌وقت به گناه نگویید این چیزی نیست. آقا دخترت دارد فاسد می‌شود. خواستگارها را رد نکن. پسرت را زودتر زن بده. حالا بگذار جوان هستند خوش باشند. بزرگ شوند توبه خواهند کرد. خوب پدر و مادر بی‌غیرت یا کم‌غیرت، یا کم‌تفاوت، حالا نمی‌شود همه را هم بی غیرت گفت. کم‌غیرت، بی‌غیرت، بی‌تفاوت، بی‌خیال، این خیلی مهم است.

شفاعتش نمی کنیم
وقتی می‌گوید: گناه است، می‌گوید: چیزی نیست. امام صادق فرمود: کسی نماز را سبک بشمارد، ما شفاعتش نمی‌کنیم. صدای اذان بلند می‌شود، بی‌خیال انگار مثلاً مرغ قدقد می‌کند. هی می گوید: «حی علی الصلاة» ولش کن بابا. «حی علی الفلاح»، «حی علی خیر العمل»، حالا یک تلفن مدیر کل زنگ بزند، بله! سلام! من... هه...هه... معذرت می‌خواهم... اِ... چیه... هان... مدیر کل کیه؟ از ترس پشه در پشه‌بند می‌رود. شما برای یک آدم عاجز اینطور هن و هن می‌کنی، شش بار «حی، حی، حی» می‌شنوی و بی‌خیال هستی. باید مواظب باشیم.

بده ببینیم صد تا سکه!
یک کسی ادعا می‌کند باید بررسی کرد. قرآن یک آیه دارد که بعضی از زنها از مکه به مدینه می‌آمدند می‌گفتند: ما هم ایمان آوردیم، هجرت کردیم. پیغمبر فرمود که ممکن است اینها عامل نفوذی باشند. ممکن است اینها جاسوس باشند. «فَامْتَحِنُوهُن‏» (ممتحنه/10) امتحان کن. یعنی هرکس هر حرفی که می‌زند، حتی یک نفر که می‌گوید: دوست دارم، باید... پسرها به دخترها می‌گویند: دوست دارم. می‌گوید: بده ببینیم صد تا سکه! اگر دادی معلوم می‌شود راست می‌گویی. و لذا به مهریه صداق می‌گویند. صداق یعنی صداقت داری. وگرنه خوب مفت که... حدیث داریم اگر می‌خواهی با یک نفر رفیق شوی، سه بار عصبانی‌اش کن. اگر جوش نیاورد، فحش نداد، معلوم می‌شود آدم خوبی است. حدیث داریم اگر می‌خواهی ببینی رفیقت مرد است یا نامرد، ببین اگر پست گرفت خودش را گم می‌کند یا نه؟ اگر با کسی رفیق هستی، این رفق تو رئیس شد، اگر ده درصد علاقه قبلی‌اش را نگه داشت، باز هم «لیس بصدیق السوء» باز هم آدم بدی نیست. یعنی پست و ریاست صد در صد آدم را عوض می‌کند. ما آدم‌ها را دیدیم. گاهی ما در مسجد می‌رویم پیش‌نماز ما را می‌بیند به عنوان اینکه حالا مهمان مسجدش هستیم، می‌گوید: حاج آقا بفرما جلو! ما می‌گوییم: نه! امامی که دائماً پیش‌نماز است او باید جلو باشد. امام راتب، امام مرتب، او می‌گوید: ببین، مردم هرشب من را می‌بینند حالا تو امشب تازه آمدی، من هم یک مثل می‌زنم و جلو می‌روم. می‌گویم: یک کسی کشمش خرید بخورد، در کشمش مورچه بود. مورچه را خورد. گفتند: چرا مورچه می‌خوری؟ گفت: این پا دارد درمی‌رود، کشمش‌ها هست!




موضوع مطلب :


عکس مقبره یکی از صحابه پیامبر در چین


عکس مقبره یکی از صحابه پیامبر در چین


عکس مقبره یکی از صحابه پیامبر در چین


عکس مقبره یکی از صحابه پیامبر در چین


عکس مقبره یکی از صحابه پیامبر در چین




موضوع مطلب :
جمعه 90 مهر 29 :: 9:27 صبح ::  نویسنده : علی رضا احسانی نیا
"دختری هستم متولد 1981 با 160 سانتیمتر قد دارای تحصیلات عالیه ، مدیر پروژه در یک شرکت خارجی با حقوق بالا.
مشرق: چینی ها اگر احساس تنهایی کنند و همسر مناسب خود را نیافته باشند یک سر به بازار همسر در شانگهای میزنند.

"دختری هستم متولد 1981 با 160 سانتیمتر قد دارای تحصیلات عالیه ، مدیر پروژه در یک شرکت خارجی با حقوق بالا. بدنبال فردی هستم متولد سالهای 1974 الی 1982 که در قبال خانواده خود مسئولیت پذیر باشد."


بازار داغ همسریابی در چین + عکس

بازار داغ همسریابی در چین + عکس

این تنها یک نمونه از تبلیغاتی است که در این بازار پر رونق خواهید دید. مردان و زنان مجرد بهمراه والدین خود به این مکان می آیند تا همسر آینده خود را بیایند. و تعداد زیادی نیز برای گذاشتن تبلیغ خود به این مکان می آیند.بدلیل اینکه چینی های جوان بسیار مشغول کار میباشند این نوشته ها را اکثرا والدینشان برایشان در این بازار میگذارند.

بازار داغ همسریابی در چین + عکس

بازار داغ همسریابی در چین + عکس



موضوع مطلب :

در حال حاضر بیشتر ساکنان شهرهای مکه و مدینه وحشت‌زده شاهد تخریب میراث باستانی خود به‌ دستور مفتی‌های تندروی این کشور و شرکت‌های ساختمانی هستند. تخریب مکه و مدینه به بهانه‌ وهابیت، برداشتی افراطی که در قرن 19 میلادی در عربستان پا گرفت، انجام می‌شود. در نظر وهابیون، بناهای تاریخی مترادف با شرک هستند و باید از میان برداشته شوند. سواران آل سعود که در دهه‌ 20 میلادی عربستان را در نوردیدند، حکومت خود را با تخریب قبور شخصیت‌های اسلامی آغاز کردند. از آن زمان تا به امروز، آل سعود مشغول محو کردن میراث عربستان است. به ‌دلیل همین رویکرد، از سه بنایی که امکان درج در فهرست جهانی میراث مشترک بشری سازمان ملل را داشته‌اند، هیچ کدام در زمره‌ آثار اسلامی به‌شمار نمی‌آیند.

 

آثار تاریخی از میان برداشته‌شده

1. منزل همسر پیامبر اسلام (ص)؛ منزل حضرت خدیجه پس از تخریب برای مدت کوتاهی به دستشویی عمومی تبدیل شد. پس از مذاکرات طولانی، محل همراه آثار تاریخی از زمان صدر اسلام تخلیه شد.

2. منزل محل تولد پیامبر (ص) یا مولد النبی؛ پس از این‌که آل سعود کنترل مکه را برعهده گرفت، گنبد منزل پیامبر اسلام را تخریب و از آن برای نگهداری احشام استفاده کرد. این مکان به کتابخانه‌ای با نام «مکتبه مکه مکرمه» تبدیل شد. به نظر می‌رسد که توسعه‌ی بیت‌الله الحرام، این مکان را بار دیگر در خطر قرار داده است. محل تولد پیغمبر (ص) هیچ‌گاه توسط باستان‌شناسان بررسی نشده و آثار تاریخی آن خارج نشده است.

3. قلعه‌ی اجیاد مربوط به زمان عثمانی؛ در سال 2002 به‌منظور ساخت برج‌های ابرج البیت (معروف به برج ساعت) قلعه اجیاد که در اواخر قرن 18 میلادی توسط دولت عثمانی به‌منظور حفاظت از کعبه ساخته شده بود، تخریب شد. کوه بلبل که این قلعه روی آن قرار داشت نیز از میان برداشته شد. بنای برج ساعت توسط گروه بن لادن ساخته شده است.




موضوع مطلب :

 

تاریخچه گسترش مسجدالنبی/ تغییرات مسجدی که پیامبر خود بنا کرده بود

 شکل، ظاهر و مساحت مسجدالنبی به عنوان نخستین مسجد مسلمانان که زمانی پیامبر(ص) با دستان خود بنا کرده بودند، در طول تاریخ دچار تغییر و تحولات زیادی شده است.

امروز مسجدی را به عنوان مسجدالنبی می‌شناسیم که دارای ظاهری بسیار زیبا و معماری غنی اسلامی است که هفت باب اصلی و در مجموع 81 ورودی دارد. بیشتر مورخان معتقدند؛ در بنای اولیه، مساحت مسجدالنبی حدود 1060 متر مربع بوده است؛ اما پس از بازگشت رسول خدا از غزوه‌ خیبر در سال هفت هجری قمری، به دلیل افزایش تعداد مسلمانان، به مساحت مسجد افزوده شد و طول و عرض آن هر یک نزدیک به یک‌صد ذرع افزایش یافت و مساحت آن به 2475 متر مربع رسید. نخستین اقدام رسول خدا (ص) در مدینه‌ منوره ساخت این مسجد بود. پیش از آن در قبا نیز مسجدی به دست آن حضرت و اصحاب بزرگوارشان ساخته شده بود که چنین اقدامی از اهمیت نقش مسجد در اسلام نشان دارد. این مکان، شریف‏ترین مسجد پس از مسجدالحرام است. رسول خدا(ص) درباره‌ نماز خواندن در این مسجد فرمودند: «نماز در مسجد من، نزد خداوند برابر با 10 هزار نماز در مساجد دیگر است، جز مسجدالحرام که نماز در آن برابر با 100هزار نماز است.»

 

مساحت مسجدالنبی در زمان خلیفه‌ دوم در سال 17هجری قمری از طرف غرب 10 متر، از جانب قبله پنج متر و از سوی شمال 25 متر توسعه یافت. در دوره‌ی عثمان بن عفان در سال 29 - 30 هجری قمری، 496 متر مربع به‏ مسجدالنبی (ص) افزود و مساحت آن به 4071 متر مربع رسید و تا زمان ولیدبن عبدالملک به همین شکل باقی ماند. در زمان ولیدبن عبدالملک‏ بین سال‌های 88 ـ 91 هجری قمری، 2369 متر مربع به مساحت مسجد افزوده شد و مساحت آن به 6440 متر مربع رسید. همچنین در عصر مهدی عباسی‏ در سال 161 هجری قمری بار دیگر دست به توسعه‌ی مسجد زدند و مساحت آن را به 8890 متر مربع رساندند.‏ در عصر ممالیک، قایتبای به سال 888 هجری قمری، 120 متر مربع به مساحت مسجد اضافه شد که مساحت آن را به 9010 متر مربع رساندند. در دوران عثمانی‏، سلطان عبدالمجید عثمانی در سال‌های 1265 تا 1277 هجری قمری، 1293 متر مربع به مساحت این مسجد افزوده شد و مساحتش به 10303 متر مربع رسید.

به دنبال روی کار آمدن آل سعود، در دو مرحله‌ توسعه، 88 هزار و 24 متر به مساحت کل مسجدالنبی افزوده شد که بیش از 167 هزار نمازگزار را در خود جای می‏دهد. با توسعه‌ اطراف حرم، هزاران‏ نفر دیگر به ظرفیت نمازگزاران افزوده شده است. آنچه از آثار و اسامی امامان شیعه، خلفا و برخی صحابه بر کتیبه‏های مسجدالنبی به چشم می‏خورد، یادگاری از سلاطین عثمانی است که میانِ فرق اسلامی تجمیع شده است.

 

بخش‏های مختلف مسجدالنبی:

روضه‌ شریف: قسمتی از مسجدالنبی که در ناحیه‌ی جنوب شرقی (رو به سمت قبله) قرار دارد، به نام روضه‌ مطهر شناخته می‏شود. این قسمت فضیلت زیادی دارد و در حدیثی از رسول خدا (ص) به عنوان باغی از باغ‏های بهشت معرفی شده است. در محدوده‌ روضه‌ مطهره، سه مکان مقدس دیگر نیز وجود دارد که عبارتند از مرقد مطهر پیامبر(ص)، منبر و محراب. در کناره‌ شرقی مسجد، رسول خدا (ص) حجره‏هایی برای زندگی همسران خود ساخته بودند که تا نزدیک 90 سال پس از رحلت آن حضرت نیز سرپا بود. ابتدا حجره‏ای برای سوده، پس از آن برای عایشه و در امتداد آن حجره‏ای برای حضرت فاطمه (س) ساخته شد.

منبر: یکی از مکان‌های مقدس در مسجد، محل منبر رسول خدا (ص) است. در روایات آمده است که پیامبر در آغاز با تکیه بر درخت خرما، به ایراد خطبه می‏پرداخت. یکی از اصحاب پیشنهاد ساختن منبری را داد تا رسول خدا (ص) روی آن بنشیند تا هم مردم او را ببینند و هم آن حضرت از ایستادن خسته نشود. این منبر دارای سه پله بوده است. منبر رسول خدا (ص) هشت بار نوسازی شده و هر بار در جای پیشین خود قرار داده شده است. منبری که در حال حاضر وجود دارد، منبری است که سلطان مراد عثمانی در سال 999 هجری قمری دستور ساخت و نصب آن را داد.

محراب: محراب در محلی ساخته شده است که رسول خدا (ص) در آنجا نماز می‏گزارد و در این که محل نماز آن حضرت همین محراب فعلی است، تردیدی نیست.

ستون‏های مسجد: سقف مسجد پیامبر (ص) بر ستون‏هایی قرار داشت‏ که علاوه بر نگهداری سقف، مورد استفاده‌ی رسول خدا (ص) و اصحاب آن حضرت بود. از ستون‏های هشتگانه‌ی آن زمان خاطرات ویژه‏ای باقی مانده که سبب تقدس آن شده است، به طوری که اکنون نزدیک به 706 ستون در مسجد وجود دارد. ستون‏هایی که در محل قدیمی مسجد، در قسمت جنوبی آن قرار دارد، اکنون با رنگ سفید از بقیه ستون‏ها مشخص شده است که برخی از آن‌ها عبارتند از ستون مَحْرَس، علی بن ابیطالب (ع) در کنار این ستون می‏ایستاد و از رسول خدا (ص) محافظت می‏کرد. استوانه‌ی محرس را به نام استوانه‌ی علی بن ابیطالب نیز می‏شناسند.
ستون توبه: این ستون را استوانه‌ی ابولبابه نیز نامیده‏اند. ابولبابه پس از کاری که به سود یهودیان بنی‏قریظه از او سر زد، در عذاب وجدان قرار گرفت و به منظور توبه و تنبیه خویش، خود را به ستون بست و افزون بر 10 شبانه روز بر آن حال باقی ماند و تنها در اوقات نماز و هنگام قضای حاجت، دخترش او را از ستون می‏گشود تا این‌که بر پیامبر خدا (ص) در مورد پذیرش توبه‌ی ابولبابه وحی نازل شد. آن حضرت به مسجد آمد و او را از ستون باز کرد. نماز و توبه در کنار این ستون فضیلت دارد.
ستون وفود: یکی از کارهای روزانه‌ی رسول خدا (ص) ملاقات با سران قبایل بود. محل این ملاقات در کنار ستونی از ستون‏های مسجد بود که بعدها به نام «اسطوان الوفود» معروف شد و اکنون نیز به همین نام شناخته می‏شود.

ستون سریر: محلی است که پیامبر تختی از شاخه‏های خرما را در کنار آن می‏گذاشت و روی آن به استراحت می‏پرداخت.

ستون مهاجرین: علت انتخاب نام مهاجرین برای این ستون، شاید این بوده است که مهاجران مکه در کنار این ستون، نماز می‌گزاردند و می‏نشستند. این ستون به نام عایشه نیز شناخته می‏شود زیرا از عایشه نقل شده است که اگر مردم فضیلت نماز در کنار این ستون را می‏دانستند بر سر آمدن کنار آن قرعه می‏زدند و به همین دلیل به آن ستون قرعه هم گفته شده است.


ستون تهجد: در روایت است که پیامبر (ص) شب هنگام که مردم، مسجد را به سوی خانه‏های‌شان ترک می‏کردند، حصیری در کنار این ستون می‏گستراندند و به تهجد و نماز شب می‏پرداخت و به همین مناسبت به این اسم معروف شد.

ستون مربعةالقبر: این استوانه که به آن مقام جبرئیل نیز می‏گویند، چسبیده به ضلع شمالی ضریح مطهر است و در خانه‌ی حضرت فاطمه (س) از آنجا گشوده می‏شد. این همان دری است که به روایت ابن عباس، پیامبر خدا (ص) هر روز پنج بار در وقت نمازهای پنجگانه، به مدت نه ماه کنار آن در می‏ایستاد و می‏گفتند: «اَلسَّلامُ عَلَیْکُمْ وَ رَحْمَةُ اللَّهِ وَبَرَکاتُهُ، إِنَّما یُرِیدُ اللَّهُ لِیُذْهِبَ عَنْکُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیْتِ وَ یُطَهِّرَکُمْ تَطْهِیراً.»
ستون مخلقه: رسول خدا در آغاز بر تنه‌ی درخت خرمایی تکیه می‏کردند و خطبه می‏خواندند. نوشته‏اند؛ زمانی که برای آن حضرت منبر ساخته شد از این درخت ناله‏ای برخاست شبیه ناله‌ی شتر ماده‏ای که از بچه‌ی خود جدا شده است، از این رو این ستون را، ستون حنّانه نامیده‏اند. ستون مخلقه در محل همان تنه‌ی نخل نصب شده است.
صفه‏: صفه نام مکانی است که گروهی از مهاجران مسلمان بی‏سرپناه در سال‏های اولیه‌ی هجرت در آنجا سکونت داشتند. زمینی که به آن‌ها اختصاص داده شده بود حدود 96 متر مساحت داشت و مسقف بود و در میان باب جبرئیل و باب النساء قرار داشت. افرادی مانند بلال، ابوذر، مقداد، حذیفه و... از اصحاب صفه بودند.

مقام جبرئیل: این محل به خاطر این به عنوان مقام جبرئیل شناخته شد که این فرشته‌ی مقرب الهی از آنجا بر رسول خدا (ص) وارد می‏شد و به خدمت آن حضرت می‏رسید، این محل اکنون داخل حجره‌ی شریفه قرار دارد و قابل دسترسی نیست.


اما درباره‌ درهای نخستین مسجدالنبی (ص) در منابع تاریخی چنین ذکر شده است؛ زمانی که مسجدالنبی ساخته شد، سه در برای ورود و خروج داشت؛ اما در سال سوم هجرت به دستور پیامبر (ص) همه‌ی درهای خانه‌ها به جز در خانه‌ی علی (ع) به مسجد بسته شد.

 

باب جبرئیل: این در محل ورود رسول خدا (ص) بوده است. همچنین پیامبر (ص) در ورودی این باب با جبرئیل ملاقات کرده است.

باب الرحمه: نامگذاری این در برگرفته از حدیث رسول خدا (ص) است. ایشان به درخواست شخصی که از این در وارد شده بود از خداوند طلب نزول باران کردند و پس از هفت روز نیز طبق درخواست همان شخص تقاضای قطع باران کردند.

باب السلام: این در از زمان بنای نخستین مسجد وجود داشته است.

باب النساء: این در اختصاص به رفت و آمد زن‌ها به مسجد داشته است.

باب البقیع: از درهای قدیمی مسجد است که روبه‌روی قبرستان بقیع قرار دارد.

یکی دیگر از نمادهای مسجد در معماری اسلامی وجود مناره وماذنه در آن است. مناره‏های مسجدالنبی زمانی که ولید، مسجد را توسعه داد، چهار مناره بر چهار گوشه‌ی مسجدالنبی ساخت، این مناره‏ها در گذر زمان جای خود را به مناره‏های بزرگتر و محکم‏تری دادند و مناره‏های جدیدی نیز برای مسجد ساخته شد. چهار مناره‌ اصلی مسجد عبارتند از مناره‏های سلیمانیه و مجیدیه که در دو سوی ضلع شمالی قرار گرفته و مناره‏های قایتبای و باب‌السلام که در دو سوی ضلع جنوبی (قبله) واقع شده‌اند. در حال حاضر مناره‏های دیگری نیز بر مسجد افزوده شده و تعداد آن‌ها به 10 رسیده است




موضوع مطلب :
1   2   3   4   5   >>   >   
آمار وبلاگ
  • بازدید امروز: 2999
  • بازدید دیروز: 4545
  • کل بازدیدها: 10005640
پیوندها
لوگو
در اینجا می توانید خبرهای داغ سیاسی فراجناحی را بخوانید...علیرضااحسانی نیا
آمار وبلاگ
  • بازدید امروز: 2999
  • بازدید دیروز: 4545
  • کل بازدیدها: 10005640