سفارش تبلیغ
تبلیغات در پارسی بلاگ
 
پایگاه خبری تحلیلی فرزانگان امیدوار
علیرضااحسانی نیا
درباره وبلاگ


در اینجا می توانید خبرهای داغ سیاسی فراجناحی را بخوانید...علیرضااحسانی نیا
آمار وبلاگ
  • بازدید امروز: 2793
  • بازدید دیروز: 3588
  • کل بازدیدها: 9453378
صفحات وبلاگ
نویسندگان
دوشنبه 90 مرداد 31 :: 7:49 عصر ::  نویسنده : الحمدلله رب العالمین
این مثل این می‎ماند که در انتخابات دوم خرداد وقتی که آقای خاتمی پیروز شده، به آقای ناطق نوری که رأی نیاورده، این فرصت داده شود که از تلویزیون با مردم صحبت کرده و انتقادات خودش را مطرح کند. ببینید این پیشنهاد چقدر خنده‎دار بود!
سیدعزت‎الله ضرغامی رئیس سازمان صدا و سیما در گفت وگو با هفته نامه پنجره به موضوعات مختلف سیاسی و رسانه ای از جمله درخواست عجیب میرحسین از خود اشاره کرده است.

او با اشاره به وقایع پس از انتخابات 88 گفته است: به مهندس موسوی گفتم شما هیچ مشکلی برای حضور در صدا و سیما ندارید، با این‎که در این دو روز وقایع زیادی اتفاق افتاده، شما می‎توانید بیایید حرف‎‎های‎تان را بزنید. به‎شرطی که یک نفر در کنار شما بنشیند؛ آقای دکتر حدادعادل و بعضی از شخصیت‎‎های سیاسی اعلام کردند که حاضرند با ایشان مناظره کنند، این فضا را به ایشان پیشنهاد کردیم، ولی ایشان درخواستش از من (که مستقیما هم با خود من مطرح کرد)، به شکل دیگری بود.
ایشان پیشنهاد دادند و گفتند که من فقط این‎طور قبول می‎کنم که یک نفره بیایم و مستقیم با ملت صحبت کنم، اما در کجای دنیا وقتی انتخابات تمام می‎شود، کاندیدای شکست خورده می‎آید و مستقیم با مردم صحبت می‌کند آن‎هم در شرایطی که یک عده فرصت‎طلب در خیابان‎‎ها هستند و فضا را به‎هم زده‎اند و ایشان می‎خواهد به آن‎‎ها پیام بدهد! این مثل این می‎ماند که در انتخابات دوم خرداد وقتی که آقای خاتمی پیروز شده، به آقای ناطق نوری که رأی نیاورده، این فرصت داده شود که از تلویزیون با مردم صحبت کرده و انتقادات خودش را مطرح کند. ببینید این پیشنهاد چقدر خنده‎دار بود!



موضوع مطلب :
دوشنبه 90 مرداد 31 :: 7:47 عصر ::  نویسنده : الحمدلله رب العالمین
علیرضااحسانی نیا
یکی از بازیکنان لیگ برتر چندی‌ پیش ‌گفت: «فردوسی‌پور که بی‌محابا به قرارداد، سقف قرارداد و درآمد و همه چیز ما کار دارد، خودش به عنوان تهیه‌کننده چقدر از تلویزیون دریافت می‌کند؟»
وطن امروز نوشت: بنا بر اطلاعات دریافتی، فردوسی‌پور سال گذشته برای «نود»، دقیقه‌ای 60 هزار تومان دریافت می‌کرده که قرار بوده این مبلغ به دقیقه‌ای 100 هزار تومان در سال جاری افزایش پیدا کند که در این صورت، در طول یک سال مبلغی حدود یک میلیارد تومان عایدی او از این برنامه می‌شود.

بالاخره بعد از چند هفته حرف و حدیث هدایت شده و بازار گرمی مسبوق به سابقه درباره برنامه تلویزیونی نود، این برنامه همزمان با آغاز لیگ یازدهم، روی آنتن شبکه 3 رفت.

در طول سالیان اخیر، بارها این برنامه محل منازعه اهالی فوتبال با صدا و سیما شده اما سازمان همواره به‌طور قاطع پشت مجری و تهیه‌کننده این برنامه ایستاده است ‌طوری که از حاشیه امن ایجاد شده، مجری برنامه توانست به هرکسی و هر چیزی بتازد و پاسخگو هم نباشد.

این موضوع اما موجب اختلافاتی در خود سازمان صدا و‌سیما هم شد و برخی منتقدان معتقد بودند که تهیه‌کننده نود باید قدری هم پاسخگو باشد اما گوش شنوایی موجود نبود. اینگونه بود که فردوسی‌پور در برنامه زنده، مدیران شبکه را بارها و بارها یک بار برای دادن وقت بیشتر، بار دیگر برای فلان آیتم و... تهدید کرد؛ امری که در طول تاریخ سیما بی‌سابقه است.

شما تصور کنید مجری برنامه در تعارض با پخش شبکه 3، ناگهان روی آنتن، مدیر شبکه آقای پورمحمدی را خطاب قرار می‌دهد و از او می‌خواهد که درخواستش را حل کند! مدیران منتقد می‌گویند اگر این نوع اتفاقات که توسط فردوسی‌پور باب شده تبدیل به رویه در سازمان شود، سنگ روی سنگ بند نمی‌شود.
در عین حال، همیشه این بحث مطرح بوده که تهیه‌کننده‌ای که سازمان امتیاز آنتن زنده را در اختیارش گذاشته و پول هنگفتی هم از سازمان دریافت می‌کند، آیا نباید پاسخگو هم باشد؟اصولا یک برنامه تلویزیونی تا چه میزان می‌تواند محل ایجاد نزاع میان اهالی فوتبال شود؟

برای مثال چندی پیش که گروه حوادث روزنامه وطن امروز گزارشی را درباره سارقان منزل فردوسی‌پور و میزان پول نقد، دلار، یورو و جواهرات به سرقت رفته وی منتشر کرد، در حالی که مستندات آن بر اساس اظهارات خود شاکی در دادسرا تهیه شده بود، این مجری جنجالی که کمتر حریمی برای ورزشکاران قائل است، در تماس‌های متعدد با روزنامه تلاش داشت به نوعی روند اطلاع‌رسانی وطن امروز تغییر کند! همه استدلال فردوسی‌پور این بود که اگر من اینقدر پول نقد در خانه‌ام داشته‌ام... «بابا! وضع ما اینقدرها هم خوب نیست».

این خود نشان می‌دهد که وقتی چنین حساسیتی درباره مطلب منتشره صفحه حوادث یک روزنامه وجود دارد بسیار بسیار بیشتر باید درباره یک برنامه تلویزیونی حساسیت وجود داشته باشد اما متاسفانه اینگونه نیست. یکی از بازیکنان لیگ برتر چندی‌ پیش ‌گفت: «فردوسی‌پور که بی‌محابا به قرارداد، سقف قرارداد و درآمد و همه چیز ما کار دارد، خودش به عنوان تهیه‌کننده چقدر از تلویزیون دریافت می‌کند؟»

این سخن بی راه هم نیست. بنا بر اطلاعات دریافتی، فردوسی‌پور سال گذشته برای نود، دقیقه‌ای 60 هزار تومان دریافت می‌کرده که قرار بوده این مبلغ به دقیقه‌ای 100 هزار تومان در سال جاری افزایش پیدا کند که در این صورت، در طول یک سال مبلغی حدود یک میلیارد تومان عایدی او از این برنامه می‌شود که در این صورت باید به او لقب مجری میلیاردی داد.

اما آیا مجری و تهیه‌کننده برنامه نود در ازای این پول هنگفت دریافتی از بیت‌المال، در برابر منتقدان پاسخگو خواهد بود یا به روش و منش خود ادامه می‌دهد و این برنامه را همچنان در رسانه ملی نگه می‌دارد؟



موضوع مطلب :
علیرضااحسانی نیا-فرزانگان امیدوار
سخنان زیرمبنی برتاییدوردآن نمی باشد.فقط جهت قضاوت دوستان منتشرمیشود
البته این نکته رامتذکرشوم که آقای ارضی متاسفانه درسخنانشان افراط به خرج داده وصحبت هایی کرده اندکه شایسته ایشان نبوده ونیست وامیدوارم پایبندبه فرمایشات ولی فقیه خودباشندوازتهمت وافترابپرهیزند
........................................................................................................
اینها مردم را با این حرفها و کارها سرگرم می کنند و از آن طرف می آیند و کارخانه فولاد خوزستان را به یکی از فامیل هایشان می فروشند! و از طرف دیگر یک میلیارد دلار می دهند به یک بانک خصوصی! که بیاید و کارهایش را انجام دهد؛ بعد هم شعار مبارزه با مفاسد اقتصادی سر می دهند.

 به نقل از عماریون حاج منصور ارضی در مراسم مناجات و عزاداری شب نوزدهم ماه مبارک رمضان در مسجد ارک تهران؛ در خصوص بحث استغفار و طلب پوزش برای رسیدن به قرب الهی گفت: ما در لیله القدر از خدا چه بخواهیم؟ وی افزود: بهتر است خواسته هامان را به دست خودِ حضرت صاحب بسپاریم که آنچه او برای ما بخواهد، خیر و صلاح ماست. مانند آنچه که حضرت سلمان طبق تعلیم علی (ع) از پیامبر خدا (ص) خواست (یعنی بیان اسرار مگو).

وی در خصوص بحث مهم خوف از خدا و قیامت اظهار داشت: ما باید برای آخرتمان خوف داشته باشیم که این خوف باعث می شود تا ما نسبت به حلال و حرام الهی هوشیار باشیم.

این ذاکر اهل بیت (ع) در تبیین موضوع خوف از قیامت و عدم اعتقاد به آن افزود: کسانی که باعث و بانی این خط انحرافی (جریان انحرافی) هستند، اینها حرفشان بر این است که لازم نیست نماز بخوانی!!! قرآن بخوانی!!! و ... خودت مستقیم با خدا وصل شو... و بعد هم همان کاری را که شاه (لعنه الله علیه) انجام داد، همان کار را می کنند و پول خرج می کنند برای مقاصد خودشان!

ایشان ضمن تأیید سخنان آیت الله جنتی در خطبه های نماز جمعه مبنی بر این که «اینها دارند برای 2 سال دیگر جهت ریاست جمهوری کار می کنند که رأی اراذل و اوباش و بی حجاب ها و ... را جمع کنند؛ البته این آرزو را به گور خواهند برد» گفت: اما شما ببینید که چقدر پول خرج می کنند؟! از کجا؟! آنهم از بیت المال!! چرا که خوف از خدا و قیامت ندارند.

حاج منصور ارضی با بیان اینکه ما باید در برابر دشمن خوف نداشته باشیم، ما باید برای تبلیغ دین خوف نداشته باشیم، تصریح کرد: ما به این آقایان مخصوصاً رییس جمهور می گوییم که به قول شما این همه عمران و آبادانی انجام شده است! البته کسی هم کور نیست، کارها را می بیند؛ اما ای کاش یک صدم این عمران و آبادانی را برای دین مردم کار می کردید! نه اینکه فقط از عدالت دم بزنید! عدالت که فقط در مال نیست!

این ذاکر اهل بیت (ع) در رابطه با نتیجه انحراف این جریان گفت: نتیجه انحرافی که شما ایجاد کردید، این است که دشمنان اسلام در داخل، به حزب الله ریشخند بزنند.

وی در خصوص خط مشترک جریان انحرافی با انحرافات دولت اصلاحات گفت: دُرست همان حرفی را که وزیر ارشاد دولت وقت (ع-م) گفته بود، مبنی بر اینکه «لازم نیست بگوییم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، همان وزارت فرهنگ زمان طاغوت باشد بهتر است، ما باید هنرپیشه ها را بکار گیریم!» ؛ حالا اینها همان کارها را دارند انجام می دهند.

وی در رابطه با لایحه دولت (تعطیلی عید فطر) نیز گفت: دولت گفته است که اگر مجلس این لایحه را اقدام نکند ما خودمان رأساً اقدام می کنیم؛ باید حتماً عید فطر چند روز تعطیل باشد! آخر برای چه؟! ما این همه تعطیلی داریم؛ اگر مَرد هستید بیایید در مورد عیدُاللهِ اکبر(عید غدیر) این کار را بکنید. نمایندگان مجلس هم مراقب باشند مبادا به این لایحه رأی بدهند.

حاج منصور ارضی ضمن بیان این مطلب که ما باید فقط خوف و خَشیَت از خدا داشته باشیم، ما باید خوف از اصول دین داشته باشیم، ما در فروع دین کهولت ایجاد کردیم، بخصوص در امر به معروف و نهی از منکر سستی کردیم، که فردای قیامت باید جواب دهیم، در باب وظیفه مسئولین گفت: در مورد امر به معروف و نهی از منکر، دیگر وظیفه مسئولین است، باید مسئولین حرکت کنند و مردم هم کمک می کنند چرا که اگر صرفاً مردمی باشد هرج و مرج ایجاد می شود.

وی در ادامه در خصوص فرهنگ و کارهای فرهنگی تأکید کرد: این شب زنده داری ها، این مناجاتها و دعاها، فرهنگ اصیل ماست که باید در سراسر کشور و همه اوقات اشاعه پیدا کند، نه اینکه اینها می خواهند.

این ذاکر اهل بیت(ع) در خصوص اهمیت شب قدر و سیره دشمن شناسی امیرالمؤمنین (ع) گفت: لیله القدر شبی است که علی (ع) با حرکت و شهادت خود، دشمن شناسی می کند و خوارج زمان خود را به مردم می شناساند. الآن باید لیله القدر ما هم همانطور باشد و خوارج فعلی را بشناسیم.

کسانی که امروز با لباس دین و امامِ زمان دوستی می آیند و می گویند که دین دیگر بدرد نمی خورد، روحانیت و مرجعیت بدرد نمی خورند، اینها نابکار هستند. باید از خوارجی که در پوشش های مختلف می آیند ترسید، نه از آمریکا و انگلیس و ... که اینها در باتلاق اقتصادی و سیاسی خودشان فرورفته اند.

این «یهودی صفتِ امت ما» فعلاً در حصار رفته و خودش را نشان نمی دهد؛ این ها خطرناکند، اگر اینها رویِ کار بیایند معلوم نیست با دین مردم بویژه جوانها چطور بازی می کنند؟! امشب و در لیالی قدر از خدا بخواهید که «خدایا به حق این علی که تو او را دوست داری، خوارج زمان ما را به ما نشان بده!»

به گزارش خبرنگار عماریون وی در رابطه با بحث عدالت و ولایت خاطرنشان کرد: اینها می گویند که «اگر عدالت را از مملکت بگیریم، نابود می شود» نه؛ ولایت هست؛ ولایت حضرت مهدی (عج) که فرموده اند: «...فرجعوا إلی رُواه أحادیثنا» بنابر این تا ولایت و نائب ولایت هست جای نگرانی نیست. ما باید دستورمان را از نائب ولی یعنی ولی فقیه بگیریم، و دیگران هم اعم از رییس جمهور، رییس مجلس و ...اگر با ولایت فقیه همخوانی نداشته باشند ما نیز قبولشان نمی کنیم. بی ولایت، یک نفر را قبول نداریم.
حاج منصور ارضی درخصوص روزنامه ایران و مطلب توهین آمیز و انحرافی اش در مورد حجاب گفت: اینها مردم را با این حرفها و کارها سرگرم می کنند و از آن طرف می آیند و کارخانه فولاد خوزستان را به یکی از فامیل هایشان می فروشند! و از طرف دیگر یک میلیارد دلار می دهند به یک بانک خصوصی! که بیاید و کارهایش را انجام دهد؛ بعد هم شعار مبارزه با مفاسد اقتصادی سر می دهند.

وی افزود: برای این روزنامه ایران، 6 رادیوی خارجی فریاد زدند که این روزنامه با ماست!! باید همه به آن کمک کنید!! ولی غافل از اینکه اگر هزار تا از این روزی نامه ها بیاید، ما عاشورا داریم، ما محرم داریم؛ ما رمضان داریم؛ ما دعا و مناجات و زیارات داریم.

وی در رابطه با دیدار فعالان اقتصادی با مقام معظم رهبری و فرمایشات معظم له مبنی بر اینکه «کارهای خوبی انجام شده، باز هم انجاب بدهید و به مردم هم بگویید؛ ولی بدانید که مشکل تورم و گرانی هنوز حل نشده» افزود: مردم با گرانی ها ساخته اند و باز هم می سازند ولی با بی دینی و بد دینی نمی سازند که این خطرناک است! دشمن بیرونی هم همین را می خواهد. یعنی همان خوابی را که برای سوریه دیدند می خواهند برای ما هم ببینند که الحمدلله تا بحال خوابشان آشفته شده است. البته دشمن با تمام خرجی که برای انحراف جوانان ما می کند ولی می بینید که این شبها چقدر «العفوگویان» در مملکت هستند. با تمام خرجی که دشمن می کند و از همه راهها وارد می شود ولی تا پرچم اباعبدالله برافراشته است می آیند و زیر پرچم حسینی سینه می زنند و گریه می کنند؛ چرا که حسین(ع) در دلها نشسته است و خانه دارد.

حاج منصور ارضی در پایان سخنانش از نیروهای امنیتی و انتظامی بخصوص راهنمایی و رانندگی و شهرداری و ... که در برقراری نظم و انضباط در برپایی این مجالس زحمات زیادی می کشند، تشکر کرد.




موضوع مطلب :

علیرضااحسانی نیا

جواب آقاتهرانی درنامه اینجانب به محضرآیت الله مکارم شیرازی داده شده،که شمارابه خواندن آن دعوت مینمایم

..........................................................................................................................................................

آقاتهرانی در واکنش به نامه جوانفکر به آیت الله مکارم گفت: هر فردی باید در حد و اندازه خودش سخن بگوید.

به گزارش نسیم وی افزود: مباحثی که مراجع مطرح می‌کنند، پشتوانه 80 سال مطالعه فشرده دارد و افرادی در سطح روزنامه‌ها، هم‌سطح بحث درباره آن نیستند.

عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس اضافه کرد: موضوعاتی همچون عفاف و حجاب بسیار تخصصی است و جای تعجب است که برخی افراد غیرمتخصص که سررشته‌ای در مباحث مربوط به آن ندارند، در این زمینه اظهارنظر می‌کنند.

آقاتهرانی تاکید کرد: مراجع تقلید بر اساس عقل و وحی سخن می‌گویند و مباحث مطرح شده از سوی آنان "شعاری" نیست؛ بلکه معقول و بر پایه منطق دینی است.




موضوع مطلب :
دوشنبه 90 مرداد 31 :: 7:41 عصر ::  نویسنده : الحمدلله رب العالمین
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفتاری به بررسی ابعاد مختلف شهادت مولای متقیان (ع) و شیهای قدر پرداختند .
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی هاشمی رفسنجانی گزیده این گفتار بدین شرح است : 
* واقعاً چقدر سخت است و چقدر از صدر اسلام تا الان تکرار می‌شود که حقایق وارونه و یا از زاویه دیگری به آن نگاه می‌شود و این خود جنجال و هیاهو بپا می‌کند. جالب است که آن 5 سالی که علی(ع) در مسند حکومت بودند، اوج روایت‌ها و اقوال مختلف بود وچه سختی‌هایی را متحمّل شدند. به خاطر اینکه خوارج کسانی بودند که بر پیشانی‌های آنها جای مُهر بود و صبح و شب در حال عبادت بودند. مبارزه با این گروه از مبارزه با معاویه سخت‌تر می‌شود.

? یکی از مواردی که حضرت علی شکوه می‌کند، می‌فرماید: «الدهر انزلنی، ثّم انزلنی حتی قیل علی و معاویه» یعنی «دهر آن قدر مرا پایین آورد که باید با معاویه مقایسه شوم. من زمانی با کسانی مقایسه می‌شدم که در تاریخ اسلام افتخارات فراوانی داشتند و الان با ایشان مقایسه می‌شوم.» داستان روایات جعلی هم در دوره معاویه خیلی عجیب بود. یعنی یک فن و تکنولوژی شده بود که کسانی اخبار و روایتی را جعل می‌کردند و جا می‌انداختند و جایزه می‌گرفتند که بیشتر در جهت مخالفت با حضرت‌علی(ع) بود.

? یک وقت انسان می‌جنگد که یا شهید می‌شود یا نمی‌شود. ولی یک موقع می‌بیند معارف و مبانی آسیب می‌بیند، کسی مثل حضرت علی(ع) در این مسایل خیلی مشکل دارد.


? حضرت علی(ع) گفتند: «فزت برب الکعبه» اما فضای پشت سر ایشان اندوهبار است. بعد از شهادت کوفه و خانه ایشان آن نور مقدس را ندارند. تأثر بیشتر این است که به خاطر نگرانی از تحرکات دشمنان، قبر ایشان هم معلوم نبود. در جایی دفن شده بود که کسی نداند. با این کار می‌فهمیم که چه شرایطی در آن فضا حاکم است. کسانی که تحت حمایت و در سایه حضرت علی(ع) بودند، تازه می‌فهمند که چه اتفاق مهمی با این شهادت افتاده است. فکر می‌کنم جزو تلخ‌ترین ایامی است که کوفه در آن زمان به خود دید. وضع خانه حضرت علی(ع) از وضع کوفه شدیدتر بود. چون شرایط سختی برای شیفتگان علی(ع) پیش آمده بود. از این نظر باید جزو تلخ‌ترین شب‌های تاریخ باشد. ولی اگر آن شب برای شیعیان شب قدر بود، مشغول راز و نیاز با خدا بودند و دلشان را با دعا گرم می‌کردند.



? قضا و قدر طولانی‌ترین بحث مشاجرات دنیای اسلام است. از زمان پیامبر(ص) تا الان اهل کلام و دیگران درگیر هستند و نظرات هم مختلف است. شیعه نظر مشخص‌تری دارد و امر بین امرین می‌گوید. یعنی هرچه را که حساب کنید، انسان سهمی در تحقق آن دارد و سهمی را هم خداوند ایفا می‌کند. مثال روشنی می‌زنم که در قرآن در سوره واقعه هم هست. باغ را در نظر بگیرید. باغبان، زمین را شخم می‌زند، بذر می‌پاشد، آبیاری می‌کند، هرس می‌کند و برداشت می‌کند که باغ محصول و نتیجه زحمات باغبان است. ولی این در شرایطی حاصل می‌شود که خداوند خاصیتی را در نور، ظلمت، زمین، هوا، آب، حرارت، برودت، بذر و قانون حاکم بر کشت و کار قرار می‌دهد. اگر هرکدام عمل نکنند، به جایی نمی‌رسد. بنابراین اختیار ما در کارهایی که به ما مربوط می‌شود، مؤثر است و قرآن می‌فرماید: «لیس للانسان الّا ما سعی» یعنی «ما نتیجه زحمات خود را می‌گیریم» بقیه لطف خداست، یعنی سرمایه‌ای است که خداوند در اختیار ما گذاشته است. اختیار ما سلب نیست. مثلاً می‌توانید نماز بخوانید یا نخوانید. می‌توانید کار زشتی را انجام دهید یا ندهید. هر تصمیمی را خود انسان می‌گیرد. خداوند زمینه را فراهم کرد و مسبب الاسباب است. خودمان سبب‌ها را فراهم می‌کنیم و خداوند قدرت سبب را به ما داده است.

? ما بیشتر روایات خود را از ائمه(ع) می‌گیریم که از پیامبر(ص) گرفتند. اهل سنت هم از صحابه می‌گیرند که صحابه هم از پیامبر(ص) گرفتند. در زمان خودتان هم اگر در جلسه‌ای نباشید و کسانی بخواهند از مباحث جلسه برای شما نقل کنند، می‌بینید اقوال مختلف است. حتی در زمانی که ثبت و ضبط می‌شود و صدا و تصویر موجود است. تا چه برسد به زمانی که همه سخنان شفاهی بود و سینه به سینه منتقل می‌شد. در زمان پیامبر(ص) حرفهایی از این‌گونه را نمی‌نوشتند و حتی عمر و دیگر خلفا مدتی نهی کردند که کسی بنویسد. در صدر اسلام مقطعی داریم که چیزی نوشته نمی‌شد و سینه به سینه منتقل می‌شد. البته قرآن مستثناست. چون پیامبر(ص) کاتب وحی داشتند و خودشان و برخی از صحابه حفظ می‌کردند. این کار با قرآن شد و با روایات نشد. خیلی دلیل هست که این اختلافات بین ما طبیعی باشد. به خصوص منبع خبر برای کسانی که تفکرات مختلف و به کسانی عقیده داشتند، مهم بود. این اختلافات جریانی که الان می‌بینید، آن موقع هم بود و از افراد مختلف نقل می‌کردند. به همین دلیل دوگونه و حتی چندگونه روایات داریم. منتهی ما در علوم روایت، درایت و... خودمان که در حوزه‌ها تحصیل می‌کنیم، ملاک‌ها و راه‌هایی داریم که روایات صحیح و صحیح‌تر را انتخاب کنیم.

?یک تصور این است که خداوند چیزی را برای ما تقدیر می‌کندو آن برای ما پیش می‌آید. عیبی ندارد و در مواردی این گونه است. اما می‌توان معنایی درست کرد که با الفاظ و مبانی ما و هم با اختیار انسان همخوانی داشته باشد و همه جوانب را ببیند و آن، این است که به خاطر شرایطی که از لحاظ روحی، زمانی و مکانی برای ما فراهم می‌شود، آن شب خود را اصلاح می‌کنیم و تبدیل به انسانی می‌شویم که خالی از عیب و با اراده و نشاط جدید برای سال آینده وارد صحنه می‌شود. پس تقدیر و برنامه‌ریزی می‌شود، ولی در وجود خودمان است. یعنی نرم‌افزاری در وجود خودمان خلق می‌کنیم که در طول یکسال در زندگی ما کار می‌کند و اثر دارد. اگر با این تفسیر به شب قدر نگاه کنیم، شخصیت‌هایی مثل حضرت علی(ع) مصادیق بزرگ می‌شوند. چون ما تحت تأثیر ارشادات حضرت علی(ع) و انفاس قدسیة ایشان در زمانی که حضور داشتند و انسانها را تربیت می‌کردند، به سراغ شب قدر می‌رویم. یعنی ایشان در طول عمر خود کاری با انسانها می‌کردند که شب قدر می‌کند. همان کاری که از قرآن و جاهای دیگر انتظار داریم، حضرت علی(ع) برای پیروانشان خلق و انسانها را تربیت می‌کردند.

بنابراین می‌توانیم در کانون مسئله قدر، تقدیر و سرنوشت، رهبری مثل علی‌ابن ابیطالب(ع) را مجسّم کنیم که در پیرامون او انسان‌های صالح خلق می‌شوند و وقتی خودشان نیستند، از انوار ایشان در روایات و نهج‌البلاغه(ع) و تربیت و بعدها از طریق شاگردانشان به تدریج به ما می‌رسد، در زندگی انتخاب می‌کنیم و الگو قرار می‌دهیم که برای زندگی انسانها تقدیر کننده و سرنوشت‌ساز است. اصولاً این روایات به ما شکل می‌دهد. در قرآن آمده است: «کل یعمل علی شاکله» عمل همه انسانها با شکلی که خودشان یا رهبران و معلمانشان برایشان درست کردند، تطبیق می‌کند. اگر این را معنا کنیم، حضرت علی(ع) یکی از کانونهای قدرساز است.

? از دید ما مسئله این‌گونه است که پیامبر اکرم(ص) جامعه منظم مدینه را ساختند و عروج کردند و امت اسلامی یک جامعه منظم را با اصول مرتب در شرایط مناسب تحویل گرفتند. در چنین شرایط میراث خوار زیادی پیدا می‌شود. در همه انقلاب‌ها این‌گونه است. آن وضع برای حضرت علی(ع) پیش آمد که مظلوم شدند. کاری را ایشان می‌بایست ادامه دهند، دیگران خواستند ادامه دهند و ایشان را منزوی کردند. فکر می‌کنم چند سالی که منزوی بودند، از لحاظ شخصی برایشان راحت‌تر بود. یعنی تا موقعی که مسؤولیت پذیرفت. موقعی سراغ حضرت‌علی(ع) رفتند که به بن‌بست رسیدند. یعنی شرایط به‌گونه‌ای شد که مردم مصر، مکه، مدینه و جاهای دیگر بر خلیفه وقت شوریدند و آن شرایط برای آن خلیفه پیش آمد و به در‌ خانه حضرت علی(ع) آمدند. ایشان اگرچه محق بودند، ولی می‌دیدند که چه اتفاقاتی می‌افتد! با شرایطی که درست شده بود و سالها از مبدا وحی فاصله گرفته بودند، ایشان می‌بایست از نو شروع می‌کردند. لذا یکی از اولین خطبه‌ها که فکر می‌ک‌نم خطبه شانزدهم باشد، تعبیری دارد و می‌فرماید: «قدعادت کهیئتها یوم بعث الله نبیّکم» بار دیگر همانند روزگاری که خداوند، پیامبرتان را مبعوث داشت، در معرض آزمایش واقع شده‌اید.

? همه مشکلاتی که پیامبر(ص) تحمل کرد و جامعه را آنگونه تحویل داد. یکی از خطبه‌های نهج‌البلاغه این‌گونه شروع می‌شود. ایشان با آن همه مشکلاتی که در اداره حکومت بود، شروع کرد. رقبای فراوانی خلق شده بود. از پیش معین شده و پیامبر(ص) به ایشان گفته بود و خود ایشان هم می‌دانستند که سه گروه قاسطین، ناکثین و مارقین علاوه بر مشکلات فراوان داخلی در مقابل ایشان صف‌بندی خواهند کرد. این گروهها سه جنگ بزرگ را بر ایشان تحمیل کردند که حقیقتاً دوره سختی برای علی‌ابن ابیطالب(ع) بود. ایشان می‌خواست هم دوباره الگویی از جامعه اسلامی ارائه دهد و هم می‌بایست جنگ‌های داخلی کند. جنگ‌های خارجی برای حضرت علی(ع) مشکل نبود. ولی وقتی مسلمانان در مقابل هم قرار بگیرند، بسیار سخت است که می‌توان از کلمات ایشان فهمید. فکر می‌کنم مظلومانه‌ترین قطعه زندگی علی‌ابن ابیطالب(ع) از مکه تا مدینه همین دوره‌ای بود که در کوفه به صورت ظاهر خلیفه و حاکم بودند و این مسایل پیش می‌آمد. بعضی‌ها تفسیر می‌کنند که عبارت «فزت برب الکعبه» به معنای راحتی است. یعنی راحت شدم. شاید معنایش همین باشد.



موضوع مطلب :
1   2   3   4   5   >>   >   
پیوندها
لوگو
در اینجا می توانید خبرهای داغ سیاسی فراجناحی را بخوانید...علیرضااحسانی نیا
آمار وبلاگ
  • بازدید امروز: 2793
  • بازدید دیروز: 3588
  • کل بازدیدها: 9453378