سفارش تبلیغ
تبلیغات در پارسی بلاگ
 
پایگاه خبری تحلیلی فرزانگان امیدوار
علیرضااحسانی نیا
درباره وبلاگ


در اینجا می توانید خبرهای داغ سیاسی فراجناحی را بخوانید...علیرضااحسانی نیا
آمار وبلاگ
  • بازدید امروز: 2887
  • بازدید دیروز: 3588
  • کل بازدیدها: 9453472
صفحات وبلاگ
نویسندگان

امام جمعه موقت تهران به سوالاتی مختلفی از قبیل، تبیین ویژگی‌های گفتمان انقلاب، فتنه 88 و معترضین، مکتب ایرانی، اصلاح‌طلبی یا اصولگرایی و مباحث مربوط به احکام مولوی و ارشادی پاسخ گفت.
گفتمان انقلاب اسلامی و ورود گفتمانی به انتخابات از مقوله‌هایی است که معمولًا قبل از رقابت‌های انتخاباتی مطرح و جریان‌های سیاسی بر آن تاکید می‌کنند.
برای تبیین محتوایی و سیاسی گفتمان انقلاب اسلامی با آیت‌الله خاتمی عضو هئیت رئیسه مجلس خبرگان رهبری و امام جمعه موقت تهران به گفت‌وگو نشستیم که متن کامل آن از نظرتان به شرح زیر می‌گذرد:
فارس: برخی تئوری پردازان غربی معتقدند انقلاب اسلامی فاقد گفتمان مدون است و اصولاً توسط برخی رهبران مذهبی مدیریت می‌شود شما چقدر این اظهارات را منطبق با واقعیت می‌دانید؟
- خاتمی: بسم الله الرحمن الرحیم. واژه‌های گفتمان و انقلاب ابتدا باید تعریف شود؛ گفتمان چیست؟ و انقلاب اسلامی یعنی چه؟ واژه گفتمان به معنای مبنا و اساس فکری که بر اساس آن یک ساختمان فکری شکل می‌گیرد، است. انقلاب اسلامی هم به معنای جریانی است که پس از فروپاشی جریان سابق با انگیزه اسلامی شکل گرفت. با این مقدمه عرض می‌کنم که انقلاب اسلامی بدون گفتمان شکل نگرفته است و ادعای فاقد گفتمان بودن انقلاب اسلامی پوچ است.
* امام راحل قبل از انقلاب، گفتمان انقلاب را تعریف کردند
فارس: گفتمانی که شما برای انقلاب اسلامی در نظر دارید قبل و یا بعد از انقلاب اسلامی شکل گرفت؟
- خاتمی: امام قبل از انقلاب اسلامی گفتمان انقلاب اسلامی را طراحی و تعریف کرده‌اند و انقلاب اسلامی بر اساس آن گفتمان شکل گرفت. آغاز انقلاب اسلامی را باید سال 1342 دانست. که بر اساس گفتمان انقلاب اسلامی انجام شد. بنده معتقدم از زمان تعریف گفتمان انقلاب تاکنون هیچ انحرافی در اصل گفتمان انجام نشده است و حتی گفتمان انقلاب روز به روز بارورتر شده است.
فارس: المان‌های گفتمان انقلاب اسلامی را چگونه تعریف می‌کنید؟
- خاتمی: اگر بخواهیم ویژگی‌ها و المان‌های گفتمان انقلاب اسلامی را نام ببریم ابتدا باید بگویم ویژگی عینیت سیاست و دین بحث مهم گفتمان انقلاب اسلامی است. عینیت سیاست و دین در مقاطعی وجود داشت اما امام با انقلاب اسلامی آن را احیا کرد. سخنرانی‌های امام از سال 1342 تا پیروزی انقلاب اسلامی در راستای احیای عینیت دین با سیاست بوده است. بعد از اینکه امام به این نتیجه رسید که عینیت دین با سیاست به لحاظ گفتمانی در جامعه جا افتاده است اقدام به تبیین دینی آن کرد. امام فرمودند اگر کسی دین را از سیاست جدا بداند همانند کسی است که پیامبر(ص) و حضرت علی(ع) را تکذیب کرده است.
* دین تنها برای آبادانی آخرت نیست/برنامه زندگی است
فارس: به جز عینیت دین با سیاست که شما آن را از المان‌های گفتمان انقلاب اسلامی می‌دانید، دیگر ویژگی‌های این گفتمان چیست؟
- خاتمی: مبانی دینی، اسلامی و شیعی، شاکله گفتمان انقلاب اسلامی را تشکیل می‌دهد. بحث خدامحوری و خداباوری در گفتمان انقلاب متجلی است؛ منظور از خدامحوری به معنای حضور دین در جامعه و رد تشریفاتی بودن دین است. ما معتقدیم دین تنها برای آبادانی آخرت نیامده است. دین برنامه زندگی است. امام می‌فرماید در بین 50 کتاب فقهی، تعدادی محدودی از آن عبادی است و الباقی کتاب زندگی است. (البته نقل به معناست). لذا تأکید بر حضور دین در جامعه از ویژگی‌هایی است که در گفتمان انقلاب اسلامی تغییر نکرده و تغییر نخواهد کرد. چراکه مقام معظم رهبری و همچون امام راحل بر این موضوع تأکید دارند. بر همین اساس مقام معظم رهبری فرمودند ما هرکجا به اسلام عمل کردیم موفق بودیم و هرکجا که موفق نبوده‌ایم آنجایی بوده که به اسلام عمل نکرده‌ایم (به دلیل ضرورت و امثال آن).  احترام به رأی و نقش مردم در کشور از دیگر ویژگی‌های گفتمان انقلاب اسلامی است که البته می‌توان این ویژگی را جزء ذات انقلاب اسلامی دانست. در بیانات امام(ره) از هنگامی که وارد کشور شده‌اند و در سخنرانی بهشت زهرای ایشان تأکید بر نقش مردم کاملا روشن است. امام فرمودند من به دهان این دولت می‌زنم، من به اتکای اعتمادی که مردم به من دارند دولت تشکیل می‌دهم. ایشان همواره بر نقش مردم تأکید داشتند. مقام معظم رهبری نیز همواره بر حراست از نقش مردم در جامعه تأکید داشته‌اند.
* رهبر انقلاب در فتنه88 از جمهوریت نظام حراست کردند
فارس: برخی می‌گویند حمایت مقام معظم رهبری از آرای مردم در انتخابات اخیر ریاست جمهوری مصداق حمایت معظم‌له از نقش مردم در جامعه و حراست از آرای آنها بود. نظر شما در این باره چیست؟
- خاتمی: قطعا همین طور است. بنده معتقدم مقام معظم رهبری در فتنه 88 از جمهوریت نظام حراست کردند. جریان فتنه می‌گفت باید رأی مردم باطل شود اما آقا در مقابل این خواسته نامشروع فتنه‌گران ایستاد و از رأی مردم دفاع کرد. حضرت آقا تعبیر عالمانه‌ای درباره جمهوری اسلامی دارد که می‌فرمایند ترکیب جمهوری اسلامی، ترکیبی اتحادی است نه انضمامی. اگر بخواهیم این تعبیر را تفسیر کنیم باید بگویم ترکیب انضمامی به این معناست که ما مثلا مجموعه کتاب‌هایی در یک قفسه کتابخانه داریم و به راحتی می‌توانیم کتابها را از یکدیگر جدا کنیم. اما ترکیب اتحادی همانند حل شدن شکر در چایی است و به هیچ راهی نمی‌توان شکر حل شده را از چایی جدا کرد.مقام معظم رهبری رابطه جمهوریت با اسلامیت را همانند ترکیب شکر با چایی می‌داند و آن را ترکیبی اتحادی تعریف می‌کند. مردم در کشور ما در انتخاب همه مسئولان باواسطه یا بی‌واسطه نقش اساسی دارد.
فارس: هر مقوله‌ای که در قالب گفتمان مطرح می‌شود بدون رهبر و لیدر به عنوان هادی نیست. پاسخ شما به این سؤال که رهبران گفتمان انقلاب اسلامی چه کسانی هستند چیست؟
- خاتمی: رهبران گفتمان انقلاب اسلامی بنیانگذاران انقلاب اسلامی هستند. به عبارتی دیگر، باید گفت ممکن است یک شخصی در یک گوشه‌ای بنشیند و نظر مخالفی با گفتمان انقلاب اسلامی داشته باشد ما این نظر مغایر با انقلاب، را نمی‌توانیم در قالب گفتمان انقلاب اسلامی تعریف کنیم.
* تبیین سیاست‌های انقلاب به عهده بنیانگذاران آن و شخص ولی‌فقیه است
فارس: تبیین سیاست‌های گفتمان انقلاب اسلامی به چه کسانی است؟
- خاتمی: تبیین سیاست‌های گفتمان انقلاب ابتدا به عهده بنیانگذاران انقلاب و در نهایت به عهده ولی فقیه به عنوان مسئول حکومت است. در نظام اسلامی تبیین کننده سیاستها تنها ولی فقیه است. اگر در مسائل کلان کشور اختلاف نظری باشد نظام اسلامی حکم کرده است که ولی فقیه فصل الخطاب باشد.
*نباید به مجرد اختلاف سلیقه افراد را از دایره انقلاب طرد کنیم
فارس: ویژگیهای دیگری را برای گفتمان انقلاب اسلامی در نظر دارید یا اینکه ویژگی‌های گفتمان انقلاب اسلامی را حصر در خدامحوری و نقش مردم می دانید؟.
- خاتمی: بحث اعتدال از دیگر ویژگی های مهم انقلاب اسلامی است. اعتدال به این معنا که ما تابع قانون باشیم و پیام اسلام را به عنوان حرف اصلی در نظر داشته باشیم. اعتدال یعنی اینکه ما چتر انقلاب اسلامی را گسترده فرض بگیریم و از زاویه محدود به آن نگاه نکنیم به مجرد اختلاف سلیقه افراد را از چارچوب انقلاب اسلامی بیرون نکنیم. مثالی در این باره لازم است ذکر کنم. اگر قرار باشد به نماز جمعه برویم اشکالی نیست که اگر کسی بگوید، پیاده برویم، برخی بگویند با موتور برویم، برخی ماشین را پیشنهاد دهند، اینها همه نظرشان درباره رفتن به نماز جمعه یکی است اما در بحث روش، اختلاف سلیقه دارند، این نوع اختلاف بلال اشکال و پذیرفتی است. منتهی گروهی می‌آیند همزمان با نماز جمعه، در محل دیگری نماز جماعت اقامه می‌‌کنند همراه با ناهار که این اختلاف قابل پذیریش نیست و تفرقه است نه اختلاف سلیقه.
* اعتدال به عنوان ویژگی گفتمان انقلاب به معنای عدم طرد افراد است
فارس: کسانی که با نپذیرفتن مبانی انقلاب به جنگ با ارزش‌های انقلاب اسلامی می‌آیند را آیا می‌توان طبق حکم اعتدال در چارچوب انقلاب اسلامی تعریف کرد؟
- خاتمی: ابتدا باید بگویم اعتدال به این معنا نیست که هر کسی با هر سلیقه‌ای در پست‌های کلیدی نظام قرار بگیرد، من اسم این کار را اعتدال نمی گذارم. درتمامی نظامها افراد مطمئن در پست‌های کلیدی قرار می‌گیرند. منظور بنده از اعتدال به معنای عدم طرد افراد است نه جذب آنها به قیمت قرارگرفتن افراد در پست‌های کلیدی. برای این موضوع می‌توانم ده‌مثال بزنم اما به یکی از آنها اکتفا می‌کنم. از ابتدای انقلاب 2 گرایش در کشور تعریف شده بود. امام دست مهر پدری بر سر افراد هر 2 گرایش داشت. مقام معظم رهبری هم عیناٌ همین خط را دنبال می‌کنند.
* اعتدال به معنای ساختار شکنی نیست/اگر معترضین اردوکشی خیابانی نمی‌کردند؟
* فارس: رابطه اعتدالی که مدنظر شماست با ساختار شکنی چیست؟
- خاتمی: اعتدال هیچ‌گاه به معنای پذیرش ساختار شکنی نبوده و نیست.آنچه در فتنه 88 رخ داد مصداق ساختارشکنی بود. بنده بر این باورم اگر معترضین اردوکشی خیابانی نمی‌کردند، با سفارتخانه‌های بیگانه مرتبط نمی‌شدند، از بیگانگان خط نمی‌گرفتند، آب را به آسیاب دشمن نمی‌ریختند و اقدام به تأسیس حزب می‌کردند و رسما اعلام می‌کردند که معترض هستند و حتی دولت را قبول ندارند، نظام به آنها معترض نمی‌شد. اگر آنها چنین کاری می‌کردند، با آنها برخورد نمی‌شد و نظام به آنها این گوی و این میدان. اما نظام دید که این افراد با بیگانگان در ارتباطند و حتی وزیر محترم اطلاعات وقت اعلام کرد برخی ستادها بیش از صد بار با سفارتخانه‌های بیگانه ارتباط داشته‌اند. با این حال نظام چاره‌ای جز برخورد نداشت. اقدام فتنه‌گران هیچگاه در دایره اختلاف سلیقه و اختلاف نظر خلاصه نشد و به ساختارشکنی منجر شد.
* گفتمان انقلاب اسلامی را لزوماً در دولت‌ها نمی‌دانیم/دولت‌ها گفتمان اختصاصی دارند
فارس: رابطه دولت‌ها با گفتمان انقلاب اسلامی چگونه تعریف می‌شود؟ آیا با عدم پایبندی دولت‌ها به گفتمان انقلاب، این گفتمان لطمه می‌بیند؟
- خاتمی: ابدا دولت‌ها نمی‌توانند به گفتمان اسلامی لطمه بزنند. ما گفتمان انقلاب اسلامی را لزوماً در دولت‌ها نمی‌دانیم. ما گفتمان انقلاب اسلامی را در ولی فقیه و قانون اساسی می‌بینیم. گفتمان دولت‌ها، اختصاصی است و الزاما گفتمان انقلاب اسلامی نیست. به همین دلیل ما بسیاری از مطالبی که در دوره اصلاح طلبان مطرح می‌شد را گفتمان یک حزب می‌دانستیم نه گفتمان انقلاب اسلامی. نگاهی که اصلاح طلبان به غرب داشته‌اند، نگاهی که به دیپلماسی خارجی داشته‌اند، ارتباطاتی که داشتند، ارتباطی با گفتمان اسلامی نداشت گرچه در شرایط کنونی هم می گوییم که هرچیزی که دولت ها می‌گویند نمی‌تواند لزوماً با گفتمان انقلاب اسلامی مرتبط باشد. گفتمان انقلاب اسلامی تنها در بیان مقام معظم رهبری است.
فارس: یعنی اگر یک دولتی 8سال در رأس دستگاه اجرایی مباحثی چون توسعه سیاسی، سازندگی و یا مکتب ایرانی را مطرح کرد مباحث آنها متباین از گفتمان انقلاب اسلامی است؟
- خاتمی: بله همین طور است. درست می‌گویید. نمی‌توان برخی ادعاهای غلط دولت‌ها را به گفتمان انقلاب اسلامی ربط داد. از روزی که بحث مکت ایرانی مطرح شد ما از تریبون‌های عمومی و رسمی با آن مخالفت کردیم و الان هم مخالفیم.
* ایران را دوست دارم/ سفیر کشور عربی گفت ایران به دنبال امپراطوری است نه اسلام
فارس: علت مخالفت حضرتعالی با مکتب ایرانی چیست؟
- خاتمی: ابتدا واژه‌ها باید درست تعریف شود. ما با ایران و ایران دوستی مخالف نیستم. ایران را دوست‌داریم. اینکه کسی بگوید چون قرائت‌های مختلف از اسلام می‌شود پس اسلام نمی‌تواند محور وحدت باشد و برای وحدت باید سراغ مکتب ایرانی رفت، یک انحراف است. ما معتقدیم این حرف ضربه فرهنگی به انقلاب اسلامی است. سفیر یکی از کشورهای عربی گفته بود، بیش از 30 ‌سال است که ما به دنیا می‌گویم که ایران در پی اسلام نیست و به دنبال امپراطوری است و حالا ببیند حرف ما روشن شد و در ایران گفتند مکتب ایرانی.
* ایران دوستی مصداق حب الوطن من الایمان است نه پذیریش ایدئولوژی ایرانی
فارس: می‌گویند منظور ما از مکتب ایرانی برداشت علمای ایرانی از اسلام است؟ به نظر شما جغرافیا می‌تواند جایگزین ایدئولوژی‌ شود؟ آیا مکتب بر جغرافیا دلالت دارد یا بر ایدئولوژی؟
- خاتمی: مکتب یعنی ایدئولوژی. اینها مغلطه می‌کنند و در پاسخ به ما می‌گویند، شما چرا ایران را دوست ندارید در حالی که ما ایران را دوست داریم و انحراف را رد می‌کنیم. ایران دوستی به معنای پذیریش ایدئولوژی ایرانی به جای اسلام نیست. ایران دوستی مصداق حدیث حب الوطن من الایمان است.
* اصولگرایی اصلاح‌طلبانه و اصلاح‌طلبی اصولگرایانه را می‌پسندم
فارس: گفتمان انقلاب اسلامی به لحاظ جریانی به کدام جریان می‌رسد به اصلاح‌طلبی یا اصولگرایی؟
- خاتمی: بنده همان تعبیر مقام معظم رهبری را می‌پسندم که فرمودند بهترین اصولگرایی، اصولگرایی اصلاح طلبانه و بهترین اصلاح‌طلبی، اصلاح طلبی اصولگرایانه است. بنده اصولگرایی را با نگاه محدود قبول ندارم. اصولگرایی مدنظر ما همان اصولگرایی است که مقام معظم رهبری فرمودند. آشتی ناپذیری با استکبار جهانی و مستکبران جزء ویژگی‌های گفتمان‌ انقلاب اسلامی که باید جریان‌های سیاسی به آن توجه کنند جریانی که به این ویژگی توجه نمی‌کند در راستای گفتمان انقلاب اسلامی عمل نکرده است. امام علیه آمریکا، صهیونیستها و مستکبران موضع داشت. ما مرگ بر آمریکا را شعاری برخاسته از متن گفتمان امام و انقلاب می‌دانیم. نمی‌شود برخی‌ها از خط امام دم بزنند اما به ضرورت شعار مرگ بر آمریکا پی نبرند.
* تا وقتی آمریکا خوی استکباری دارد، مرگ بر آمریکا ضرورت دارد
فارس: شعار مرگ بر آمریکا تا چه زمانی همراه با گفتمان انقلاب است آیا زمانی برای پایان سردادن این شعار مطرح است یا اینکه تا ابد این شعار برگرفته از انقلاب اسلامی است؟
- خاتمی: شعار مرگ بر آمریکا تا وقتی که آمریکا خوی استکباری دارند باید سرداده شود. روحیه استکبارستیزی تا ابد به عنوان روحیه قرآنی و تنیده به انقلاب اسلامی است. اما بحث این است که ارتباط با استکبار تا ابد باید قطع باشد؟ واقعیت این است که برخی دولت‌های اروپایی کمتر از آمریکا علیه ایران موضع نگرفته‌اند. اما با آنها ارتباط داریم. با انگلیس که کانون شیطنت است هنوز به طور کلی قطع رابطه نکرده‌ایم. بحث ارتباط با آمریکا در این جمله امام که "آمریکا تا آدم نشده است ارتباط ما با آمریکا قطع خواهد بود" خلاصه می‌شود و تمام سیاست در همین جمله است. اگر آمریکا روزی دست از شیطنت بردارد و دیگر شیطان بزرگ نباشد آن وقت مسئولان ما سیاست جدیدی اتخاذ می‌کند اما واقعیت این است که شیطنت آمریکا از ابتدای انقلاب تاکنون روز به روز پیچیده‌تر و رذیلانه‌تر شده است. مبنای قطع رابطه ما با آمریکا شیطان بزرگ بودنش بود. امروز بعد از گذشت 33سال این مبنا همچنان وجود دارد و تغییری نکرد. نکته مهم دیگری که باید بگویم این است ما در عین اینکه با کشورهای اروپایی ارتباط داریم روحیه استکبارستیزی را حفظ کرده‌ایم، روابط دیپلماتیک در حد عادی با کشورهای دیگر وجود دارد و اساس هم بر رابطه تنظیم شده است. ما در عین اینکه با آلمان ارتباط داریم مواضع نادرست این کشور را نیز محکوم می‌کنیم، نظام محکوم می‌کند، رهبری محکوم می‌کند در خطبه‌های نماز جمعه محکوم می‌شود.
* ولایت فقیه، اساسی‌ترین و محوری ترین ویژگی‌ گفتمان انقلاب اسلامی
فارس: شما ویژگی‌های مهمی را برای گفتمان انقلاب اسلامی مطرح کردید سؤال این است که این ویژگی‌ها را چه کسی مدیریت و رهبری می‌کند؟
- خاتمی: اساسی ترین، محوری ترین و مهمترین ویژگی انقلاب اسلامی که در رأس همه ویژگی‌ها قرار دارد بحث ولایت فقیه است. ولی فقیه مدیریت ویژگی‌های گفتمان اسلامی و رهبری آنها را بر عهده دارد.  بنده معتقدم مردم از سال 1356 تاکنون و یا از سال1342 که به امر امام تظاهرات کردند، پول آب و برق رژیم طاغوت را ندارد پادگان‌های نظامی را ترک کردند می‌خواستند اعلام کنند که ولایت فقیه را به عنوان یک گفتمان پذیرفته‌اند لذا بر همین اساس بود که قانون اساسی همان چیزی را که مردم پذیرفته بودند را به عنوان قانون ثبت کردند.
فارس: واکنش مردم به کسانی که تمکین به فرمان ولی فقیه نکرده‌اند چطور بوده است؟
- خاتمی: مردم در انتخابات ریاست جمهوری اخیر و فتنه 88 ثابت کردند که همراه با ولایت فقیه ایستاده‌اند. اما برخی‌ها که برخلاف نظر مردم عمل می‌کردند از سوی مردم طرد شدند.
فارس: برخی‌ها می‌گویند نظرات و دستورات ولی فقیه ارشادی است به لحاظ فقهی آیا چنین بحثی و ادعایی صحیح است؟
- خاتمی: وقتی مقام معظم رهبری فرمایشی را علنی بفرماید، ولو نگوید به عنوان ولی‌فقیه می‌گویم، مثلا بگوید، خواهش می‌کنم اردوکشی‌ خیابانی نکنید. این بحث ارشادی نیست بحث حکم است که باید تبعیت کرد. وقتی از جایگاه رهبری، حرفی گفته شود همه‌‌اش مولوی است.
* وقتی رهبری نظرش را از جایگاه ولایت فقیه نمی‌گوید، ارشادی می‌شود
فارس: حتی اگر توصیه‌ باشد بازهم مولوی است؟
- خاتمی: بله. حتی اگر توصیه باشد. خواهش رهبری هم مولوی است. حتی اگر بگوید مصلحت می‌دانم این کار بشود کسی که خود را ولایتمدار می‌داند باید تابع باشد. بحث ارشادی زمانی است که ولی فقیه نظری می‌دهد، سؤال می‌شود که رهبری نظرش را بگوید اما ولی‌فقیه نظرش را به عنوان ولی‌فقیه نمی‌گوید
* رهبری گفتند نظر شخصی من است، منتقل نکنید
فارس: می‌توانید مثالی بزنید؟
خاتمی: در یک موضوعی، بنده یک نظری داشتم که آنرا نمی‌گویم. نظر بنده به آقا منتقل شد، ایشان گفتند نظر فلانی صحیح است. به آقا پیام دادم و گفتم که اگر این پیام به فلان جمع منتقل شود؟، ایشان فرمودند، نه این کار نکنید، این نظر شخصی من است. در حقیقت آقا می‌خواست بگوید که این نظرش مولوی نیست. پس هر امری که آقا از جایگاه‌ حکومتی، رهبری و مباحثی که معظم له تمایل دارند منتشر و پخش شود، مولوی است.
* یکسری حرف‌ها درباره دولت‌ها دارم که شاید 10سال دیگر گفتنی باشد
فارس: چرا گفتمان انقلاب اسلامی در مردم بیشتر از دولت‌های منتخب مردم ظهور و بروز دارد؟
- خاتمی: قصه دولت‌ها داستان جداگانه‌ی دارند. من یکسری حرف‌های دارم چه بسا ده‌سال دیگر گفتنی باشد. الان احساس می‌کنم بعضی‌ حرف‌ها در شرایط کنونی گفتنی نیست. اما آنچه در شرایط کنونی گفتنی است، به مردم می‌گویم. مردم عزیز گفتمان انقلاب اسلامی را در نظر بگیرید و افراد و جریان‌ها را با گفتمان انقلاب تطبیق بدهید. اجمالا همین را عرض می‌کنم مردم خودشان را با انقلاب تطبیق بدهند مسئولان هم مجبور می‌شوند خودشان را با مردم تطبیق دهند. مردم معیارها و عملکردها را ببیند و با انقلاب تطبیق بدهند. نمی‌خواهم درباره مردم تملق بگوییم. مردم در فتنه نشان دادند که از برخی‌ها که جز خواص بودند، جلوتر هستند.
فارس: در دولت اصلاحات، بحث دین حداقلی در جامعه مطرح شد، مدعیان این تئوری می‌گفتند که تیوریسین‌های این گفتمان، از آقای سرورش و حجاریان گرفته تا هابز و هگل گفتمان اصلاحات را تئوریزه می‌کنند در همین باره سؤال مطرح می‌شود که تیوریسین‌های گفتمان انقلاب اسلامی چه کسانی‌ هستند؟
- خاتمی: اینکه تیوریسین چه کسانی هستند، پدیدآورندگان انقلاب هستند، امام و مقام معظم رهبری از تیوریسین‌های انقلاب، از قبل از پیروزی انقلاب بودند. اما اینکه مفسر انقلاب چه کسانی باید باشند، مشخص است کسانی باشند که گفتمان انقلاب را متوجه می‌شوند. کسانی که می‌خواهند مفسر دین باشند باید حداقل 20 سال در حوزه درس خوانده باشند، مورد تائید اساتید حوزه باشند، ادبیات، صرف، نحو، معانی، بیان و بدیع را مطالعه و فهمیده باشد. منطق را فهمیده باشد. یک دوره اصول استدلالی را دیده باشد. یک دوره اصول استدلالی که حداقل هشت سال طول می‌کشد را گذرانده باشد. یک دوره فقه عبادت را گذرانده باشد. بتواند با مراجعه به مصداق رجالی درستی و یا نادرستی فردی را تشخیص بدهد. کسانی که این دوره‌های را طی نکردند ممکن است معلوماتی داشته باشند اما اسلام شناس نیستند. مردم ما اگر به نگاه موعظه و تحلیل گر سیاسی به اشخاص دارند اشکالی ندارد اما درباره اسلام شناس باید دقت کنند که افراد اسلام شناس باشد.
گفت‌وگو از مهدی مشکینی و امین صبحی




موضوع مطلب :

رییس پلیس آگاهی استان کرمان از دستگیری یک رباخوار حرفه‌ای به نام «علی‌ مسجدساز» خبر داد که با دریافت سود سالانه 200 درصد از مردم کلاهبرداری می‌کرد.
سرهنگ پور رضاقلی در گفت‌وگو با خبرنگار «حوادث» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با بیان اینکه در سی‌ام خرداد ماه سال جاری یک فقره پرونده از شعبه هفتم دادسرای کرمان مبنی بر رباخواری به ارزش پنج میلیارد ریال به این پلیس واصل شد، گفت: شاکی پرونده که «مهدی» نام داشت، علیه «علی»، «غلامرضا» و «رضا» اعلام شکایت کرده بود که ماموران پلیس در اجرای دستور قضایی، متهمان را دستگیر کردند.
وی با بیان اینکه در پی‌جویی‌ها مشخص شد که در همین رابطه در سال 89 در دادگاه شهر ماهان پرونده‌ای در رابطه با همین موضوع تشکیل که به دلیل انجام تحقیقات تخصصی منع تعقیب درباره پرونده صادر شده بود، گفت: در ابتدا متهمان با جدیت کامل منکر رباخواری و ارتکاب جرم شده و عمل خود را قانونی اعلام می‌کردند اما در بازجویی‌های انجام شده، متهمان اقرار کردند که برای انجام اقدامات مجرمانه درآمدزا ابتدا «رضا» که به عنوان مدیرعامل صندوق قرض‌الحسنه فعالیت می‌کرد، قربانیان خود را از بین مشتریان صندوق قرض‌الحسنه که مشکل مالی داشتند، انتخاب و با طرح این ادعا که صندوق توان اعطای وام مورد نظر آنان را ندارد، آنان را ترغیب به اخذ پول ربای خارج از سیستم بانکی از سایر هم‌دستان خود می‌کردند.
سود سالیانه 200 درصد متهمان از نیازمندان
دریافت وام 100 میلیونی و بازپرداخت 5 میلیاردی
رییس پلیس آگاهی کرمان با بیان اینکه متقاضیان مستاصل در ازای مبالغ دریافت شده، سودهای کلان با نرخ 200 درصد در طول سال (سود سالیانه) دریافت و برای اطمینان در بازگشت اصل و سود پول پرداختی، اقدام به تنظیم قولنامه برای خرید صوری املاک متقاضیان به بهای کمتر از قیمت واقعی می‌کردند، گفت: در تحقیقات مشخص شد در مهرماه سال 88 «علی» مبلغ 100 میلیون تومان پول ربای به شاکی پرداخت کرده و در ازای آن یک فقره چک برای سه ماه آینده به مبلغ 110 میلیون تومان از وی دریافت و به خواسته‌اش به صورت صوری و غیر واقعی دو واحد آپارتمان متعلق به شاکی نیز در دفترخانه اسناد رسمی به وی واگذار شد که با توجه به عدم توان مالی شاکی در بازپرداخت پول ربا و سود کلان آن هر سه ماه مجددا به مبلغ پرداخت شده متهم نیز سود تعلق گرفته و شاکی به صدور و تحویل چک با مبالغ بالاتر به متهم شده و علاوه بر آن به عنوان پشتوانه، تعداد دیگری از واحدهای آپارتمانی متعلق به خود را تحت اجبار متهم و از طریق ثبت در دفترخانه به وی منتقل کرده و این در حالی بود که در نهایت پس از گذشت دو سال اصل و سود پول به پنج میلیارد تومان تبدیل شده بود.
پوررضاقلی با بیان اینکه تحقیقات کارآگاهان نشان داد که 12 واحد آپارتمانی نیز در دفترخانه اسناد رسمی به متهم واگذار شده که قیمت مجموع واحدها برابر گزارش کارشناس رسمی دادگستری، 9 میلیون ریال بود، گفت: در بررسی اسناد مشخص شد که تمامی قولنامه‌ها با خط «رضا» و در محل کار وی و به صورت صوری تنظیم شده است.
وی افزود: با توجه به اینکه «علی» ضمن تصرف واحدهای مسکونی مبلغ 5 میلیارد چک متعلق به شاکی را نیز به عنوان عدم پرداخت بدهی به بانک ارائه کرده و برگه عدم پرداخت صادر و علیه او شکایت کرده بود، گفت: بر اساس بررسی‌های انجام شده مبلغ ربای کسب شده توسط «علی» مبلغ 10 میلیارد و 400 میلیون ریال و مبلغ ربای تحصیل شده توسط «غلامرضا» با شگرد مشابه و همدستی «رضا» که پس از پرداخت 750 میلیون ریال پول ربای در سال 88 به شاکی در مدت 15 ماه سودآوری بر مبنای محاسبه ربا به شش میلیارد ریال تبدیل شده بود، به گونه‌ای که سرجمع مبلغ اتهامی رباخواری اثبات شده «علی» با معاونت و همدستی «رضا»، 10 میلیارد و 400 میلیون ریال و مبلغ اتهامی رباخواری اثبات شده «غلامرضا» با معاونت و همدستی «رضا» شش میلیارد ریال محاسبه شده بود.
رییس پلیس آگاهی کرمان افزود: تحقیقات پلیسی نشان داد که «علی» که به عنوان یکی از متهمان اصلی این پرونده دستگیر شده است، در سامانه پایگاه داده‌های اطلاعاتی دادگستری استان کرمان و مرتبط با شکایات رباخواری دارای بیش از یکصد پرونده (70 پرونده در مقام متهم و 30 پرونده در مقام شاکی) است.
وی با بیان اینکه تحقیقات کارآگاهان نشان داد که «علی» به عنوان یک رباخوار حرفه‌ای و کهنه‌کار در سال‌های اخیر فعالیت می‌کند، گفت: این متهم با تهدید شکات به پشتوانه اسناد دریافتی حین پرداخت اولیه پول ربا آنان را در حالت عقب‌نشینی قرار داده، به گونه‌ای که در نهایت موجب برائتش می‌شد.
پور رضاقلی با بیان اینکه این فرد با انجام روش‌های مختلف سعی می‌کرد تا از اطلاق این عنوان نامطلوب اجتماعی بر خود (رباخوار) جلوگیری کند، گفت: این متهم دارای سه فقره پیشینه کیفری در زمینه رابطه نامشروع، قتل همسر و رباخواری است.
وی افزود: این فرد با ظاهرسازی خود را فردی موجه، مذهبی و خیرخواه معرفی کرده و با برقراری ارتباط با برخی از روحانیون و افراد مذهبی مبادرت به ساخت و تعمیر مساجد می‌کرد. به گونه‌ای که با تبلیغات گسترده خود را فردی مذهبی معرفی و سعی در پنهان کردن شخصیت رباخوار خود داشت.
به گفته رییس پلیس آگاهی کرمان، این متهم که به نام «علی مسجدساز» معروف است به همراه همدستان خود پس از تکمیل تحقیقات با قرار بازداشت موقت و به اتهام اخذ ربا، تحویل زندان شد.




موضوع مطلب :

پس از سه سال از واقعه
مجوز دار بودن این مراسم ، همواره باعث گردیده تا بر خلاف دیگر مراسمات ، بسیاری از متهمان فتنه 88 بتوانند آزادانه با حضور در آن ، برخی مواضع ساختار شکنانه خود را مطرح سازند و ...
 مراسم سومین سالگرد کشته شدگان "کهریزک" در مسجد نور تهران، امسال در فضایی متفاوت تر از دو سال گذشته برگزار شد و با سر دادن شعار های ساختار شکنانه از سوی حاضران علیه نظام ، این مراسم به طور نیمه کاره پایان یافت
به گزارش خبرنگار صراط ، این سومین سالی است که مراسمی با عنوان گرامیداشت "شهدای حادثه کهریزک " با حضور برخی ازعوامل فتنه 88 و چهره های مطرح جریان اصلاحات برگزار می شود و در آن بسیاری از چهره های فعال در جریان فتنه و سیاسیون منفعل ، مجالی تازه برای دید و بازدید پیدا می کنند .
مجوز دار بودن این مراسم ، همواره باعث گردیده تا بر خلاف دیگر مراسمات ، بسیاری از متهمان فتنه 88 بتوانند آزادانه با حضور در آن ، برخی مواضع ساختار شکنانه خود را مطرح سازند و به دلیل متصل بودن این مراسم به چند چهره خاص با هیچ محدودیتی هم رو به رو نشوند.
در هر حال این مراسم در شرایطی سومین سالگرد خود را سپری کرد که امسال در فضایی کاملا متفاوت برگزار شد و برخلاف مراسم دو سال گذشته که با حضور برخی مسئولین کشور حالتی رسمی تر داشت ، امسال با سر دادن شعارهایی علیه نظام و در حمایت از سران فتنه ، نیمه کاره پایان یافت .
بر اساس این گزارش ، در میانه برنامه وقتی که سخنران از لفظ "فتنه” برای توصیف وقایع پس از انتخابات ریاست جمهوری سال 88 استفاده کرد ، این سخن وی با شعار های تند و توهین آمیز برخی زنان حاضر در مسجد مواجه شد و با دامنه دار شدن این شعار ها به قسمت آقایان ، کاملا یک فضای هرج و مرج در مراسم حاکم شد .
گفتنی است که هدایت دار شدن شعار پراکنی جمعیت حاضر در مراسم به خیابان مجاور مسجد نور ، حکایت از وجود لیدری واحد اما پنهان با برنامه ریزی قبلی برای این ماجرا داشت که با توجه به حضور گسترده برخی متهمان فتنه 88 در این مراسم ، بعید هم به نظر نمی رسید.
جالب اینجاست که ، اتفاقات فوق در حالی رخ داد که در حاشیه این مراسم در مقابل مسجد نور و همچنین در سالن محل برگزاری مراسم ، پلاکاردهایی با عنوان "شهدای مظلوم کهریزک” و "یادشان سبز” نصب و در همه جای سالن به طور آزادانه از نماد فتنه 88 یعنی پرچم و دستبند سبز استفاده شده بود.
در مراسم امسال حتی برخی از چهره هایی که سال گذشته حضوری پر رنگ داشتند دیده نمی شدند و برخی افراد همچون سردار حسین علایی، علی شکوری راد، محمد کیانوش راد، رضا طلایی‌ نیک، حضور داشتند .
عبدالحسین روح الامینی (پدر یکی از کشده شدگان در کهریزک ) نیز در این مراسم با اعلام اینکه روزشماری می کنیم تا زمان رسیدگی به پرونده این قربانیان آغاز شود، درخصوص پیگیری های صورت گرفته در پرونده کهریزک گفت: در هفته قوه قضائیه که در مشهد برگزار شد بنده گلایه هر سه خانواده را درباره این پرونده به مسئولان بلندپایه قوه قضائیه اعلام کردم .
به نظر می رسد رسیدگی سریعتر به وقایع رخ داده در بازداشگاه کهریزک توسط قوه محترم قضائیه باعث جلوگیری از چنین تحرکاتی در کشور می شود و دستگیری عوامل این اتفاق می تواند بهانه را برای دور هم جمع شدن برخی افراد معلوم الحال که فقط از مبارزه سیاسی ناسزا گفتن و شعار پراکنی کردن را فهمیده اند بگیرد .
لازم به ذکر است در دو طول سه سال گذشته آنقدر از مظلومیت سه کشته شده در کهریزک سخن به میان آمده و روی آنان مانور تبلیغاتی صورت پذیرفته که همه از یاد برده متهمان کشته شده به جرم بر هم زدن امنیت ملی در کهریزک بازداشت شده اند و بنا بر برخی شنیده ها حتی خانواده یکی از کشته شدگان رابطه نزدیکی با برخی از اعضای سازمان تروریستی مجاهدین خلق (منافقین ) داشته است .
فارق از تمام این حرف و حدیث ها ، نباید فراموش شود که هنوز در رابطه با قتل افرادی نظیر (شهید حسن غلام کبیری ، سرور برومند و فاطمه رجب پور " مادر و دختری که به دست فتنه گران شهید شدند" ، شهید بسیجی محمد‌حسین فیض ، مصطفی غنیان ) وبسیاری دیگر از افرادی که در جریان نا آرامی های سال 88 به دست فتنه گران شهید شده اند اقدامی صورت نپذیرفته است .




موضوع مطلب :

هر دم از این باغ بری می رسد
توزیع فیلمهای مبتذل بوسیله پست جمهوری اسلامی!
عدم نظارت دقیق دستگاه های اجرای و انتظامی کشور به محصولات ارائه شده در این فروشگاه ها باعث گردیده تا علاوه بر پخش آزادانه فیلم های غیر اخلاقی در کشور، صاحبان این سایت ها بتوانند درآمد های کلانی را از فروش برخی کالاهای غیر مجاز دیگر نیز به دست آورند.
 تعدادی از سایت های اینترنتی که به صورت آزادانه اقدام به فروش برخی محصولات شرکت های خارجی می کنند مدتی است با تبلیغ فیلم های غیر اخلاقی به طورآزادانه آنها را به فروش می رسانند .
به گزارش خبرنگار صراط ، فروش آزادانه این فیلم ها در حالی به سادگی در حال انجام است که پلیس تا به حال چندین طرح را برای برخورد با توزیع کنندگان این نوع فیلم ها در کف خیابان ترتیب داده ، اما تاکنون هیچگونه کنترلی روی توزیع این فیلم ها در سطح اینترنت و فروشگاه های مجازی نشده است .
فروش فیلم های غیر اخلاقی ، که بسیاری از آنها ، در کشورهای سازنده نیز برای دیدن نوجوانان و برخی گروه های سنی ممنوع اعلام شده ، در این فروشگاه های اینترنتی به سادگی صورت می پذیرد که تنها با واریز کردن یک مبلغ معین به حساب فروشنده این فیلم به خانه خریدار ارسال می شود و هیچگونه سدی را هم بر سر راه خود نمی بیند .


عدم نظارت دقیق دستگاه های اجرای و انتظامی کشور به محصولات ارائه شده در این فروشگاه ها باعث گردیده تا علاوه بر پخش آزادانه فیلم های غیر اخلاقی در کشور، صاحبان این سایت ها بتوانند درآمد کلانی را از فروش برخی کالاهای غیر مجاز دیگر نیز به دست آورند .
نکته جالب توجه در رابطه با معاملات اینترنتی مذکور این است که ، ارسال تمامی محصولات این فروشگاها، به وسیله‌ شرکت پست جمهوری اسلامی ایران انجام می‌شود ، و به عبارتی دیگر ، دستگاه های اداری کشور به عنوان ابزار، فیلم های مستهجن و اجناس غیر قانونی این فروشگاهای مجازی را به سادگی و بدون هیچ مزاحمتی در سراسر کشور پخش می کنند .


با توجه به برنامه مدون وزارت ارشاد و پلیس "فتا" ، برای مبارزه با سایت ها و وبلاگ های تولید کننده مطالب و عناوین غیر اخلاقی ، به نظر می رسد غفلت این ارگان ها ، در چنین حوزه هایی منجر به این شده تا سود جویان با دور زدن راهکار های قانونی ، به گونه ای دیگر مقاصد شوم خود را در سطح جامعه پیگیری کنند و بی سروصدا اقدام به پخش محصولات غیر اخلاقی و مستهجن درتمام کشور کنند .
مسئولین اداره پست و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تا کنون در مقابل این مسئله موضع گیری نکرده اند .




موضوع مطلب :

روایت قالیباف از از میراث داران و میراث خواران جنگ در یادواره «بابانظر»:
نتیجه دروغ، تزویر، ریا و تهمت «شکست» است / برخی هر جا سفره نان و قدرت بود از انقلاب حرف زدند
آیا هر زمانی که سفره خون پهن بود، این افراد بابت این سفره نیز خم و راست شدند و در سفره زحمت نیز ایفای نقش کردند ؟ یا هر جا که سفره نان و قدرت بود از انقلاب حرف زدند اما جایی که باید زندان می رفتند ، سیلی می خوردند، تیر می زدند و تیر می خوردند، می گفتند متاسفانه توفیق یار ما نیست!خوب است زندگی این آدم ها را رصد کرده و ببینیم در سی و سه سال گذشته چگونه رفتار کردند.
 سرویس سیاسی«فردا»: شهردار تهران با تاکید بر اینکه « نباید به افرادی نگاه کنیم که در فراز و نشیب ها، دور و نزدیک می شوند»، گفت : اگر بر اساس همان سنت هایی که در دوران دفاع مقدس داشتیم و با همان روحیه در سنگر فعلی مجاهدت کنیم، مشکلات ما قابل حل است. خواه این مشکلات، مشکلات اقتصادی، تورم، بیکاری، تهاجم فرهنگی ، بی بند و باری باشد و خواه مواد مخدری که در هر خانه ای مثل آتش بر وجود خانواده ها افتاده است؛ این موارد تنها با بهره گیری از فرهنگ دفاع مقدس قابل حل است.
  دکتر محمد باقر قالیباف طی سخنانی در چهارمین یادواره سردار شهید نظر نژاد (بابانظر) که در سالن شهید هاشمی نژاد شهر مقدس مشهد برگزار شد ، ضمن تقدیر از دست اندرکاران برگزاری این یادواره، ابراز داشت: هر چند برگزاری این یادواره به نام شهید نظر نژاد است اما هر جمعی که به نام هر شهیدی برگزار می شود، متعلق به همه شهدا است، مخصوصا شهدایی که سال ها هم رزم یکدیگر بوده اند .
وی تاکید کرد: مگر می شود به یاد شهید نظر نژاد یادواره ای را برگزار کرد و از شهدایی چون شهید شوشتری، برونسی، محمد زاده، علیمردانی ، چراغچی، میرزایی و ... یاد نکرد؟ این شهدا صادقانه و مخلصانه در میدان جنگ جنگیدند و یارانی بودند که در همین دنیا نیز از یکدیگر جدا شدنی نبودند؛ بنابر این بزم آن ها در سفره الهی و در کنار اهل بیت (ع) ، بزم گرمی است و امیدواریم در حق یکایک ما دعا کنند.
دکتر قالیباف در ادامه به ذکر خاطراتی از شهید نظرنژاد پرداخت و گفت: هر وقت فرصتی می شد و به مشهد می آمدیم، رسم بر این بود که 5 نفر از همرزمان گرد هم جمع می شدیم و پیش از اذان صبح به حرم حضرت امام رضا (ع) می رفتیم. پس از نماز صبح به بهشت رضا (ع) و بر سر مزار شهدا می رفتیم چرا که شهید نظرنژاد دلبستگی عجیبی با دوستان شهید خود داشت و بارها و بارها هنگامی که به مزار شهدا می رسیدیم، شهید نظر نژاد می گفت: "اگر قرار است خدا به عدالت و فضل رفتار کند، حق ما شهادت است و اگر من شهید شدم، من را میان دوستان شهیدم دفن کنید."
شهردار تهران خطاب به جوانانی که  دفاع مقدس را ندیده و درک نکرده اند، با طرح این سوال که «مهم ترین ویژگی شهدا و دفاع مقدس چه بود؟» ابراز داشت: مهمترین نکته ای که در دفاع مقدس و زندگی شهدا به چشم می خورد، صداقت و ایثار آن ها بود؛ چرا که شهدا هر کاری که انجام می دادند در ابتدا حتما در آن خلوص بود . لازم نبود شهدا یادآوری کنند که کار خود را برای خدا انجام می دهند چون انجام کار برای خدا جزو هویت و شخصیت آن ها بود و جز خدا چیز دیگری را مد نظر نداشتند.
دکتر قالیباف اظهار کرد: بسیاری از جنگ ها اتفاق افتاد و بسیاری از آدم ها نیز کشته و مجروح شدند؛ امروز نیز صحنه های درگیری و مبارزاتی وجود دارد که افراد زیادی کشته و مجروح می شوند اما این کشته ها  کجا و شهدای دفاع مقدس کجا که در میدان حق علیه باطل کشته شدند؛ اینجا است که نشان می دهد ثمره خون شهید پایدار است .
شهردار تهران صداقت و ایثار را مهم ترین سرلوحه زندگی شهدا دانست و عنوان داشت : شهدا بر بستر معنویت حرکت می کردند و در کنار آن عقلانیت نیز در اوج خود قرار داشت ؛ در حین آنکه معنویت در وجود شهدا بود و جوهره آن ها الهی بود، اما در کنار آن عقل و تدبیر نیز وجود داشت و پس از آن  بر صبر و توکل  تاکید می کردند.
وی خاطر نشان ساخت : گاهی اوقات در گفته های برخی افراد سخنانی به میان می آید که  از جنس بچه های جبهه نیست ؛ فضای جبهه به گونه ای نبود که کاری را غیر عاقلانه انجام دهند ، بلکه اوج عقلانیت و تدبیر در کنار ایثار، صداقت و اخلاص در جبهه ها بود.
دکتر قالیباف با بیان اینکه « در دوران دفاع مقدس عقلانیت، تدبیر و خردورزی وجود داشت»، تصریح کرد: گاهی در بیان برخی خاطرات، مطالبی مطرح می شود که بعضی جوانان ما احساس می کنند جان رزمنده ها اهمیت نداشت، این در حالی است که در جبهه های جنگ حتی یک تیر هم حساب و کتاب داشت چه برسد به جان یک انسان.
دکتر قالیباف در ادامه به ذکر خاطره ای از یکی از رزمنده های شهید  پرداخت و اظهار کرد : این رزمنده به من می گفت که به عنوان یک بسیجی و حزب اللهی به جبهه نیامدم، بلکه به دلیل تحویل گرفتن جنازه یکی از شهدا ناگزیر به پادگان آمده بودم، اما شب اولی که در پادگان خوابیدم مشاهده کردم که در این پادگان تمامی رزمنده ها مناجات می کنند و نماز شب می خوانند. اینجا بود که فهمیدم دنیا یک روی دیگر هم دارد و انسانیت، اسلامیت و فرهنگ دفاع مقدس را درک کردم. این رزمنده در جبهه ماند و شهید شد و پیکر او را تحویل دادیم در حالی که آمده بود تا پیکر یکی از شهدا را تحویل بگیرد.
دکتر قالیباف به ذکر آخرین گفتگوی خود با شهید نژاد  36 ساعت پیش از شهادت وی اشاره کرد و عنوان داشت: این شهید می گفت آقا باقر ! شما که با من بودید آیا در جایی دیدید که من بترسم ، پشت خاکریزی دولا راه بروم، خمپاره ای آمد که روی زمین بخوابم و آیا دیدی پشت خاکریزی که عراقی ها آمدند من بترسم ؟ شهید نظر نژاد واقعا شجاع و بی نظیر بود .
شهردار تهران در ادامه ایثار، شجاعت، صمیمیت، صداقت، محبت و صبر را سیره شهدا خواند و گفت: هر جامعه و انسانی، چه در عرصه دفاع مقدس و میدان جنگ و چه در عرصه اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی  باید بر بستر عقلانیت و معنویت حرکت کرده و از سنت های الهی فاصله نگیرد . اگر بر این مدار حرکت کرد خداوند نیز وعده داده است که زندگی مادی و معنوی او تنظیم و تضمین شده است .
وی خاطر نشان ساخت: اگر امروز در زندگی شخصی و جامعه خود با مشکلاتی برخورد می کنیم، یقینا به این دلیل است که از سنت های الهی فاصله گرفته ایم ؛ وقتی در جامعه ای ربا در عرصه اقتصادی، اصل قرار گیرد هر نامی که بر این جامعه باشد، برکت نخواهد داشت و گره گشایی در این جامعه نیست .
دکتر قالیباف تاکید کرد : در جامعه ای که بر دروغ، تزویر، ریا و تهمت شکل گیرد، این جامعه به موفقیت نخواهد رسید و مال حرام از گلوی هر انسانی و در هر رده ای که پائین رفت، اثر وضعی خودش را خواهد داشت . این در حالی است که خون شهید در فرهنگ و سنت الهی از بین رفتنی نیست و ماندگار است .
شهردار تهران به فشارها و سختی ها در عملیات کربلای 5 در شهرک دوئیجی اشاره کرد و گفت : گاهی در جبهه ها بعضی ها می گفتند خدایا ! نه می خواهیم صدام سقوط کند و نه می خواهیم کربلا را آزاد کنیم ، فقط "عرض خط" ما را برای ما نگه دار، بقیه آن را بخشیدیم . حتی در عملیات خیبر می گفتند خدا اگر بتوانیم دوستان شهید خود را عقب ببریم ، سایر چیز ها را نمی خواهیم . اما سنت های الهی نگذاشت که آمریکا ، دشمنان ما و صدام کافر، خون رزمنده های مخلص ما را بریزند و چرخه ایام به نفع آنها بچرخد . تا زمانی که دنیا پابرجاست خون شهید نیز اثر خود را بر جامعه خواهد گذاشت.
دکتر قالیباف خاطر نشان ساخت : احساس نکنید که امروز با قدرت دیپلماسی خود در عراق کاری کردیم ، بلکه این ثمره خون شهدای دفاع مقدس است که آمریکایی ها صدام را به این نحو اعدام می کنند و شر خودشان را به خودشان بر می گردند ؛ نتیجه آن می شود که در کشوری که مهد تشیع بوده و شعیان همواره در مظلومیت بوده اند ، یک قدرت شیعه در راس کار است و تمامی دنیا نیز به دنبال آن هستند که این حکومت را به روش های مختلف از پای درآورند اما این حکومت هنوز پابرجاست . این به برکت خون شهدا، صداقت، ایثار و گذشت آن ها است.
شهردار تهران به دیدار چند روز گذشته خود با تعدادی از جانبازان اشاره کرد و گفت: این جانبازان بیش از 28 سال است  با سختی زندگی می کنند، اما در حساب و کتاب خدا اینگونه نیست که این مقاومت ها و صبرها نادیده گرفته شود . دنیا با تمامی تلخ و شیرینی ها و فراز و نشیب های آن خواهد گذشت ، آن چیزی که رفتنی است لذت های بی رویه ای است که در زندگی بسیاری افراد وجود دارد اما برکات این مجاهدت ها را در دنیا و آخرت می بینیم.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر این نکته که «جنگ تمام شده اما دفاع هرگز تمام نخواهد شد »، اظهار کرد:  اگر روزی در پشت عملیات ها باید تیر و آر پی جی می زدیم، آن روز  برای نظام مقدس جمهوری اسلامی با همه باورهایی که امام (ره) و شهدا برای ما گذاشتند تلاش می کردیم و امروز نیز سنگر مجاهدت ما این است که تلاش کنیم  همه آرمان هایی که به دنبال آن ها بودیم، در عرصه زندگی مردم در حوزه های اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی تحقق پیدا کند؛ اگر این کار را نکنیم به همه دوستان شهید خود خیانت کردیم.
دکتر قالیباف با بیان اینکه «باید با همان روحیه دفاع مقدس کار و تلاش خود را ادامه دهیم»، ابراز داشت: قطعا شهید نظر نژادها زمانی از ما راضی هستند که در این سنگر بایستیم و اجازه ندهیم افرادی پیدا شوند که روزی که در میدان جنگ مرز بین مرد و نامرد مشخص می شد، آن ها در مرز نامردها ایستادند و ذره ای از میدان جنگ را درک نکردند اما امروز خودشان را از هر انقلابی، انقلابی تر نشان دهند.
وی در عین حال تاکید کرد: اگر ما در جبهه بودیم، ذره ای حق نداریم  بر کسی منتی داشته باشیم و از آن سوء استفاده کنیم. نباید میراث خواران دفاع مقدس باشیم بلکه باید میراث داران دفاع مقدس باشیم.همینطور اجازه ندهیم کسانی که صلاحیت این میراث داری را ندارند و می خواهند با هر بهانه ای میراث خواری کنند، به اهداف خود برسند. قطعا حرف هایی که آن ها امروز می زنند، شیرین تر از حرف هایی است که رزمندگان دوران دفاع مقدس می زدند اما خوب است زندگی این آدم ها را رصد کرده و ببینم در سی و سه سال گذشته چگونه رفتار کردند.
دکتر قالیباف تصریح کرد : آیا هر زمانی که سفره خون پهن بود، این افراد بابت این سفره نیز خم و راست شدند و در سفره زحمت نیز ایفای نقش کردند ؟ یا هر جا که سفره نان و قدرت بود از انقلاب حرف زدند اما جایی که باید زندان می رفتند ، سیلی می خوردند، تیر می زدند و تیر می خوردند، می گفتند متاسفانه توفیق یار ما نیست !
شهردار تهران در ادامه خاطر نشان ساخت: امروز وظیفه ما این است که آرمان های امام و شهدا را تحت رهبری مقام معظم رهبری که بدون شک در مسیر امام و آرمان های اصیل انقلاب حرکت می کنند، پیش ببریم  و ما نیز صادقانه در این مسیر حرکت کنیم .
دکتر قالیباف افزود: امروز از این مسیر است که می توانیم به جایی برسیم و نباید هیچ مسیری را برای خودمان پیش بینی کنیم، اما در این راه باید صادقانه، خالصانه، با تدبیر و عاقلانه حرکت کرده و از خرد جمعی استفاده کنیم . باید از غرور تکبر دوری کرد و خدمت گذاری را به عنوان خدمت گذاری صادقانه بدون منت انجام دهیم و کرامت انسان ها را حفظ کنیم.
شهردار تهران همچنین در بخش دیگری از سخنان خود به فرا رسیدن ماه مبارک رمضان اشاره و ماه رمضان را فرصتی دانست که خداوند به تمامی انسان ها داده است تا مورد آمرزش الهی قرار بگیرند.
دکتر قالیباف گفت: خداوند ماه های عزیزی چون ماه رجب، شعبان و ماه ضیافت الهی را برای ماه فراهم کرده است و امیدوارم به گونه ای نباشد که ماه رمضان بر ما تمام شود و نتوانیم در این ماه مورد آمرزش الهی قرار گیریم.
وی ادامه داد: ماه رمضان فرصت مهمی برای آن هایی است که می خواهند در بهار زندگی قرار گیرند و زندگی خود را به خدا نزدیک کنند چرا که این ماه رمضان است که می تواند آغاز یک زندگی جدید برای انسان ها باشد.
شهردار تهران در پایان تاکید کرد:اگر می خواهیم ماه مبارک رمضان را درک کنیم باید احساس ما این باشد که ماه رمضان دیگری پیش روی ما نیست، باید به این ترتیب رمضان را در آغوش گرفته و در پیشگاه خدا طلب مغفرت کنیم.
گفتنی است در ابتدای این مراسم، مرتضی نظر نژاد، فرزند شهید نظر نژاد به ذکر خیر مقدم به میهمانان پرداخت.
همچنین با حضور شهردار تهران، رئیس شورای اسلامی شهر مشهد، فرمانده قرارگاه ثامن الائمه و حجت الاسلام موحدی، از همسر و فرزندان شهید نظر نژاد تجلیل شد.
هر چه در جبهه یاد گرفتیم از شهید نظرنژاد بوده است
شهردار تهران همچنین در حاشیه چهارمین یادواره سردار شهید محمد حسن نظر نژاد ( بابانظر) در جمع خبرنگاران،گفت: از روز اول دفاع مقدس به شهید نظر نژاد ارادت داشتیم، چرا که ایشان واقعا فرمانده ما بود و آن روز ما بسیجی ایشان بودیم، بنابر این هرچه در جبهه یاد گرفته ایم از این شهید عزیز بوده است.
دکتر محمد باقر قالیباف در پاسخ به سوالی درباره برگزاری این یادواره، اظهار داشت:  همه مجالس شهدا، مجالس با معنویتی است که انسان را متوجه درون خود کرده و انسان را در زندگی ها و خاطرات زیبای خود می برد.
شهردار تهران یادواره سردار نظر نژاد را مجلس ویژه ای توصیف کرد و گفت: این مجلس یادی از شهید نظر نژاد و دیگر خانواده معظم شهدا و همچنین بسیاری از همرزمان، جانبازان و ایثارگرانی بود که برای  جوان هایی که در آن دوران نبودند، آموزه های زیادی دارد.
وی خاطر نشان ساخت: از روز اول دفاع مقدس به شهید نظر نژاد ارادت داشتیم، چرا که ایشان واقعا فرمانده ما بود و آن روز ما بسیجی ایشان بودیم، برنابر این هرچه در جبهه یاد گرفته ایم از این شهید عزیز بوده است.
دکتر قالیباف در پایان ابراز امیدواری کرد همه افرادی که در جامعه زندگی می کنند، چه جوانانی که دوران دفاع مقدس را ندیدند و چه رزمنده هایی که در آن دوران بوده اند در راه شهدا پایدار باقی بمانند.




موضوع مطلب :
1   2   3   4   5   >>   >   
پیوندها
لوگو
در اینجا می توانید خبرهای داغ سیاسی فراجناحی را بخوانید...علیرضااحسانی نیا
آمار وبلاگ
  • بازدید امروز: 2887
  • بازدید دیروز: 3588
  • کل بازدیدها: 9453472