سفارش تبلیغ
صبا
 
پایگاه خبری تحلیلی فرزانگان امیدوار
علیرضااحسانی نیا
درباره وبلاگ


در اینجا می توانید خبرهای داغ سیاسی فراجناحی را بخوانید...علیرضااحسانی نیا
صفحات وبلاگ
نویسندگان
جمعه 91 شهریور 31 :: 6:26 عصر ::  نویسنده : علی رضا احسانی نیا

مسئله غیبت اقتضا می‌کند که آن حضرت از دیده‌ها پنهان باشد و اگر مصلحتی مهم در میان باشد که برای کسی رخ بنماید، در این صورت ظاهر و ملاقات محقق می‌شود؛ این این امر به مصلحتی بستگی دارد که خود امام زمان(عج) تشخیص می‌دهد، بنابراین تنها راه حقیقی، تحقق دیدار نیست و نباید خود را در این امر به زحمت بیندازیم.
فارس: ارتباط دائم در دوران غیبت برای هیچ کس اتفاق نمی‌افتد، بنابراین هر کس ادعا کند که واسطه بین مردم و امام زمان(عج) است، دروغ می‌گوید و باید او را تکذیب کرد!
 معارف عمیق مهدویت ضامن سلامت و سعادت جامعه و فرد فرد انسان‌هاست، اعتقاد به بشارت‌های پیامبران گذشته و ائمه دین(ع) افراد با انگیزه و پرتوانی را در جامعه می‌تواند پرورش دهد، باور به حضور امامی ناظر بر اعمال، از جنبه فردی موجب پاک نگاه داشتن روح و پیراستن اعمال از زشتی‌هاست و از جنبه اجتماعی باعث هم‌دلی مؤمنان و ایستادگی در برابر ظالمان می‌شود، کارکرد وسیع و عمیق آموزه‌های مهدوی، جذابیت خاص موضوع را نشان می‌دهد، به همین دلیل، قشرهای مختلف جامعه پرسش‌های بسیاری در این موضوع دارند که لزوم پاسخگویی صحیح به آن‌ها از راهی مطمئن بر کسی پوشیده نیست.
پژوهشکده مهدویت در کتاب «مهدویت، پرسش‌ها و پاسخ‌ها» به برخی از شبهات این گونه پاسخ می‌دهد:
* چگونه می‌توان امام مهدی(عج) را زیارت کرد؟
اگر منظور از زیارت حضرت(عج)، زیارت معنوی و توسل به ایشان باشد، این امر هیچ گونه محدودیتی ندارد و هر کس می‌تواند با شناخت و معرفت صحیح حضرت و توجه قلبی، از هر مکان و در هر زمانی به ایشان متوسل شود و با تقدیم صلوات و سلام به پیشگاه آن حضرت، با آن بزرگوار ارتباط برقرار کند. البته بهتر است به هنگام توسل، دعاها و زیارت‌های منقول از معصومان(ع) مثل زیارت آل یاسین، دعای عهد، دعای فرج و ... را که در کتاب مفاتیح‌الجنان نقل شده است، بخواند.
اما اگر منظور از زیارت حضرت، تشرف به محضر امام زمان(عج) و درک حضور آن بزرگوار باشد، باید توجه داشت که در عصر غیبت، بنای حضرت بر مخفی بودن از دیدگان مردم است؛ مگر در موارد خاص که حضرت(عج) بنا به مصالحی، برای برخی افراد شایسته، ظاهر می‌شود و آن شخص امام(عج) را می‌بیند؛ اما در غیر این موارد استثنایی، حضرت با کسی ارتباط علنی ندارد و هیچ راه و روشی مشخصی نیز برای دیدن حضرت وجود ندارد «تا یار که را خواهد و میلش به که باشد».
*آیا می‌توان همیشه امام زمان(عج) را زیارت کرد؟
آری! می‌توان در تمام لحظات با خواندن زیارت‌نامه با ایشان ارتباط معنوی داشت؛ اما اگر منظور ملاقات و دیدار باشد، باید گفت: مسئله غیبت، اقتضا می‌کند که آن حضرت(عج) از دیده‌ها پنهان باشد، مگر اینکه مصلحت مهمی در میان باشد تا احتمال ملاقات با آن حضرت پیش آید؛ اما تشخیص این مصحلت با خود امام(عج) است، بنابراین ما نمی‌توانیم هر گاه بخواهیم آن حضرت را زیارت کنیم، البته اینکه مشتاق دیدار باشیم، کار خوبی است.
*درباره ملاقات با امام زمان(عج) چه احادیث و روایاتی وجود دارد؟
اگر منظور تعداد روایاتی است که به ملاقات با امام سفارش کرده و یا راه‌های ملاقات با آن حضرت را بیان کرده باشد، در پاسخ باید گفت: ما روایتی نیافتیم که به منتظران امام زمان(عج) سفارش کرده باشد تا در پی دیدن آن حضرت باشند؛ زیرا اولاً آن چه مسلمان و شیعه مهدی(عج) را رستگار می‌کند، دیدار آن حضرت نیست، بلکه جلب رضایت آن بزرگوار، عمل به دستورهای قرآن و اهل بیت(ع) است.
ثانیاً، مسئله غیبت اقتضا می‌کند که آن حضرت از دیده‌ها پنهان باشد و اگر مصلحتی مهم در میان باشد که برای کسی رخ بنماید، در این صورت ظاهر و ملاقات محقق می‌شود؛ این این امر به مصلحتی بستگی دارد که خود امام زمان(عج) تشخیص می‌دهد، بنابراین تنها راه حقیقی، تحقق دیدار نیست و نباید خود را در این امر به زحمت بیندازیم.
اشتیاق دیدار او و اظهار آن در دعا و زیارت و کوشش جلب رضای او در گفتار و کردار کافی است، به امید آن‌که سعادت دیدارش فراهم شود و اگر مصلحت ندانست، باید تسلیم آن بزرگوار باشیم و هیچ شکوه‌ای نکنیم.
*انگیزه حضرت(عج) از دیدار با مردم چیست و چه فاید‌ه‌ای دارد؟
حضرت(عج) از دیدار با مردم، انگیزه‌های مختلف دارد، از جمله:
1 ـ اثبات وجود و حضور خویش؛
2 ـ هدایت شخص وامانده در راه؛
3ـ حل برخی از مسائل که بر علما دشوار می‌شود، همان‌گونه که مقدس اردبیلی برای حل مسائل مشکل، خدمت حضرت مشرف می‌شد؛
4ـ شفای مریض‌هایی که زمین‌گیر شده و پزشکان آنها را جواب کرده‌اند.
*تشرفات به محضر حضرت ولی‌عصر(عج) در زمان غیبت چگونه است؟
در سه حالت می‌توان حضرت را زیارت کرد:
1ـ خواب: گروهی امام زمان(عج) را در خواب زیارت می‌کنند (باید توجه داشت که خواب به تنهایی دلیل و ملاک عمل نیست).
2 ـ مکاشفه: مکاشفه حالتی بین خواب و بیداری است. یک ارتباط روحی است که بعضی در این حالت، امام زمان(عج) را زیارت می‌کنند، مکاشفه نیز همانند خواب، به تنهایی حجت نیست و نمی‌تواند ملاک عمل باشد؛
3ـ بیداری: یعنی در حالت عادی و به طور طبیعی امام زمان(عج) را زیارت می‌کند.
کسی که در حال بیداری امام زمان(عج) را ملاقات می‌کند، یا اصلاً امام زمان(عج) را نمی‌شناسد یا در آن حال نمی‌شناسد؛ اما پس از اتمام ملاقات و جدایی، ایشان را خواهد شناخت، عده بسیار کمی (بنابر نقل) هستند که در همان زمان ملاقات، امام را می‌شناسند و با علم به امام بودن ایشان، با او صحبت می‌کنند، البته، این افراد بسیار اندک هستند.
در زمان غیبت کبری، هیچ کس به اراده و خواست خود به حضرت (عج) دسترس ندارد و ملاقات، امری یک سویه است؛ یعنی اگر عنایت خداوند شامل حال هر کس شود و لیاقت دیدار حضرت در هر کس پدید آید، حضرت(عج) به دیدار او می‌آید و خود را نشان می‌دهد؛ نه اینکه هر گاه خودش خواست بتواند به دیدار حضرت(عج) برسد.
همچنین ارتباط دائم (در این دوران) برای هیچ کس اتفاق نمی‌افتد، بنابراین هر کس ادعا کند که هر گاه بخواهد به خدمت حضرت(عج) می‌رسد، دروغ می‌گوید و اگر کسی ادعا کند که واسطه بین مردم و امام زمان(عج) است، نیز دروغ می‌گوید و باید او را تکذیب کرد.
ملاقات‌ها اموری اتفاقی و پیش‌بینی ناشدنی هستند؛ چون بنابر حکمت و فلسفه غیبت کبری> حضرت(عج) در پس پرده غیبت است و کسی با حضرت ارتباط دایم و به دل‌خواه خود ندارد.




موضوع مطلب : دین و فرهنگ
جمعه 91 شهریور 31 :: 6:23 عصر ::  نویسنده : علی رضا احسانی نیا

جهان: یک منبع مطلع  گفت با افزایش احتمال ورود مهدی هاشمی به کشور نگرانی دستگاه های امنیتی و انتظامی از انجام حرکت های خودجوش و غیر قابل پیشگیری و کنترل، علیه وی و نزدیکان و مرتبطانش افزایش یافته است.
وی با اشاره به اینکه خبر تصمیم مهدی هاشمی برای ورود به کشور به سرعت در مخافل مختلف همه گیر شده است، تاکید کرد هم اکنون نشانه های جدی وجود دارد که در محافل مختلف بحث های درباره این موضوع صورت می گیرد که بعید است دستگاه های امنیتی و انتظامی بتوانند به همه آنها اشراف پیدا کرده و از آنها پیشگیری کنند.
این منبع امنیتی سپس خطاب به فعالان گروه های مختلف سیاسی تاکید کرد که برخورد با مهدی هاشمی باید صرفا توسط نهادهای مسئول انجام شود و در این زمینه پیش بینی های لازم انجام شده است بنابراین گروه های مختلف و افراد صاحب دغدغه –که دغدغه آنها قابل درک است- باید بااین نهادها همکاری کرده و خویشتن داری پیشه کنند.




موضوع مطلب : سیاسی

جوانترین جانباز شیمیایی که نامش در لیست قربانیان سلاح شیمیایی بمباران سردشت است از مشکلات جانبازان سردشتی می گوید و تنها دغدغه اش حضور پزشک متخصص در سردشت است ولی زندگی خودش تنها با ماهی 250 هزار تومان می‍گذرد.
مهر: رحیم صداقت یکی از دهها کودکی است که در هفتم تیرماه سال 66 در بمباران شیمیایی سردشت قربانی سلاح شیمیایی شد. او که امروز عنوان جانباز شیمیایی را یدک می کشد به دعوت از خبرگزاری مهر 800 کیلومتر را طی کرد تا میهمان خبرگزاری مهر باشد.
البته این دعوت متقابل بود چرا که ماه قبل خبرنگار مهر میهمان خانه کوچک رحیم صداقت بود. آن روز برای رسیدن به خانه او در حاشیه شهر از یک شیب خطر ناک که نزدیک بود به داخل آن سقوط کنم عبور کردم تا به خانه کوچک استیجاری رحیم رسیدیم. البته خانه قبلی وضعیت بدتری داشت ولی این خانه کوچکتر از خانه قبلی بود. خانه رحیم یک اتاق 10 متری داشت با یک آشپزخانه کوچک که سقفش با تیرچه های چوبی پوشیده شده بود.
همسر رحیم به زبان کردی از رحیم می خواست تا از میهمان ناخوانده پذیرایی کند. دیگر داشت صحبتمان گل می انداخت که رحیم تنها عکسی که 25 سال تا کنون نزد خود نگاه داشته بود را به من نشان داد. عکس کودکی 5 ساله که با تاولهای شیمیایی بر روی تخت بیمارستان شهید چمران تهران بستری شده است. قرار شد روایتش را وقتی تهران آمد برایم بازگو کند.
5 ساله بودم که شیمیایی شدم
رحیم صداقت با حضور در خبرگزاری مهر در گفتگو با خبرنگار مهر در مورد نحوه مجروحیتش می گوید: آن زمان پنج سال بیشتر نداشتم و چیزی یادم نمی آید ولی از دوستان، همسایگان و کسبه داستان آن روز را در سینه ام نگاه داشتم تا روزی برای کودکانم بازگو کنم. آن روز پدرم برای گرفتن کوپن مرغ و تخم مرغ رفته بود مغازه کاک محمد و من همراه با مادر و خواهرم در مغازه میوه فروشی پدرم منتظر او بودیم. من دائما به میوه ها دست می زدم و مادرم می گفت: رحیم این میوه ها کثیف است دست نزن مریض می شوی. مادرم هم زن رنج کشیده ای بود و با زن دوم پدرم با هم زندگی می کردند. ساعت  چهارو نیم عصر بود که صدای هواپیماهای دشمن فضای منطقه را پر کرد. همه مردم و کسبه بازار سراسیمه به بیرون خانه ها و مغازه ها ریختند. ناگهان با اصابت یک بمب در روبروی مغازه پدرم در میدان سرچشمه سردشت همه چیز برهم ریخت. آن بمب حاوی گازهای شیمیایی بود و بعد از اصابت با فشار زیاد گاز خردل را به اطراف پراکنده می کرد. مادر و خواهرم از شدت صدمات بیهوش شدند و من هم در داخل جوی آب خیابان افتادم. زن دوم پدرم سراسیمه خود را به مغازه رساند و مرا از جوی آب در اورد و به درمانگاه شهر برد. بعد از چند روز مرا به بیمارستان شهید چمران تهران منتقل کردند. همانجا بود که عکاسان از من عکس گرفتند و آن عکس تا امروز در تمامی کتابها و نمایشگاه های ارائه و چاپ شده است.
زندگی بعد از حمله شیمیایی
رحیم که سرفه های خشک چاشنی کلامش بود گفت: پدرم چند ماه بعد من را به همراه مادرم و خواهرم به عراق برد ولی بعد از چند سال نتوانستم آنجا زندگی کنم هر چه باشد آنها دشمن ما بودند و برای من زندگی در آنجا سنگین بود و برای همین به سردشت برگشتم. دوران کودکی سختی داشتم. به فوتبال علاقه مند بودم ولی وقتی چند دقیقه بازی می کردم نفسم می گرفت. یادم هست وقتی کلاس راهنمایی بودم همکلاسیهایم مرا معتاد می نامیدند چرا که نمی دانستند که این ناتوانی تنها دلیلش ریه های پژمرده و خلتهای خردلی یادگار سال 66 است. ولی هرچه بود گذشت و امروز به عنوان نویسنده، کارگردان و بازیگر تئاتر در اداره ارشاد سردشت کار می کنم. کارمند نیستم ولی حقوق بخور و نمیری داریم. .
"زریان" پا سوز من شده است
همسرم نامش زریان است که به زبان فارسی طوفان می گویند. نمی دانم چرا زریان خود را پاسوز من کرده است. ولی وقتی او در کنار من است احساس آرامش می کنم. زریان را در یک میهمانی دیدم و بعد از او خواستگاری کردم. آن زمان زریان دانشجوی رشته کامپیوتر دانشگاه علمی کاربردی تهران بود که بعد از ازدواج مشکلات من نگذاشت به تحصیلش برسد. یادش بخیر عروسی شلوغی بود بیش از 500 نفر میهمان داشتیم. تنها تالار عروسی سردشت پر شده بود از اقوام و آشنایان البته خدا خیرشان بدهد تمام هزینه عروسی را اقوام تقبل کردند. از زریان پرسیدم: اگر شرایط مهیا باشد دوست داری ادامه تحصیل بدهی؟ اشک در چشمانش حلقه زد و...
ماهیانه 250 هزارتومان درآمد دارم
رحیم می گفت: زریان در خانه کار تایپ می کند. البته میز کامپیوتر ندارند. رحیم با بازی در تئاتر می تواند ماهیانه بین 150 تا 250 هزار تومان درآمد داشته باشد. او بعد از گذشت 25 سال تازه توانسته ثابت کند که جانباز است و او را جانباز 10 درصد می نامند. 10 درصد یعنی اینکه حقوقی از بنیاد نمی گیرد و تنها بیمه است آن هم برای درمان شیمیایی اش... . رحیم بیشتر روز را در خانه سپری می کند چرا که اعصاب تضعیف شده او و موج انفجار توان کارهای سخت و اداری را از او گرفته و حتی نمی تواند مدتی کوتاه با همسرش صحبت کند.
زریان هم در گفتگوی تلفنی میمهمان خبرگزاری شد و ادامه اظهارات همسرش می گفت: در سردشت کافی نت ویژه بانوان نداریم و اگر من اینکار را انجام دهم درآمد خواهیم داشت و کمک خرج خانواده می شوم و از شرمندگی افرادی که ما را حمایت و کمک می کنند در می آییم. ولی این کار حداقل به 3 تا 5 میلیون پول نیاز دارد که نمی توانم تهیه اش بکنم.
رحیم هم می گوید: من تا به حال دهها تئاتر را نوشته و در سردشت بازی کرده ام اما به قول معروف در سردشت دارم می پوسم جایی برای شکفتن استعدادهای من نیست درحالی که گروه هنری که داریم در سطح ملی می تواند کار کند. ولی افسوس که نمی توانم در تهران زندگی کنم و یا اینکه در کلاسهای هنرمندان بزرگ تئاتر و سینما شرکت نکم نه پولش را دارم و نه جایی برای زندگی کردن. همینجا هم که هستیم ماهیانه 150 هزارتومان کرایه خانه می دهیم چه رسد به اینکه به تهران بیاییم.
به رئیس جمهور بگوئید...
به رحیم صداقت گفتم از رئیس جمهور چه می خواهی؟ نگاهم کرد و گفت برای خودم... نه من که چیزی نمی خواهم ولی ترا به خدا به آقای احمدی نژاد بگویید 10 سال است که کلینیک سردشت پزشک متخصص ندارد. بگوئید اشتغال نداریم. بگوئید می شود روزانه 70 یا 100 هزار تومان از راه باربری قاچاق درآمد داشت و یا با ماشین تا روزی یک میلیون تومان ولی من دارم کار فرهنگی می کنم آیا حق جانبازانی مانند من این است!
رحیم صداقت در حالی خبرگزاری مهر را ترک کرد که می گفت: سالهاست می گوییم و شما می نویسید ولی هیچ وقت کسی کاری نمی کند.




موضوع مطلب : جانبازان
جمعه 91 شهریور 31 :: 6:19 عصر ::  نویسنده : علی رضا احسانی نیا

رونمایی یک هفته نامه فرانسوی از اختلاف اصلی اسرائیل و آمریکا
جدال اوباما و نتانیاهو بر سر «فردو»/ اسرائیل از کدام بخش برنامه هسته‌ای ایران بیشتر می‌ترسد؟
براساس ارزیابی‌های اسراییل، تاچند ماه دیگر و با تکمیل و راه اندازی فردو امکان اقدام نظامی علیه تاسیسات هسته‌ای ایران دیگر وجود نخواهد داشت.اختلاف اسرائیل و آمریکا برسر واقعیت تهدید ایران نیست بلکه برسر زمان برخورد با این تهدید است.
سرویس سیاسی «فردا»: گویا این تبدیل به یک روال منطقی شده است که هر روز شاهد اننتشار اخباری در خصوص اختلاف نظر آمریکا و اسرایل در خصوص برنامه هسته ای ایران باشیم.در تازه ترین مورد، یک هفته نامه فرانسوی از قول یک تحلیلگر امنیتی در رژیم صهیونیستی نوشته است که یکی از علت های اصرار بنیامین نتانیاهو به تعیین خط قرمز فوری برای برنامه هسته ای ایران این است که وی عقیده دارد تا چند ماه دیگر و با تکمیل شدن تاسیسات فردو، گزینه نظامی علیه برنامه هسته ای ایران برای همیشه از روی میز برداشته می شود.
آرمین عارفی، روز شنبه 25 شهریور 1391 (15 سپتامبر 2012) طی مقاله ای در هفته نامه فرانسوی لوپوئن از قول الی کرمون، کارشناس مسائل استراتژیک و مقابله با تروریسم در مرکز هرتزلیای اسرائیل نوشت: «براساس ارزیابی‌های اسراییل، تاچند ماه دیگر و با تکمیل و راه اندازی فردو امکان اقدام نظامی علیه تاسیسات هسته‌ای ایران دیگر وجود نخواهد داشت. به عبارت دیگر، در آن زمان تنها با اشغال نظامی ایران می‌توان به برنامه هسته‌ای این کشور پایان دادکه این موضوع هم غیر قابل تصور است چرا که مشکلات اشغال ایران معادل مجموع مشکلات اشغال عراق و افغانستان خواهد بود».
کرمون، در این باره اضافه می کند: «اختلاف اسرائیل و آمریکا برسر واقعیت تهدید ایران نیست بلکه برسر زمان برخورد با این تهدید است. آمریکایی‌ها می‌خواهند زمانی‌که ایران به آستانه ساخت بمب برسد، از خود واکنش نشان دهند».
بنا به گفته تحلیلگران امور راهبردی در تهران که پایگاه مطالعاتی «ایران هسته ای» با آنها مشورت کرده، صورت مسئله دقیقا به این شکل است که اسراییل عقیده دارد اگر برنامه هسته ای ایران به طور کامل به فردو منتقل شود آن وقت امکان هرگونه واکنش نظامی مستقل به این برنامه برای همیشه از اسراییل سلب می شود در حالی که امریکا عقیده دارد ایران فعلا چه در فردو و چه در نطنز حرکتی که نشان دهنده اراده آن برای ساخت سلاح هسته ای باشد انجام نداده است و اگر چنین حرکتی انجام شود امریکا در زمان مناسب از آن مطلع خواهد شد و توان نشان دادن واکنش نظامی را هم دارد.




موضوع مطلب : سیاست خارجی
جمعه 91 شهریور 31 :: 6:17 عصر ::  نویسنده : علی رضا احسانی نیا

تحلیل عماد افروغ از علل مخالفت با فلسفه
مخالفت با فلسفه از سر جهل است/ اینها همان متحجرانی هستند که خون به دل امام (ره)کردند
من به عزیزانی که نسبت به فلسفه بی‌مهری می‌کنند توصیه می‌کنم قابلیت فلسفی و عرفانی ما را بشناسند بعد مخالفت کنند! باید عینک خود را عوض کنند؛ عینک هیجانی و احساسی بدون توجه به الزامات کلام را بردارند. این عزیزان عینک‌های غربی به چشم زده‌اند. ظاهراً شعار ضد غربی می‌دهند اما عینک‌های خاص ضد فلسفه و متحجرانه و تاریخ‌گرایانه غرب را به چشم زده‌اند؛ اما دم از مبارزه با غرب می‌زنند. این از عجایب روزگار است!
سرویس فرهنگی«فردا»: مقام معظم رهبری در دیدار روز  15 شهریور  با اعضای شورای عالی حوزه‌های علمیه سراسر کشور با اشاره به منزلت و جایگاه این شورا در تربیت روحانیون و علمای تأثیرگذار بر ضرورت جدی گرفتن تحول در حوزه‌های علمیه و زنده کردن ظرفیت‌های درونی آن، و ارتقای سطح اخلاق، فکر و معرفت دینی طلاب تأکید کردند.
رهبر انقلاب اسلامی، مبنای اصلی کار در حوزه‌های علمیه را تربیت فقیه خواندند و خاطرنشان کردند: لازم است در کنار توجه به این مبنای اصلی، به آموزش و فراگیری علوم عقلی اعم از فلسفه و کلام نیز اهتمام شود.
همچنین مقام معظم رهبری در دیدار قبلی خود در سال 1389 با اعضای شورای عالی حوزه قم تصریح کردند: اهمیت و عظمت فقه نباید ما را از اهمیت علم فلسفه و رشته فلسفه غافل کند چرا که هر کدام از فقه و فلسفه، مسئولیت‌هایی بر دوش دارند. پرچم فلسفه اسلامى دست حوزه‌هاى علمیه بوده است و باید باشد و بماند.
مقام معظم رهبری اظهار داشتند: امروز اگر نظام و جامعه ما از فلسفه محروم بماند، در مقابل شبهات گوناگون، فلسفه‌هاى وارداتى مختلف، لخت و بى‌دفاع خواهد ماند لذا آن چیزى که می‌تواند ما را به جواب برساند غالباً فقه نیست بلکه علوم عقلى فلسفه و کلام است و این دو از مهمترین رشته‌هاى علمی در حوزه‌های علمیه به شمار می‌روند.
در همین زمینه خبرگزاری فارس در گفتگویی با دکتر عماد افروغ به بررسی این سخنان و تحلیل آن پرداخته است.
* مخالفت با فلسفه ناشی از جهل است
افروغ در ابتدای این گفت‌وگو اظهار داشت: مخالفت‌هایی که به طور عمده با فلسفه و به طور خاص با فلسفه صدرایی می‌شود، ناشی از جهل است. به نظر نمی‌رسد که مخالفان فلسفه جایگاه فلسفه را به خوبی بشناسند بعد مخالفت کنند.
وی افزود: مخالفان فلسفه در تمام ادوار تاریخی به صورت غیر مستقیم با تکیه بر زاویه فلسفی به مقابله با فلسفه می‌پردازند، متاسفانه مخالفان فلسفه نه روش و مسائل فلسفی را می‌شناسند و نه جایگاه فلسفه را درک کرده‌اند.
نویسنده کتاب «درآمدی بر رابطه اخلاق و سیاست» ادامه داد: زمانی که صحبت از جایگاه فلسفه سیاسی می‌شود در واقع می‌خواهیم تبیین صحیح و جوهری از پدیده انقلاب اسلامی داشته باشیم و نباید حادثه بزرگی به مثابه انقلاب اسلامی را به حادثه سیاسی و پدیده انضمامی صرف تقلیل داد.
*نباید با غافل شدن از صبغه فلسفی انقلاب، انقلاب را به سیاست فرو کاست
وی افزود: نباید از صبغه‌ فلسفی و اندیشه‌ای انقلاب اسلامی غافل شد این صبغه‌ را ما به طور متقن و مستدل در نگرش صدرایی می‌بینیم، اگر کسی با فلسفه صدرایی مخالفت دارد.
این استاد دانشگاه افزود: باید به افرادی که باور دارند نگاه حضرت امام در خصوص تلفیق دین و سیاست، اخلاق و سیاست، پیوند فرد و جامعه، دنیا و آخرت، حکمت نظری و حکمت عملی، رابطه نفس و بدن، معرفت و تفکر، معرفت و ایمان فلسفی است، توضیح دهند چگونه حضرت امام خمینی(ره) به تبیین این مفاهیم پرداخت؟ با کدام آموزه غیر فلسفی می‌شود این پیوند‌ها را توجیه کرد؟
افروغ تصریح کرد: به خوبی این مفاهیم در کل گرایی توحیدی و ناثنویت‌‌گرایی ملاصدرا قابل ردیابی است. اگر ما قرار است یک نگاه مجموعه‌ای و منظومه‌ای به عالم داشته باشیم و عالم را یکپارچه ببینم، با کدام روش‌شناسی می‌توان به این معنی رسید؟
*امام با بسط تفکر حکمت صدرایی دست به انقلاب زد
وی ادامه داد: حیف نیست که ما حکمت متعالیه را که شاهکار عظیم ملاصدرای بزرگ است، نادیده بگیریم؟ امام با بسط این تفکر بزرگ توانست دست به انقلاب اسلامی بزند. ناشی‌گری است اگر بدون فهم این عمق، مواضع هیجانی و احساسی و اخباری و اشعری‌گرایانه داشته باشیم.
افروغ افزود: نباید پیرایه‌هایی به اسلام ببندیم که خود امام سخت با این پیرایه‌ها مخالف بودند. خود ایشان می‌گویند یکی از اهداف انقلاب اسلامی مقابله با همین تفاسیر غلطی بوده که به نام اسلام رخنه کرده بود. شاهد من منشور روحانیت حضرت امام بود امام با چه لحنی با متحجران و مخالفان فلسفه و عرفان یاد می‌کند؟
وی ادامه داد: اگر قصد دارید با فلسفه و عرفان مستتر در انقلاب اسلامی برخورد‌های مبنایی و اندیشه‌ای داشته باشید، خوب این کار بکنید! چرا به نام اسلام و امام این برخورد‌های مبنایی را انجام می‌‌دهید؟! امام برای تفکر و تعقل جایگاه در خوری قائل بود.
* متحجران خون به دل امام کردند
 نویسنده کتاب «حقوق شهروندی و عدالت» در ادامه گفت‌وگوی خود با خبرگزاری فارس اظهار داشت: امام خمینی(ره) از متحجران چنان خون دلی خورد که از جای دیگر و مکان دیگر نخورده است و این خون دل متاسفانه شامل تحجری بود که در حوزه‌های ما رخنه کرده بود. این عبارت‌های خود حضرت امام است.
افروغ ادامه داد: نکته دوم این است که اگر جمهوری اسلامی خواستار تحول جدی در زمینه‌های گوناگون فرهنگ، اقتصاد و سیاست در قالب نظم تئوریک است و خواهان برنامه‌ریزی است، باید از سطح زیرین‌ شروع کند که سطح هستی‌شناسی است.
وی گفت: برای تحول جدی در همه ابعاد نخست باید عینک خود را برداریم تا جهان را به گونه‌ای دیگر ببینیم. آن عینک را چه علمی غیر از فلسفه که متولی هستی‌شناسی است در اختیار انسان و جامعه می‌گذارد؟ غیر از فلسفه چه علمی  دلمشغول وجود شناسی است؟ این سخن حقی است که اگر جمهوری اسلامی ایران خواستار تحول در علوم انسانی است باید نوع نگاه ما به هستی با تکیه بر معرفت‌شناسی تحول پیدا کند.
*تحول در حوزه علوم انسانی از فلسفه آغاز می‌شود
این استاد دانشگاه ادامه داد: تحول در حوزه علوم انسانی از فلسفه آغاز می‌شود. اگر جمهوری اسلامی ایران قصد دارد در حکمت عملی و نظری حرف تازه برای دنیا بزند، باید عینک فلسفی‌اش را عوض کند و این عینک فلسفی با عینک اصالت ماهیت شناخته شده به دست نمی‌آید بلکه با عینک اصالت وجود به دست می‌آید.
*فقهی که نتواند پاسخگوی نیاز‌های نیاز‌های جمهوری اسلامی باشد قبول نیست
وی افزود: این بحث بسیار مهمی است که مقام معظم رهبری در دیدار با اعضای شورای عالی حوزه تاکید بر فلسفه و کلام و فلسفه صدرایی داشتند، حوزه نیز باید اهتمام ویژه داشته باشد. به این معنی نیست که هر فقهی را بپذیریم بلکه فقهی که امام منتقد آن بود مرادمان نیست بلکه فقه متناظر با انقلاب اسلامی را می‌خواهیم. فقهی که سخنگوی نیازهای حکومتی جمهوری اسلامی ایران باشد فقه سیاسی متناظر با حادثه عظیم انقلاب اسلامی است.
افروغ ادامه داد: بنابراین ما نیاز به هر فقهی نداریم فقهی بی‌توجه به کل‌گرایی توحیدی مراد ما نیست ما فقهی نمی‌خواهیم که به ناثنویت‌گرایی منتهی شود فقه بی‌توجه به وحدت در عین کثرت باشد.
* مخالفان فلسفه عینک غربی به چشم دارند
 وی گفت: من به عزیزانی که نسبت به فلسفه بی‌مهری می‌کنند توصیه می‌کنم قابلیت فلسفی و عرفانی ما را بشناسند بعد مخالفت کنند! باید عینک خود را عوض کنند؛ عینک هیجانی و احساسی بدون توجه به الزامات کلام را بردارند. این عزیزان عینک‌های غربی به چشم زده‌اند. ظاهراً شعار ضد غربی می‌دهند اما عینک‌های خاص ضد فلسفه و متحجرانه و تاریخ‌گرایانه غرب را به چشم زده‌اند؛ اما دم از مبارزه با غرب می‌زنند. این از عجایب روزگار است! من به نیت آنان کار ندارم، به بینش آنان کار دارم.
*منتقدان فلسفه به روش‌شناسی غربی تن دادند
نویسنده کتاب «‌محتواگرایی و تولید علم» ادامه داد: انقلاب اسلامی پدیده نوظهوری است، بنابراین تبیین ویژه می‌طلبد. از یک طرف از ساحتی غرب را محکوم می‌کنیم اما در ساحتی دیگر به هستی‌شناسی و روش‌شناسی او تن می‌دهیم. این نگاه مطلوبی نیست و به نظر من، نقض غرض است.
* عمیق‌ترین لایه تحول، لایه فلسفی است
وی به خبرنگار فارس گفت: ما اگر واقعاً متوجه این معنا شویم، امروز مخصوصاً بعد از تشکیل نظام جمهوری اسلامی ایران به فقه سیاسی متناظر به این واقعه روی می‌آوریم. اگر این معنا را فهم کنیم آنگاه باید از زیرین‌ترین لایه شروع کنیم، زیرین‌ترین لایه، لایه فلسفی است. با هستی‌شناسی متناظر با انقلاب اسلامی نهایتاً‌ به فقه سیاسی متناظر به این حادثه در جمهوری اسلامی می‌رسیم. حضرت امام و رهبری تصریح دارند.
افروغ ادامه داد: متأسفانه غفلت‌هایی در کشور صورت گرفته است و نظام فقهی به صورت کامل اجرا نمی‌شود. منظور فقیه جزی نیست، منظور فقیه کلی است که ما باید با روش‌شناسی صحیح به فلسفه فقه توجه داشته باشیم که در آن فلسفه فقه، هم به حقوق مستتر در فقه توجه داشته باشیم هم توجه کنیم احکام کل از احکام اجزاء جداست. اگر عالم را بر حسب هستی‌‌شناسی فلسفی خودمان ساخت یافته و لایه‌لایه ببینیم، آن وقت حکمی که برای کل صادر می‌کنیم با حکمی که برای اجزا صادر می‌کنیم، یکسان نیست.
وی گفت: به طور مثال آب یک واقعیت نوظهور است، قابل تقلیل به اکسیژن و هیدروژن نیست. اکسیژن به آتش برسد آتش شعله‌ورتر می‌شود اما آب را بر روی آتش بریزیم آتش خاموش می‌شود.
افروغ ادامه داد: مثال بارز دیگر، بانکداری اسلامی (بانکداری بدون ربا) است که این روزها مطرح است. ما جزئیات احکام فقه را در خصوص بانکداری اسلامی پیدا کردیم اما نهایتاً قاعده کلی که در اسلام است قابل تقلیل به اجزا نیست. ما همیشه می‌گوییم ربا باید حذف شود. برای حکم کلی بانکداری باید فکر می‌کردیم.
* مجمع‌الجزایری به عالم ننگریم
این استاد دانشگاه اظهار داشت: ملاصدرا قابلیت زیادی به ما می‌دهد، برای اینکه تفکر او یک هستی‌شناسی یکپارچه و هماهنگ است. این معرفت‌شناسی هماهنگ و طولی موجب می‌شود از لحاظ هستی‌شناسی و معرفت‌شناسی، مجمع‌الجزایری به عالم ننگریم.
افروغ ادامه داد: حاصل این نگاه، منظومه انقلاب اسلامی شده و حیف است که انقلاب اسلامی به درستی تئوریزه نشود و ما مجبور نشویم صرفاً به حادثه بیرونی و انضمامی منتج به انقلاب اسلامی به تحلیل انقلاب اسلامی بپردازیم.
نویسنده کتاب «‌محتواگرایی و تولید علم» ادامه داد: حیف است که دست نیاز به سوی کسانی دراز کنیم که در واقع با هستی‌شناسی و معرفت‌شناسی دیگری انقلاب اسلامی را تحلیل کردند و  خواسته یا ناخواسته در دام آنها بیفتیم.
*مخالفان فلسفه مواضع پوپولیستی و هیجانی دارند
وی در بخش پایانی گفت‌وگوی خود با خبرگزاری فارس، ضمن توصیه به مخالفان فلسفه اظهار داشت: این عزیزان باید خودشان را بالا بکشند. هرچه بالاتر بروند حکیمانه‌تر با مسائل برخورد می‌کنند. هرچه فهم آنها عمیق‌تر شود با فلسفه و آرای ملاصدرا آشنایی بیشتری پیدا می‌کنند، مواضع آنها صحیح‌تر می‌شود و تئوری آنها از انقلاب دقیق‌تر می‌شود و تبیین بهتری از انقلاب اسلامی ارائه می‌کنند. دست از مواضع هیجانی و احساسی و پوپولیستی هم برمی‌دارند.
افروغ در پایان خاطرنشان کرد: هیچ‌وقت درصدد پاسخگوی به این مواضع هیجانی و احساسی برنیامدم، چون عمر ما کوتاه است و موضوعات برای مطالعه زیاد. ما نباید عمرمان را برای پاسخ به موضع‌گیری‌های هیجانی، احساسی و شهرت‌طلبی صرف کنیم.




موضوع مطلب : دین و فرهنگ
1   2   3   4   5   >>   >   
آمار وبلاگ
  • بازدید امروز: 3777
  • بازدید دیروز: 2596
  • کل بازدیدها: 9741346
پیوندها
لوگو
در اینجا می توانید خبرهای داغ سیاسی فراجناحی را بخوانید...علیرضااحسانی نیا
آمار وبلاگ
  • بازدید امروز: 3777
  • بازدید دیروز: 2596
  • کل بازدیدها: 9741346