سفارش تبلیغ
سرور مجازی ‌هاست ایران
 
پایگاه خبری تحلیلی فرزانگان امیدوار
علیرضااحسانی نیا
صفحه نخست              عناوین مطالب وبلاگ     
درباره وبلاگ


در اینجا می توانید خبرهای داغ سیاسی فراجناحی را بخوانید...علیرضااحسانی نیا
صفحات وبلاگ
نویسندگان
یکشنبه 90 اسفند 28 :: 11:24 عصر ::  نویسنده : علی رضا احسانی نیا

اعوذ بالله من النفس الاماره و الشیطان الرجیم و اللعین...

بسم الله النور...

یا الله(ج)...یا ائمتی المعصومین(ص)...

اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم و النصر و لعن و اهلک اعدائهم اجمعین...

السلام علیکم...

سه روز قبل به محضر استاد عزیزم حضرت حاج آقای پناهیان(حفظه الله) پیامکی دادم که اگر اجازه هست بنده بنا بر تکلیف وارد در بحث میان حضرتعالی و علی مطهری شوم و اگر صلاح می دانید قبول بفرمایید...جواب ایشان اینگونه بود:(عین متن جواب) حرفی نیست فقط باید بسیار دقیق و حتی المقدور محترمانه باشد ممنون...

باید ذکر کنم جواب های بنده به صحبت های علی مطهری در چند بخش به خوانندگان گرامی ارائه خواهد شد فلذا دائماً مطرح نفرمایید که این چرا اینگونه است و چرا آنگونه است...جمع پست ها و بخش هایی که در چند روز آینده به حضور می رسد کل جواب را شامل می شود که دلیل این جدا جدا نگاشتن جلوگیری از خسته شدن مخاطب در خواندن مطالب و همینطور سهل الوصول نمودن دستیابی به اطلاعات وارده در متن برای کسانی که میخواهند از آن استفاده ببرند می باشد...

ادامه را از اینجا کلیک کنید




موضوع مطلب :
نوباوه با اعلام خبر وصول شکایت جمعی از مردم متدین از سوی یالثارات گفت: اگر ازاین راه کاری از دستتان برمی‌آید انجام دهید، کمیسیون فرهنگی نیز بعد از ظهر دراین رابطه جلسه برگزار می‌کند.

ورود به دایره فاجعه 

پایگاه خبری انصارحزب الله:گرچه پیش از این در سالهای نه چندان دوراحساسات ملت متدین ایران با پخش فیلمهایی چون «شوکران» و «تکیه بر باد» و از دیگر سو فیلمهایی توهین آمیز چون مارمولک جریحه دار شده بود، اما پس از سالها و در کشاکش اکران فیلم‌های جشنواره فیلم فجر سال جاری، خبرهایی ناخوشایند به گوش می‌رسید که حکایت ازورود سینمای جمهوری اسلامی ایران به دایره اکران نسل جدید فیلمهای اروتیک ساخت داخل و البته با لعاب سیاسی برای اولین بار پس از انقلاب داشت .

براین اساس دوفیلم «زندگی خصوصی» و«گشت ارشاد» که به عقیده بسیاری از کارشناسان درحد سفارش یک بیانیه سیاسی برای به افتضاح کشیدن نظام کاربرد دارند را می‌توان ماحصل فرایند فوق دانست که در اولی فصل جدیدی در رونمایی از روابط بی‌پرده جنسی و در دومی جبهه حمله مستقیم نوینی را به مقدسات و نهادهای نظارتی و انتظامی در جمهوری اسلامی گشوده‌اند.

مظهر شرّ در لباس دین 

فرح بخش کارگردان فیلم زندگی خصوصی داستان مردی را روایت می‌کند که زمانی در اوج افراط گرایی دینی بوده و به دلایل سیاسی 180 درجه از اعتقادات و ارزشهایی(همچون حمله به سینماها و فروکردن پونز در پیشانی دخترهای بدحجاب ) که در گذشته به طرز احمقانه‌ای از آنها دفاع می‌کرده، عدول کرده است و از دینداری فقط کلاه شرعی و توجیه رفتارهای زشت و نادرست برایش باقی مانده است.
 
این مرد که در این فیلم ظاهرا نماینده طیف خشکه مذهبی ها است،به نوعی بدترین و شرورترین کاراکتر فیلم هم هست و تمام اتفاقات بد فیلم یا تقصیر اوست و یا ارتباط مستقیم با او دارد.او به تازگی از پست دولتی خود استعفا داده، بعد از سفر چند روزه همسرش (لعیا زنگنه) با دختر جوانی به نام پریسا زند (هانیه توسلی) که او نیز سابقه مطبوعاتی دارد آشنا شده و در همان روز اول آشنایی با او ارتباط جنسی برقرار می‌کند. این ارتباط چند روزی ادامه دارد تا همسرش از سفر برگشته و او مجبور به اتمام این رابطه است، اما پریسا که از او باردار است حاضر نیست به راحتی تسلیم شود و سعی دارد او را وادار کند تا مسئولیت کاری که انجام داده را به عهده بگیرد، اما ابراهیم که موقعیت سیاسی و خانوادگی خود را در خطر می‌بیند، با شقاوت تمام او را کشته و جسد او را به همراه کودکش می‌سوزاند.

کلوزآپ هایی از بی‌عفتی های تهوع آور 

گویا فیلم زندگی خصوصی همانطور که از نامش پیداست، اصرار زیادی به بازنمایی حریم خصوصی و مواردی دارد که طرح آنها در جامعه اسلامی به نوعی با یک حیا و عفتی همراه است. نشان دادن مکرر صحنه های آرایش زنان، به تصویر کشیدن اتاق خواب و خاموش شدن چراغ اتاق، دیالوگ بچه‌ای که معترضانه به پدرش می‌گوید: «اگر من باید تنها بخوابم پس خودت چرا تنها نمی‌خوابی؟» و مواردی از این قبیل در این فیلم زیاد اتفاق می‌افتد. 

به تصویر کشیدن زیبایی ها و جذابیت های زنان با ارائه تصاویر کلوزآپ از آنها، پوشش بسیار زننده زن نامحرم در برابر مرد غریبه، روابط باز و بسیار عادی زن و مرد نامحرم، زیر سوال بردن تقید به احکام اسلامی به بهانه اخلاق گرایی در دیالوگ های شخصیت های خوب فیلم و ارائه تصویری قبیح و زشت از حکم صیغه و انتساب آن به افراد مذهبی و مدعی دینداری و... از دیگر نکات مورد توجه در این فیلم هستند.

سه دزد متدین، در لباس گشت ارشاد بسیج! 

اما پس از فیلم تهوع آور زندگی خصوصی «گشت ارشاد» نیز به کارگردانی سعید سهیلی که پیش از این نقدهایی از آن در هفته نامه یالثارات به چاپ رسیده بود، داستان سه رفیق در سنین مختلف را بازگو می‌کند که از دل فقر و خانواده‌های طبقه پایین جامعه بیرون آمده‌اند و در قالب یک گروه سه نفره گشت ارشاد مردم را فریب داده و زورگیری می‌کنند تا مشکلاتی را که خود و خانواده‌هایشان دارند حل نمایند.
جالب اینجاست که این سه دزد رنگ و بوی تدین دارند. 

مسجد و هیئت می‌روند،در عزای سیدالشهدا علم می‌کشند، حتی موافق افراط در این مسئله مثل قمه زنی و...هستندو البته زنگ تلفن همراهشان هم مداحی است.
این نسبی گرایی اخلاق و توجیه آن راعینادرمساله سبک زندگی مشاهده می‌کنیم.به نظر می‌رسد یک سبک زندگی بی‌قید و پوچگرایانه که دارای روزمرگی وگذران ساده زندگی است همراه با چشم‌چرانی‌های شبانه و دیدن فیلم‌های مستهجن، با این توجیهات نشان داده می‌شود که چون طبقه پایین جامعه‌اند و مشکلات فراوانی دارند اگر این را نکنند چه کنند؟! 

قرار گرفتن بستر اصلی داستان در قالب گشت ارشاد، مسئله مهمی است.نشان دادن دزدی در قالب گشت ارشاد و در لباس وزین بسیج نکته‌ای نیست که بتوان به سهولت از آن گذشت؛ به خصوص آنجایی این نکته پر رنگ‌تر می‌شود که دقیقاً همان نوع برخورد و قضاوت سطحی که این گروه سه نفره گشت ارشاد قلابی در مقابله با مردم عادی داشتند را گشت ارشاد واقعی در قبال آنها دارد.

آرین منش: بی‌اطلاع هستیم 

هفته نامه یالثارات با توجه به مجموع آنچه از محتوای دوفیلم زندگی خصوصی و گشت ارشاد گفته شد با اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس تماس حاصل کرد تا از عملکرد این نهاد نظارتی در قبال اکران نوروزی این دو فیلم مطلع شود.نتیجه این تماسها اعلام بی‌خبری این کمیسیون از محتوای دو فیلم مذکور به دلیل عدم ارائه گزارش مستند از آن به مجلس شورای اسلامی بود؛ پاسخی که احتمالا باید دلایل دیگری برای ارائه آن از سوی مجلس،چون شلوغی سر نمایندگان به دلیل فرارسیدن ایام انتخابات ویا رسیدگی به بودجه 91 را نیز به آن افزود.

رسایی: بعید به نظر می‌رسد بتوان جلوی اکران نوروزی را گرفت
 
دراین رابطه ساعت 8 صبح یکشنبه با جواد آرین منش نایب رئیس محترم کمیسیون فرهنگی تماس حاصل شد. وی که در مشهد به سر می‌برد از محتوای این دوفیلم اظهار بی‌اطلاعی کرد و ضمن عذر خواهی به دلیل عدم حضور در تهران از یالثارات خواست تا برای جلوگیری از فوت وقت و تسریع در روند ممانعت از اکران این دوفیلم با آقای رسایی به دلیل حضورش در شورای اکران تماس حاصل شود. این درحالی بود که دقایقی بعد، پس از ارجاع این موضوع از سوی یالثارات، حجت‌الاسلام حمید رسایی به دلیل حضور در جلسه علنی مجلس از پاسخگویی عذر خواست و بعد از ظهر همان روز در پاسخ با یالثارات گفت: به دلیل درگیری در انتخابات موفق به شرکت در شورای اکران نشده ام. وی با تایید مسئله دار بودن فیلم گشت ارشاد گفت: من فیلم زندگی خصوصی را تماشا نکرده ام اما فیلم گشت ارشاد قرار بوده تا با انجام اصلاحات اساسی مجوز اکران بگیرد.
 
مع الاصف و با توجه به این که این دو فیلم از راه قانونی موفق به کسب مجوز اکران شده اند بعید به نظر می‌رسد که بتوان جلوی اکران نوروز ی آن را گرفت. وی در نهایت ارائه پاسخ نهایی را موکول به بعد از تصمیم گیری در جلسه کمیسیون فرهنگی کرد.

بیژن نوباوه: خبر نداشتیم؛شما اطلاع رسانی کنید؛ پیگیری می‌کنیم 

اما بیژن نوباوه دیگر عضو محترم کمیسیون فرهنگی نیز که صبح روز یکشنبه مثل حمید رسایی در صحن مجلس حضور داشت پس از تماس یالثارات از موضوع مطلع و اعلام کرد که متاسفانه تا کنون موفق به تماشای دوفیلم مذکور نشده و گزارشی هم در مورد آن دریافت نکرده است . اما به دلیل اهمیت موضوع و به دلیل تعطیلی مجلس در روزهای آینده ازیالثارات خواست تا درحد توان به اطلاع رسانی در این باره اقدام کند وخود نیز متعهد شد تا همان روز(یکشنبه) مسئله را برای اخذ تصمیم در کمیسیون فرهنگی مطرح می‌کند و به دلیل تقارن حضور معاون معاونت سینمایی در مجلس، تصمیم کمیسیون فرهنگی در این رابطه به او ابلاغ شود.

فاطمه رهبر: معلوم نیست معاونت سینمایی تمکین کند 

اما در نهایت خانم فاطمه رهبر نایب رئیس دوم کمیسیون فرهنگی که وی نیز در همان دقایق در جلسه علنی مجلس حضور داشت والبته شب گذشته از سوی یالثارات از موضوع اطلاع یافته بود به هفته نامه قول داد که در همان روزارجاع شفاهی موضوع دو فیلم یاد شده به وی(یکشنبه)، این مسئله در کمیسیون فرهنگی مطرح و نتیجه آن تا بعد از ظهر اعلام شود.


البته خانم رهبر متذکر شد که حتی اگر نتیجه جلسه کمیسیون فرهنگی درقبال این دو فیلم به رای توقف اکران نوروزی و عمومی آن بینجامد هیچ تضمینی برای تمکین معاونت سینمایی وزارت ارشاد از این رای وجود ندارد.

شکایت کنید 

اما بعد از ظهر روز یکشنبه آقای نوباوه به یالثارات گفت که معاون معاونت سینمایی در موعد مقرر در مجلس حاضر نشده است که در نتیجه پیگیری و اخذ نتیجه در این رابطه از ناحیه مجلس در هاله‌ای از ابهام قرار گرفت و در نهایت نوباوه با اعلام خبر وصول شکایت جمعی از مردم متدین از سوی یالثارات گفت: اگر ازاین راه کاری از دستتان برمی‌آید انجام دهید، کمیسیون فرهنگی نیز بعد از ظهر دراین رابطه جلسه برگزار می‌کند.




موضوع مطلب :

دبیر هیات نظارت بر اجرای قانون اساسی با تاکید بر اینکه مسوولیت اجرای قانون اساسی به صراحت نص اصل 113،به رییس جمهوری سپرده شده است، گفت: مقید بودن رییس جمهوری به نظارت بر اجرای قانون اساسی به معنی برتری قانون بر اقتدار سیاسی است و این موجب افتخار نظام است

فرزانگان امیدوار

به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت، دکتر محمدعلی حجازی در یادداشتی با عنوان "به بهانه تشکیل هیات نظارت بر اجرای قانون اساسی" مسئولیت اجرای قانون اساسی به صراحت نص اصل 113، مربوط به رییس جمهوری دانسته و تاکید کرده که اجتهاد در برابر نص پذیرفته نیست.

در این یاداشت آمده است:

به بهانه تشکیل هیات نظارت بر اجرای قانون اساسی

1- مسئولیت اجرای قانون اساسی به صراحت نص اصل 113 به رییس جمهوری سپرده شده است و اجتهاد در برابر نص پذیرفته نیست.

2- اصل 113 قانون اساسی بعد از بازنگری "تنظیم روابط قوای سه گانه "را از وظایف رییس جمهوری خارج کرده و در شمار وظایف مقام معظم رهبری قرار داده است ولی" مسئولیت اجرای قانون اساسی" را در مسئولیت رئیس جمهوری باقی گذاشته است. لذا نظریات تفسیری شورای نگهبان که در سال 1359 و1360 درباره اختیار رییس جمهوری درباره تذکر واخطار در خصوص نظارت بر اجرای قانون اساسی صادر شده، صحیح است.

3- اصل 121 قانون اساسی "پاسداری از مذهب رسمی نظام مقدس جمهوری اسلامی وقانون اساسی کشور " را در سوگند رییس جمهوری قید کرده است و شبیه همین مفاهیم در قانون اساسی غالب کشورهایی که دارای نظام ریاستی یا نظام نیمه پارلمانی _ نیمه ریاستی هستند، مشهود است.

4- مقید بودن رییس جمهوری به نظارت بر اجرای قانون اساسی به معنی برتری قانون بر اقتدار سیاسی است و این موجب افتخار نظام است. چنانچه اصل 122 قانون اساسی مقرر می‌دارد: رییس جمهوری در حدود اختیارات و وظایفی که به موجب قانون اساسی یا قوانین عادی به عهده دارد در برابر ملت، رهبر و مجلس شورای اسلامی مسئول است؛ «هر اختیاری ملازمه با تکلیف دارد و هر تکلیفی و سوالی در صورت وجود اختیار معنا و مفهوم خواهد داشت.»

5- رییس جمهوری برای انجام وظایف قانونی خود می‌تواند از لوازم اجرایی آن استفاده کند چنانچه رییس جمهوری چون رییس هیات وزیران است به موجب اصل 126، مسئولیت امور برنامه و بودجه، اداری و استخدامی کشور را مستقیما بر عهده دارد و می‌تواند اداره آنها را بر عهده دیگری بگذارد زیرا به حکم قاعده عقلی «اذن به شی‌ء اذن به لوازم آن نیز هست» چنانکه در اصل 124 اجازه داده شده است که رییس جمهوری برای انجام وظایف قانونی خود می‌تواند معاونانی داشته باشد.

6- شورای محترم نگهبان نه نظریه مشورتی و نه نظریه تفسیری مغایر ندارد، بلکه در سالهای 1359 و 1360 اختیار رییس جمهوری را تایید کرده است. در سال 1382 در ضمن بررسی «ماده (1)، لایحه اصلاح تعیین حدود اختیارات و وظایف رییس جمهور» استقلال هیات را مورد تردید قرار داده است.

متن نظریه آن شورا این است که: چون ظاهر ماده (1)، استقلال هیات مذکور در مقام عمل است لذا اصل تشکیل چنین هیاتی خلاف اصل (113) قانون اساسی شناخته شد. بنابراین این هیات نباید بطور استقلالی در خارج از قوه مجریه عمل نماید بلکه به عنوان معین رییس جمهوری است و رییس چنین هیاتی، شخص رییس جمهوری است.

حفظ اعتلا و جایگاه قانون اساسی وظیفه همگانی است، شورای نگهبان وظیفه نظارت بر تطبیق مصوبات مجلس در برابر قانون اساسی را به عهده دارد.

همه نمایندگان مجلس نیز طبق اصل (67) متعهد می‌شوند که از قانون اساسی دفاع کنند و رییس جمهوری وظیفه نظارت بر اجرای قانون اساسی را دارد و طبیعی است که بیش از هر بخشی، ضرورت توجه به اعتلاء جایگاه و اهمیت قانون اساسی در قوه مجریه را پاسداری می‌نماید.




موضوع مطلب :
یکشنبه 90 اسفند 28 :: 8:9 عصر ::  نویسنده : علی رضا احسانی نیا
به یاد آنهایی که فراموش شده اند:
بی رحمی های صدا و سیما در شب عید
فرزانگان امیدوار
آیا همه کودکان ایرانی می توانند برای سال نو فقط و فقط یک دست پیراهن و شلوار نو داشته باشند که شما در گزارش خود از خرید مردم در بندر عباس، کودکی را نشان می‏دهید که خبر از خرید 3 پیراهن و 3 شلوار می‏دهد؟...راستی!جشن نیکوکاری چه شد؟! سال‏های قبل آنقدر شبکه‏ های تلویزیونی مشغول به هیجان آوردن مردم برای کمک در جشن نیکوکاری بودند که حوصله مان سر می رفت و تصمیم می گرفتیم تلویزیون را از پنجره پرتاب کنیم بیرون. اما انگار امسال از دست جشن نیکوکاری خلاص شدیم... صدا و سیما و مجریانش هم راحت شدند!
پایگاه 598/ ز.صبوری: نزدیک نوروز است و بازار خرید و فروش داغ. عزیزان گزارشگر صدا و سیما هم فعال تر از همیشه مشغول تهیه گزارش. ادعا این است که محتوای صدا و سیما بازتابی است از حقایق کل اجتماع؛ اما چه شد که این بازتاب کل به بازتاب جزء تبدیل شده است؟! 

اغلب بخش های خبری تلویزیون، به نمایش خرید افراطی مردم پرداخته اند و با رنگ و لعاب های دلنشین، مردم را هرچند به صورت سهوی به مصرف گرایی تشویق می‏کنند. در این میان آنچه که تعجب برخی از مخاطبین را برانگیخته، تبعیت خبر 20:30 از این موج ـ تشویق به مصرف گرایی ـ ایجاد شده در صدا و سیما است. 

باید اذعان کرد که نمایش خریدهای نوروز با این کمیت و کیفیت، مردم را به سمت مصرف گرایی سوق می دهد. نکته دیگر آنکه از صدا و سیما انتظار می رود در کنار نمایش  بازار داغ نوروز و خریداران کالا،  تصاویری از زندگی مردمان شریفی که بضاعت خرید سال نو را ندارند، نمایش دهد. 

سوال ما از اصحاب رسانه ملی این است: 

آیا همه مردم ایران قادر به خرید مختصر -و نه مفصل- عید هستند؟ آیا همه کودکان ایرانی می توانند برای سال نو فقط و فقط یک دست پیراهن و شلوار نو داشته باشند که شما در گزارش خود از خرید مردم در بندر عباس، کودکی را نشان می‏دهید که خبر از خرید 3 پیراهن و 3 شلوار می‏دهد؟ 

آیا پخش یک جانبه اینگونه خبرها، آن هم بدون هیچ مخالفتی نشانگر غفلت بازتاب دهندگان از کلیت جامعه نیست؟ 

عجیب است! شاید مردم فقیر، جزء این اجتماع نیستند که حال و روزشان بازتاب داده نمی شود! 

فقر را کنار بگذاریم و برویم سراغ مردم متوسط جامعه؛ آیا کارمند متوسط این مملکت با داشتن 3 فرزند، قدرت خرید 500-600 هزار تومان مواد غذایی را دارد که شما گزارش‏های این چنینی تهیه می‏کنید؟ 

راستی! 

جشن نیکوکاری چه شد؟! سال‏های قبل آنقدر شبکه‏ های تلویزیونی مشغول به هیجان آوردن مردم برای کمک در جشن نیکوکاری بودند که حوصله مان سر می رفت و تصمیم می گرفتیم تلویزیون را از پنجره پرتاب کنیم بیرون.  اما انگار امسال از دست جشن نیکوکاری خلاص شدیم... صدا و سیما و مجریانش هم راحت شدند! 

موضوع این است که لیوان اقتصادی این مردم تا نیمه پر است ، اما نمی‏دانیم چرا صدا و سیما فقط نیمه پر را به تصویر می‏کشد؟

مگر نمی‏گویند که نیمه پر لیوان را "هم" ببین؟ 

این یعنی دیده شدن نیمه خالی در کنار نیمه پر. 

اما کار به جایی رسیده است که باید بگوییم:  

آقای صدا و سیما!  

نیمه "خالی لیوان" را هم ببین!!! 




موضوع مطلب :
آیت الله مظاهری گفت: رفت و آمدهای نوروزی باید ساده، بدون تجمّل و عاری از گناه باشد و بین دید و بازدیدها فاصله منطقی و عقلانی ایجاد شود.

رسا، آیت الله محمدحسین مظاهری در آخرین جلسه درس اخلاق سال 1390 در مسجد حکیم اصفهان، با اشاره به فرارسیدن عید نوروز، این عید را یک عید ملّی و مورد تأیید اسلام دانست و افزود: شارع مقدّس تا آنجا که آداب و رسوم ملّت‌ها، خرافه‌گرایی یا توأم با گناه نباشد، مانع برگزاری آن نمی‌شود و عید نوروز نیز به عنوان یکی از رسوم ایرانیان باستان مورد تأیید اسلام قرار گرفته است.

آیت‌الله مظاهری خاطرنشان کرد: عید نوروز از ابتدا امتیازات فراوانی داشته که برخی از آن امتیازات نظیر نظافت، همچنان مفید و مطلوب است و برخی از آنها اگرچه در اصل مفید و مورد تأیید است، امّا با گذشت زمان، دست‌خوش آسیب‌هایی نظیر تجمّل‌گرایی یا دچار افراط و تفریط شده و لازم است برای اصلاح آن فکر و اقدام لازم صورت گیرد.

وی از نظافت و پاکیزگی که در بین ایرانیان باستان و در سنّت عید نوروز اهمّیت ویژه‌ای داشته است، به عنوان یکی از دستورات مؤکّد دین اسلام یاد و تصریح کرد: اهمّیت نظافت و پاکیزگی به اندازه‌ای است که اسلام آن را نشانه ایمان دانسته است و در احکام فقهی، عدم نظافت و تمیزی مانع مهمّی برای شرکت در جماعت مسلمین و نماز جماعت شمرده شده است؛ در حالی که شرکت در نماز جماعت از منظر تعالیم دینی، ثواب، ارزش و اهمّیت بسیار والایی دارد.

مدرس خارج فقه حوزه علمیه در این‌باره افزود: خانه‌تکانی و تمیز کردن بدن و لباس و نیز غسل کردن و لباس نو پوشیدن، از سنّت‌های مطلوب عید نوروز است و شایسته است در سراسر سال به این سنّت پسندیده توجّه و عمل شود. همچنان که در سیره اهل‌بیت(س) اهمّیت ویژه به نظافت و پاکیزگی در تمام دوران حیات ایشان و در همه ایّام سال به خوبی مشاهده می‌شود.

آیت‌الله مظاهری در این بخش از بیانات خود، پس از اشاره به لزوم نظافت و حفظ پاکیزگی ظاهری، ضرورت پاکیزگی و طهارت دل آدمیان را یادآور شد و افزود: توجّه به دنیای مادّی و لوزم آن، هرچند با ارتکاب گناه همراه نباشد، کدورت و زنگار بر دل آدمی می‌نشاند و دل را آلوده می‌کند.

وی تصریح کرد: راهکار مؤثّر رفع این آلودگی و تطهیر قلب و دل، ارتباط با خداوند تعالی از طریق دعا، انس با قرآن و استغفار به درگاه الهی است.

مدرس خارج فقه حوزه علمیه گناه و صفات رذیله را از عوامل مهم و مؤثّر در قساوت قلب و موجب نشاندن غبار ناپاکی، پلیدی و آلودگی بر دل انسان برشمرد و اظهار داشت: اگرچه خانه‌تکانی و پاکیزگی ظاهری پسندیده است، امّا چه خوب است آدمیان، به بهانه فرارسیدن عید نوروز، خانه دل خود را از رذائلی همچون حسادت، تکبّر، غرور، بخل، کینه و سوءظن تهی کنند و دل خود را به زیور فضائل اخلاقی و فضائل نیکوی انسانی بیارایند.

وی در ادامه افزود: گناه و معصیت، دل انسان را سیاه می‌کند و سیاهی دل، با استغفار و با تصمیم جدّی بر اجتناب از گناه، پاک می‌گردد. بنابراین شایسته است همگان با بازگشت به دستورات قرآن و عترت، تصمیم بگیرند که در سال جدید از هرگونه گناه و معصیت اجتناب ورزند و بدین وسیله سیاهی و آلودگی دل خود را تطهیر نمایند.

آیت‌الله مظاهری در ادامه بیانات خود، نشاط و شادی انسان‌ها را مورد پسند و تأکید تعالیم دین اسلام دانست و خاطرنشان کرد: شادی و نشاط آدمیان در عید نوروز و سایر اعیاد مذهبی و ملّی، ارزشمند است و اساساً دین مبین اسلام، هرگونه شادی، نشاط، خوش‌حالی و خوش‌دلی در چارچوب تقوا و تقدّس را برای برخورداری از زندگی همراه با آرامش و آسایش لازم می‌داند و از هرگونه غم، غصّه، نگرانی، اضطراب، خمودگی و کسالت بی‌زار است.

وی افزود: بر اساس تعالیم روح بخش قرآن و عترت، یاد خداوند، آرام بخش دل‌هاست و به انسان نفس مطمئنّه می‌بخشد و جامعه اسلامی که افراد آن از نفس مطمئنّه برخوردارند، باید جامعه‌ای پویا، فعّال، با نشاط و شاد باشد.

استاد اخلاق حوزه علمیه در این زمینه ادامه داد: چنانچه در اجتماع، غم و غصّه‌ای عارض شد، اوّلاً همه وظیفه دارند گرد غم را از چهره یکدیگر بزدایند و ثانیاً غم و غصّه افراد نباید در چهره و در معاشرت اجتماعی آنان تأثیرگذار باشد، بلکه اسلام از همگان انتظار دارد که در برخود با هم، چهره‌ای خندان، بشّاش و بانشاط داشته باشند و از پژمردگی و خمودگی بپرهیزند.

آیت‌الله مظاهری در بخش دیگری از بیانات خود، رفت و آمد بین مؤمنین و خویشاوندان را بسیار مورد تأکید اسلام برشمرد و تصریح کرد: اگرچه اصل و رفت و آمد بسیار پسندیده و مطلوب است، اما متأسّفانه امروزه، این سنّت حسنه هم دچار افراط و تفریط شده و هم با تجمّلات و تشریفات بی‌جا همراه شده است و باید اصلاح گردد.

وی با بیان راهکارهایی در این زمینه، اظهار داشت: اوّلاً رفت و آمدها باید ساده، بی‌تکلّف، بدون تجمّل و عاری از گناه و معصیت باشد و ثانیاً بین دید و بازدیدها باید فاصله منطقی و عقلانی ایجاد شود و اینکه همه مجبورند به صورت فشرده و در مدت چند روز به دیدار تکراری یکدیگر بروند و پس از آن، رفت و آمد آنان تا سال آینده قطع شود، مطلوب نیست.

آیت‌الله مظاهری با تبیین معنای صله رحم، قطع رحم را از گناهان بزرگ دانست و افزود: مقصود حقیقی از صله رحم، این است که خویشاوندان از همدیگر باخبر باشند و تا می‌توانند به همدیگر خدمت کنند و به رفع نگرانی‌ها و مشکلات یکدیگر بپردازند و مهم‌تر آنکه قهر و کینه‌توزی مطلقاً در بین آنان نباشد و همه با هم در صلح، صفا و صمیمیّت زندگی کنند.

وی افزود: متأسّفانه گاه مشاهده می‌شود که افراد با وجود اینکه کینه یکدیگر را در دل دارند و حتّی با هم قهرند، اجباراً به رفت و آمد می‌پردازند که ارزش و فایده‌ای نخواهد داشت و اساساً چنین کسانی در شمار مسلمین قلمداد نمی‌شوند.

مدرس خارج فقه حوزه علمیه ادامه داد: عید نوروز، هنگامی ارزش دارد که نگرانی‌ها، قهرها و کینه‌توزی‌های بین افراد و به خصوص بین خویشاوندان رفع شود و بدگویی، غیبت، تهمت و زخم زبان در بین آنان نباشد.

آیت‌الله مظاهری با تأکید بر ضرورت حفظ شخصیّت افراد در رفت و آمدها، افزود: در برخی رفت و آمدها، افراد متموّل به فقرا و افراد ضعیف، بی‌اعتنایی می‌کنند و احترام لازم را برای شخصیّت آنان قائل نیستند، غافل از آن‌که گناه اهانت و بی‌احترامی، نظیر جنگ با خداوند است.

آیت‌الله مظاهری در خاتمه بیانات خود ضمن مطلوب دانستن رسم عیدی دادن در عید نوروز، بر لزوم بخشش و کمک به دیگران تأکید کرد و افزود: هرکس به اندازه وسع و توانایی خود، باید از اموال خود به دیگران و به خصوص به مستضعفین و درماندگان ببخشد و اینکه افراد متموّل، مبالغ ناچیزی به دیگران عیدی می‌دهند، اگرچه رسم خوبی است، امّا برای آنان کافی نیست، بلکه باید به بهانه عید نوروز،به هر اندازه که می‌توانند برای خانواده‌های بی سرپناه، خانه تهیه کنند یا به دختران نیازمند، جهیزیه هدیه کنند و یا مقدّمات ازدواج پسران نیازمند را فراهم آورند، تا عید آنان، عید واقعی شود و خداوند ثواب حج و عمره مقبول و مبرور به ایشان عطا کند.




موضوع مطلب :
حجت السلام خلیلیان در گفتگو با پایگاه 598:
 دولت و مجلس تدبیری برای بازار ارز نداشتند
متاسفانه می‌بینیم که حدود سه هفته دولت و مجلس هر دو ساکت بودند و هیچ اقدام جدی برای کنترل بازار ارز انجام ندادند و خوش بینانه اش این است که بگوییم آن‌ها قصور کردند، کوتاهی کردند، ضعف مدیریت داشتند. اما بدبینانه اش آن است که بگوییم تقصیر داشتند و بعضی از دست‌ها در کار بود که نزدیک انتخابات مردم را چه بسا نسبت به شرکت در انتخابات و حمایت از نظام دلسرد بکنند. کما این که خب سرنخ هایی در این زمینه به دست آمد که بعضی هایی که مقصر بودند در این جهت، به پرونده شان رسیدگی می‌شود و احیاناً بعضی از رد صلاحیت‌های برخی از کاندیداهای نهمین دوره‌ی مجلس، بی ارتباط با این قضیه نبود.

پایگاه 598/ نام «جهاد اقتصادی» که از سوی مقام معظم رهبری بر این سال گذارده شد، این پیام را به سطح جامعه منعکس می کرد که در سال 90 کشور باید در عرصه فعالیت های اقتصادی دارای عملکردی بهتر و با ضرب آهنگی بیشتر باشد.

با توجه به اینکه بخش اعظمی از فعالیت های اقتصادی کشور در دست دولت و نظارت مجلس شورای اسلامی است، بررسی عملکرد این دو نهاد در این زمینه، یک مهم تلقی می شود. در این خصوص و برای ارزیابی این سال و فعالیت های صورت گرفته در آن گفتگویی را با حجت السلام و المسلمین دکتر  محمد جمال خلیلیان اشکذری، دکترای اقتصاد و عضو هیئت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) و کاندیدای جبهه پایداری انقلاب اسلامی انجام داده ایم که در ادامه می آید:

- جناب آقای دکتر خلیلیان، چرا مقام معظم رهبری از واژه جهاد اقتصادی برای نام گذاری سال 90 استفاده کردند؟


زمانی ما می توانیم به دلایل نامگذاری جهاد اقتصادی پی ببریم که زمینه های آن را مورد موشکافی قرار داده باشیم. دشمن در این پنج شش ساله‌ی اخیر برای مقابله با نظام اسلامی، ترفندها، توطئه ها،‌ نقشه‌ها و برنامه‌های زیادی را در زمینه های سیاسی، امنیتی، فرهنگی و ... پیاده کرده که بحمدالله ناموفق بوده است. لذا تنها زمینه‌ای که باقی می‌ماند، این است که دشمن تلاش می‌کند نظام اسلامی را از لحاظ اقتصادی ناکارآمد جلوه بدهد و سعی می کند از جهات اقتصادی با تحریم ها و محدودیت هایی که برای کشور ما ایجاد می‌کند، باعث شود مردم از نظام دل سرد شوند. لذا برای خنثی کردن این تحریم ها، مقام معظم رهبری لازم دیدند که باید در کشور یک حرکت جهاد گونه اقتصادی انجام گیرد.

فرزانگان امیدوار


 حرکت جهادی چند ویژگی دارد؛ ویژگی جهاد اقتصادی این است که تلاش باید مجدانه و با جدیت، مضاعف و جهاد گونه باشد. دوم جنبه‌ی ارزشی بودن این واژه است و این که انسان با احساس تکلیف و انگیزه‌ی الهی وارد این میدان و صحنه می‌شود .

لذا این سه ویژگی تلاش مجدانه و مضاعف و هم جنبه‌ی ارزشی بودن و مقدس بودن کار و با انگیزه‌ی الهی و به قصد تکلیف الهی انجام دادن و هم جنبه‌ی همگانی و عمومی بودنش موجب شد تا مقام معظم رهبری این نام گذاری را انجام دهند.

- مقوله توسعه اقتصادی از ابتدای انقلاب تا کنون استمرار داشته است. به نظر شما وجه تمایز توسعه اقتصادی در دولت کارگزاران و اصلاحات و دولت نهم چیست؟

 یکی از شعارهایی که اوایل دولت نهم به صورت پررنگ مطرح شد، احیای گفتمان انقلاب بود. یکی از ارزش‌های اسلامی در صحنه‌ی اجتماعی و اقتصادی، بحث عدالت بود که جزء شعارهای اصلی دولت نهم قرار گرفت.

به نظر می‌رسد در اصل اصلاحات و در اصل سازندگی در آن شانزده سال قبل از دولت نهم، رفته رفته بعد از دفاع مقدس این شعار و این هدف در بین مسئولین و حرکت ها و فعالیت هایی که می‌شد کمرنگ شده بود. لذا دولت نهم که به واقع این شعار را احیا کرد و گفتمانش را زنده کرد مورد اقبال  مردم قرار گرفت و تا زمانی که به طور جدی در دولت نهم این شعار تعقیب می‌شد، می‌بینیم که اقبال هم بیشتر بود و موفق تر هم بود.

اما یکی دو سال اخیر به خاطر یک سری بحث‌های حاشیه‌ای و به خاطر وجود جریان انحرافی و نفوذی در دولت و عوامل دیگر، یک مقداری این شعار کم رنگ تر  مطرح می‌شود می‌بینیم که نیروهای انقلابی و نیروهایی که پشتیبان دولت هم بودند، ضمن این که کاملاً معتقد به نظام اسلامی و حمایت از اصل مطلقه‌ی ولایت فقیه و پشت سر رهبرشان هستند، اما گاهاً گلایه دارند که چرا این شعار  مجدانه تعقیب نمی شود و کمرنگ می شود .

 بنابراین هر زمانی که از این شعار و دیگر ارزش‌های اصیل انقلاب اسلامی مان چه در زمینه‌ی فرهنگی و چه اقتصادی و چه سایر زمینه‌ها اندکی فاصله بگیریم که به معنای فاصله گرفتن از رهنمودها و فرمایشات رهبری عزیز انقلاب است، نمی‌توانیم بگوییم که این حرکت ما جهادگونه است و جهاد اقتصادی است .

 به هر میزان که ما ملتزم باشیم، آن هم در مرحله‌ی عمل به ارزش‌های اصیل انقلاب و نظام اسلامی که یکی اش هم بحث عدالت اجتماعی و اقتصادی است، آن هم نه در شعار و حرف بلکه در مرحله‌ی عمل از مفاسد اقتصادی جلوگیری کنیم از این که عده‌ای از رانت‌های اقتصادی یا فرصت‌های ویژه که رهبری عزیز اسم این رانت اقتصادی را رانت ویژه خواری نام نهادند یعنی به خاطر روابطی، به خاطر پارتی هایی، به خاطر دور زدن کانون موفق می‌شوند که یک سری درامدهای هنگفتی را کسب بکنند، نتیجه اش این می‌شود که بعضی از مسئولین و بعضی از افراد به سمت مفاسد اقتصادی روی بیاورند و عملا شعار جهاد اقتصادی و آن به ویژه آن هدف عدالت اجتماعی تحقق پیدا نکند.

- نقش دولت و مجلس را در خصوص سال جهاد اقتصادی چطور ارزیابی  می کنید؟

 به نظر می‌رسد که یک مقدار مسئولین، مسئولین اجرایی و مسئولین قانون گذاری در بعضی از مواقع به خاطر فراز و نشیب هایی که در مدیریتشان داشتند یا احیاناً تنش هایی که به قوه‌ی مجریه و قوه‌ی مقننه بود و یا این طور در بیرون احساس می‌شد که گویی اینها با همدیگر اختلاف و نزاع دارند و سعی دارند توپ را در میدان همدیگر بیاندازند از این جهت به نظر می‌رسد که می‌توانستند مسئولین ما هم در دولت و هم در مجلس خیلی بهتر عمل کنند.

 در سال جهاد اقتصادی  دولت مثل سال قبل لایحه‌ی بودجه را دیر به مجلس داد ، دهه‌ی اول بهمن این لایحه بالاخره تقدیم شد ، حدود یک ماه و نیم یا بیش از یک ماه و نیم مجلس وقت داشت برای بررسی لایحه‌ی بودجه  به طور متعارف و به طور معمولی که  می‌بایست آذر ماه لایحه‌ی بودجه یا اواخر آذر ارائه می‌شد وقت مجلس کم شده بود حدود یک ماه یا بیش از یک ماه اما اگر که به مقتضای سال جهاد اقتصادی مجلس جهادگونه عمل می‌کرد یعنی در این قسمت با گذاشتن جلسات اضافی با کار مضاعف و با تعطیل نکردن بیش از سه هفته در ایام انتخابات  گرچه ایراد بر دولت وارد است که چرا لایحه بودجه دیر به مجلس داده شد اما عملکرد مجلس هم در تعطیل کردن حدود بیست و پنج روز مجلس را در حالی که می‌شود ده یازده یا دوازده روز بیشتر تعطیل نشود مجلس و پرداختن با کار و همت مضاعف به بررسی لایحه‌ی بودجه‌ی سال 91 عملکرد خوب نبود می‌شود گفت عملکردش بدتر از دولت بود.

 
-    یکی از آسیب هایی که حضرت آقا در ابتدای سال نود در بحث نامگذاری سال‌ها اشاره کردند، برخورد نمایشی و شعاری بود. خب امسال دیدیم که مجلس کمیسیون جهاد اقتصادی تشکیل داد که آنقدری که ما پیگیری کردیم، کار خاصی انجام نداده است. باز هم مثل پارسال شاهد بنرهای بزرگ و همایش های بی حاصل و کتب سفارشی و... بودیم که خود آقا هم نسبت به آن تذکر داده بودند. به نظر حضرتعالی علت این برخوردهای نمایشی با رهنمودهای مقام معظم رهبری چیست؟

ببینید، سال گذشته چند ویژگی خاص داشت؛ یک جهت فشارهای سیاسی و اقتصادی و تحریم‌های مضاعف دشمن بود که بحمدلله سال عزت و عظمت نظام اسلامی ما و مردم فهیم و انقلابی ما بود و سال اوج شکست و ناکامی دشمن.

اما این که فرمودید مجلس و دولت چه طوری برخورد کردند و آیا شعارگونه برخورد شد یا نشد، باید دو تا قضیه را در کنار هم نگاه بکنیم. امسال، سال اجرای هدفمندی یارانه‌ها بود؛ چون از اواخر سال گذشته، حدود اواخر آذر یعنی سه ماه آخر پارسال و کل امسال، با طرح بزرگ و ملی هدفمندی یارانه‌ها مواجه بودیم. این طرحی بود که از برنامه‌ی سوم در برنامه‌ها بود که دولت‌های سابق اجرا کنند؛ یعنی از حدود دوازده سال قبل یا بیشتر. اما دولت‌های گذشته به لحاظ این که این یک کار بزرگی بود، جراحی بزرگی بود و عواقب و پیامدهایی داشت، از اجرای آن سر باز زدند. بالاخره هر جراحی دردهایی دارد و عواقبی دارد، پیامدهای منفی دارد، هر چند مفید و موثر باشد و در بلند مدت و ضروری و لازم باشد.

 خب این طرح هدفمندی یارانه‌ها بحث جدایی دارد و فراوان هم راجع به آن بحث شده است. یک جراحی ضروری و لازم در اقتصاد ما بود و هر زمان و هر سالی به تاخیر می‌افتاد به ضرر نظام ما و مردم ما و کلاً کشور ما بود و به جایی می‌رسید که اگر ما اجرا نمی‌کردیم، چند سال دیگر ممکن بود با بحران اقتصادی و یا سیاسی مواجه شویم. به نظر هم می‌رسد که با کارهای کاشناسی زیادی که روی آن شده بود و همچنین پیشگیری‌ها و تمهیداتی که اندیشیده شده بود، تا قبل از دو ماه اخیر نسبتاً خوب مدیریت شد. یعنی دوست و دشمن و حتی کشورهای خارجی و آن‌هایی که با ما زیاد خوب نیستند، اعتراف کردند که این طرح در ایران با هزینه‌های کمتری نسبت به برخی از جاها اجرا شد و آثار خوبی هم داشت. به ویژه در زمینه‌های نزدیک شدن به اهداف عدالت اقتصادی و اجتماعی. خب نتیجه‌ی این طرح این شد که از اسراف و تبذیر در زمینه‌ی انرژی، در زمینه‌ی نان و در بسیاری از زمینه‌ها جلوگیری شد و نتیجه‌ی این صرفه جویی‌ها به آحاد ملت، به ویژه پنج شش دهک اول درآمدی که سطح زندگی پایین یا متوسطی داشتند رسید.

 اما می‌بینیم که در سال جهاد اقتصادی، نه دولت و نه مجلس حدود یک ماه و نیم دو ماه قبل راجع به بازار ارز تدبیر خاصی نیندیشیدند. حالا سکه چون به نرخ جهانی و تعداد بستگی دارد خیلی اقتصاد ما پیوند به آن ندارد و اثر ناچیزی داشت. بی اثر نبود، ولی اثر ناچیزی داشت. عمده بازار ارز است؛ خب چون واردات ما زیاد است. درست است در سال‌های اخیر صادرات غیر نفتی ما رشد داشته و پیشرفت‌های چشم گیری داشتیم، اما واردات ما هم زیاد است. خب نرخ ارز وقتی بالا برود، اقتصاد کشور به ویژه در زمینه‌ی آن کالاهایی که به مواد اولیه، ماشین آلات، تجهیزات و به واردات وابسته هستند، به تلاطم می‌افتد و سلب اعتماد می‌کند و درجه‌ی اعتماد سرمایه گذاران و تولید کنندگان را پایین می‌آورد و نگرانی نسبت به آینده به وجود می‌آید.

ولی متاسفانه می‌بینیم که حدود سه هفته دولت و مجلس هر دو ساکت بودند و هیچ اقدام جدی برای کنترل بازار ارز انجام ندادند و خوش بینانه اش این است که بگوییم آن‌ها قصور کردند، کوتاهی کردند، ضعف مدیریت داشتند. اما بدبینانه اش آن است که بگوییم تقصیر داشتند و بعضی از دست‌ها در کار بود که نزدیک انتخابات مردم را چه بسا نسبت به شرکت در انتخابات و حمایت از نظام دلسرد بکنند. کما این که خب سرنخ هایی در این زمینه به دست آمد که بعضی هایی که مقصر بودند در این جهت، به پرونده شان رسیدگی می‌شود و احیاناً بعضی از رد صلاحیت‌های برخی از کاندیداهای نهمین دوره‌ی مجلس، بی ارتباط با این قضیه نبود.




موضوع مطلب :
یکشنبه 90 اسفند 28 :: 8:3 عصر ::  نویسنده : علی رضا احسانی نیا

تصویر بخشنامه وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره مزد 91 کارگران را منتشر شد

به گزارش خبرنگار مهر، در بخشنامه عبدالرضا شیخ الاسلامی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی آمده است: شورایعالی کار با حضور نمایندگان سه گروه (دولت، کارفرمایان، کارگران) در جلسه مورخ 24/12/1390، پس از بحث و بررسی راجع به تعیین حداقل مزد سال 1391، در اجرای ماده 41 قانون کار با در نظر گرفتن مصالح کارگران در انطباق هر چه بیشتر میزان درآمد آنان با سطح معیشت و همچنین با توجه به مقتضیات بنگاه های تولیدی و کارفرمایان و شرایط اقتصادی جامعه موارد زیر را به اتفاق آرا مورد تصویب قرار داد.

1- از اول سال 1391 حداقل مزد روزانه با نرخ یکسان برای کلیه کارگران مشمول قانون کار (اعم از قرارداد دائم یا موقت) مبلغ 12900 ریال ( یکصد و بیست و نه هزار و نهصد ریال) تعیین می شود. همچنین از اول سال 1391 سایر سطوح مزدی نیز روزانه 7 درصد مزد ثابت با مزد مبنا(موضوع ماده 36 قانون کار) به اضافه روزانه 12093 ریال به نسبت آخرین مزد سال 1390 افزایش می یابد.

تبصره: با اعمال افزایش این بند مزد شغل کارگران مشمول طرحهای طبقه بندی مشاغل مصوب وزارت کار و امور اجتماعی و نیز مزد ثابت سایر کارگران نباید از مبلغ 129900 ریال (یکصد و بیست و نه هزار و نهصد ریال) بندر یک کمتر شود.
 
علیرضااحسانی نیا
2- به کارگرانی که در سال 1391 دارای یکسال سابقه کار شده و یا یکسال از دریافت آخرین پایه سنواتی آنان گذشته باشد روزانه مبلغ 2500 ریال نیز به عنوان پایه (سنوات) پرداخت خواهد شد.

تبصره 1: پرداخت مبلغ مربوط به پایه سنواتی کارگران مشمول طرحهای طبقه بندی مشاغل مصوب وزارت کار و امور اجتماعی با در نظر گرفتن رقم فوق الذکر برای گروه یک با توجه به دستور العمل و جدول اعلامی توسط اداره کل روابط کار و جبران خدمت صورت می گیرد.

تبصره2: به کارگران فصلی به نسبت مدت کارکردشان در سال 1390 میزان مقرر در این بند یا تبصره یک ان حسب مورد تعلق خواهد گرفت.

3- بر اساس مصوبه مورخ 21/7/1387 شورایعالی کار و در جهت افزایش رضایتمندی کارگران و کارفرمایان و به منظور تثبیت و تسری به تمامی کارگران اعم از دائم و ئموقت مقرر شد از ابتدای سال 1391 کمک هزینه اقلام مصرفی خانوار به عنوان مزایای رفاهی و انگیزه ای موضوع تبصره سه ماده 36 قانون کار بابت هر کارگر (اعم از متاهل و یا مجرد) ماهانه 35000 ریال از سوی کارفرمایان به آنان پرداخت شود.

4- ضوابط مربوط به چگونگی نحوه اعمال افزایش مقرر در بند یک و تبصره یک بند (2) در کارگاه هایی که دارای طرح طبقه بندی مشاغل می باشند و نیز در مورد کارگران کارمزدی و هم چنین چگونگی ارتقا طبقه شغلی به موجب دستور العملهای اداره کل روابط کار و جبران خدمت خواهد شد.

5- مقررات این مصوبه شامل حال دانش آموزان و دانشجویانی که در ایام تعطیلات تابستانی در سال 1391 به طور موقت در کارگاه ها اشتغال می یابند نخواهد شد.

6- واحدهای مشمول قانون کار به منظور ایجاد رابطه هر چه بیشتر مزد و مزایا با بهره وری و تولید و ایجاد انگیزه بیشتر در بین کارکنان خود علاوه بر اجرای این مصوبه می توانند نسبت به افزایش و برقراری مزایا در قالب موافقت نامه های کارگاهی و پیمان های دسته جمعی و پس از تایید وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اقدام کنند.

دستورالعمل نحوه اجرای مصوبه مزدی شورای عالی کار

در همین حال، در دستورالعمل نحوه اجرای مصوبه مورخ 24 اسفند ماه 90 شورای عالی کار درباره کارگران کارمزدی دائم و موقت که با امضای اسماعیل ظریفی آزاد مدیرکل روابط کار و جبران خدمت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ابلاغ شده، آمده است: در اجرای بند 4 بخشنامه شماره 152327 مورخ 24 اسفندماه 90 وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی موضوع مصوبه مورخ 24 اسفندماه 91 شورای عالی کار، نحوه اجرای بخشنامه مذکور درباره کارگران کارمزدی به شرح ذیل است:

1 - نحوه اعمال 7 درصد افزایش بند یک بخشنامه

نرخ‌های کارمزدی در سال 91 ( به نسبت آخرین کارمزد در سال 90 ) در مورد کلیه کارگران کارمزدی ( اعم از موقت یا دائم ) به ماخذ 7 درصد افزایش می یابند. در صورتی که کارگران دارای بخش ثابت مزد (علاوه بر کارمزد) باشند، این بخش نیز باید 7 درصد افزایش یابد.

تبصره: چناچه نرخ یا ملاکهای کارمزدی تابع قسمت ثابت مزد بوده و یا به عبارت دیگر، به صورت درصدی از قسمت ثابت مزد تعیین شده باشند، در این صورت تنها بخش ثابت مزد مشمول 7 درصد افزایش خواهد شد. (زیرا با این عمل نرخ یا ملاکهای کارمزدی نیز به دلیل تبعیت از قسمت مذکور خود به خود دستخوش افزایش خواهد شد.)

2- چگونگی اعمال افزایش رقم ثابت موضوع بند یک بخشنامه

علاوه بر افزایش 7 درصد بر روی قسمت ثابت مزد، قسمت مذکور در سال 91 روزانه 12093 ریال دیگر افزایش خواهد یافت و درصورتی که کارگران فاقد قسمت ثابت مزد باشند در سال 91 روزانه 12093 ریال در اجرای مصوبه شورای عالی کار به صورت ثابت درمورد آنان برقرار خواهد شد.

تبصره: در صورتی که مجموع دریافتی کارگران بابت بخش ثابت و متغییر مزد کمتر از 129900 ریال در روز شود، ملاک محاسبه و پرداخت آن به کارگران کارمزد همان 129900 ریال خواهد بود.

3 - اعطای مزد سنوات

علاوه بر افزایش کارمزد، کارگران مزدی نیز بر حسب آنکه مشمول طرح طبقه بندی مشاغل باشند یا خیر، حسب مورد و مطابق دستورالعمل‌های ذی ربط از پایه سنواتی موضوع بند 2 بخشنامه شماره 152327 مورخ 24 اسفندماه 90 وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی برخوردار خواهند شد.




موضوع مطلب :
1   2   3   4   5   >>   >   
آمار وبلاگ
  • بازدید امروز: 3007
  • بازدید دیروز: 4545
  • کل بازدیدها: 10005648
پیوندها
لوگو
در اینجا می توانید خبرهای داغ سیاسی فراجناحی را بخوانید...علیرضااحسانی نیا
آمار وبلاگ
  • بازدید امروز: 3007
  • بازدید دیروز: 4545
  • کل بازدیدها: 10005648